Måste vara något med kontakteringen. De där konvertrarna till XLS är ju klart suspekta.
Hm.
Moderator: Redaktörer
Jara skrev:KarlXII skrev:Att Flints spår är mest sannolikt.
Måste vara något med kontakteringen. De där konvertrarna till XLS är ju klart suspekta.
Hm.
Klippa jordkabeln inuti XLR-adaptern, kanske? Ofarligt?
Flint skrev:rikkitikkitavi
Det är nog ingen dum idé. Om jag har förstått saken rätt så känner en jordfelsbrytare av strömskillnaden mellan fas och nolla vilket borde betyda att den klarar sig utan jorden i sig. Jag menar att man vill ju fortfarande slippa jordanslutningen i det här fallet.
Flint skrev:Jag har också haft problem någon gång med en brumslinga mellan höger och vänster kanal i signalmatningen till ett slutsteg. Den försvann om man bara anslöt en kanal säg vänster men kom när också den andra kanalen kopplades in.
Testa med att ansluta bara en av signalkablarna, spelar ingen roll höger eller vänster.
Jara skrev:Flint skrev:Jag har också haft problem någon gång med en brumslinga mellan höger och vänster kanal i signalmatningen till ett slutsteg. Den försvann om man bara anslöt en kanal säg vänster men kom när också den andra kanalen kopplades in.
Testa med att ansluta bara en av signalkablarna, spelar ingen roll höger eller vänster.
Testat. Fortfarande brum.
Harryup skrev:Sitter steget på samma säkring som resten av anläggningen eller kanske på en annan propp/fas?
Har du en projektor som sitter på en annan fas? Om något sitter på en annan fas testa med skarvsladd att koppla till samma uttag som resten av grejorna.
Har du ett annat slutsteg att testa med?
mvh/harryup
Flint skrev:Jara skrev:Flint skrev:Jag har också haft problem någon gång med en brumslinga mellan höger och vänster kanal i signalmatningen till ett slutsteg. Den försvann om man bara anslöt en kanal säg vänster men kom när också den andra kanalen kopplades in.
Testat. Fortfarande brum.
Men förmodat bara på den kanalen du anslöt va?
IngOehman skrev:Till råga på allt finns det massor av olika sätt som adaptrar man köper
kan vara kopplade, och ingen av dem är rätt.
IngOehman skrev:Tyvärr tror jag inte på någon av de ideer som framförts i tråden.
Problemet du har är rätt typiskt för situationen och beror med största
sannolikhet på asymmetrin i kopplingen i kombination med att framför
allt Behringern, men också kopplingen i sin helhet skapar en svår stör-
miljö.
Man kan inte bara köpa sig sådana där rca-till-XLR-adaptrar, man måste
bygga dem själv om det finns lite krav och man vill att det skall fungera.
Till råga på allt finns det massor av olika sätt som adaptrar man köper
Om du skickar mig (inoaudio@hotmail.com) schema på utgångssteget
på den apparat som skickar signalen till Behringern så ritar jag ihop hur
du skall bygga adaptern.
Vh, iö
Han syftar troligen till skärmens/jordens anslutning till både XLR-kontaktens stift ett och kontaktens metalldelar i övrigt. Mycket liten chans att det här problemet ligger där.PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Till råga på allt finns det massor av olika sätt som adaptrar man köper
Det där låter nästan orimligt! Hur många har du kollat, egentligen?
Eller, bättre: kan du berätta vad som påverkar konstruktionen av adaptern?
Jara skrev:Behringerns chassi "sticks" när den inte är jordad. Känns sådär...
jansch skrev:Jag kanske ha läst hela tråden lite dåligt..MEN
BÖRJA ALLTID MED ATT KORTSLUTA INGÅNGEN DIREKT PÅ SLUTSTEGET!
Då vet du om det är slutsteget i sig som brummar och du kan i det läget glömma faser och olika jordpunkter etc.
Nästa steg är att ansluta sladden som du använder mellan försteg och slutsteg till endast SLUTSTEGET och KORTSLUTA sladden i matningsändan osv.
Försök också identifiera om det är "likriktat brum" dvs 100Hz och om brummet är t.ex. relativt fritt från övertoner då är det lättare att komma på vad det är.
Jara skrev:Hur menar du att jag ska kortsluta? Är inte riktigt med på noterna.![]()
Menar du att jag ska ifrånkoppla, eller hur jag ska uttrycka mig?
Jara skrev:Iom att jag har testat mitt lilla Denon-steg med oballade kontakter och det inte brummade, kan man väl ändå dra slutsatsen att det är Behringer-steget som är boven och brummar?
Lånade ett EP4000 av Blixten. Det brummar också...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster