Transparenssträvan och ägande av Inohögtalare - hur vanligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Mitt förhållande till transparens och Inohögtalare är följande:

Jag har fundamental transparenssträvan och äger/tänker äga Inohögtalare
15
17%
Jag har fundamental transparenssträvan och äger/tänker äga högtalare av annat märke
14
16%
Jag har valt en annan väg än den fundamentalt transparenta och äger/tänker äga Inohögtalare
21
23%
Jag har valt en annan väg än den fundamentalt transparenta och äger högtalare av annat märke
40
44%

Antal röster : 90

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-14 08:29

Panelguy skrev:Frågan ställdes tidigare av Bensnake men fick dåligt gensvar; finns det här transparenttänket någon annanstans än just på detta forum? När man läser exempelvis amerikanska forum så upphöjs ju inte ett märke som Bryston ens tillnärmelsevis på det sätt som det görs här på faktiskt.

Men det är väl inte helt ovanligt att amerikanarna ofta föredrar lite annat stuk än europér? Finlir är ju inte direkt amerikanarnas kännemärke. Nej, kvantitet före kvalitet är vardagsmat där. Du som är Magnepan-fan bör ju ha Bryston, det är det de kör med numera. Koppling till Audio Research är inte så stark numera då Bill Johnson inte längre är i livet och Jim Winey lämnat över till sönerna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-14 09:40

Har stött på uppfattningen "over there" att Bryston är proffs/studio-elektronik, inte hemelektronik och därför bortser man från dem.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-14 10:14

BPM skrev:Jag ställer mig däremot en del frågande till din åsikt att "kopplingen" du gjort mellan Ino och transparens-sökande kommit på skam.
8O

Om 50% av transparens-sökarna använder ett fabrikat med en så försvinnande liten del av marknaden och som dessutom är tämligen knöligt att köpa så tycker jag snarare att din tes bevisats med råge..

Min uppfattning grundades i de iakttagelser jag gjort i framför allt detta men även i ett annat forum. Om man bestänker vilken försvinnande liten del av alla som delar detta intresse forumisterna utgör samt det faktum att Ino inte utgör en lika försvinnande liten andel här som ute i verkligheten, blir min slutsats kanske mer begriplig?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-14 10:56

bensnake skrev:
BPM skrev:Jag ställer mig däremot en del frågande till din åsikt att "kopplingen" du gjort mellan Ino och transparens-sökande kommit på skam.
8O

Om 50% av transparens-sökarna använder ett fabrikat med en så försvinnande liten del av marknaden och som dessutom är tämligen knöligt att köpa så tycker jag snarare att din tes bevisats med råge..

Min uppfattning grundades i de iakttagelser jag gjort i framför allt detta men även i ett annat forum. Om man bestänker vilken försvinnande liten del av alla som delar detta intresse forumisterna utgör samt det faktum att Ino inte utgör en lika försvinnande liten andel här som ute i verkligheten, blir min slutsats kanske mer begriplig?

För all del riktigt, även om andelen Ino-ägare inte är speciellt stor här heller (även om den onekligen är procentuellt större än på många andra ställen). Däremot kan det intrycket ges av att de mest intresserade (och initierade?) även är de som skriver mest. Fullt naturligt.

Min reflektion, som kanske inte har med tråden att göra egentligen, är att ju större kunskap man har av de rent tekniska aspekterna gällande ljudåtergivning både vad gäller akustik och konstruktion, desto mer verkar målet med anläggningen tilta mot ursprungstrohet. Att dessa människor (inga namn) samtidigt verkar hålla Ino högt gör att man begriper att högtalarna gör vad de är avsedda att göra på ett bra sätt. Detta är folk med kännedom om marknaden, ansenliga medel (eller i alla fall möjlighet att prioritera anläggningen) och samtidigt kunskap om de teoretiska fallgroparna inom ljudåtergivning och de har alltså möjlighet att välja något annat om de skulle vilja. Det skulle t.o.m i många fall vara enklare. Att de ändå valt Ino gör i alla fall mig jäkligt nyfiken. Jag skulle gärna lyssna på ett större Ino-system någon dag.

Hursomhelst så förstår jag inte riktigt din åsikt att sökandet efter transparens är "bakvänt". Är det inte tvärtom? Har man en anläggning där man vet att förstärkaren tillför (eller drar ifrån) väldigt lite, högtalare som distorderar signalen marginellt och är frekvenslinjära osv så ökar chansen att få höra det avspelade utan att något lägger sig i vägen för möjligheten till upplevelse.
Visst gör det samtidigt att det som låter illa in även låter illa ut, men det gäller ju även en anläggning som färgar. En färgning som låter snygg och som passar visst material som handsken (om man söker vackert snarare än ursprungstroget ljud) behöver ju inte alls passa annat material så vanskligheten finns ju även där. En..jag vill inte kalla det transparent men "så ursprungstrogen anläggning som möjligt" låter ju även den vackert om den signaturen finns på det avspelade.

Jag kan mycket väl se att man kan vilja ha en anläggning med en tydlig signatur om man har en smal musiksmak där samma instrumentuppsättning och liknande klangbilder skapas av det mesta inom genren. Vill man däremot skapa förutsättningar för att spela upp så mycket material som möjligt med ett bra resultat så känns det ursprungstrogna som en säkrare väg att gå. Om man är intresserad så skapar det också möjlighet att avgöra vad som är bra inspelningar och vad som inte är det, men då är vi iofs inne på tekniknörderi snarare än passion för musiken.

Vad jag vill säga är att motsatsförhållandet mellan musikälskande och transparens-sökande inte existerar utan mycket väl kan gå hand i hand. Detsamma kan sägas gälla när det handlar om sökandet efter ett sound man gillar och musikälskande. Det finns inget rätt eller fel utan bara personliga preferenser. Det var iofs ämnet för en annan tråd men det har lite relevans även här.

bensnake tycker att det är bakvänt att söka det ursprungstrogna. De som söker det just ursprungstrogna tycker säkert att det är lika bakvänt att söka ett sound. Det tråkiga i debatten är att det nästan alltid handlar om att de mer ursprungstrohet som mål får sitta och försvara sin inställning och framställs som tekniknördar medan de med soundjagande på agendan framstår som passionerade musikälskare. Sanningen är mer den motsatta, som jag ser det. De som älskar sin musik och vill höra den oförvanskad har inte så mycket att välja på då ganska få prylar tillverkas med just detta som målsättning. De som söker ett sound har massor av prylar att välja mellan och måste alltså ha själva prylarna som en större del i ekvationen. MER fokus på prylarna, alltså.

Nåväl.. Mitt system kostar mindre än vad flera här har lagt på kablar och låter säkert högst oansenligt samtidigt som mina tekniska kunskaper är bedrövliga. Jag intresserar mig mer för den filosofiska aspekten. Tyvärr är min enda slutsats den att det är en diskussion som är svår att komma till några slutsatser i. Människor tycker olika, och alla frågor som innehåller flera sanningar kan aldrig nå konsensus.

Att komma överens om att inte komma överens är däremot ganska lätt, beroende på de deltagande elementen förstås. Hursomhelst är det i princip det enda man kan hoppas på i denna typ av diskussioner.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-14 11:01

Fast nu utgör förmodligen inte Ino-högtalare en försvinnade liten del i Sveriges audiokretsar. Det är antagligen lika många Ino som Carlsson ute på marknaden. Sonab, Mirch, Martin Persson och Luxor är förmodligen de som är/var långt större i antal.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-02-14 11:30

RogerGustavsson skrev:Nej, kvantitet före kvalitet är vardagsmat där.

Kvantitet är en kvalitet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-02-14 11:34

tvett skrev:Jag tycker vi ska starta en häxjakt och nämna namn.
Vilka är dessa mobbande transparensivrare?

Det är jag!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-14 11:43

Max_Headroom skrev:

Inte i min värld....

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-14 11:45

RogerGustavsson skrev:
Max_Headroom skrev:

Inte i min värld....

Alla diskussioner om vad kvalitet är spårar ur.
Tillochmed diskussioner om hur man stavar kvalitet spårar ur.

Hög kvalitet, rätt kvalitet, valuta för pengarna, det spårar ur.

Men jag tror alla fattar vad Roger menar här, spela inte dumma :wink: .
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-14 11:56

BPM skrev:Min reflektion, som kanske inte har med tråden att göra egentligen, är att ju större kunskap man har av de rent tekniska aspekterna gällande ljudåtergivning både vad gäller akustik och konstruktion, desto mer verkar målet med anläggningen tilta mot ursprungstrohet.

BPM skrev:Att dessa människor (inga namn) samtidigt verkar hålla Ino högt gör att man begriper att högtalarna gör vad de är avsedda att göra på ett bra sätt.

BPM skrev:Detta är folk med kännedom om marknaden, ansenliga medel (eller i alla fall möjlighet att prioritera anläggningen) och samtidigt kunskap om de teoretiska fallgroparna inom ljudåtergivning och de har alltså möjlighet att välja något annat om de skulle vilja. Det skulle t.o.m i många fall vara enklare.

BPM skrev:Att de ändå valt Ino gör i alla fall mig jäkligt nyfiken. Jag skulle gärna lyssna på ett större Ino-system någon dag.

BPM skrev:Har man en anläggning där man vet att förstärkaren tillför (eller drar ifrån) väldigt lite, högtalare som distorderar signalen marginellt och är frekvenslinjära osv så ökar chansen att få höra det avspelade utan att något lägger sig i vägen för möjligheten till upplevelse.

BPM skrev:En..jag vill inte kalla det transparent men "så ursprungstrogen anläggning som möjligt" låter ju även den vackert om den signaturen finns på det avspelade.

BPM skrev:Vill man däremot skapa förutsättningar för att spela upp så mycket material som möjligt med ett bra resultat så känns det ursprungstrogna som en säkrare väg att gå.

Jag valde att dela in ditt inlägg i enskilda citat för att bättre belysa din ståndpunkt. Att du har denna uppfattning, kan ingen ta ifrån dig.

Min inte alltför vågade gissning är att du inom kort kommer att erhålla en skriftlig hyllning av IngOehman för din klarsynthet.

Jag tycker för övrigt att du ska lyssna på en Ino-rigg om du får möjlighet. Glöm bara inte bort att det finns alternativ.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 13:00

bensnake skrev:Min inte alltför vågade gissning är att du inom kort kommer att erhålla en skriftlig hyllning av IngOehman för din klarsynthet.

Har du någonting emot IngOehman?

Jag ställer frågan baserat på dina trådar, dina formuleringar och inlägg som det här.

Du kanske undrar varför, och det är för att i mina ögon är en uppradering av ett gäng citat med en sådan påföljande citering så nära sarkasm man kan komma.

Det du gör påminner om föräldrar som bråkar på ett substilt sätt för de tror att deras barn inte skall märka det, eller för att det skall vara lagom vagt för att ingen direkt skall kunna agera mot det.

Mitt tips är att du har en bra exitplan och kommer bemöta mitt inlägg med det största oförståendet. Ungifär på samma vis som jag ibland känner att just IngOehman kan göra.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-02-14 13:56, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-14 13:18

Nattlorden skrev:Har stött på uppfattningen "over there" att Bryston är proffs/studio-elektronik, inte hemelektronik och därför bortser man från dem.

Känner de som äger en av de större HIFIbutikerna i Toronto och brukade besöka dom regelbundet (hade kontor där för några år sedan).
Då sålde allt. Krell, Bryston, Linn, B&W, ja allt.
Bryston sålde de massor av, främst slutsteg.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-14 13:21

MagnusÖstberg skrev:Har du någonting emot IngOehman?

Icke det ringaste. Jag känner honom inte. Däremot kan jag ha synpunkter på hans sätt att läsa mellan raderna, tolka in saker som inte har sagts och därmed tala om för folk att det de säger, menar de inte egentligen (eller vice versa...). Han ger sig själv så att säga tolkningsföreträde.

Således ungefär det som han med höjt pekfinger säger till andra att inte syssla med.

Sen tycker jag (liksom du, har jag förstått), att han stundtals har problem med kontexten. Han snöar inte sällan in på rena ordmärkerifasoner (oftast när han känner sig trängd, verkar det mig).

Jag skiter egentligen i vad han anser. Det är näst intill omöjligt att föra en konversation med honom med hänvisning till ovanstående.
Senast redigerad av bensnake 2013-02-14 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-14 13:22

bensnake: Kan du inte kommentera det BPM skrev istället?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-14 13:24

bensnake skrev:
BPM skrev:Min reflektion, som kanske inte har med tråden att göra egentligen, är att ju större kunskap man har av de rent tekniska aspekterna gällande ljudåtergivning både vad gäller akustik och konstruktion, desto mer verkar målet med anläggningen tilta mot ursprungstrohet.

BPM skrev:Att dessa människor (inga namn) samtidigt verkar hålla Ino högt gör att man begriper att högtalarna gör vad de är avsedda att göra på ett bra sätt.

BPM skrev:Detta är folk med kännedom om marknaden, ansenliga medel (eller i alla fall möjlighet att prioritera anläggningen) och samtidigt kunskap om de teoretiska fallgroparna inom ljudåtergivning och de har alltså möjlighet att välja något annat om de skulle vilja. Det skulle t.o.m i många fall vara enklare.

BPM skrev:Att de ändå valt Ino gör i alla fall mig jäkligt nyfiken. Jag skulle gärna lyssna på ett större Ino-system någon dag.

BPM skrev:Har man en anläggning där man vet att förstärkaren tillför (eller drar ifrån) väldigt lite, högtalare som distorderar signalen marginellt och är frekvenslinjära osv så ökar chansen att få höra det avspelade utan att något lägger sig i vägen för möjligheten till upplevelse.

BPM skrev:En..jag vill inte kalla det transparent men "så ursprungstrogen anläggning som möjligt" låter ju även den vackert om den signaturen finns på det avspelade.

BPM skrev:Vill man däremot skapa förutsättningar för att spela upp så mycket material som möjligt med ett bra resultat så känns det ursprungstrogna som en säkrare väg att gå.

Jag valde att dela in ditt inlägg i enskilda citat för att bättre belysa din ståndpunkt. Att du har denna uppfattning, kan ingen ta ifrån dig.

Min inte alltför vågade gissning är att du inom kort kommer att erhålla en skriftlig hyllning av IngOehman för din klarsynthet.

Jag tycker för övrigt att du ska lyssna på en Ino-rigg om du får möjlighet. Glöm bara inte bort att det finns alternativ.

Hehe..well, att få en klapp på axeln av Öhman är faktiskt inget av mina mål här i livet. Jag känner inte karln..

Jag vet fortfarande inte varför du tycker att det är intressant att klargöra sambandet mellan Ino och sökandet efter transparens. Du svarar bara att du tycker det är intressant. Jag ser inte varför det skulle vara intressant då svaret på frågan är att de som söker transparens är att de tycker Ino passar bäst. Förutom de som tycker att annat passar bättre. Du vill alltså veta varför de tycker Ino, eller annat, passar bäst när man söker transparens? Är inte svaret givet? För mig är det uppenbart så att man köper det som inom ens budget passar ens smak bäst. Om det stämmer så vill du alltså gå in på det mer personliga "Varför har du den smak du har?".

Du säger att det absolut inte finns någon agenda. Det finns ingen anledning för mig att misstro det. Ändå känner jag att då Ino specifikt nämns så finns en misstanke om indoktrinering och att man i och med det riskerar att gå miste om något annat. Som i ditt tycke är bättre.
Säkert är jag färgad av alla de andra trådar som rört Ino där det snackas kult osv.
Det märkliga är att jag inte har något förhållande till Ino som produkt utan mer som fenomen här på forumet. Jag hade haft samma inställning till sakfrågan om det stått "sambandet mellan transparens och Elac" i rubriken rent filosofiskt men jag hade nog inte ens tittat in i tråden. Jag tycker Ino generellt är styvmoderligt behandlat av de som inte har Ino. Det tyckandet gör att jag kanske har lätt för att bli konspiratorisk.

Det gör också att jag inte ser det som problematiskt att Ino-anhängarna är extremt lojala både produkten och konstruktören. Både styvmoderligheten och försvarandet har nog eskalerat över tid och längd som så vanligt är oavsett ämne.
Styvmoderligheten är dock enkel att se. Andra fabrikat som höjs till skyarna av vissa ges inte samma negativa kommentarer. Jag vill inte ge exempel genom att dra in folk som inte har skrivit här men jag KAN.
Allt sammantaget gör att jag här alltså försvarar vad jag inte på något vis har med att göra. Men jag motiverar.

Jag menar inte alls att försöka göra någon reklam för Ino. Jag försöker bara undvika att kultsnacket ska komma (igen) och vara balanserad.
Jag håller personligen t.ex inte alls för otroligt att jag skulle föredra dina Audio Note. Jag har inte hört dem heller. Poängen är återigen inte produkten utan diskussionen har för mig andra aspekter.

Du får gärna mer konkret belysa misstagen jag gör i mina amatöranalyser. Det skulle göra det enklare att bemöta. Att du inte håller med mig står klart, men att vi ska tycka likadant om saken vore väl inget kul. Då dör ju diskussionen.

Självklart vet jag att det finns alternativ. Det gör alla, både bland de som väljer Ino och de som väljer annat.

Om det här skulle eskalera vill jag redan nu göra klart att jag håller dig, bensnake, som varandes en förbannat charmig, artikulerad och klipsk person och att eventuella kommande kommentarer som du ser som kritiska mot ditt synsätt inte på något vis är personliga.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-14 13:35

shifts skrev:bensnake: Kan du inte kommentera det BPM skrev istället?

Jag tror att jag just gjorde det. :wink:

Alltså, det finns inga objektiva felaktigheter i det synsätt eller de åsikter han har. Finner ingen anledning till att ifrågasätta dessa eller komma med följdfrågor. Han tycker ju som han tycker och har den uppfattning han har. En mänsklig rättighet, tycker jag.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-14 13:37

Nej, jag tyckte inte du kommentade innehållet i det BPM skrev så värst mycket. Du skrev att Ingvar skulle kontra med "klarsynt".

Tyckte BPM hade flera bra poänger.
2021 maj på Spotify

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-02-14 13:52

Tidigare fanns det hifi-skeptiker. Nu finns det apparat-förnekare och fram för allt transparensivrar-fönekare. Varför är det så viktigt att förneka?, är det för att man inte vill bli placerad i olika minoritets fack?.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-14 14:02

ThePreTor1aN skrev:Tidigare fanns det hifi-skeptiker. Nu finns det apparat-förnekare och fram för allt transparensivrar-fönekare. Varför är det så viktigt att förneka?, är det för att man inte vill bli placerad i olika minoritets fack?.

Apparat-förnekare, visst är ett ord du hittat på efter att IÖ sagt sig att inte vara intresserad av apparaten (istället, om inte uttryckt så underförstått, enbart dess funktion)?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-14 14:02

Flint skrev:
phloam skrev:Jag tror att en intressant fråga är om ett märke kan styra in på en målsättning, och/eller om en målsättning kan styra in på ett visst märke?

Transparens (hög eller låg) omfattar ju all tänkbar hifiutrustning, det är ju inget konstigt med det.

Men vad gäller Ino så har ju det märket på nåt sätt blivit synonymt med "Transparens" (-iver, -målet osv), kanske tack vare att ordet transparens används flitigt av inte minst konstruktören själv på detta forum. En slags (oavsiktlig) marknadsföring, skulle man kunna säga.

Ino blir (ofrivilligt?) en symbol, inte bara en högtalare, det blir liksom ett statement att äga dem som handlar om transparenssträvan.

Klart att marknadsföringen är ofrivillig och har enbart uppkommit av olycklig tillfällighet och ren otur.

:D

Oavsett om vad det är, så kan man ju ganska snart efter en tid på faktiskt.se inse att det är nåt ganska unikt som pågår här, och som är lite svårt att beskriva. Det är något som agerar vattendelare mellan i grunden olika sätt att förhålla sig till hifi, som skapar alla dessa ställningstaganden och konflikter, istället för att förena dem. Är du för eller emot vetenskap? Är du för eller emot Ino? Är du för eller emot transparens? Älskar du apparater eller inte? Är du vän eller fiende gentemot IÖ? Osv.

( :roll: )

Kanske att allt detta trots allt bottnar i vad man sätter främst av allt. Sätter man Transparens före allt annat? Eller vill du ha kul med hifi-prylar? Eller är det musiken som är viktigast?

( :roll: )

Och, den rosa pudelns kärna - tanken att Transparens i princip, i teorin, liksom måste gå före allt annat (trots att den egentligen behöver göra det, den finns ju mer eller mindre i alla musiksystem) och vara det man strävar efter ytterst - kanske är boven i dramat. Punkten där du måste välja sida.

Därefter är det kanske bara en fråga om vem som med starkast röst propagerar för sin sak. High Fidelity ÄR, betyder, trohet och transparens, allt annat är bisaker. Antingen det eller så är man flummare.

Själv föredrar jag att se "High Fidelity" som ett samlingsnamn på alla roliga saker som motiverar denna hobby, och där är transparens bara en liten hörnsten som är så självklar att den inte märks. Definitivt ingen "målsättning". Det är hela huset som är det roliga, och i detta hus spelas musik :)

/koffein-rant :oops: :oops: :oops:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-14 14:11

Jag tycker att språkbruket är int är helt lyckat när man exempelvis anväder ord såsom bokstavstroende.

Om man använder sådana ord är jag då en bokstavstroende fundamentalistisk vinylist med svåra tendenser till rörberoende. Jag tycker att Bensnacke på detta sätt förklenar och förenklar de som har en transparant filosofi eller helt enkelt tycker att Ino är en prisvärd högtalare.

Jag är själv så mycket mer än en vinylspelande röranvändare. Även om jag i huvudsak använder dessa dagligen mellan oktober till april.

Själv lyssnat på såväl lyssnat på Blue Note såsom Ino likaväl som jag lyssnat i rum med extrem kort återklang såsom diffuserade rum med lång efterklang.

Personligen är jag inte intresserad av att bekämpa någon annan eller att företräda någon inriktning. Men intresserad av att förstå hur det fungerar. Och att lyssna på olika sätt att tillverka hifi såsom ljud. I all enkelhet.

Min syn på begrepp som bokstavstroende är at de tillhör en hur vi kategorieserar religösa personer.
Senast redigerad av Kronkan 2013-02-14 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 14:12

phloam skrev:/koffein-rant :oops: :oops: :oops:

Det köper jag helt utan reservationer!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-14 14:24

Håller med Kronkan där. Att använda sådana begrepp som bokstavstroende och fundamentalt osv är ett sätt att gräva ner sig i en skyttegrav där man försöker definiera motståndaren istället för att hålla en öppen dialog. Det som händer är att man istället definierar sig själv inför andra.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-14 14:48

Kronkan skrev:Jag tycker att språkbruket är int är helt lyckat när man exempelvis anväder ord såsom bokstavstroende.

Om man använder sådana ord är jag då en bokstavstroende fundamentalistisk vinylist med svåra tendenser till rörberoende. Jag tycker att Bensnacke på detta sätt förklenar och förenklar de som har en transparant filosofi eller helt enkelt tycker att Ino är en prisvärd högtalare.

Jag är själv så mycket mer än en vinylspelande röranvändare. Även om jag i huvudsak använder dessa dagligen mellan oktober till april.

Själv lyssnat på såväl lyssnat på Blue Note såsom Ino likaväl som jag lyssnat i rum med extrem kort återklang såsom diffuserade rum med lång efterklang.

Personligen är jag inte intresserad av att bekämpa någon annan eller att företräda någon inriktning. Men intresserad av att förstå hur det fungerar. Och att lyssna på olika sätt att tillverka hifi såsom ljud. I all enkelhet.

Min syn på begrepp som bokstavstroende är at de tillhör en hur vi kategorieserar religösa personer.

Var på väg att skriva ett likalydande inlägg, men då behöver jag inte. :)

Tycker även att phloams "något som agerar vattendelare mellan i grunden olika sätt att förhålla sig" är ett exempel på denna onödiga polarisering.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-14 15:12

Almen skrev:Tycker även att phloams "något som agerar vattendelare mellan i grunden olika sätt att förhålla sig" är ett exempel på denna onödiga polarisering.

Hur får du det till en "onödig polarisering"? Det är ett försök att förklara sakernas tillstånd och i mitt tycke även ett försök att jämka ihop en samsyn istället.

Eller ska vi sopa problemen under mattan? Får man inte ens kommentera vad som pågår utan att sorteras i skurk-facket?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-14 15:41

phloam skrev:Får man inte ens kommentera vad som pågår utan att sorteras i skurk-facket?

Nixpix. :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 15:47

phloam skrev:
Almen skrev:Tycker även att phloams "något som agerar vattendelare mellan i grunden olika sätt att förhålla sig" är ett exempel på denna onödiga polarisering.

Hur får du det till en "onödig polarisering"? Det är ett försök att förklara sakernas tillstånd och i mitt tycke även ett försök att jämka ihop en samsyn istället.

Eller ska vi sopa problemen under mattan? Får man inte ens kommentera vad som pågår utan att sorteras i skurk-facket?

Men betänk då...

... "förklara sakernas tillstånd" - där har du subjektivt bestämt dig för hur det är.

.. "sopa problemen under mattan" - där har du subjektivt bestämt dig för att det finns ett problem.

således, din subjektiva bild som du alltså påstår är sann skapar indirekt den polarisering du anser dig vilja hjälpa till att få bort. Du är en del av problemet, inte lösningen.

;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-14 15:55

MagnusÖstberg skrev:.. "sopa problemen under mattan" - där har du subjektivt bestämt dig för att det finns ett problem.

Menar du att det inte är bevisbart att det bråkas på forumet? :mrgreen:

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-14 15:56

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:.. "sopa problemen under mattan" - där har du subjektivt bestämt dig för att det finns ett problem.

Menar du att det inte är bevisbart att det bråkas på forumet? :mrgreen:

Fast är inte bråk en naturlig del av hobbyforum :) ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-14 15:58

Nej, det är en tråkig konsekvens av att troll inte stoppas bara.

ThePreTor1aN skrev:Tidigare fanns det hifi-skeptiker. Nu finns det apparat-förnekare och fram för allt transparensivrar-fönekare.

Gör det?

Vad får dig att påstå att sådana finns?

ThePreTor1aN skrev:Varför är det så viktigt att förneka?, är det för att man inte vill bli placerad i olika minoritets fack?.

Förstår inte vad du menar.

Fack kan väl finnas utan att man blir placerad i dem.

Men det märkliga är ditt påsstående om att det finns människor som
förnekar apparater och transparensiver.

Jag ser inget skäl att förneka varken apparater eller transparensiver.
Apparater finns, det är jag säker på, och människor som är ivriga att
ha en så tranparent kedja som möjligt borde väl finnas också.

Jag har inte sett någon förneka varken apparater eller önskamål om
fidelitet.

Jag tror inte du sett det heller, så jag måste fråga varför du påstår att
de finns?

Dina frågor är därför inte riktiga frågor utan mest påståenden, då de är
ledande.

Har sett dig påstå saker på liknande vis även tidigare. Är det inte bät-
tre att du frågar vad folk har för uppfattningar, öppna frågor då kanske
är bäst, än att du väver in påståenden som inte ens är sanna i krystade
frågor? Eller har jag fel? Finns det någon som förnekar apparater eller
att man kan sträva efter fidelitet?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-02-14 15:59, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi