tvett skrev:Sa jag inte att du skulle fråga om du inte förstod? Helt seriöst.
Jag förstår men kan inte få dig att förstå det är väl problemet tycker jag
Jag har fått fram 4 ohm men tydligen inte du ring Peter ni kanske förstår varandra bättre

Moderator: Redaktörer
ftorsell skrev:tvett skrev:Vem har förresten mätt upp nominella impedansen på Peters spolar?
Är det resistansen det pratas om? Om du inte vet skillnaden ftorsell, fråga.
Ring Peter och fråga jag har numret till Peter samt Östberg
ftorsell skrev:MagnusÖstberg skrev:Du vet ju inte impedansen, 1 ohms talspole kan vara ner ot 0,6 ohm...
Vid testet visste jag impedansen till 100% fast last
Och när man gjort leksaks testerna på 1090 pyttsa ju 1090 ut helt galet med effekt i 1ohm men den effekten känns sjukt oseriös gemtemot Kove steget mätningar där känns mätningarna som man uppger lägre effekt en verkligheten och det här kommer vi aldrig komma överens om förns du får
Uppleva ett lyssnings test![]()
Då först kan du vara mottaglig för det jag skrivt en miljon gånger
ftorsell skrev:tvett skrev:Sa jag inte att du skulle fråga om du inte förstod? Helt seriöst.
Jag förstår men kan inte få dig att förstå det är väl problemet tycker jag
Jag har fått fram 4 ohm men tydligen inte du ring Peter ni kanske förstår varandra bättre
mangs skrev:Jag ifrågasätter inte att ftorsell upplevde ljudet från sina tester som bättre från Kove jämfört med Rotel. Varför skulle han i så fall predika detat i 50 sidor.
Jag är dock lite fundersam kring hur denna lysnsingstest är gjord. Vilka var förutsättningarna?
Min skepsis grundar sig troligtvis i att när jag själv jämför slutsteg så upplever jag ingen större skillnad så länge de inte belatsas för hårt med för låga impedanser eller att inte effekten räcker till.
Om disten är på 0.001 eller 0.01 spelar ju ingen roll om nu ljudkillnaderna är så stor som TS påstår. Jag har aldrig lyssnat på Kove och kan därför inte uttala mig om varken kraft eller ljud men om ljudet är markant annorlunda till det bättre jämfört med ett slutsteg som av många anses ge ifrån sig ett ofärgat ljud (vilket slutsteg enligt mig oftast gör iofs) då låter det ju som att Kove-steget i alla fall i denna lyssningstest färgat ljudet så att TS uppskattade det mer.
Olika ljud-nivåer har spökat för mig många gånger vid olika jämförelsetester. Om det skiljer så lite som 0,5dB mellan två signaler tycker jag oftast det högre ljudet låter bättre och maffigare, dock inte alltid. Hur pass säker är TS på att de tester som utfördes för att avgöra ljudkvalitén utfördes vid samma ljudnivå och i övrigt samma förutsättningar, dvs, samma lyssningsposition, samma högtalare i samma position och riktning etc.
Hur som helst längtar jag efter att få se ditt projekt då det verkligen är något i hästväg. Jag gillar överdimensionerade saker generellt men är lite orolig för din batteribank.
mangs skrev:Jag ifrågasätter inte att ftorsell upplevde ljudet från sina tester som bättre från Kove jämfört med Rotel. Varför skulle han i så fall predika detat i 50 sidor.
Jag är dock lite fundersam kring hur denna lysnsingstest är gjord. Vilka var förutsättningarna?
RogerGustavsson skrev:mangs skrev:Jag ifrågasätter inte att ftorsell upplevde ljudet från sina tester som bättre från Kove jämfört med Rotel. Varför skulle han i så fall predika detat i 50 sidor.
Jag ifrågsätter det inte heller. Det kan finnas flera förklaringar till varför han föredrar det ena före det andra. Det kan vara så enkelt att den signatur som Kove-steget antagligen har tilltalar honom. Rotel-steget är av flera att beteckna som rätt troget insignalen. Hur det är med Kove-steget är okänt.
single_malt skrev:Flera som skriver här i tråden verkar utgå ifrån att fredrik har gjort nåt slags f/e-test.Och som en konsekvens av det måste skillnaderna fredrik upplever bero på färgning. Det är ett missförstånd. Det Fredrik redogör handlar om tillstånd där rotelns kapacitet begränsar och då är det den som färgar.
single_malt skrev:Flera som skriver här i tråden verkar utgå ifrån att fredrik har gjort nåt slags f/e-test.
mangs skrev:ha ha, det är inte lätt det här.
jag har fått för mig att de rena kraftjämförelserna som är gjorda gjordes med ett fast motstånd på 4ohm och med en signal på 60Hz i 5sekunder. Det var under detta test som Rotel var helt kraftlöss och begränsad i sin uteffekt jämfört med Kove.
Vid ett rent lyssningstest bekräftades detta då Kove-steget lät oerhört mycket bättre, bättre kontroll och trevligare ljudkaraktär medan Rotel lätt ansträngt och vasst.
Jag är dock inte helt säker på detta ovan men det kanske ftorsell kan bekräfta eller dementera?
När du lyssnade på dessa steg på mer moderata nivåer, lät de väldigt olika även då? Enligt mig skall inte två slutsteg som arbetar inom sina begränsningar avvika så mycket ljudmässigt. Inte så pass mycket att denna skillnad allena fyller 50sidor på faktiskt.se
IngOehman skrev:Det enda som gör mig skeptisk till Kove är allt du skrivit i tråden.
Något annat som talar emot steget än dina rapporter, framförallt
HUR du gör dem, känner jag inte till.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Du vet ju inte impedansen, 1 ohms talspole kan vara ner ot 0,6 ohm...
single_malt skrev:RogerGustavsson skrev:mangs skrev:Jag ifrågasätter inte att ftorsell upplevde ljudet från sina tester som bättre från Kove jämfört med Rotel. Varför skulle han i så fall predika detat i 50 sidor.
Jag ifrågsätter det inte heller. Det kan finnas flera förklaringar till varför han föredrar det ena före det andra. Det kan vara så enkelt att den signatur som Kove-steget antagligen har tilltalar honom. Rotel-steget är av flera att beteckna som rätt troget insignalen. Hur det är med Kove-steget är okänt.
Flera som skriver här i tråden verkar utgå ifrån att fredrik har gjort nåt slags f/e-test.Och som en konsekvens av det måste skillnaderna fredrik upplever bero på färgning. Det är ett missförstånd. Det Fredrik redogör handlar om tillstånd där rotelns kapacitet begränsar och då är det den som färgar.
single_malt skrev:Tvett, du har Rotel ser jag i din signatur. Det förklarar att Fredriks upplevelser engagerar dig såpass
JonasW skrev:Kan vi inte bara låta denna tråd självdö? ftorsell kommer aldrig att ändra åsikt eller ta åt sig något ni skriver.
Låt han själv uppdatera den när det dykt upp något från bygget, bilder osv.
Det här leder ingenstans.
Måste dock säga att jag imponeras av erat tålamod som fortfarande försöker lära ftorsell något efter alla dessa sidor
penke62 skrev:Betyder tystnaden att bygget har stannat av?