Brum, mycket brum. Varför?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-20 16:50

Att Flints spår är mest sannolikt.
Måste vara något med kontakteringen. De där konvertrarna till XLS är ju klart suspekta.

Hm.Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 16:52

KarlXII skrev:Att Flints spår är mest sannolikt.
Måste vara något med kontakteringen. De där konvertrarna till XLS är ju klart suspekta.

Hm.Bild

Klippa jordkabeln inuti XLR-adaptern, kanske? Ofarligt?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 16:57

Jag har också haft problem någon gång med en brumslinga mellan höger och vänster kanal i signalmatningen till ett slutsteg. Den försvann om man bara anslöt en kanal säg vänster men kom när också den andra kanalen kopplades in.

Testa med att ansluta bara en av signalkablarna, spelar ingen roll höger eller vänster.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-20 17:12

Bara en kommentar angpende att bryta skyddsjorden på en apparat som är avsedd att anslutas till jordat uttag- det är faktiskt inte tillåtet och alla försäkringar upphör att gälla. ansvaret ligger helt på dig.

Men skulle jag göra så skulle jag tillverka en adaptersladd med jordade kontakter (han/hon) där jag inte ansluter jord. mellan vägguttaget sätter och adaptern sätter jag en jordfelsbrytare och apparaten i adapyersladden såklart.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 17:17

rikkitikkitavi
Det är nog ingen dum idé. Om jag har förstått saken rätt så känner en jordfelsbrytare av strömskillnaden mellan fas och nolla vilket borde betyda att den klarar sig utan jorden i sig. Jag menar att man vill ju fortfarande slippa jordanslutningen i det här fallet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 17:20

Jara skrev:
KarlXII skrev:Att Flints spår är mest sannolikt.

Hm.Bild

Klippa jordkabeln inuti XLR-adaptern, kanske? Ofarligt?

Om du tycker att det är dags så. Ofarligt? Troligen, men smyg upp volymen på slutsteget för att unvika ett riktigt elementhaveri om brummet skulle vara skyhögt nu. Man vet aldrig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-20 17:23

Sitter steget på samma säkring som resten av anläggningen eller kanske på en annan propp/fas?
Har du en projektor som sitter på en annan fas? Om något sitter på en annan fas testa med skarvsladd att koppla till samma uttag som resten av grejorna.
Har du ett annat slutsteg att testa med?

mvh/harryup

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-20 17:33

Flint skrev:rikkitikkitavi
Det är nog ingen dum idé. Om jag har förstått saken rätt så känner en jordfelsbrytare av strömskillnaden mellan fas och nolla vilket borde betyda att den klarar sig utan jorden i sig. Jag menar att man vill ju fortfarande slippa jordanslutningen i det här fallet.

Korrekt. Om jag minns rätt så är det bara diffströmmen mellan fas och nolla den mäter i enfassystem.

Det är fortfarande inte tillåtet men man får ett adderat skydd ialla fall. Det enda skydd man inte får är ifall en.överledning till chassi sker och jordfelsbrytaren svetsar kontakterna pga hög.ström , det skulle säkringen tagit isåfall , jordfelsbrytare eller ej. men det är många what if så jag ser inte det som troligt.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 18:02

Flint skrev:Jag har också haft problem någon gång med en brumslinga mellan höger och vänster kanal i signalmatningen till ett slutsteg. Den försvann om man bara anslöt en kanal säg vänster men kom när också den andra kanalen kopplades in.

Testa med att ansluta bara en av signalkablarna, spelar ingen roll höger eller vänster.

Testat. Fortfarande brum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 18:07

Jara skrev:
Flint skrev:Jag har också haft problem någon gång med en brumslinga mellan höger och vänster kanal i signalmatningen till ett slutsteg. Den försvann om man bara anslöt en kanal säg vänster men kom när också den andra kanalen kopplades in.

Men förmodat bara på den kanalen du anslöt va?

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 18:11

Harryup skrev:Sitter steget på samma säkring som resten av anläggningen eller kanske på en annan propp/fas?
Har du en projektor som sitter på en annan fas? Om något sitter på en annan fas testa med skarvsladd att koppla till samma uttag som resten av grejorna.
Har du ett annat slutsteg att testa med?

mvh/harryup

Har testat på samma propp och två andra. Brum. Ojordat på samma säkring som anläggningen ger lite mindre brum, men fortfarande alldeles för mycket.
Jag har ju testat mitt klena Denon-steg med rca-kontakter. Knäpptyst. Ljuvligt.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 18:12

Flint skrev:
Jara skrev:

Men förmodat bara på den kanalen du anslöt va?

Exakt. Brum på den inkopplade kanalen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-20 18:17

Tyvärr tror jag inte på någon av de ideer som framförts i tråden.

Problemet du har är rätt typiskt för situationen och beror med största
sannolikhet på asymmetrin i kopplingen i kombination med att framför
allt Behringern, men också kopplingen i sin helhet skapar en svår stör-
miljö.

Man kan inte bara köpa sig sådana där rca-till-XLR-adaptrar, man måste
bygga dem själv om det finns lite krav och man vill att det skall fungera.
Till råga på allt finns det massor av olika sätt som adaptrar man köper
kan vara kopplade, och ingen av dem är rätt.

Om du skickar mig (inoaudio@hotmail.com) schema på utgångssteget
på den apparat som skickar signalen till Behringern så ritar jag ihop hur
du skall bygga adaptern.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-20 18:27

IngOehman skrev:Till råga på allt finns det massor av olika sätt som adaptrar man köper

Det där låter nästan orimligt! Hur många har du kollat, egentligen?

Eller, bättre: kan du berätta vad som påverkar konstruktionen av adaptern?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 18:44

IngOehman skrev:Tyvärr tror jag inte på någon av de ideer som framförts i tråden.

Problemet du har är rätt typiskt för situationen och beror med största
sannolikhet på asymmetrin i kopplingen i kombination med att framför
allt Behringern, men också kopplingen i sin helhet skapar en svår stör-
miljö.

Man kan inte bara köpa sig sådana där rca-till-XLR-adaptrar, man måste
bygga dem själv om det finns lite krav och man vill att det skall fungera.
Till råga på allt finns det massor av olika sätt som adaptrar man köper

Om du skickar mig (inoaudio@hotmail.com) schema på utgångssteget
på den apparat som skickar signalen till Behringern så ritar jag ihop hur
du skall bygga adaptern.

Vh, iö

Ja du, Ingvar...
Det är en Marantz SR5005 och efter den sitter en mini-dsp. Mini-dsp'n sitter på subwoofer-kanalen.
Schema på Marantzen; ingen aning var finna.

By the by: Det brummar ju trots att Marantzen inte är påslagen. Om det nu betyder något.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-20 18:45

Men går inte signalen/sladden från miniDSP till Behringern?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 18:47

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Till råga på allt finns det massor av olika sätt som adaptrar man köper

Det där låter nästan orimligt! Hur många har du kollat, egentligen?

Eller, bättre: kan du berätta vad som påverkar konstruktionen av adaptern?
Han syftar troligen till skärmens/jordens anslutning till både XLR-kontaktens stift ett och kontaktens metalldelar i övrigt. Mycket liten chans att det här problemet ligger där.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 19:07

KarlXII skrev:Men går inte signalen/sladden från miniDSP till Behringern?

Jo, exakt. Vill Ingvar ha schemat på den utgången, tro?

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-20 19:11

Behringerns chassi "sticks" när den inte är jordad. Känns sådär...

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-02-20 19:23

Jara skrev:Behringerns chassi "sticks" när den inte är jordad. Känns sådär...

Det där är inget jag märkt, ioförsig så har jag inga jordade uttag alls i vardagsrummet (gammal villa) så inga av apparaterna i kedjan är jordade.
Blir väl kanske en annan situation än din ifall de flesta/alla sakerna är jordade...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-20 20:22

Det är för att du har så hög impedans till jord på ditt gamla villagolv att läckströmmen inte retar, eller så tillhör du den lilla lyckliga fraktion av mänskligheten som kan kissa på ett kostängsel och skratta åt det ( jag kan det inte och jag gör.inte om det... ) .

De kondensatorer som ger läckströmmarna är.dimensionerade för att strömmen inte skall vara skadlig men vid överledning finns det alltså risk för att en.farlig ström kan uppstå. Du riskerar dessutom få apparater som flyter på nätspänningen och antagligen brända ingångar/utgångar.

en.jordfelsbrytare skyddar endast mot farliga strömmar dock, om den inte är vansinnigt känslig.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-02-21 00:44

Kissa på kostängsel har jag inte testat, lär nog inte göra det heller, ta i stängslet har jag däremot gjort, var mindre trevligt...

Glider väl ot nu men vill minnas att jag läste någonstans att en "variant" på "skyddskrets" i gamla hus var att inte ha någon jord, men funkar då endast ifall inga apparater är jordade, är det av den anledningen då?
Att golv med mera har så dålig kontakt med jord att det kan räknas som isolering istället för ledande.
Kan man av detta dra slutsatsen att man bör undvika att sträcka sig åt element (vattenburet med kopparledningar) etc samtidigt som man håller mot höljet av någon apparat.

Har hört talas om diverse brumm och annat elende orsakat av jordade apparater att jag nästan drar mig från att dra fram jord till kontakterna.
För ifall en apparat jordas behöver väl alla i kedjan jordas?
Tänker dator,reciever,steg,proj,tv, diverse boxar osv...

jansch

Inläggav jansch » 2013-02-21 14:01

Jag kanske ha läst hela tråden lite dåligt..MEN

BÖRJA ALLTID MED ATT KORTSLUTA INGÅNGEN DIREKT PÅ SLUTSTEGET!

Då vet du om det är slutsteget i sig som brummar och du kan i det läget glömma faser och olika jordpunkter etc.

Nästa steg är att ansluta sladden som du använder mellan försteg och slutsteg till endast SLUTSTEGET och KORTSLUTA sladden i matningsändan osv.

Försök också identifiera om det är "likriktat brum" dvs 100Hz och om brummet är t.ex. relativt fritt från övertoner då är det lättare att komma på vad det är.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-21 17:51

jansch skrev:Jag kanske ha läst hela tråden lite dåligt..MEN

BÖRJA ALLTID MED ATT KORTSLUTA INGÅNGEN DIREKT PÅ SLUTSTEGET!

Då vet du om det är slutsteget i sig som brummar och du kan i det läget glömma faser och olika jordpunkter etc.

Nästa steg är att ansluta sladden som du använder mellan försteg och slutsteg till endast SLUTSTEGET och KORTSLUTA sladden i matningsändan osv.

Försök också identifiera om det är "likriktat brum" dvs 100Hz och om brummet är t.ex. relativt fritt från övertoner då är det lättare att komma på vad det är.

Hur menar du att jag ska kortsluta? Är inte riktigt med på noterna. :oops:
Menar du att jag ska ifrånkoppla, eller hur jag ska uttrycka mig?

Sista stycket är litre för avancerat för mig. Likriktat brum vet jag inte vad det är och övertoner likaså.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-21 18:09

Jara skrev:Hur menar du att jag ska kortsluta? Är inte riktigt med på noterna. :oops:
Menar du att jag ska ifrånkoppla, eller hur jag ska uttrycka mig?

Nej, inte riktigt. Du ska ansluta en sladd där de bägge polerna är ihopkopplade, om du kan göra en sådan. Det innebär att påverkan från omgivningen blir så litet som det kan bli. Om du bara drar ur kontakten kan förstärkaren ta upp brum och skapa en massa egenbrus.

PS. Finns att köpa om man inte vill knåpa ihop själv, men det kanske är overkill för det här bruket: http://www.hificollective.co.uk/catalog ... -4271.html

PPS. Dessa är klart billigare men inte lika tjusiga! :D http://www.mcmelectronics.com/product.a ... id=27-5335
... tycker jag!

Per

jansch

Inläggav jansch » 2013-02-22 01:08

Jag menar samma sak som Perstromgren.

Om man kortsluter INGÅNGEN-Input (alltså aldrig Output) dvs kopplar ihop alla stiften i ingångskontakten så VET DU om brummet ligger i slutsteget eller ej.

- brummar det med kortsluten ingång LIGGER FELET I SLUTSTEGET
- Brummar det INTE ligger felet INNAN signalen kommer till slutsteget, Alltså i kablage eller försteget/DVD:n/TV:n/etc.

Du har kombinerade phono/XLR kontakter på ingångarna i slutsteget. Då köper du en sådan här t.ex:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... reo-p39122

Skruvar loss kåpan på kontakten och löd ihop (eller på annat sätt om det t.ex är skruvfastsättning) ALLA TRE ANSLUTNINGARNA.
Nu har du en kortslutningsplugg!
Slå av slutsteget sätt i pluggen i ena kanalen, sätt på slutsteget igen och lyssna på den högtalaren. Brum? Gör samma sak på andra kanalen.

Sätt aldrig i eller dra ur pluggen när slutsteget är påslaget.

50Hz brum låter dovt och tungt och har ingen riktning. Du måste gå mycket när högtalaren för att höra att brummet verkligen kommer från den.
Har du en gitarr? Låga E-strängen ligger nästan en oktav över (82,4Hz). Har du en 4 strängad elbas ligger E på 41,2Hz.
Har du 100Hz brum ligger brummet lite över gitarr E-strängens ton.
Är det mycket övertoner på brummet låter det lika diskant-rikt som gitarrsträngen och du hör lätt att det kommer från högtalaren.(riktning)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-22 10:11

Jag tycker inte att det är nödvändigt att kortsluta ingången. Det räcker om man inte ansluter ingången alls.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-02-22 15:28

Iom att jag har testat mitt lilla Denon-steg med oballade kontakter och det inte brummade, kan man väl ändå dra slutsatsen att det är Behringer-steget som är boven och brummar?

Lånade ett EP4000 av Blixten. Det brummar också...

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-08-17 14:07

miniDSP kan brumma lite när den strömförses genom USB.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-18 07:44

Jara skrev:Iom att jag har testat mitt lilla Denon-steg med oballade kontakter och det inte brummade, kan man väl ändå dra slutsatsen att det är Behringer-steget som är boven och brummar?

Lånade ett EP4000 av Blixten. Det brummar också...

Eftersom det andra PA steget du kopplat in också brummar så verkar ditt Inuke -steg åtminstone inte vara trasigt. Jag gissar på defekta rca/ xlr adaptrar eller jordfel.

Köp nya adaptrar eller bygg själv nya.
Odogmatisk sekt- granskare

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum