Transparenssträvan och ägande av Inohögtalare - hur vanligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Mitt förhållande till transparens och Inohögtalare är följande:

Jag har fundamental transparenssträvan och äger/tänker äga Inohögtalare
15
17%
Jag har fundamental transparenssträvan och äger/tänker äga högtalare av annat märke
14
16%
Jag har valt en annan väg än den fundamentalt transparenta och äger/tänker äga Inohögtalare
21
23%
Jag har valt en annan väg än den fundamentalt transparenta och äger högtalare av annat märke
40
44%

Antal röster : 90

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-13 10:33

Att flera som vill att ljudet man har hemma ska avspegla vad som finns på uppspelningsmediet även har Ino-högtalare står klart. Det stod ganska klart även innan denna tråden. Säkert även för bensnake eftersom denna tråd uppkom som en fråga med ett svar som egentligen redan var givet.
Det är inte utan att man börjar fundera på den underliggande anledningen.. Utan att det specifikt frågas efter så känns det ändå som ytterligare en tråd där Ino-ägare och icke Ino-ägare ska motivera sina val.

Sådana har man ju läst några stycken...

Som Strmbrg skrev, och även MagnusÖstberg, så finns en inre referens att ta hänsyn till och vad som leder till ett personligt mål är egentligen bara intressant för en själv. Andras motiveringar till att välja det ena eller det andra är alltså måhända intressant men inte viktigt.

bensnake:
Jag tycker att du tydligt ska redogöra för din syn på svaren. Även ditt eget svar. Jag tycker även att svaren är lite för generaliserande.
Jag är lite över 30år och har inte en aning om huruvida jag kommer att äga Ino en dag. Jag HOPPAS det, av den enkla anledningen att det lilla jag hört har låtit bra. Om det beror på att de spelat exakt vad som funnits på skivan eller inte spelar inte så stor roll för mig. Jag vet ändå inte hur det som finns på skivan ska låta opåverkat då jag inte har möjlighet att kontrollera det på något sätt.
Du har, såvitt jag förstått, en mycket fin anläggning som säkert låter fantastiskt bra. Har du någon gång hört en Ino-baserad anläggning för ungefär samma pengar så du kunnat få en åsikt om skillnaderna? Du skulle nog, med den passion du verkar ha för både musik i allmänhet och din anläggning i synnerhet föredra ditt eget system. De som valt Ino kanske skulle tycka annorlunda. Kunskapen om skillnaderna skulle dock ta bort funderingen på varför vissa väljer som de gör.

Jag ser kopplingen du gjort. Den är alltså välkänd redan innan tråden. Jag kan även se det som alltså oviktigt men rolig läsning om varför man kan vilja ha maximal ursprungstrohet som mål (även om jag inte förstår hur man ska kunna veta vad som är just ursprungstrohet utan att ha varit på plats när inspelningen gjordes). Vad de väljer för grejer för att uppnå målet är dock redan besvarat i och med valet de gjort. Det finns väl ingen som svarar annat än (bland de med transparens som mål):

Har du transparens som mål?
-Ja!

Använder du Ino?
-Ja!
...eller
-Nej!

De som svarat "Ja!" kan inte ha andra anledningar än att de tycker att Ino är det bästa alternativet.
De som svarat "Nej! tycker att andra alternativ är bättre.

Detta är uppenbart för en skarp person som bensnake. Därför ställer även jag frågan varför det är så intressant? bensnake är duktig på att inte lägga värderingar i sina inlägg men trådarnas tillblivelse säger ändå något.

Jag vill fråga bensnake hur DU ser på ämnet, och vad du själv anser om de olika alternativen. Hur ser du på transparens som mål? Lägger du själv, för att referera till en tidigare tråd som i ett på alla plan utom det allra ytligaste är snarlik, någon värdering i att ha transparens som mål?
Jag vill även veta varför Ino kom in i bilden som ett ensamt specifierat fabrikat och inte Elac, Dynaudio eller varför inte Audio Note? Jag ser som sagt sambandet jag också (vilket din omröstning bevisar då Ino verkar ha 50% av rösterna bland transparenssökarna) men vad vill du uppnå med informationen? Det är ju alltså uppenbart varför de väljer Ino (om man nu inte vill idiotförklara dem genom att mena att de köpt vad som inte passar deras mål..och det vill du säkert inte) så jag kan inte skaka av mig känslan av en djupare agenda. Du frågar vad du redan vet svaret på.

Nu börjar inlägget bli så långt att jag upprepar mig och glömmer vad jag skrivit. Jag hoppas ändå att något av vad jag menar går fram.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-13 11:49

Kommer denna undersökning publiceras någonstans? Den kanske kan publiceras ihop med MM's undersökning om vilka högtalare som deltagarna i forumet äger.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-13 11:52

tvett skrev:
Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Det trevliga vore om det just var den insikten som du beskriver nu fanns hos flera. Då kunde diskussioner utgå ifrån att "allas mål" var att minimera färgningar och inte många gånger färgat-ofärgat.

Fast vem är det som hela tiden drar fram den svart-vita skalan? Det är inte de med transparens som vision, utan den andra gruppen. Hur får man dem att inte gå igång och tro att det är en binär funktion som beskrivs?

Och vilka är det som kommer dragandes med Ino i trådar som inte handlar om Ino?

Vet inte, men jag kan hålla med om att det slutar ofta med det, för ofta.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-13 12:53

tvett skrev:
Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Det trevliga vore om det just var den insikten som du beskriver nu fanns hos flera. Då kunde diskussioner utgå ifrån att "allas mål" var att minimera färgningar och inte många gånger färgat-ofärgat.

Fast vem är det som hela tiden drar fram den svart-vita skalan? Det är inte de med transparens som vision, utan den andra gruppen. Hur får man dem att inte gå igång och tro att det är en binär funktion som beskrivs?

Och vilka är det som kommer dragandes med Ino i trådar som inte handlar om Ino?
Du gör också fel som buntar ihop personer i en grupp. Det är nog snarare individer det handlar om än något annat.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-13 12:59

Harryup skrev:Jag ser inte att man kan välja delarna helt separata och tror att slutsumman av fel är lika med delarnas fel.

mvh/Harryup

Nähä.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-13 13:32

Jag tror att en intressant fråga är om ett märke kan styra in på en målsättning, och/eller om en målsättning kan styra in på ett visst märke?

Transparens (hög eller låg) omfattar ju all tänkbar hifiutrustning, det är ju inget konstigt med det.

Men vad gäller Ino så har ju det märket på nåt sätt blivit synonymt med "Transparens" (-iver, -målet osv), kanske tack vare att ordet transparens används flitigt av inte minst konstruktören själv på detta forum. En slags (oavsiktlig) marknadsföring, skulle man kunna säga.

Ino blir (ofrivilligt?) en symbol, inte bara en högtalare, det blir liksom ett statement att äga dem som handlar om transparenssträvan.
Senast redigerad av phloam 2013-02-13 14:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-13 13:49

Njae...

Jag sökte på transparens och mitt namn och fick 155 träffar, sedan 2003.

Tittade på de översta 20 träffarna och såg att det flera gånger var någon
annan som skrivit ordet, i något jag citerat.

Jag har skrivit sammanlagt nästan 28 000 inlägg, vilket betyder att jag
har skrivit ordet i typ 5 promille av inläggen. Tror inte jag gjort det mer
än ett tiotal gånger max, utan att någon annan tagit upp det.

Vh, iö

- - - - - -

PS. Samma för dig ger 141 träffar och Flint ger 123 träffar.

Du har lagt mindre än hälften så många inlägg som jag och Flint har lagt
bara lite fler än du. Så ni är avsevärt flitigare brukare av begreppet än
jag, som nästan aldrig tagit upp det utan bara talat om det när andra
har tjatat om det. Det finns säkert någon som använder begreppet mer
än ni två också.
Senast redigerad av IngOehman 2013-02-13 13:54, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-13 13:49

MagnusÖstberg skrev:
tvett skrev:Och vilka är det som kommer dragandes med Ino i trådar som inte handlar om Ino?
Du gör också fel som buntar ihop personer i en grupp. Det är nog snarare individer det handlar om än något annat.

Nu menade jag ju individer i plural, men visst, jag ser dem kanske som en grupp.
/J

Cygnus resurectum

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-02-13 13:55

Antar ändå att det finns fler transparensivrare än ino-användare då inte alla upptäckt högtalarna. Men ändå är den hela transparensgruppen obefintligt liten missionerad av några få individer.
Antagligen för att den saknar belägg ute i hi-fi och musikvärlden.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-13 14:06

Vad betyder "saknar belägg" ?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-13 14:08

IngOehman skrev:Njae...

Jag sökte på transparens och mitt namn och fick 155 träffar, sedan 2003.

Ok, men oavsett hur ofta ordet används i sig så får du kanske acceptera att både du och Ino på olika sätt representerar en strävan efter transparens.

Det är ju inte sällan du klargör hur ointresserad du är av apparater och onödig design samt att närhet till musiken och trohet mot fonogrammet är av högsta vikt. Ordet transparens är kanske i sig mindre viktigt.

För du vill väl inte göra gällande att du/dina produkter/ditt märke _inte_ präglas av en generell strävan mot transparens coh håller det som ett ideal? :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-13 14:08

tvett skrev:Vad betyder "saknar belägg" ?

Avsaknad av förekomst, närvaro, medverkan, inverkan.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-13 14:12

Flint skrev:

Nja.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-13 14:13

tvett skrev:
Flint skrev:

Nja.

Njo.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-13 14:14

Flint skrev:
tvett skrev:
Flint skrev:

Nja.

Njo.

Belägg betyder ungefär "bevisande citat", vilket iofs stämmer med uttalandet ovan, men knappast var det som menades.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-13 14:16

"saknar förankring", var nog det som avsågs.

lets move on shall we? :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-13 14:17

tvett skrev:
Flint skrev:
tvett skrev:
Flint skrev:

Nja.

Njo.

Belägg betyder ungefär "bevisande citat",

Varför frågade du då?
Senast redigerad av Flint 2013-02-13 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-13 14:18

Flint skrev:Varför frågade du då?

Pga att ordet användes som retoriskt grepp.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-13 14:20

tvett skrev:

Bevisa det.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-13 14:23

Flint skrev:
tvett skrev:

Bevisa det.

Du menar att ordet inte användes argumentativt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-13 14:25

Att ordet används som ett retoriskt grepp.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-13 14:25

BPM skrev:Att flera som vill att ljudet man har hemma ska avspegla vad som finns på uppspelningsmediet även har Ino-högtalare står klart. Det stod ganska klart även innan denna tråden. Säkert även för bensnake eftersom denna tråd uppkom som en fråga med ett svar som egentligen redan var givet.
Det är inte utan att man börjar fundera på den underliggande anledningen.. Utan att det specifikt frågas efter så känns det ändå som ytterligare en tråd där Ino-ägare och icke Ino-ägare ska motivera sina val.

Sådana har man ju läst några stycken...

Som Strmbrg skrev, och även MagnusÖstberg, så finns en inre referens att ta hänsyn till och vad som leder till ett personligt mål är egentligen bara intressant för en själv. Andras motiveringar till att välja det ena eller det andra är alltså måhända intressant men inte viktigt.

bensnake:
Jag tycker att du tydligt ska redogöra för din syn på svaren. Även ditt eget svar. Jag tycker även att svaren är lite för generaliserande.
Jag är lite över 30år och har inte en aning om huruvida jag kommer att äga Ino en dag. Jag HOPPAS det, av den enkla anledningen att det lilla jag hört har låtit bra. Om det beror på att de spelat exakt vad som funnits på skivan eller inte spelar inte så stor roll för mig. Jag vet ändå inte hur det som finns på skivan ska låta opåverkat då jag inte har möjlighet att kontrollera det på något sätt.
Du har, såvitt jag förstått, en mycket fin anläggning som säkert låter fantastiskt bra. Har du någon gång hört en Ino-baserad anläggning för ungefär samma pengar så du kunnat få en åsikt om skillnaderna? Du skulle nog, med den passion du verkar ha för både musik i allmänhet och din anläggning i synnerhet föredra ditt eget system. De som valt Ino kanske skulle tycka annorlunda. Kunskapen om skillnaderna skulle dock ta bort funderingen på varför vissa väljer som de gör.

Jag ser kopplingen du gjort. Den är alltså välkänd redan innan tråden. Jag kan även se det som alltså oviktigt men rolig läsning om varför man kan vilja ha maximal ursprungstrohet som mål (även om jag inte förstår hur man ska kunna veta vad som är just ursprungstrohet utan att ha varit på plats när inspelningen gjordes). Vad de väljer för grejer för att uppnå målet är dock redan besvarat i och med valet de gjort. Det finns väl ingen som svarar annat än (bland de med transparens som mål):

Har du transparens som mål?
-Ja!

Använder du Ino?
-Ja!
...eller
-Nej!

De som svarat "Ja!" kan inte ha andra anledningar än att de tycker att Ino är det bästa alternativet.
De som svarat "Nej! tycker att andra alternativ är bättre.

Detta är uppenbart för en skarp person som bensnake. Därför ställer även jag frågan varför det är så intressant? bensnake är duktig på att inte lägga värderingar i sina inlägg men trådarnas tillblivelse säger ändå något.

Jag vill fråga bensnake hur DU ser på ämnet, och vad du själv anser om de olika alternativen. Hur ser du på transparens som mål? Lägger du själv, för att referera till en tidigare tråd som i ett på alla plan utom det allra ytligaste är snarlik, någon värdering i att ha transparens som mål?
Jag vill även veta varför Ino kom in i bilden som ett ensamt specifierat fabrikat och inte Elac, Dynaudio eller varför inte Audio Note? Jag ser som sagt sambandet jag också (vilket din omröstning bevisar då Ino verkar ha 50% av rösterna bland transparenssökarna) men vad vill du uppnå med informationen? Det är ju alltså uppenbart varför de väljer Ino (om man nu inte vill idiotförklara dem genom att mena att de köpt vad som inte passar deras mål..och det vill du säkert inte) så jag kan inte skaka av mig känslan av en djupare agenda. Du frågar vad du redan vet svaret på.

Nu börjar inlägget bli så långt att jag upprepar mig och glömmer vad jag skrivit. Jag hoppas ändå att något av vad jag menar går fram.

Puh... :wink:

Svar kommer, lite körigt idag...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-02-13 14:43

Flint, tvett:

Ring varann, forumet är inte till för enskilda samtal publikt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-13 14:47

Vee-Eight skrev:Flint, tvett:

Ring varann, forumet är inte till för enskilda samtal publikt.

Njae, men respekterar din tillrättavisning.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-02-13 18:12

Det betyder att man inte har några bromsar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-13 18:49

Belägg på/för dä . . .typ? :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-02-13 19:47

Flint skrev:
Strmbrg skrev:Men vänta nu:

Vad är det mytiska i sammanhanget?

Hela transparentbegreppet är myt och önsketänkande som uppfylls med hjälp av placeboverkan hos lyssnaren. Har du missat det?

Jag menar att det är tvärtom. Transparentbegreppet är HiFis fundament, det som man sedan, om man vill, kan bygga vidare på.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-13 20:23

Harryup skrev:Dock ser jag lite diskussionstekniska problem om det finns de som har åsikten att de köpt delar av utrustning som av några klassats som möjligen transparenta (eller icke hörbart färgande) och plötsligt blir detta transparent i valfritt rum ihop med högtalare som aldrig testats som transparenta. Sen påpekar man för andra att om ni föredrar färgat ljud är det inget fel med det, helt ok.

Högst märkligt minst sagt. Det understrukna brukar inte sällan ha en nedvärderande ton.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-02-13 20:32

Max_Headroom skrev:
Flint skrev:
Strmbrg skrev:Men vänta nu:

Vad är det mytiska i sammanhanget?

Hela transparentbegreppet är myt och önsketänkande som uppfylls med hjälp av placeboverkan hos lyssnaren. Har du missat det?

Jag menar att det är tvärtom. Transparentbegreppet är HiFis fundament, det som man sedan, om man vill, kan bygga vidare på.

Den va fin :)
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-02-13 20:36

Alltså 12 personer som svarat första alternativet. Ungefär vad jag förväntade mig med. Ungefär lika många som kör transparens-reklamkampanj aktivt på forumet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi