ThePreTor1aN skrev:Alltså 12 personer som svarat första alternativet. Ungefär vad jag förväntade mig med. Ungefär lika många som kör transparens-reklamkampanj aktivt på forumet.
Vad röstade du?
Moderator: Redaktörer
ThePreTor1aN skrev:Alltså 12 personer som svarat första alternativet. Ungefär vad jag förväntade mig med. Ungefär lika många som kör transparens-reklamkampanj aktivt på forumet.
Panelguy skrev:Harryup skrev:Dock ser jag lite diskussionstekniska problem om det finns de som har åsikten att de köpt delar av utrustning som av några klassats som möjligen transparenta (eller icke hörbart färgande) och plötsligt blir detta transparent i valfritt rum ihop med högtalare som aldrig testats som transparenta. Sen påpekar man för andra att om ni föredrar färgat ljud är det inget fel med det, helt ok.
Högst märkligt minst sagt. Det understrukna brukar inte sällan ha en nedvärderande ton.
FBK skrev:Panelguy skrev:Harryup skrev:Dock ser jag lite diskussionstekniska problem om det finns de som har åsikten att de köpt delar av utrustning som av några klassats som möjligen transparenta (eller icke hörbart färgande) och plötsligt blir detta transparent i valfritt rum ihop med högtalare som aldrig testats som transparenta. Sen påpekar man för andra att om ni föredrar färgat ljud är det inget fel med det, helt ok.
Högst märkligt minst sagt. Det understrukna brukar inte sällan ha en nedvärderande ton.
Huvudet på spiken så det blir +1
Komorok skrev:bensnake skrev:denim44demon skrev:Jag upplever som dig att fundamentalism så som du beskrev den sällan eller aldrig är av godo och kände därför att jag hade svårt att svara. Om jag överdriver lite för att tydliggöra det hela känns det som att svara på:
Har du en transparenssträvan som inte är av godo och äger/tänker äga Inohögtalare, eller har du valt en annan väg.
Svårt val...
EDIT: Men det beror såklart på hur man tolkar orden!
Det var, som sagt, aldrig min avsikt. Dessutom brukar de som anser sig "trampade på tårna" av påstått provocerande svarsalternativ, alltid påtala detta med eftertryck. Nu har i stället de som valt dessa alternativ, och de är i nuläget 22 stycken till antalet, röstat utan vare sig kommentarer eller motivering, vilket får mig att förmoda att svarsalternativens utformning ingalunda ansågs provokativa av de som röstat på dem.
Du förmodar nog fel. Dina formulerade svarsalternativ är vinklade och i mitt tycke otrevliga. Du visar tydligt att du bara vill ha en viss typ av svar och att du föraktar de som söker en transparent kedja.
MagnusÖstberg skrev:FBK skrev:Panelguy skrev:Harryup skrev:Dock ser jag lite diskussionstekniska problem om det finns de som har åsikten att de köpt delar av utrustning som av några klassats som möjligen transparenta (eller icke hörbart färgande) och plötsligt blir detta transparent i valfritt rum ihop med högtalare som aldrig testats som transparenta. Sen påpekar man för andra att om ni föredrar färgat ljud är det inget fel med det, helt ok.
Ingen klagar på mig för att jag gillar min färgning. Och skulle jag bry mig om det, det är ju ingen annan som behöver lida för det. Det är ju bara att de håller för öronen hemma hos mig
Jag drar nog till med att det finns de som gärna vill påtala att andra gör fel hela tiden, men bidra mindre. Det får +1 av mig själv direkt
FBK skrev:Oavsett vad nu bensnake är ute efter så hur många gånger har det inte funnits/finns förakt mot dem som inte har en transparent kedja som det viktigaste i livet. Ibland så undrar jag om vi läser på samma forum...
Flint skrev:tvett skrev:Jag tycker vi ska starta en häxjakt och nämna namn.
Vilka är dessa mobbande transparensivrare?
Forumregler!!! Försöker du få dina motståndare avstängda?
MagnusÖstberg skrev:...Ta inte ljud så allvarligt, finns viktigare saker att engagera sig i.
BPM skrev:Att flera som vill att ljudet man har hemma ska avspegla vad som finns på uppspelningsmediet även har Ino-högtalare står klart. Det stod ganska klart även innan denna tråden. Säkert även för bensnake eftersom denna tråd uppkom som en fråga med ett svar som egentligen redan var givet.
Det är inte utan att man börjar fundera på den underliggande anledningen.. Utan att det specifikt frågas efter så känns det ändå som ytterligare en tråd där Ino-ägare och icke Ino-ägare ska motivera sina val.
BPM skrev:Jag tycker att du tydligt ska redogöra för din syn på svaren. Även ditt eget svar. Jag tycker även att svaren är lite för generaliserande.
BPM skrev:Du har, såvitt jag förstått, en mycket fin anläggning som säkert låter fantastiskt bra. Har du någon gång hört en Ino-baserad anläggning för ungefär samma pengar så du kunnat få en åsikt om skillnaderna? Du skulle nog, med den passion du verkar ha för både musik i allmänhet och din anläggning i synnerhet föredra ditt eget system.
BPM skrev:De som svarat "Ja!" kan inte ha andra anledningar än att de tycker att Ino är det bästa alternativet.
De som svarat "Nej! tycker att andra alternativ är bättre.
Detta är uppenbart för en skarp person som bensnake. Därför ställer även jag frågan varför det är så intressant? bensnake är duktig på att inte lägga värderingar i sina inlägg men trådarnas tillblivelse säger ändå något.
BPM skrev:Jag vill fråga bensnake hur DU ser på ämnet, och vad du själv anser om de olika alternativen. Hur ser du på transparens som mål? Lägger du själv, för att referera till en tidigare tråd som i ett på alla plan utom det allra ytligaste är snarlik, någon värdering i att ha transparens som mål?
BPM skrev:Jag vill även veta varför Ino kom in i bilden som ett ensamt specifierat fabrikat
BPM skrev:Jag ser som sagt sambandet jag också (vilket din omröstning bevisar då Ino verkar ha 50% av rösterna bland transparenssökarna)
BPM skrev:... men vad vill du uppnå med informationen
BPM skrev:Det är ju alltså uppenbart varför de väljer Ino (om man nu inte vill idiotförklara dem genom att mena att de köpt vad som inte passar deras mål..och det vill du säkert inte) så jag kan inte skaka av mig känslan av en djupare agenda. Du frågar vad du redan vet svaret på.
MagnusÖstberg skrev:FBK skrev:Panelguy skrev:Harryup skrev:Dock ser jag lite diskussionstekniska problem om det finns de som har åsikten att de köpt delar av utrustning som av några klassats som möjligen transparenta (eller icke hörbart färgande) och plötsligt blir detta transparent i valfritt rum ihop med högtalare som aldrig testats som transparenta. Sen påpekar man för andra att om ni föredrar färgat ljud är det inget fel med det, helt ok.
Ingen klagar på mig för att jag gillar min färgning. Och skulle jag bry mig om det, det är ju ingen annan som behöver lida för det. Det är ju bara att de håller för öronen hemma hos mig
Jag drar nog till med att det finns de som gärna vill påtala att andra gör fel hela tiden, men bidra mindre. Det får +1 av mig själv direkt
bensnake skrev:IngOehman skrev:Du vill ha svar där folk kopplar Ino till transparensfundamentalism. Det vill
säga svar på 1 och 4.
Nej. Jag vill undersöka om min gjorda erfarenhet gällande kopplingen mellan bokstavstrogen tolkning av transparenssträvan och Inoägande stämde överens med verkligheten.
bensnake skrev:IngOehman skrev:Och problemet är inte varken din uppfattning eller samband som kan finnas,
utan att du skrivit frågställningen på ett tråkigt och ledande sätt.
På vilket sätt är frågeställningen tråkig och ledande?
bensnake skrev:IngOehman skrev:Jag kan förstå om någon skulle se det som en metod, men som ett mål?
Målet är väl rimligen att använda anläggningen för att spela fonogram på
den. och det förmodar jag (kanske felaktigt) gäller för alla och envar?
Inte oväntat underkänner du (även denna gång) frågeställningen med tillhörande svarsalternativ. Grunderna på vilka du gör det, är emellertid synnerligen förbryllande...
bensnake skrev:I ett antal (långa) inlägg i en tidigare tråd, ägnade du mycket kraft och energi till att underkänna min frågeställning "Vilket mål har du med musiklyssning?" och hur absurt ("yxskaft") det var att ha med svarsalternativet "att återge fonogrammet oförvanskat". Du menade då att man inte rimligen kunde ha detta som ett mål med musiklyssning, ehuru det gick bra att ha det som ett mål med anläggningen.
bensnake skrev:Nedan några citat från tråden:IngOehman skrev:Transparens mot fonogrammet är ju ett tänkbart mål med anläggningen, och det behöver inte ens ha något med musik att göra! Det gäller väl för vilka ljud som helst, inklusive soundtracket till talfilm där kanske inte en ton spelas.
bensnake skrev:IngOehman skrev:De alternativ du erbjuder färdigskrivna är ju inga svar på frågan. Det är två tänkbara svar på vad man vill att ens anläggning skall göra, men du frågade ju något helt annat...
...Läser man ditt alternativ 1 så är det uppenbart att det du frågar om inte alls är vilket mål folk har med att lyssna på musik, utan det du frågar om handlar ju att spela fonogram på sin anläggning, det vill säga du frågar ju vad de vill ha för egenskaper från sin anläggning - alltså vad de vill att den skall göra.
Vad är annars alternativ 1 med pratet om ett fonogram?
Hur ska du ha det? Kan man ha det som mål eller inte?
bensnake skrev:Dessutom har ju faktiskt en hel del i denna tråd anslutit sig till de "fundamentalistiska" svarsalternativen, vilket ju ger vid handen att man visst kan ha bokstavstrogen transparens som mål med sin anläggning.
bensnake skrev:Vem är du att sätta dig till doms över de som röstat på dessa alternativ?
bensnake skrev:Hälften av dem har ju dessutom köpt högtalare av dig. Nästan så att uttrycket "skämmes, ta mig faen!" får plockas fram här...
bensnake skrev:IngOehman skrev:Och hur jag än vänder och vrider på frågorna till din fördel (med avsikten att
blunda för att der ser ut att vara avsedda tendensiöst - för att koppla ihop
fundamentalism och Ino) kan jag inte se hur jag skall kunna rösta i din tråd,
trots att du ser mig som representant för en viktig ingrediens av frågeställ-
ningen - den där transparensfundamentalismen.
Men hur skall jag kunna stå för det när jag inte själv är fundamentalist?
Jag har, som sagt, aldrig haft denna avsikt. Jag ville UNDERSÖKA om det förhöll sig på detta vis.
bensnake skrev:Och hur DU ska rösta, måste du själv avgöra. Naturligtvis.
bensnake skrev:Eller du kanske ber mig att välja åt dig, så att det ska passa någon agenda jag kan anses ha i bakfickan?
bensnake skrev:Som jag ser det har du mycket riktigt att välja mellan 1 och 3. Låt mig få veta när du bestämt dig.
FBK skrev:Panelguy skrev:Harryup skrev:Dock ser jag lite diskussionstekniska problem om det finns de som har åsikten att de köpt delar av utrustning som av några klassats som möjligen transparenta (eller icke hörbart färgande) och plötsligt blir detta transparent i valfritt rum ihop med högtalare som aldrig testats som transparenta. Sen påpekar man för andra att om ni föredrar färgat ljud är det inget fel med det, helt ok.
IngOehman skrev:Vh, iö
tvett skrev:Om det finns massor av folk med ickefundamentant transparenstänk som röstar 3-4, tänker du tolka det resultatet som att folk inte har transparenstänk? Det finns en grupp som kommer göra det, jag behöver visst inte säga vilka dessa är, det räcker med att jag säger att de finns.
Lite för mycket onödiga ord i frågeställningen skapar detta problem.
bensnake skrev:BPM skrev:Att flera som vill att ljudet man har hemma ska avspegla vad som finns på uppspelningsmediet även har Ino-högtalare står klart. Det stod ganska klart även innan denna tråden. Säkert även för bensnake eftersom denna tråd uppkom som en fråga med ett svar som egentligen redan var givet.
Det är inte utan att man börjar fundera på den underliggande anledningen.. Utan att det specifikt frågas efter så känns det ändå som ytterligare en tråd där Ino-ägare och icke Ino-ägare ska motivera sina val.
Nja med modifikation... Jag redogjorde i trådens inledning endast för mina subjektiva reflektioner baserade på gjorda forumerfarenheter. Utfallet var på intet sätt givet. Det ger, åtminstone än så länge, vid handen att många med bokstavstrogen transparens som ledstjärna förvisso använder Ino men lika många verkar använda högtalare av något annat märke (oklart vilket/vilka, då ingen av de som röstat så, har givit sig tillkänna och kommenterat). Den ena av de gemensamma nämnare jag ansåg mig ha funnit och som jag inledningsvis redogjorde för, har ju därigenom visat sig komma på skam, åtminstone delvis.
Dessutom är enligt utfallet de icke bokstavstrogna transparenssträvarna som använder Ino fler till antalet än de som har en fundamentalistisk (i sammanhanget ej avsett att vara nedvärderande) syn på "trohet mot fonogrammet". Det kom också som en överraskning för mig.
Och var det något jag absolut INTE ville ha i denna tråd, så var det just debakel om varför Ino eller något annat är bättre eller sämre eller att anhängare av respektive synsätt skulle råka i luven på varandra. Jag tycker att vi fixade detta rätt bra med några få undantag. Ömma tår finns det alltid överallt men på det stora hela har allt gått relativt lugnt till.
Så nej, någon ondsint baktanke eller dold agenda från min sida var det aldrig fråga om. Snarare ren, pur nyfikenhet baserad på fascination för fenomenet som sådant.
bensnake skrev:BPM skrev:Jag tycker att du tydligt ska redogöra för din syn på svaren. Även ditt eget svar. Jag tycker även att svaren är lite för generaliserande.
Menar du svarsalternativen eller utfallet av omröstningen? Om du avser de förstnämnda, försökte jag så långt det var möjligt att skapa alternativ som skulle ge alla en möjlighet att rösta. Sett i backspegeln, borde jag kanske haft med två ytterligare alternativ, nämligen "Jag har en annan syn på transparens än den strikt bokstavstrogna och använder Ino" samt dito för övriga märken. Detta för att undvika missförstånd gällande transparensbegreppet.
bensnake skrev:Jag tyckte dock att jag bemödade mig med att förklara för de som eventuellt saknade dessa alternativ att deras synsätt inrymdes i de båda sistnämnda svarsalternativen i omröstningen. Men det är lätt att missförstås/feltolkas, det står helt klart...
bensnake skrev:BPM skrev:Du har, såvitt jag förstått, en mycket fin anläggning som säkert låter fantastiskt bra. Har du någon gång hört en Ino-baserad anläggning för ungefär samma pengar så du kunnat få en åsikt om skillnaderna? Du skulle nog, med den passion du verkar ha för både musik i allmänhet och din anläggning i synnerhet föredra ditt eget system.
Ja. Ja. Och ja (med reservation för prioriteringen mellan musiken och systemet).BPM skrev:De som svarat "Ja!" kan inte ha andra anledningar än att de tycker att Ino är det bästa alternativet.
De som svarat "Nej! tycker att andra alternativ är bättre.
Detta är uppenbart för en skarp person som bensnake. Därför ställer även jag frågan varför det är så intressant? bensnake är duktig på att inte lägga värderingar i sina inlägg men trådarnas tillblivelse säger ändå något.
Helt riktigt. Jag tror emellertid att du missförstått trådens syfte en smula. Jag ville undersöka om den koppling mellan "tranparensfundamentalism" (även denna gång skrivet utan nedvärderande avsikt) och Ino-ägande jag ansåg mig ha funnit, var en realitet.
bensnake skrev:Det visade sig att denna förmodade koppling inte var riktigt så signifikant som jag hade trott.
bensnake skrev:För mig är frågan intressant inte minst ur aspekten hur tydlig jag upplevt kopplingen mellan ett specifikt förhållningssätt och ägande av ett visst högtalarmärke (läs; Ino). I ett otal trådar jag läst och i vissa fall själv deltagit aktivt i, är det frapperande hur tydligt kopplingen framträtt.
Däremot har jag aldrig i någon tråd sett någon ge uttryck för detta synsätt och samtidigt framhävt något annat högtalarmärke än just Ino. (Därför förbryllar utfallet i omröstningen mig en smula. Folk röstar på detta alternativ men ger sig inte tillkänna med en kommentar. Lite konstigt, om du frågar mig.)
bensnake skrev:BPM skrev:Jag vill fråga bensnake hur DU ser på ämnet, och vad du själv anser om de olika alternativen. Hur ser du på transparens som mål? Lägger du själv, för att referera till en tidigare tråd som i ett på alla plan utom det allra ytligaste är snarlik, någon värdering i att ha transparens som mål?
Alltså, det känns som om jag har varit näst intill transparent(!) öppen med min inställning och mitt synsätt gällande detta men ok, kortfattat:
Jag har subjektiva åsikter i den mån att jag kan tycka att det är lite fram- och-bak-tänk över att låsa sig vid trohet mot fonogrammet som ett självändamål men lägger ingen som helst objektiv värdering (rätt eller fel) i huruvida någon väljer att följa den bokstavstroget transparenta vägen eller ej.
bensnake skrev:Själv har jag funnit att vägen via i mitt tycke extremt goda rörförstärkare och högtalare som jag tycker slår det mesta, kanske allt, jag hittills lyssnat till på marknaden satt i relation till målen jag har med detta intresse, är den rätta. För mig. (Och jag har testat alternativ. Riktigt goda sådana. Över tid.) Inte en enda gång har jag tänkt tanken eller ställt frågan huruvida ljudsceneriet är ursprungstroget insignalen eller ej. Det är mig helt egalt.
bensnake skrev:Min inre referens för hur jag vill att det ska låta satt i relation till hur musik "ska" låta, är så pass stark att jag aldrig behöver fundera i dessa banor.
bensnake skrev:Detta kan ha sin grund i min bakgrund som musiker, mitt absoluta gehör samt min gedigna erfarenhet av musiklyssning i högkvalitativa anläggningar under drygt 20 års tid.
bensnake skrev:Mitt primära mål med musiklyssning hemma i fåtöljen är att uppnå största möjliga behållning av musiken över tid, ett mål jag anser att jag nått, och kontinuerligt når, med nuvarande system.
bensnake skrev:BPM skrev:Jag vill även veta varför Ino kom in i bilden som ett ensamt specifierat fabrikat
Se ovan. Jag har som sagt aldrig sett något annat märke figurera i sammanhanget bokstavstrogen transparenssträvan. Just därför.
bensnake skrev:BPM skrev:Det är ju alltså uppenbart varför de väljer Ino (om man nu inte vill idiotförklara dem genom att mena att de köpt vad som inte passar deras mål..och det vill du säkert inte) så jag kan inte skaka av mig känslan av en djupare agenda. Du frågar vad du redan vet svaret på.
Det vore mig fullständigt främmande att idiotförklara någon på sådana lösa grunder. Och igen; jag redogjorde inledningsvis i tråden att jag ansåg mig ha funnit vissa gemensamma nämnare för bokstavstrogna transparenssträvare. Inoägande var en av dessa. Jag ville undersöka i vilken utsträckning detta stämde. Till viss del hade jag rätt (naturligtvis, jag är ju läskunnig och tillräckligt "skarp" för att dra adekvata slutsatser utifrån såväl implicita antydningar som rena utspel) men en del har även kommit fram i omröstningen som jag tidigare inte kände till. Och sådant är ju kul...Tycker jag.
/Snake
phloam skrev:Jag tror att en intressant fråga är om ett märke kan styra in på en målsättning, och/eller om en målsättning kan styra in på ett visst märke?
Transparens (hög eller låg) omfattar ju all tänkbar hifiutrustning, det är ju inget konstigt med det.
Men vad gäller Ino så har ju det märket på nåt sätt blivit synonymt med "Transparens" (-iver, -målet osv), kanske tack vare att ordet transparens används flitigt av inte minst konstruktören själv på detta forum. En slags (oavsiktlig) marknadsföring, skulle man kunna säga.
Ino blir (ofrivilligt?) en symbol, inte bara en högtalare, det blir liksom ett statement att äga dem som handlar om transparenssträvan.
hifikg skrev:
... Jag förstår inte varför folk, på allvar, låter upprörda. ...
... vem mer behöver älska min anläggning än jag? Om jag sedan kallar min återgivning för "skönt färgad" eller "helt transparent" kan väl kvitta.
.... Jag vill inte sälla mig till något "läger", ...
Så det så.
...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster