Besök hos Pi60s ägare :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-11-30 03:26

Hotspur skrev:Nu får du ge dig, Bamsefar!
Kommentarerna riktade MOT allt som heter Ino Audio känns mycket dåliga

Här undrar jag främst över det kala rumet i kombination med
högtalarplaceringen och till synes undermålig elektronik... :evil:

:mrgreen: :mrgreen: Nu skojar du va :?: Det är väl du som har ett av marknadens mest högdistorderande klass-D-steg :?:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-11-30 04:08

morello: Men någon lådfärgning.. jag är skeptisk. Har du verkligen koll på de nya utgåvorna med bättre stagning i stommen.. alltså vintage utgåvan av 989 och 988an.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-30 08:26

Usch vad ni bråkar. Julle blir ledsen i ögat :cry:

Nåja, jag började fundera lite över det här med undermålig elektronik. Jag har lyssnat på en hel del seriösa hifiuppsättningar varav några har utgjorts av de riktigt esoteriska dyrmärkena med tillhörande tweaks och tillbehör. Visst har det låtit bra här och där, men det bästa ljud jag hört är ändå Ino pi60s med NAD 208 och någon billig och gammal CD (Pioneer?) + ett litet gänga andra apparater. Allt ihopsnört med EKK och rg62. Detta verkar ju lite konstigt tycker jag. Antingen har jag defekt hörsel/hjärna (vilket jag inte riktigt vill tro, tvärt om verkar båda dessa fungera helt tillfredsställande. I.a.f. öronen) eller så är dessa prylar som folk oftast skrattar och fnyser åt inte alls så värdelösa (alternativt att skillnaderna överdrivs enormt). Jag blir i.a.f. förvirrad :(

OT:
Julle_Jansson skrev:
Citat:
Citat:
Vill haaaaaaaaaaa!!! (I falsett)
Köp då!! (med basstämma)

Jag skaaaaaaa!!! (nu i ännu högre falsett och iförd silverglittrig sparkdräkt)
SEDÄR!!!!! (halvhögt, något vribrerande och med ett hiskelitt tungrots-r på slutet)

Jag blir smått inspirerad till det självklara forumprojektet. En musikal/opera om en eldig kärlekshistoria. En subjektivist förälskar sig i en LTSare, vilket de respektive lägren naturligtvis inte accepterar. Dramatik utbryter! Jag kan spela Jullette. Montagueuhman får spelas av...

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-11-30 11:52

Håller med julle, har samma erfrenheter........och då kanske samma defekt :lol: ...ska vi starta en stöd grupp för individer med förvrängd hörsel :?:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-30 13:45

Defekten heter psykologi, slår vad om att ni skulle peka ut nått annat i blindtest! :wink:

Nu är det väl så att Ino Pi 60 är ett par riktigt bra högtalare, Julle är inte den enda som säger det så det stämmer säkerligen. Nad 208 har jag inte lyssnat på utan bara på NAD 218 och den lät riktigt dåligt, dock är tydligen NAD208 mkt bättre (har jag hör både här och där). Samsung DVD:n tror jag inte är bra om jag ska va ärlig, dessutom är det dålig kvalitet på den.

RG62 har jag själv testat och den tycker jag är ok för pengarna men inte mer.

Rydberg,

handlar det inte om att hålla en saklig debatt? Om någon skulle kritisera en CD spelare som Meridian för att vara "synbar undermålig elektronik" utan någon grund för det skulle jag reagera precis likadant.

Jo jag håller med men detta ska gälla tweaks etc också i så fall, här haglar gliringar utan någon egen erfarenhet eller sakliga argument (är själv ingen tweakmänniska kanske jag ska tillägga). Det löjliga är att diskussionen om saklighet kommer när det är "LTS" elektronik som kritiseras, konstigt .... då det funnits otaliga tillfällen tidigare. T.ex. då Bamse (som han sa tidigare i denna tråd) såga min akustik utifrån ett foto av halva rummet, hur sakligt är det? Då var det ingen anstormning av moralkärringar, varför? Jo för att jag inte har PI 60 och NAD 208, just därför. Detta faktum tycker JAG är tråkigt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-30 13:53

Men Rydberg,

här var det flera som påpekade undermåligheten i rummet eller hur?

Var det exempelvis någon som sade att du hade "undermålig elektronik?". Jag tycker att det mycket oftare kommer upp att just för att man har LTS elektronik så kommenteras elektroniken som dålig. Har man vad något annat, vad som helst så brukar det inte kritiseras. I så fall var finns de trådarna???

Det som HAR kritiserats är svindyra kablar i allmänhet.

T

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-11-30 13:53

Rydberg,

Skillnaden ligger väl i att ingen sågade dina B&W804(som jag tycker är en fin högtalare :wink: ) pga. att rummet, i förekommande fall, hade dåliga akustiska egenskaper :?: 8)
-Innehar F-skattsedel-

Meridian

Inläggav Meridian » 2003-11-30 13:55

Nattlorden skrev:*flin* Tror Meridianen vinner redan vid A/B jämförelsen av fjärrkontroller. 8) :wink:

WOOOHHAHAHAHAHAHA!!! :D :D (Smeker min egen MSR :wink: )

Skulle gärna höra jämförelsen jag med. :lol:
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-30 14:04

Thomas_A skrev:Men Rydberg,

här var det flera som påpekade undermåligheten i rummet eller hur?

Var det exempelvis någon som sade att du hade "undermålig elektronik?". Jag tycker att det mycket oftare kommer upp att just för att man har LTS elektronik så kommenteras elektroniken som dålig. Har man vad något annat, vad som helst så brukar det inte kritiseras. I så fall var finns de trådarna???

Det som HAR kritiserats är svindyra kablar i allmänhet.

T
Tja det är ett antal här på forumet som inte ens skulle provlyssa min förstärkare då den har någon tiondels procent för mycket dist, precis som om det skulle var enda sättet att veta om är förstärkare är bra eller inte, moget!

Lånade ut min förstärkare till en kill i helgen som är spekulant på Calliston som står uppe på esoterisk, då han inte kunde få den provlyssna här någonstans i närheten fick han låna min nån dag.

Jag kom hem och koppade upp maskineriet för att direkt konstatera att det lät lite kallt och saknade botten. Men det var direkt ett rejält steg uppåt från min Arcam.

(Som det borde va, konstigt vore annars)

Ett par timmar senare började problemen.

Jag har nu gått igenom allt mellan Enigma, synth, rock, pop, aggressiv hårdrock till storband och blues.

Allt låter så underbart och det finns verkligen ingenting at klaga på. Tro mig, jag letar verkligen fel, men allt jag hittar är ekon och resonanser i rummet och en fundering på om CD´n kanske behöver bytas.

Förstärkaren gör verkligen ingenting fel.

Så det är väl bara att maila och skriva att jag köper en callisto då tänker du.

Mmmm, det får nog bli så.

Förstår du vad problemet är?

Jag blir 29 papp fattigare. :cry:

Killen testa iaf förutsättningslöst (han har oxå 804:or). Förutfattade meningar hit eller dit bar förstör.

Morello> Jag såge ingen som sågade PI 60 utan elektroniken, jag är också skeptisk till en SAMSUNG DVD

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-11-30 14:09

R*,

Jag menade inte att du sågade. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-30 14:10

Rydberg skrev:Då var det ingen anstormning av moralkärringar, varför? Jo för att jag inte har PI 60 och NAD 208, just därför. Detta faktum tycker JAG är tråkigt.

Det är väl tyvärr så att "vi övriga" har lite svårt att springa varandra till försvar då vi inte kan alla apparater... Men skulle man påstå något ofördelaktigt om "LTS-prylar", så är det en hel grupp av personer som känner till (alt. håller med pga grupptillhörigheten) och går i försvar. Samma sak händer väl om man skulle säga något dumt om Linn där det finns en bunke Linnare...

Så man kanske skulle önska att inte ALLA i en grupp sätter sig omgående på den som har en avvikande uppfattning. OBS! Uppfattningar och sanningar är inte samma sak... plus att som vi konstaterat sjuttioelva ggr tidigare så har vi alla inte exakt samma väg mot målet (om ens samma mål)... så en avvikande uppfattning kan vara relevant i en annan målfilosofi. Det räcker nog gott om det är den som blir påhoppad som tar fram tunga artilleriet... om det skall vara nån jämvikt, dvs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-30 14:13

Rydberg,

jag välkomnar gärna en debatt om elektronik/apparater om man ex gjort en gemensam lyssningsträff och lyssnat igenom sakerna. Jag hade en hemma för något år sedan. Vi lyssnade igenom Toshiba DVD, Marantz CD6000, X24-K DAC, Audiolab spelare. Morello och jag har också lyssnat igenom en del i hemmamiljö.

Sen kan man debattera mycket mer ingående. Det är min åsikt.

T

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-30 14:20

Visst det är väl bra men praktiskt lite svårt :)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-30 15:06

Bäste Biff Ala...m.fl. forumkamrater.

Det är väl stor skillnad på att ha sakliga synpunkter på produkter från ett specifikt fabrikat eller konstruktion jämfört med att vara anti mot allt och alla som är medlemmar i en idéell förening eller att spydigt och osakligt dissa personer som har mycket hög kunskap i ämnet när argumenten inte räcker till !

Sen kan man ju också försöka framföra sina synpunkter på ett trevligt sätt utan att förolämpa meningsmotståndare.

Jag äger själv en LP12 bl.a. men försvarar inte den in absurdum bara för att jag äger den, det vore patetiskt.
Personligen har jag åsikter om Linn som tillverkare och marknadsförare, inte speciellt positiva... men jag gillar min LP12:a !

Samsung dvd'n är förmodligen av dålig kvalitet med tanke på hållbarhet men låter säkert ofärgat när den fungerar.
Varför skulle ett antal seriösa människor vilja ljuga om detta.
Eftersom produkten inte längre säljs går det knappast att hitta något hållbart motiv, till skillnad mot människor som har sitt levebröd som återförsäljare av High End produkter.

Varför fördömer du den dvd'n utan att förutsättningslöst ha lyssnat på den ? Är/var den för billig ? Är du rädd att du gjort ett dåligt köp som har en mycket dyrare spelare ?

För många människor är det hemskt om deras illusion av att "dyrast alltid är bäst" skulle krossas, det förstår jag. Förenklingar är något vi människor strävar efter för att tillgodogöra oss ett sammanhang i ett ämne där vi kanske saknar relevant kunskap.
Men det försvarar inte nedsabling av de som påstår något obekvämt för dylik människa, utan framstår endast som omoget och barnsligt beteende.

Ta inte illa upp, jag pekar inte ut någon och jag generaliserar lite också. :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-30 15:19

Ofta får man vad man betalar för, det är iallafall min erfarenhet. Har naturligtvis stött på en antal undantag.

Dyrt behöver inte var bra men billigt har ingen chans att vara bra (ofta)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-30 15:29

Jag kan hålla med dig delvis.
Jag tror att man ibland får vad man betalar för men alltför ofta så händer det att billigare produkter är bättre eller lika bra.

Du som ekonomistuderande känner förmodligen också till att vid prissättning av produkter så är den tänkta målgruppen en synnerligen viktig aspekt, där en lägre prissättning i många fall skulle kunna innebära minskad försäljning.

Respekterar din ståndpunkt dock. Inget fel i det.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-30 15:47

Jag håller med dig också till viss del. Krell etc är mycket märket man betalar för, deras billigaste cd Krell KAV 280 var direkt dålig.

Sen är det ju också så att om man kan ta ut extra bara för sitt märke har man gjort något tidigare som höjt ansendet/skapat extra värde för kunden.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-11-30 16:30

"För många människor är det hemskt om deras illusion av att "dyrast alltid är bäst" skulle krossas, det förstår jag."

Håller med extremt mycket och det gäller ingalunda bara hifi. Det finns gott om bra billiga produkter och usla dyra. Det är först när det börjar bli riktigt billigt som det kan bli svårt att hitta vettiga saker. Hifi är nog f.ö. ett praktexempel på ett område där den ovannämnda metoden för prissättning tillämpas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-30 16:39

Skall man tillverka något billigt, så har man inte råd med en lång utvecklingtid och en massa tester med mer exotiska lösningar eller material för att ta reda på vad som funkar allra bäst, dessutom måste man söka lösningar som är massproducerbara maskinellt i så stor utsträckning som möjligt - ju mer handarbete och intrimmande som behövs göras - destu dyrare... Likaså kommer man inte att testa och refusera lika många komponenter, utan acceptera/få designa för större tolerenser. Så någonstans finns där en gräns där kompromisserna för att göra det billigt är för stora jämfört med att göra det så bra som möjligt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-11-30 17:02

Trevligt att se tråden stabiliserad igen, så jag skall
försöka låta bli att röra upp känslorna igen. *host*

PS: Jag har bara hört en enda DVD-spelare som spelat musik bra (till och med riktigt bra) och det är Thule-maskinen med Digit II-kort. Däremot har jag hört en mängd DVD-spelare låta uselt (inte bara dåligt), där framförallt div. Pioneer-modeller utmärker sig särskilt negativt (låter dock väldigt bra som CD-drive)... Samsung DVD:n i fråga har jag dock inte hört, varför jag alltså nöjde mig med omdömet "till synes undermålig"... :wink:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-30 17:12

Hej Fridefjord

Välkommen tillbaka lugn och sansad. :)

Jo de där legato link historierna lät inget vidare.

Personligen skulle jag aldrig köpa en gammal samsung dvd som har driftsproblem hur bra den än låter.

Vad säger du om vm-lottningen förresten ? Ganska nära drömlottning (förutom Italien då)?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-11-30 17:18

Fantastisk lottning! Jag har fanimej lyckats köpa biljetter (för nån
månad sedan) till följande matcher (i Lissabon den 13-14 juni):

Frankrike-England
Sverige-Bulgarien

Snacka om flyt... Nu gäller det bara att greja plåtar
till Porto-matcherna mot Italien och Danmark oxå...
Lettland fick en "kul" grupp förresten.. *asg* :wink:

Sorry för OT.

Edit: RÖSTA OM SVERIGES PORTUGAL-ÖDE!
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1293

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-11-30 17:41

FLUMVARNING !!!

Jag har slutat att ha åsikter i subjektivist vs objektivist (skeptiker) trätor.
Hur gör djur? Det finns arter där hanar (nästan alltid hanar) bevisar sin överlägsenhet med strid på liv och död. Metoden är dock ”barbarisk” för att även vinnaren utsätter sig för risken att bli sargad till den graden att han inte duger till mycket.
Påfåglar har ordnat det mycket elegantare. De vecklar ut sina svansplymåer (vilken är vacrast?) samtidigt som de markerar symboliska utfall mot varandra för syns skull. Ingen blir skadad.

Ett besläktat fenomen studeras inom psykoanalysen under benämningen ”den höviska kärleken”. Modellen är medeltida riddare som utsåg sin Dam att älska för evigt utan att kärleken någonsin resulterade i en uppfyllelse (av lustar)
Alltså: vi har ett objekt DET som vi utåt sett strävar att erövra, få. Emellertid uppstår det alltid hinder på vägen som omöjliggör ett förenande. Ibland i precis sista ögonblicket och att det ser ut som att hindren uppstått slumpartat.
Den intresserade hänvisas för vidare utforskande till Jacques Lacan och Slavoj Zizek.

Nåväl, vad har detta att göra med denna (och ett otal andra) debatt? Jo att egentligen ingen vill uppnå ”ojektet” dvs sanningen. Planerade blindtester blir inställda av olika skäl eller uppskjutna i evighet. De som kommer till stånd blir underkända på grund av ”undermålig” rumsakustik – av båda parter.
Det finns dock undantag, senast på HF där ägare och byggare av ett OTL steg (Bernt J) besökte en stolt ägare till en Accuphase stärkare och OTL-en utsågs som den klart bättre även av A*’s ägare- Heder åt Neodynium!!
Kanske mer kul att träta på nätet än att ........

Ursäkta mig för denna avstickare
Dimitri

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-30 17:42

Hahahha Ja stackars Letter, men jag tror faktiskt att de kan skrälla.
Tyskland har haft problem förr och Holländarna verkar ojämna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-11-30 17:58

Jaha, joho, alltså...

Kul tråd det här. :)

Många saker man skulle vilja kommentera, men samtidigt är det ju kul att se att även om tonen är hård stundtals, så verkar Faktiskt-deltagarna alltid hitta tillbaka till någon sorts vettigt balanserad sorti, där alla kanske inte är överens, men alla vet vad alla andra har menat och tycker. 8)

Faktiskt är verkligen ett trevligt fora, och en trevlig kontrast till alla andra forum där de ansvariga ständigt och jämt stänger trådar och slänger ut deltagare. Högsta poäng till de ansvariga på Faktiskt!

Nu till lite sakfrågor:

1. Rummet i fråga ÄR inte bara dåligt, utan nära på katastofalt :cry: . Så den delen av debatten kan vi skippa. Ingen tar illa upp av detta. Innehavaren av rummet, Lars Karlsson, är fullt medveten om dess brister också.

2. Såsom konstruktör av högtalaren som deltog i lyssningen kan man förstås känna att kommentarer om lådljud är lite trista, speciellt med tanke på de akustiska förutsättningarna, men som jag läste texten så var det inget påstående, utan en spekulation, och vem är jag att hindra någon från att tro något?
. Dock kan jag direkt komma med en inbjudan till Ranefjord: Du är hjärtligt välkommen till Lahäll för att lyssna under mera rumsresonansfria omständigheter. :P Jag tror du skall finna att högtalarna är fria från lådljud, rekordfria till och med. För de är faktiskt de mest aperiodiskt (= utan resonans) beteende högtalare jag själv stött på, och jag letar ständigt efter konkurrenter. Inter transient silence var högsta prioritet vid utvecklandet. Ino pi60s är i princip oförmögna att lagra energi (-60 dB) mer än bråkdelar (<1) av periodtider, vid ALLA frekvenser.
. I huvuddelen av frekvensområdet är energilagringen inte ens en tiondels period lång, det vill säga så kort att den inte hade gått att mäta upp överhuvudtaget om inte pi60s varit faslinjär. De flesta högtalare har resonanser och av fasdistorsion orsakade grupplöptidsproblem som uppgår till många perioder (period =1/f), ibland tiotals.

3. Elektrostater är inte alltid så imponerande som man kan tro. De har förvisso inga lådor, men att göra en plan yta styv och väldämpad är mycket svårt. Quadarna tillhör dock de bättre. Magnetostater i regel mångfaldigt sämre än elektrostater för övrigt.

4. NAD 218 och NAD 208 har absolut INGENTING med varandra att göra. NAD 208 är en engelsktillverkad apparat (man skall inte låta sig luras av att det står NAD på fronten) och har bara en enda släkting, nämligen en komplettförstärkare, eller om det var en receiver, som hette kanske 7100 eller något sådant. Alla andra NAD-förstärkare är typiska vanliga NAD-apparater. Några sådana har jag aldrig stött på som släpper igenom en musiksignal utan att ändra den hörbart.
. Att basera sina spekulationer om hur 208 låter, på erfarenheter av 218 är alltså fullständigt irrelevant. Det borde förresten gälla alla apparater. Varför vill folk så gärna ha uppfattningar om hur saker låter, som de INTE lyssnat på???
. Denon 625 låter inte som Denon 635. I själva verket är det bara de första japanproducerade Denon 625 som är riktigt imponerande. När produktionen flyttades till Tyskland blev något sämre. Jag vet inte vad som ändrades, man ser inga signifikanta skillnader om man tittar in under locket.
. Nu skall jag försvara Krell också! :o De Krellsteg jag stött på (långt ifrån alla) har undantagslöst uppvisat en ingenjörskonst och produktionskvalitet (matchade transistorer med imponerande precition) på en helt annan nivå är det mesta High End jag sett. Krell som exempel på att man betalar för märket känns därför i min värld som ett sällsynt felvalt exempel. Visst betalar man massor för överdimensioneringar som man kanske inte får återbäring för (om man inte har extremt svårdrivna högtalare) och visst betalar man en massa för "onödigt dyra" frästa aluminiumdelar. Och visst betlalar man för finish och småseriehantverk, men man betalar trots allt för substans.
. Inte som när man köper det mesta övriga i high end-väg: en himla massa pengar för inkompetenta konstruktioner i snygga fodral. Kanske är det därför det är så förhållandevis vanligt att extremt billiga apparater hävdar sig väl (i blindtest) mot extremt mycket dyrare high end-apparater - de billiga apparaterna är gjoda av drivna och skickliga konstuktörer som även om de bara fick ett år på sig att konstruera den specifika apparaten - har 25 års erfarenhet av konstruktion av liknande saker.
. Givetvis finns det exempel på delar i anläggningen där priset är en faktor som inte går att komma runt, exempelvis effektförstärkare och högtalare. De innehåller helt enkelt komponenter som inte går att prispressa in absurdum. Men jag har svårt att se att det finns en av fysikens lagar styrd begränsning för en CD-spelare för 500:- att återge en musiksignal perfekt. Ingan har lyckats hittills, men omöjligt är det inte.

5. Julle: Ditt förslag är strålande!!! Jag skrattade i flera minuter. :) :D :lol: Självklart ställer jag upp och spelar (Romeo) Montagoehman. Men vilka skall spela Mercutio, Lawrence, Tybalt å alla de andra?

Vh, Ing. Öhman

PS. Alla andra som är spekulanter på några av Ino Audios högtalare är självklart också välkomna att komma och lyssna. Kön är dock lång, och växande, :cry: men fram kommer man, till sist. :)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-11-30 18:12

Hej Öhman. :)

Precis som jag skrev är det 'gissningar'. Att diskutera lådfärgning utifrån den lyssningen är galet. Min enda kommentar om jag minns rätt var att elektrostater inte lider av lådfärgning. Jag tycker precis som jag skrev innan, att pi60s är en av de mest intressanta högtalarna på marknaden, och längtar fortfarande att få höra dem på riktigt. Var ligger Lahäll? Är det långt upp i landet? Hade varit smidigt om någon pi60 ägare i södra Sverige kunde dela med sig lite 8) . Någon som har fixat till rummet OXO :wink: .
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-11-30 18:16

Visst skulle det vara mkt intressant att lyssna till pI60 eller ngn
annan av Inos modeller, det måste även jag "erkänna".. :oops:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-30 18:52

Jungman Jansson är en riktig romantiker. :wink:

IOE nu var du snål med inlägg !
Kommentera mera, det är det som forum är till för. Jobba kan du göra imorgon. :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-11-30 19:35

Högsta poäng till de ansvariga på Faktiskt!

Man fattar ju varför du delar ut dessa rosor, hela forumet är ju som en enda stor reklamplats för dig och dina produkter. Därmed inte sagt att det måste vara fel, det är ju upp till var och en att tycka till om... :twisted:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-30 19:35

NAD 218 och NAD 208 har absolut INGENTING med varandra att göra. NAD 208 är en engelsktillverkad apparat (man skall inte låta sig luras av att det står NAD på fronten) och har bara en enda släkting, nämligen en komplettförstärkare, eller om det var en receiver, som hette kanske 7100 eller något sådant. Alla andra NAD-förstärkare är typiska vanliga NAD-apparater. Några sådana har jag aldrig stött på som släpper igenom en musiksignal utan att ändra den hörbart.
. Att basera sina spekulationer om hur 208 låter, på erfarenheter av 218 är alltså fullständigt irrelevant. Det borde förresten gälla alla apparater. Varför vill folk så gärna ha uppfattningar om hur saker låter, som de INTE lyssnat på???
. Denon 625 låter inte som Denon 635. I själva verket är det bara de första japanproducerade Denon 625 som är riktigt imponerande. När produktionen flyttades till Tyskland blev något sämre. Jag vet inte vad som ändrades, man ser inga signifikanta skillnader om man tittar in under locket.
Jag har inte läst nån som säger nått om NAD 208 med utgångspunkt från 218, inte jag iallafall. Denon 635 har jag hemma, om den är mycket sämre än Denon 625 vet jag inte, vad jag har läst mig till var det bara designändring. Denon 655 var däremot nått helt annat.

Min polare har Denon 725 och båda han och jag tyckte denna lät bättre än Denon 625 i ett blindtest 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi