Spotify - jag har ändrat uppfattning! (sid 10)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Spotten premium - sämre än CD?

Äh, JAG hör fan ingen skillnad!
23
35%
Äh, man KAN inte höra nån skillnad!
4
6%
Tveklöst sämre.
20
31%
Har'nte tenkt på de'...
3
5%
Strmbrg är ett jävla kvasiguldöra!
7
11%
Helt ointressant ämne
8
12%

Antal röster : 65

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-20 23:26

Jag är med på Fjonkas linje.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-20 23:45

Fjonkalicious skrev:Jag tror den största begränsningen är den mentala. Har man föreställts sig att det absolut aldrig kan vara bra, då är det inte det.

Med det säger jag inte att det är bra eller felfritt. Men den största begränsningen finns just där.

Ja, så kan det nog vara.

Man kan få för sig en hel del.
Men vad gäller Gratis-Spoten så lät Stravve inget vidare i alla fall.
Om det beror på att jag fått för mig att det borde låta uggla, och därför TYCKER att det låter uggla vet jag såklart inte säkert.

Det är hursomhelst intressant att utgå från en upplevelse och därefter ta reda på vad upplevelsen beror på.

PS
Det verkar inte vara samma "problem" med den "popmusik" jag hittills lyssnat på via Gratis-Spoten.
Men, å andra sidan är den musiken inte alls lika komplex beträffande smådetaljer som den symfoniska musiken.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-02-20 23:52

Conan skrev:Jag spelade in stycket från Spotify Premium med dbPoweramp...

Audacity såklart, inte dBPoweramp... :oops:

Strmbrg, du vill inte ha en FLAC med Premium-Stravve då så du kan jämföra? Skicka PM! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-20 23:53

Bättre än väntat. Det finns inget i frekvensgången som tyder på att musiken ska ha varit mp3 eller nåt.

Blå/grön Spotify ligger lite högre (2dB) än originalet röd vilket här bara är bra för det gör att det är något lättare
att se att båda hänger med och ihop till 20kHz.

Bild

Crestfaktorn är samma i båda fallen.

Ljudmässigt efter normalisering har jag ingen chans att höra skillnad. Vare sig via högtalare eller med hörlurar. Har dock icke blindtestat. Finner ingen anledning till det eftersom jag inte hör någon skillnad i öppen lyssning.
Senast redigerad av Flint 2013-02-21 00:02, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-20 23:54

Det finns en anledning för att gratis-spotten är dålig. Den anledningen är att du inte betalar. Det är litegrann som att säga att man får för lite på tallriken när man står och gratisäter prover på skogaholmslimpa med räkröra på ICA.

Du kan köpa presentkort för 100 kr. Det räcker för en månads premium. Vill man ge miljontals titlar chansen för mindre än kostnaden av en CD-skiva?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-20 23:56

Fjonkalicious skrev:Det finns en anledning för att gratis-spotten är dålig. Den anledningen är att du inte betalar. Det är litegrann som att säga att man får för lite på tallriken när man står och gratisäter prover på skogaholmslimpa med räkröra på ICA.

Du kan köpa presentkort för 100 kr. Det räcker för en månads premium. Vill man ge miljontals titlar chansen för mindre än kostnaden av en CD-skiva?

8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-02-21 00:20

Strmbrg skrev:
KorkSniff skrev:...jamen allra viktigast är ju att du spelar upp med ett vettigt ljudkort!
och iphone duger långt ifrån nånting till!

Spotify låter långt mycket bättre på min andra-anläggning med bra ljudkort, än på första-anläggningen där jag bara har tillgång till iphonelyssning!

Jag kör filerna in i min Benchmark DAC1.

Ok. Inte så enkelt alltså! 8)

Ps. Just nu är det scarecrow med mellencamp spotify över iPhone. Mja, saknas nåt... 8O :wink:
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-21 00:53

Conan skrev:
Conan skrev:Jag spelade in stycket från Spotify Premium med dbPoweramp...

Audacity såklart, inte dBPoweramp... :oops:

Strmbrg, du vill inte ha en FLAC med Premium-Stravve då så du kan jämföra? Skicka PM! :)

Kommer!
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-02-21 08:32

Strul med stora bifogade filer. Du har PM, strmbrg! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-21 08:40

Stora filer kan man skicka med t.ex. www.filecentral.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-21 08:43

Flint skrev:Bättre än väntat. Det finns inget i frekvensgången som tyder på att musiken ska ha varit mp3 eller nåt.

Filen från Spotify har ändå ett ursprung i 320 kbps i något format som inte är lika med CD:n. Kan man på något vis se den skillnaden vid analys?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-02-21 08:55

RogerGustavsson skrev:Stora filer kan man skicka med t.ex. www.filecentral.se

Tack! Strmbrg du har nog mail...

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-02-21 09:06

Flint skrev:Bättre än väntat. Det finns inget i frekvensgången som tyder på att musiken ska ha varit mp3 eller nåt.

Blå/grön Spotify ligger lite högre (2dB) än originalet röd vilket här bara är bra för det gör att det är något lättare
att se att båda hänger med och ihop till 20kHz.

Crestfaktorn är samma i båda fallen.

Ljudmässigt efter normalisering har jag ingen chans att höra skillnad. Vare sig via högtalare eller med hörlurar. Har dock icke blindtestat. Finner ingen anledning till det eftersom jag inte hör någon skillnad i öppen lyssning.

Väldigt intressant! För inte bara är det en fil streamad via Spotify, jag har dessutom spelat in den till FLAC 24 bitar med Audacity via Stereo Mixdown på ljudkortet (säkert inte helt optimalt), konverterat sen till wav 16 bitar för att kunna köra MasVis och sen tillbaka till FLAC för att kunna maila filen... :)

Sitter hemma med en helvetes förkylning i dag så bara grannarna vaknat till lite kan jag själv börja med lite jämförande lyssning både på denna och på flygande noshörningar... :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-21 09:18

RogerGustavsson skrev:

Filen från Spotify har ändå ett ursprung i 320 kbps i något format som inte är lika med CD:n. Kan man på något vis se den skillnaden vid analys?

Jag kan inte se någon skillnad på det sätt jag har testat enligt bilden ovan. Kom på att jag kan göra i ordning ett svep och jömföra det i formen wav alternativt mp3/320kbps. Det borde vara lättare att utvärdera än en "taggig" musikfil.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-21 09:28

Conan skrev:Väldigt intressant! För inte bara är det en fil streamad via Spotify, jag har dessutom spelat in den till FLAC 24 bitar med Audacity via Stereo Mixdown på ljudkortet (säkert inte helt optimalt), konverterat sen till wav 16 bitar för att kunna köra MasVis och sen tillbaka till FLAC för att kunna maila filen... :)

Ja, att "spela in" en wave-fil via ljudkortet har jag sett nån gång kan ge lite skillnad på en bild som den ovan i jämförelse mot originalet, kan skilja i någon liten detalj i kurvformen, men jag har haft svårt att höra skillnad även där. Kort, M-audio 2496 i mitt fall, verkar vara i alla fall såpass bra att det inte tillför någon störande förändring.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-21 10:04

Flint skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag kan inte se någon skillnad på det sätt jag har testat enligt bilden ovan. Kom på att jag kan göra i ordning ett svep och jömföra det i formen wav alternativt mp3/320kbps. Det borde vara lättare att utvärdera än en "taggig" musikfil.

Det vore roligt om Strmbrg kunde försöka beskriva uggleljudet lite mer ingående. Nu är jag väl den första att hävda att det är mycket svårt, men det vore ändå intressant att få det upplevda oljudet satt i proportion till något annat.

Låter det lika illa som melodifestivalen (tekniskt alltså)? Om inte, hur stor andel illa låter det (10= lika illa som melodifestivalen, 5= hälften så illa, 0=inte alls illa)? Svårt? Javisst, men ändå bättre än utan referens.

Vad är det du stör dig på, är det klangligt/tonkurva, är det dynamikprocessat, är det dist? Eller kanske stereobilden? Snålkodningsartefakter?

Är det något som skulle höras i en halvtaskig anläggning? Jag tycker det låter som en hyfsat bra inspelning från gratisspotify i mina lite bättre datorhögtalare.

MasVis visar inte på att inspelningen har "masteringsprocessats".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-21 10:33

Nu gällde väl Strmbrgs kommentar gratisverionen av Spotify och den kanske är mer begränsad än den pröjsade. Vore kul att kolla en fil även från gratisversionen.

Sveptestet med mp3/320kbps visar att frekvensgången går upp till ganska exakt 20khz. Originalfilen i wav gick upp till 22.05kHz (antaget). Det var i alla fall den övre gränsen för programmet som skapade den. Lite svårt att se för det ligger på gränsen för vad mätprogrammet visar i "ovankant" med 44.1kHz samplingsfrekvens.

Den övre kurvan är originalet i wav och den undre Mp3/320kbps
Ripplet är vad jag förstår ett mätproblem och minskar med minskat "mätfönster" här 2048 (Samle bytes ?).

Bild

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-02-21 12:39

Gjorde två nya inspelningar på samma stycke från Spotify men:

På 1: "High Quality Streaming" avkryssat under "Preferences"

På 2: "High Quality Streaming" avkryssat och "Set the same volume level for all tracks" ikryssat.

Bild

Nu vart inte stycket stoppat vid samma ställe, men man ser ändå lite vad som har hänt. Lägre crest efter normalisering som väntat.

Flint, vill du ha dessa FLAC-filer också att leka med? :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-21 12:43

Conan skrev:Flint, vill du ha dessa FLAC-filer också att leka med? :)

Jäpp.

Kan du få fram en gratisversion också trots att du är vip-kund?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Spotify - är det bara bitraten som begränsar?

Inläggav Naqref » 2013-02-21 12:56

Strmbrg skrev:Det låter uggla!
Eller åtminstone taffligt.
Trångt, grått och platt.

Om du menar att ljudbilden blir diffus och platt så är det just sådana effekter man kan förvänta sig av att köra med lägre bitrate. Klangmässigt och dynamiskt ska det funka ändå. Det är ju inte så svårt att förutse om man vet hur sådana här snålkodningalgoritmer fungerar och hur hörselns perception av ljudbild är funtad.

Så köp ett enmånaders abbonemang och dra upp bitraten till den högsta så ska du se att det släpper. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-02-21 13:05

Flint skrev:Jäpp.

FLAC-filer mailade!

Ska se om jag kan fixa gratis-spotify också. Dottern har ju ett abonemang...

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-21 13:08

Tvivlar på om att ni kommer att se så mycket dynamikskillnader, det är inte riktigt så komprimeringarna fungerar.

Det som får stryka på foten först är de delar av informationen som hjälper till att återge rum och övertoner. De märks inte mycket för de flesta lyssnare.

Roade mig en stund med att lyssna på Patricia Barbers the wind song på spotify som har en bra 320k av den och jämföra med samma från HD tracks. Samma hårdvara spelade upp båda och skillnaden är inte gigantisk, men det låter helt enkelt mer musikaliskt och verkligt i den högre upplösningen. Spotify låter lite gråtrist i jämförelse.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-02-21 13:14

Gråtrisr var en bra beskrivning.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-21 13:40

robsarve skrev:Tvivlar på om att ni kommer att se så mycket dynamikskillnader, det är inte riktigt så komprimeringarna fungerar.

Njae. De två senaste filerna uppför sig som dom tidigare vad gäller frekvensgång men den normaliserade filen har tappat ett par dB crestfaktor dvs. komprimerats.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-02-21 13:48

Satt som en vanlig människa och lyssnade på Amarok (gammelfield,eller oldfield) på Spotify. Gud så fantastiskt det lät. Jag njöt som en hel häst. Fast jag har inget guldöra det kanske lät skit i baljan för andra. Vad vet jag?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-21 13:50

matså skrev:Satt som en vanlig människa och lyssnade på Amarok (gammelfield,eller oldfield) på Spotify. Gud så fantastiskt det lät. Jag njöt som en hel häst. Fast jag har inget guldöra det kanske lät skit i baljan för andra. Vad vet jag?

Det låter inte skit för alla. Jag noterar inga skillnader mellan CD och Spotify som jag kan hänföra till just källan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-21 13:54

Tvivlar på om att ni kommer att se så mycket dynamikskillnader, det är inte riktigt så komprimeringarna fungerar.

Det som får stryka på foten först är de delar av informationen som hjälper till att återge rum och övertoner. De märks inte mycket för de flesta lyssnare.

Roade mig en stund med att lyssna på Patricia Barbers the wind song på spotify som har en bra 320k av den och jämföra med samma från HD tracks. Samma hårdvara spelade upp båda och skillnaden är inte gigantisk, men det låter helt enkelt mer musikaliskt och verkligt i den högre upplösningen. Spotify låter lite gråtrist i jämförelse.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-21 13:55

Conan skrev:
Flint skrev:Jäpp.

FLAC-filer mailade!

Ska se om jag kan fixa gratis-spotify också. Dottern har ju ett abonemang...

Tack, har kollat dom. Dom uppför sig som dom tidigare vad gäller frekvensgång men den normaliserade filen har tappat ett par dB crestfaktor dvs. komprimerats.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-02-21 14:02

PerStromgren skrev:
matså skrev:Satt som en vanlig människa och lyssnade på Amarok (gammelfield,eller oldfield) på Spotify. Gud så fantastiskt det lät. Jag njöt som en hel häst. Fast jag har inget guldöra det kanske lät skit i baljan för andra. Vad vet jag?

Det låter inte skit för alla. Jag noterar inga skillnader mellan CD och Spotify som jag kan hänföra till just källan.

Då är jag inte heltokig som en tokig gris då?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-21 14:04

matså skrev:
PerStromgren skrev:

Då är jag inte heltokig som en tokig gris då?

Nej, du har en bit kvar. 8)
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi