Transparenssträvan och ägande av Inohögtalare - hur vanligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Mitt förhållande till transparens och Inohögtalare är följande:

Jag har fundamental transparenssträvan och äger/tänker äga Inohögtalare
15
17%
Jag har fundamental transparenssträvan och äger/tänker äga högtalare av annat märke
14
16%
Jag har valt en annan väg än den fundamentalt transparenta och äger/tänker äga Inohögtalare
21
23%
Jag har valt en annan väg än den fundamentalt transparenta och äger högtalare av annat märke
40
44%

Antal röster : 90

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-02-14 21:33

Den fräna och något unkna doften av fågelspillning.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-02-14 21:33

MagnusÖstberg skrev:
bensnake skrev:
shifts skrev:Det är jäkligt trist om folk känner att deras synsätt på hobbyn inte är fin/rätt nog. Också synd om andra känner att deras värderingar är fel. Jag lovar att försöka att inte bidra till den stämningen. Däremot går det lite varvet runt och så känner nog alla beroende på var de väljer att hänga på forumen. Nämner sällan på andra forum att jag har Ino, iom att stämpeln i pannan kommer snabbare än snabbast.

Du är en av få inoägare som jag upplever har en mycket sund inställning till din hobby/intresse i allmänhet och till musiklyssning i synnerhet. Tror aldrig jag sett dig gå in och på något sätt döma/moralisera över andras val och/eller förhållningssätt. Cred ska du ha! ;-)

Vad tror du att det beror på att den där stämpeln i pannan du pratar om kommer fram så fort det står klart att du är inoägare?

Och i det här inlägget lyckades du slå fast:

- Shift är unik som inte klankar ner på andra fast han är Ino-anhängare
- En av få Ino-ägare som har sund inställning till sin hobby och till musiklyssning i synnerhet. Det har således inte Ino-anhängare i allmänhet.

Naturligtvis kan man anse att sådant skall berömmas.

Däremot spyr jag mer än gärna på den här typen av inlägg vars egentliga mening inte är att ge någon beröm utan att slänga skit på en stor grupp individer. Återigen på ett substilt sätt.

Faktum är att du tagit den bild du har av IngOehman och agerar likadant fast tusenfalt värre. Skitilla är vad det är.

Hur kan du veta att meningen inte är att ge beröm. Jag instämmer verkligen i det som bensnake skriver och för övrigt så har jag träffat några Inoägare genom åren och de flesta är inte det minsta intresserade att skriva här pga att det är som det är.

Och till sist så kan alla fundera över varför är det som det är när det gäller Ino och herr IÖ ?
Varför måste en del Ino ägare ösa lite galla när tillfälle ges över andras värderingar och val, varför kommer det lite nedlåtande kommentarer om man fördrar ett ljud som enligt transparent falangen är färgat osv.
Det som är märkligt att för övriga nördar som delar denna hobby och som har totalt skilda anläggningar och ljudkaraktärer så förkommer nästan inte sådant här utan det finns en trevligare och öppnare inställning till andra och deras val. Tänkvärt är det som jag ser det.
:)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-14 21:52

Jag måste vara blind, kan någon antyda var jag hittar någon (inoägare) som klankat ner på någon för att inte ha Ino eller transparensideal? Jag skrev tidigare att jag diggar rörfärgning när jag är på det humöret. Ingen har spöat upp mig än. Jag har inga produkter från Ino, har en 208 som jag köpte ny och jag har träffat IÖ ett par gånger och uppfattar honom som en hyvens gubbe (vi e jämnåriga, så jag törs kalla honom gubbe), men inte f-n e jag någon svans. Tror jag. Har t o m besökt "källaren" utan att lägga någon order...

Jag kan förstå om det samlas en större andel Ino-ägare här än på andra hifi-forum, här finns ju en särskild avdelning för dem. Precis som det finns för oss som har Carlsson. Kanske borde det finnas ytterligare någon sådan "klubb"?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-14 21:54

Edit: MagnusÖstberg skrev det mycket bättre, se nedan.
Senast redigerad av StefanL 2013-02-14 22:56, redigerad totalt 1 gång.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-14 21:57

FBK skrev:Varför måste en del Ino ägare ösa lite galla när tillfälle ges över andras värderingar och val, varför kommer det lite nedlåtande kommentarer om man fördrar ett ljud som enligt transparent falangen är färgat osv.

Den där myten är nog lättare skriven än bevisad. Den kommer inte att bli sann för att lögnen repriseras 100 ggr till.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2013-02-14 22:02

Birger, när du säger att du inte ens kan gissa dig till anledningen att vissa har ett horn i sidan till IÖ så undrar jag hur du läser forumet egentligen.

Jag har läst det mycket av det som skrivits av IÖ och av flera andra som jag tycker har intressanta synpunkter och jag håller inte alls med om allt ex IÖ skriver framför allt när det gäller idrott eller olika funderingar kring fri fart eller alkoholkonsumtion ex 8)

Dock tycker jag att han har mycket rätt när det kommer till ljudåtergivning men det tycker jag om en hel del andra skribenter här också som till synes inte alls håller med IÖ. Jag tänker på nagref och Peter Steindl samt svante tex.

Det finns många intressanta inlägg från ovan nämnda skribenter trots eller kanske tack vare att dom inte tycker så lika i alla lägen.

Sedan finns det tyvärr en del inlägg som skrivs i ilskan och med en von-obenattityd men får du som konstruktör/debattör/engagerad samma fråga om och om igen och år ut och år in ibland från samma nick så kan det nog lätt bli så. Varför denna starka aversion mot just Ino/IÖ tycker jag faktiskt är lite märkligt. Nu säger jag inte att du har fel Pholam. Jag kanske ÄR dålig på att läsa och förstå inlägg i detta forum och speciellt dålig i att läsa mellan raderna. Jag ska försöka bättra mig. Jag lovar :wink: . Dock kan jag inte lova att jag kommer att förstå och gilla beteendet mer än jag gör nu.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 22:05

FBK skrev:
MagnusÖstberg skrev:
bensnake skrev:
shifts skrev:Det är jäkligt trist om folk känner att deras synsätt på hobbyn inte är fin/rätt nog. Också synd om andra känner att deras värderingar är fel. Jag lovar att försöka att inte bidra till den stämningen. Däremot går det lite varvet runt och så känner nog alla beroende på var de väljer att hänga på forumen. Nämner sällan på andra forum att jag har Ino, iom att stämpeln i pannan kommer snabbare än snabbast.

Du är en av få inoägare som jag upplever har en mycket sund inställning till din hobby/intresse i allmänhet och till musiklyssning i synnerhet. Tror aldrig jag sett dig gå in och på något sätt döma/moralisera över andras val och/eller förhållningssätt. Cred ska du ha! ;-)

Vad tror du att det beror på att den där stämpeln i pannan du pratar om kommer fram så fort det står klart att du är inoägare?

Och i det här inlägget lyckades du slå fast:

- Shift är unik som inte klankar ner på andra fast han är Ino-anhängare
- En av få Ino-ägare som har sund inställning till sin hobby och till musiklyssning i synnerhet. Det har således inte Ino-anhängare i allmänhet.

Naturligtvis kan man anse att sådant skall berömmas.

Däremot spyr jag mer än gärna på den här typen av inlägg vars egentliga mening inte är att ge någon beröm utan att slänga skit på en stor grupp individer. Återigen på ett substilt sätt.

Faktum är att du tagit den bild du har av IngOehman och agerar likadant fast tusenfalt värre. Skitilla är vad det är.

Hur kan du veta att meningen inte är att ge beröm. Jag instämmer verkligen i det som bensnake skriver och för övrigt så har jag träffat några Inoägare genom åren och de flesta är inte det minsta intresserade att skriva här pga att det är som det är.

Och till sist så kan alla fundera över varför är det som det är när det gäller Ino och herr IÖ ?
Varför måste en del Ino ägare ösa lite galla när tillfälle ges över andras värderingar och val, varför kommer det lite nedlåtande kommentarer om man fördrar ett ljud som enligt transparent falangen är färgat osv.
Det som är märkligt att för övriga nördar som delar denna hobby och som har totalt skilda anläggningar och ljudkaraktärer så förkommer nästan inte sådant här utan det finns en trevligare och öppnare inställning till andra och deras val. Tänkvärt är det som jag ser det.
:)

Tja!

Du växlar kontext mellan forumet och världen i allmänhet. Det gör inte bensnake kan påpekas.

I övrigt så ser jag (som inte är Ino-ägare) fler trådar och inlägg som det bensnake ger uttryck för än Ino ägare som startar den här typen av debatt :)

Det finns några få obstinata ägare till Ino, precis som det alltid gör, tex bland Linnförespråkare, men inte tusan får de samma behandling av resten av forumvärlden (åtminstone inte här, jag har ingen aning knappt vad det finns för olika forum just nu som är någorlunda aktiva).

Jag gillar generellt inte polariseringar och istället för att bunta ihop alla i en klump, så ta diskussionen med dem det berör. Jag gör det direkt med dem jag tycker går över gränsen, åtminstone när jag ser det. Jag kan ju knappast belastas för att jag inte ser allt.

Precis som du säger är 99% av alla som har Ino precis som vem som helst, men de blir förminskade, ihopklumpade och får epitet på ett sätt som ser jävligt illa ut. Åtminstone för mig.

Du kan väl inte tycka att det är rätt att det finns de som knappt vågar fråga om råd om hur de skall göra med sina högtalare eller utrustning för de vågar inte yppa att de har Ino? De vet ju med sig att de blir placerade i ett fack som det är okej att spy galla över då, och att allt de skriver kommer läsas med utgångspunkten för all framtid genom filtret "Ino-anhängaren".

Det är inte Ino-anhängarna som skapat den situationen. Det är några få som kanske inte är så smidiga alla gånger och som retat en del personer. De personerna har sedan groteskt polariserat det så att det är okej att skratta eller bete sig sarkastiskt mot "Ino-anhängarna" på mer eller mindre lösa grunder.

Känns det rätt?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-14 22:07

Birger skrev:Sedan finns det tyvärr en del inlägg som skrivs i ilskan och med en von-obenattityd men får du som konstruktör/debattör/engagerad samma fråga om och om igen och år ut och år in ibland från samma nick så kan det nog lätt bli så. Varför denna starka aversion mot just Ino/IÖ tycker jag faktiskt är lite märkligt.

Menar du att IÖ får en viss fråga om och om år ut och år in pga aversion mot honom? Det har jag missat! Kan du länka eller förtydliga :)?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2013-02-14 22:12

För just dig patrikf tänker jag varken göra det ena eller det andra.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-14 22:16

Nu börjar det bli lite mycket kring en enskild person, vilket förbjuder mig att säga mer, men jag kan klart säga att det bemötande jag själv fått i vissa sammanhang har fått mig att glida över i ett ställningstagande jag helst hade sluppit.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-14 22:30

Birger skrev:För just dig patrikf tänker jag varken göra det ena eller det andra.

Ajdå? Om du hade talat klarspråk hade kanske något missförstånd kunnat redas ut.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-14 22:38

Killar!

Ni är alldeles för SOCIALA!!
Det är på TOK för mycket personfokus.

Ett evinnerligt gaggande om vem som sagt vad, när och till vem.
Vem som sagt emot sig själv.
Vem som skall kategoriseras in var etcetera.

Bååriiing.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-14 23:25

Skit i detta nu. Jag är inte det minsta intresserad av varför inoägare beter sig si eller så i olika forum. Hade jag varit intresserad av detta, hade jag startat en tråd i ämnet.

Tillbaka till topic!
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-14 23:25

Senast redigerad av Kronkan 2013-02-14 23:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-02-14 23:28

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 23:30

bensnake skrev:Skit i detta nu. Jag är inte det minsta intresserad av varför inoägare beter sig si eller så i olika forum. Hade jag varit intresserad av detta, hade jag startat en tråd i ämnet.

Tillbaka till topic!
Du gjorde det igen :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-14 23:35

När är man definierad som Ino-ägare? Räcker det att man äger ett par pix, eller är pip minimum? Jag äger ett par baslådor, men inga frontar, är jag en Ino-ägare?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-14 23:36

MagnusÖstberg skrev:Du gjorde det igen :D

Si (föredömligt) eller så (klandervärt). Dra in tårna nu.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 23:38

Du tror det är osynligt?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-14 23:44

denim44demon skrev:Jag kontrar med: ;)

http://www.youtube.com/watch?v=EkfdKzXoRX8

Docent död - Det gillar man ju fast har inget "fonogram" ännu.

Jag har ju tidigare förklarat att jag ju mest är nyfiken och en liten blänkare om att det kanske kan bli en bättre dans om man inte bara sitter i grupper. Åtminstone i detta ex.

https://www.youtube.com/watch?v=J_YA6EBeiY8

För den som inte orkar igenom så långa fonogram som lider av digitalis nevrosa kan scrolla fram till ca 2:00
Senast redigerad av Kronkan 2013-02-14 23:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-02-14 23:48

bensnake skrev:Du är en av få inoägare som jag upplever har en mycket sund inställning till din hobby/intresse i allmänhet och till musiklyssning i synnerhet. Tror aldrig jag sett dig gå in och på något sätt döma/moralisera över andras val och/eller förhållningssätt. Cred ska du ha! ;-)

Du upplever alltså att de allra flesta Inoägare inte har en sund inställning till sin hobby/intresse i allmänhet och musiklyssning i synnerhet? Och i meningen efter så berömmer du Shifts för att han inte dömer/moraliserar över andras val och/eller förhållningssätt?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-14 23:50

MagnusÖstberg skrev:Du tror det är osynligt?

Dina tår är i alla fall högst påtagliga. Vill du fortsätta diskussionen i den riktning den går mot just nu, menar du?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 23:54

Det är inte tårna som blir trampade på, det är dina taggar som sticker ut.

Lämna ditt lite trista spår och dra in taggarna så blir det trevligare.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-14 23:59

Vi ska inte prata om hur Ino-ägare är, men vi ska prata om hur Ino-ägare är...?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-15 00:11

Återigen:

Ett närmast ofattbart stort fokus på personerna som diskuterar.
Men inte så mycket på diskussionen.

8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-15 00:18

Bild
Nu stänger vi för avsvalkning.
Kanske öppnar vi imorron igen. Kanske.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Föregående

Återgå till Generellt om hifi