Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Det trevliga vore om det just var den insikten som du beskriver nu fanns hos flera. Då kunde diskussioner utgå ifrån att "allas mål" var att minimera färgningar och inte många gånger färgat-ofärgat.
Fast vem är det som hela tiden drar fram den svart-vita skalan? Det är inte de med transparens som vision, utan den andra gruppen. Hur får man dem att inte gå igång och tro att det är en binär funktion som beskrivs?
Och vilka är det som kommer dragandes med Ino i trådar som inte handlar om Ino?
Du gör också fel som buntar ihop personer i en grupp. Det är nog snarare individer det handlar om än något annat.tvett skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Det trevliga vore om det just var den insikten som du beskriver nu fanns hos flera. Då kunde diskussioner utgå ifrån att "allas mål" var att minimera färgningar och inte många gånger färgat-ofärgat.
Fast vem är det som hela tiden drar fram den svart-vita skalan? Det är inte de med transparens som vision, utan den andra gruppen. Hur får man dem att inte gå igång och tro att det är en binär funktion som beskrivs?
Och vilka är det som kommer dragandes med Ino i trådar som inte handlar om Ino?
MagnusÖstberg skrev:Du gör också fel som buntar ihop personer i en grupp. Det är nog snarare individer det handlar om än något annat.tvett skrev:Och vilka är det som kommer dragandes med Ino i trådar som inte handlar om Ino?
IngOehman skrev:Njae...
Jag sökte på transparens och mitt namn och fick 155 träffar, sedan 2003.
Flint skrev:tvett skrev:Flint skrev:tvett skrev:Vad betyder "saknar belägg" ?
Avsaknad av förekomst, närvaro, medverkan, inverkan.
Nja.
Njo.
tvett skrev:Vad betyder "saknar belägg" ?
tvett skrev:Flint skrev:tvett skrev:Flint skrev:tvett skrev:Vad betyder "saknar belägg" ?
Avsaknad av förekomst, närvaro, medverkan, inverkan.
Nja.
Njo.
Belägg betyder ungefär "bevisande citat",
BPM skrev:Att flera som vill att ljudet man har hemma ska avspegla vad som finns på uppspelningsmediet även har Ino-högtalare står klart. Det stod ganska klart även innan denna tråden. Säkert även för bensnake eftersom denna tråd uppkom som en fråga med ett svar som egentligen redan var givet.
Det är inte utan att man börjar fundera på den underliggande anledningen.. Utan att det specifikt frågas efter så känns det ändå som ytterligare en tråd där Ino-ägare och icke Ino-ägare ska motivera sina val.
Sådana har man ju läst några stycken...
Som Strmbrg skrev, och även MagnusÖstberg, så finns en inre referens att ta hänsyn till och vad som leder till ett personligt mål är egentligen bara intressant för en själv. Andras motiveringar till att välja det ena eller det andra är alltså måhända intressant men inte viktigt.
bensnake:
Jag tycker att du tydligt ska redogöra för din syn på svaren. Även ditt eget svar. Jag tycker även att svaren är lite för generaliserande.
Jag är lite över 30år och har inte en aning om huruvida jag kommer att äga Ino en dag. Jag HOPPAS det, av den enkla anledningen att det lilla jag hört har låtit bra. Om det beror på att de spelat exakt vad som funnits på skivan eller inte spelar inte så stor roll för mig. Jag vet ändå inte hur det som finns på skivan ska låta opåverkat då jag inte har möjlighet att kontrollera det på något sätt.
Du har, såvitt jag förstått, en mycket fin anläggning som säkert låter fantastiskt bra. Har du någon gång hört en Ino-baserad anläggning för ungefär samma pengar så du kunnat få en åsikt om skillnaderna? Du skulle nog, med den passion du verkar ha för både musik i allmänhet och din anläggning i synnerhet föredra ditt eget system. De som valt Ino kanske skulle tycka annorlunda. Kunskapen om skillnaderna skulle dock ta bort funderingen på varför vissa väljer som de gör.
Jag ser kopplingen du gjort. Den är alltså välkänd redan innan tråden. Jag kan även se det som alltså oviktigt men rolig läsning om varför man kan vilja ha maximal ursprungstrohet som mål (även om jag inte förstår hur man ska kunna veta vad som är just ursprungstrohet utan att ha varit på plats när inspelningen gjordes). Vad de väljer för grejer för att uppnå målet är dock redan besvarat i och med valet de gjort. Det finns väl ingen som svarar annat än (bland de med transparens som mål):
Har du transparens som mål?
-Ja!
Använder du Ino?
-Ja!
...eller
-Nej!
De som svarat "Ja!" kan inte ha andra anledningar än att de tycker att Ino är det bästa alternativet.
De som svarat "Nej! tycker att andra alternativ är bättre.
Detta är uppenbart för en skarp person som bensnake. Därför ställer även jag frågan varför det är så intressant? bensnake är duktig på att inte lägga värderingar i sina inlägg men trådarnas tillblivelse säger ändå något.
Jag vill fråga bensnake hur DU ser på ämnet, och vad du själv anser om de olika alternativen. Hur ser du på transparens som mål? Lägger du själv, för att referera till en tidigare tråd som i ett på alla plan utom det allra ytligaste är snarlik, någon värdering i att ha transparens som mål?
Jag vill även veta varför Ino kom in i bilden som ett ensamt specifierat fabrikat och inte Elac, Dynaudio eller varför inte Audio Note? Jag ser som sagt sambandet jag också (vilket din omröstning bevisar då Ino verkar ha 50% av rösterna bland transparenssökarna) men vad vill du uppnå med informationen? Det är ju alltså uppenbart varför de väljer Ino (om man nu inte vill idiotförklara dem genom att mena att de köpt vad som inte passar deras mål..och det vill du säkert inte) så jag kan inte skaka av mig känslan av en djupare agenda. Du frågar vad du redan vet svaret på.
Nu börjar inlägget bli så långt att jag upprepar mig och glömmer vad jag skrivit. Jag hoppas ändå att något av vad jag menar går fram.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Men vänta nu:
Vad är det mytiska i sammanhanget?
Hela transparentbegreppet är myt och önsketänkande som uppfylls med hjälp av placeboverkan hos lyssnaren. Har du missat det?
Harryup skrev:Dock ser jag lite diskussionstekniska problem om det finns de som har åsikten att de köpt delar av utrustning som av några klassats som möjligen transparenta (eller icke hörbart färgande) och plötsligt blir detta transparent i valfritt rum ihop med högtalare som aldrig testats som transparenta. Sen påpekar man för andra att om ni föredrar färgat ljud är det inget fel med det, helt ok.
Max_Headroom skrev:Flint skrev:Strmbrg skrev:Men vänta nu:
Vad är det mytiska i sammanhanget?
Hela transparentbegreppet är myt och önsketänkande som uppfylls med hjälp av placeboverkan hos lyssnaren. Har du missat det?
Jag menar att det är tvärtom. Transparentbegreppet är HiFis fundament, det som man sedan, om man vill, kan bygga vidare på.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster