Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-14 00:02

tvett skrev:Sa jag inte att du skulle fråga om du inte förstod? Helt seriöst.

Jag förstår men kan inte få dig att förstå det är väl problemet tycker jag
Jag har fått fram 4 ohm men tydligen inte du ring Peter ni kanske förstår varandra bättre :D

mangs

Inläggav mangs » 2013-02-14 00:02

Jag ifrågasätter inte att ftorsell upplevde ljudet från sina tester som bättre från Kove jämfört med Rotel. Varför skulle han i så fall predika detat i 50 sidor.

Jag är dock lite fundersam kring hur denna lysnsingstest är gjord. Vilka var förutsättningarna?

Min skepsis grundar sig troligtvis i att när jag själv jämför slutsteg så upplever jag ingen större skillnad så länge de inte belatsas för hårt med för låga impedanser eller att inte effekten räcker till.

Om disten är på 0.001 eller 0.01 spelar ju ingen roll om nu ljudkillnaderna är så stor som TS påstår. Jag har aldrig lyssnat på Kove och kan därför inte uttala mig om varken kraft eller ljud men om ljudet är markant annorlunda till det bättre jämfört med ett slutsteg som av många anses ge ifrån sig ett ofärgat ljud (vilket slutsteg enligt mig oftast gör iofs) då låter det ju som att Kove-steget i alla fall i denna lyssningstest färgat ljudet så att TS uppskattade det mer.

Olika ljud-nivåer har spökat för mig många gånger vid olika jämförelsetester. Om det skiljer så lite som 0,5dB mellan två signaler tycker jag oftast det högre ljudet låter bättre och maffigare, dock inte alltid. Hur pass säker är TS på att de tester som utfördes för att avgöra ljudkvalitén utfördes vid samma ljudnivå och i övrigt samma förutsättningar, dvs, samma lyssningsposition, samma högtalare i samma position och riktning etc.

Hur som helst längtar jag efter att få se ditt projekt då det verkligen är något i hästväg. Jag gillar överdimensionerade saker generellt men är lite orolig för din batteribank.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-14 00:09

Detta är en väldigt talande sammanfattning av problemet med denna tråd:

ftorsell skrev:
tvett skrev:Vem har förresten mätt upp nominella impedansen på Peters spolar?
Är det resistansen det pratas om? Om du inte vet skillnaden ftorsell, fråga.

Ring Peter och fråga jag har numret till Peter samt Östberg :D

ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du vet ju inte impedansen, 1 ohms talspole kan vara ner ot 0,6 ohm...

Vid testet visste jag impedansen till 100% fast last
Och när man gjort leksaks testerna på 1090 pyttsa ju 1090 ut helt galet med effekt i 1ohm men den effekten känns sjukt oseriös gemtemot Kove steget mätningar där känns mätningarna som man uppger lägre effekt en verkligheten och det här kommer vi aldrig komma överens om förns du får
Uppleva ett lyssnings test :)
Då först kan du vara mottaglig för det jag skrivt en miljon gånger :wink:

ftorsell skrev:
tvett skrev:Sa jag inte att du skulle fråga om du inte förstod? Helt seriöst.

Jag förstår men kan inte få dig att förstå det är väl problemet tycker jag
Jag har fått fram 4 ohm men tydligen inte du ring Peter ni kanske förstår varandra bättre :D
/J

Cygnus resurectum

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-14 00:20

mangs skrev:Jag ifrågasätter inte att ftorsell upplevde ljudet från sina tester som bättre från Kove jämfört med Rotel. Varför skulle han i så fall predika detat i 50 sidor.

Jag är dock lite fundersam kring hur denna lysnsingstest är gjord. Vilka var förutsättningarna?

Min skepsis grundar sig troligtvis i att när jag själv jämför slutsteg så upplever jag ingen större skillnad så länge de inte belatsas för hårt med för låga impedanser eller att inte effekten räcker till.

Om disten är på 0.001 eller 0.01 spelar ju ingen roll om nu ljudkillnaderna är så stor som TS påstår. Jag har aldrig lyssnat på Kove och kan därför inte uttala mig om varken kraft eller ljud men om ljudet är markant annorlunda till det bättre jämfört med ett slutsteg som av många anses ge ifrån sig ett ofärgat ljud (vilket slutsteg enligt mig oftast gör iofs) då låter det ju som att Kove-steget i alla fall i denna lyssningstest färgat ljudet så att TS uppskattade det mer.

Olika ljud-nivåer har spökat för mig många gånger vid olika jämförelsetester. Om det skiljer så lite som 0,5dB mellan två signaler tycker jag oftast det högre ljudet låter bättre och maffigare, dock inte alltid. Hur pass säker är TS på att de tester som utfördes för att avgöra ljudkvalitén utfördes vid samma ljudnivå och i övrigt samma förutsättningar, dvs, samma lyssningsposition, samma högtalare i samma position och riktning etc.

Hur som helst längtar jag efter att få se ditt projekt då det verkligen är något i hästväg. Jag gillar överdimensionerade saker generellt men är lite orolig för din batteribank.

Håller med dig totalt angående att testet. det ända vi gjorde är att testa
Hur mycket effekt stegen lämnar i fast last i 60hz där är testet helt ok
Och även om test bänken inte är hundra procent i att visa en watt som en watt så funkar testet helt ok när stegen alltid testas i samma bänk.
Sedan har Kove steget så mycket bättre kontroll så jag tror inte den färgar
Ljudet men rotel steget tappar ofta skärpan lätt och då försvinner kraften djupet i basen samt att man hör med örat att diskanten blir vass
Och detta är uppskattat med örona så det ska man också tänka på men
Hur man en vrider och vänder så borde alla som följt tråden lyssna på ett Kove pro steg och sedan bilda sig en egen uppfattning och då skulle jag
Respektera att någon tycker det låter skit :D
Men att säga att det låter skit utan att lyssnat tycker jag är väldigt ogenomtänkt :D eller omoget

Angående batteri banken är jag med lite orolig men man får göra situationen till det bästa möjliga

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-14 01:23

Det enda som gör mig skeptisk till Kove är allt du skrivit i tråden.

Något annat som talar emot steget än dina rapporter, framförallt
HUR du gör dem, känner jag inte till.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-02-14 06:16

Snälla ftorsell:
Ingen har på något sätt ifrågasatt din upplevelse!

Däremot så är det stora tvivel på din förklaringsmodell på vad du upplever.

Förstår du skillnaden?

Dvs du upplever säkert det hela precis som du beskriver det.
Nöj dig med det och sluta svinga vilt.

Huruvida IÖ är en "tomte" som du anför vet jag inte. Han delar ju visserligen ut ljud-klappar till glädje för många.
Men han saknar både rondör och skägg tycker jag nog?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-14 08:44

mangs skrev:Jag ifrågasätter inte att ftorsell upplevde ljudet från sina tester som bättre från Kove jämfört med Rotel. Varför skulle han i så fall predika detat i 50 sidor.

Jag ifrågsätter det inte heller. Det kan finnas flera förklaringar till varför han föredrar det ena före det andra. Det kan vara så enkelt att den signatur som Kove-steget antagligen har tilltalar honom. Rotel-steget är av flera att beteckna som rätt troget insignalen. Hur det är med Kove-steget är okänt.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-14 10:16

RogerGustavsson skrev:

Jag ifrågsätter det inte heller. Det kan finnas flera förklaringar till varför han föredrar det ena före det andra. Det kan vara så enkelt att den signatur som Kove-steget antagligen har tilltalar honom. Rotel-steget är av flera att beteckna som rätt troget insignalen. Hur det är med Kove-steget är okänt.

Flera som skriver här i tråden verkar utgå ifrån att fredrik har gjort nåt slags f/e-test.Och som en konsekvens av det måste skillnaderna fredrik upplever bero på färgning. Det är ett missförstånd. Det Fredrik redogör handlar om tillstånd där rotelns kapacitet begränsar och då är det den som färgar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 10:24

Du verkar veta exakt hur Fredrik gjort.

Berätta.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-02-14 10:39

single_malt skrev:Flera som skriver här i tråden verkar utgå ifrån att fredrik har gjort nåt slags f/e-test.Och som en konsekvens av det måste skillnaderna fredrik upplever bero på färgning. Det är ett missförstånd. Det Fredrik redogör handlar om tillstånd där rotelns kapacitet begränsar och då är det den som färgar.

Kan du inte citera de inläggen där detta framgår? Jag har helt missat att någon ens antyder nåt som innebär att de skulle ha uppfattat att Fredik har gjort något "f/e-test". Eller har du bara som vanligt dragit en helt vansinnig slutsats av det du som vanligt missförstått? Eller var detta också medvetet trollande?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-14 11:10

single_malt skrev:Flera som skriver här i tråden verkar utgå ifrån att fredrik har gjort nåt slags f/e-test.

Det har du nog fått om bakfoten. Det är nog ganska bombsäkert att ingen tror det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-14 11:12

F/E-test? Hur fick du för dig det single_malt?

Men nu ska vi inte låta single_malt trolla bort oss.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-14 11:26

Trådskaparen har beskrivit vilken typ av botten han tycker Rotel-steget saknar och som Kove-steget har. Har han gjort en koppling till att det kan bero på den effekt som levereras i den låga impedansen hans högtalare utgör.

Bilsteget är givetvis konstrurerart för att lämna en massa effekt i den impedansen medans hemmasteget egentligen vill ha mera normala impedanser. Baktill på Rotel-steget står: "Speaker Impedance, combined load 4 ohm minimum". Varför då ens fundera på att lasta det med 2 ohm och gasen i botten?

Eftersom det även har relaterats till ett musikexempel med antagligen rätt låg crest-faktor, bör rimligen medeleffekten som avsätts vid de höga ljudnivåer det talas om bli hög. Känns som ännu en hämsko på Rotel-steget.

mangs

Inläggav mangs » 2013-02-14 13:44

ha ha, det är inte lätt det här.
jag har fått för mig att de rena kraftjämförelserna som är gjorda gjordes med ett fast motstånd på 4ohm och med en signal på 60Hz i 5sekunder. Det var under detta test som Rotel var helt kraftlöss och begränsad i sin uteffekt jämfört med Kove.

Vid ett rent lyssningstest bekräftades detta då Kove-steget lät oerhört mycket bättre, bättre kontroll och trevligare ljudkaraktär medan Rotel lätt ansträngt och vasst.

Jag är dock inte helt säker på detta ovan men det kanske ftorsell kan bekräfta eller dementera?

När du lyssnade på dessa steg på mer moderata nivåer, lät de väldigt olika även då? Enligt mig skall inte två slutsteg som arbetar inom sina begränsningar avvika så mycket ljudmässigt. Inte så pass mycket att denna skillnad allena fyller 50sidor på faktiskt.se

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-14 16:32

mangs skrev:ha ha, det är inte lätt det här.
jag har fått för mig att de rena kraftjämförelserna som är gjorda gjordes med ett fast motstånd på 4ohm och med en signal på 60Hz i 5sekunder. Det var under detta test som Rotel var helt kraftlöss och begränsad i sin uteffekt jämfört med Kove.

Vid ett rent lyssningstest bekräftades detta då Kove-steget lät oerhört mycket bättre, bättre kontroll och trevligare ljudkaraktär medan Rotel lätt ansträngt och vasst.

Jag är dock inte helt säker på detta ovan men det kanske ftorsell kan bekräfta eller dementera?

När du lyssnade på dessa steg på mer moderata nivåer, lät de väldigt olika även då? Enligt mig skall inte två slutsteg som arbetar inom sina begränsningar avvika så mycket ljudmässigt. Inte så pass mycket att denna skillnad allena fyller 50sidor på faktiskt.se

Du verkar ju åtminstone förstå lite av vad jag menar :D
Vid normal nivå är det skillnad men inte i kraft utan att Kove steget får fram instrument tydligare eller ska man säga betydligt mer detaljerat
Och som du skriver så fixar Kove steget att lämna mycket mer kraft
Utan att tappa skärpan.
På rotel steget på normal nivå finns det bra kraft men ganska fort när man
Skruvar upp volymen tar mid och diskant och sticker till månen och basen
Sjunker till avgrunden.
Och detta har även andra seriösa testare uppmärksammat och skrivit att
Rotel 1090 har sämre kraft i basen en andra steg med lägre effekt spec
Jag har lagt upp detta test även bland dessa ca 50 sidor men det har tydligen inte någon reflekterat på så jag har en väldigt bra hörsel trots
Att jag gillar att spela högt :D
Jag skulle även vilja lyssna på det omtalade berhinger pa steg många kör med som gillar infra bas med tanke på att stora företag som monterar pa riggar säger att det är leksaker mot crown it-8000 som jag inte vart imponerad av det levererar ju 8000w i övre registren men blygsamma
2000w i 40hz med massor av otrevlig dist så helt ute och cyklar är jag inte trots mina inlägg ja skriver inte kanske tydligt men skit i det och se till att vi gör ett test mellan ett av mig omtyckta bil steg mot låt oss säga ett rs 2000
Så kan vi lyssna på bägge och se hur ett steg för 15000kr står sig mot ett mångdubbelt hifi steg :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-14 16:36

Du är ju otrolig.
/J

Cygnus resurectum

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-14 16:37

IngOehman skrev:Det enda som gör mig skeptisk till Kove är allt du skrivit i tråden.

Något annat som talar emot steget än dina rapporter, framförallt
HUR du gör dem, känner jag inte till.

Vh, iö

Ja men jag gillar bara deras produkter jag jobbar inte med deras produkter så det förstår jag att du tycker jag skiter nästan i mät specar med jag lyssnar med örona och gillar dom ljudet är det väl det ända viktiga (så känner jag ialla fall) :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-14 16:38

tvett skrev:Du är ju otrolig.

Ja någon måste väl vara det tänk om alla var lika jisses vad tråkigt :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-14 16:43

MagnusÖstberg skrev:Du vet ju inte impedansen, 1 ohms talspole kan vara ner ot 0,6 ohm...

Har för mig Peter sa spolarna hade något som kallades re värde på 0,98 ohm det säger inte mig ett skit men du vet säkert om det är det värdet som efter söks varje bas har dubbla spolar och det sitter ju två element i varje låda Så inte vet ja ohm talet ligger väl lite under 4 ohm då :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-14 16:45

single_malt skrev:
RogerGustavsson skrev:

Flera som skriver här i tråden verkar utgå ifrån att fredrik har gjort nåt slags f/e-test.Och som en konsekvens av det måste skillnaderna fredrik upplever bero på färgning. Det är ett missförstånd. Det Fredrik redogör handlar om tillstånd där rotelns kapacitet begränsar och då är det den som färgar.

:D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-14 16:50

Vi har konstaterat att F/E var något single_malt hittade på.
Ska jag tolka det som att du vet vad F/E är, eller var du bara glad att någon kommer till din räddning?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-14 16:58

Tvett, du har Rotel ser jag i din signatur. Det förklarar att Fredriks upplevelser engagerar dig såpass 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-14 16:59

single_malt skrev:Tvett, du har Rotel ser jag i din signatur. Det förklarar att Fredriks upplevelser engagerar dig såpass 8)

Vilken tur att jag inte äger Ino då om du ska reagera på det sättet.

Och när ska du fatta att det inte är hans upplevelser som ifrågasätts, utan de slutsatser han, i sin totala okunskap, drar och sedan förmedlar som fakta.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-14 17:06

Tvett, jag retades bara lite :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-02-14 19:18

Kan vi inte bara låta denna tråd självdö? ftorsell kommer aldrig att ändra åsikt eller ta åt sig något ni skriver.

Låt han själv uppdatera den när det dykt upp något från bygget, bilder osv.

Det här leder ingenstans.

Måste dock säga att jag imponeras av erat tålamod som fortfarande försöker lära ftorsell något efter alla dessa sidor :)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-14 20:15

JonasW skrev:Kan vi inte bara låta denna tråd självdö? ftorsell kommer aldrig att ändra åsikt eller ta åt sig något ni skriver.

Låt han själv uppdatera den när det dykt upp något från bygget, bilder osv.

Det här leder ingenstans.

Måste dock säga att jag imponeras av erat tålamod som fortfarande försöker lära ftorsell något efter alla dessa sidor :)

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2013-02-18 20:38

Hehehehehe detta är den mest vansiniga tråd jag någonsin läst.
Helt osant.
*ASG*
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-03-17 18:55

Betyder tystnaden att bygget har stannat av?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-03-19 01:03

penke62 skrev:Betyder tystnaden att bygget har stannat av?

Bygget vilar i väntan på att snickarna som bygger bio rummet inte haft tid på ett tag sedan avvaktar jag lack av högtalarna fortfarande tills vi lyssnat på ett nytt 6,5" element som trasslat med lite komplikationer.
Sedan har jag faktiskt fått erfarenhet att lyssna på dom tänkta elementen
I högtalar konstruktioner med färre element.
Slutsatsen är att det kommer bli riktigt trevligt vad jag en väljer för element
Men mycket vill ha mer därav avvaktar jag tills nya projekt elementet är klart för utvärdering :wink:

Användarvisningsbild
MrScorpion

Inläggav MrScorpion » 2013-03-19 07:57

Hej på er alla freaks. :lol:

Jag kan faktiskt förstå ftorsell, då det finns olika sätt att lyssna på musik / ljud.
Har träffat folk som lyssnar på samma sätt som ftorsell, där det är basen som nästan är det allra viktigaste, är det inte massor av bas, med kraft som ett bomanfall av London under 2:a världskriget, så tycker dom det är helt ointressant.
Väldigt vanligt bland folk som håller på med bilstereo.
Det kanske kan bero på åldern, då många som håller på med bilsereo är yngre, och då ville man väl ha det "lite vildare", när det gäller det mesta.

Jag kan själv gilla det, men endast i kortare stunder / doser.

Ni får väl ge er till tåls, och kanske göra ett studie "eller studio" besök hos ftorsell, när allt är klart.
När smaker en blues som bäst, hvaergang!!!!
Keep the Devils music alive.

Hellre bra musik än bra ljud, men dåligt ljud suger.

I'm not young enough to know everyting.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi