Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Jag tror den största begränsningen är den mentala. Har man föreställts sig att det absolut aldrig kan vara bra, då är det inte det.
Med det säger jag inte att det är bra eller felfritt. Men den största begränsningen finns just där.
Fjonkalicious skrev:Det finns en anledning för att gratis-spotten är dålig. Den anledningen är att du inte betalar. Det är litegrann som att säga att man får för lite på tallriken när man står och gratisäter prover på skogaholmslimpa med räkröra på ICA.
Du kan köpa presentkort för 100 kr. Det räcker för en månads premium. Vill man ge miljontals titlar chansen för mindre än kostnaden av en CD-skiva?
Strmbrg skrev:KorkSniff skrev:...jamen allra viktigast är ju att du spelar upp med ett vettigt ljudkort!
och iphone duger långt ifrån nånting till!
Spotify låter långt mycket bättre på min andra-anläggning med bra ljudkort, än på första-anläggningen där jag bara har tillgång till iphonelyssning!
Jag kör filerna in i min Benchmark DAC1.
Conan skrev:Conan skrev:Jag spelade in stycket från Spotify Premium med dbPoweramp...
Audacity såklart, inte dBPoweramp...![]()
Strmbrg, du vill inte ha en FLAC med Premium-Stravve då så du kan jämföra? Skicka PM!
Flint skrev:Bättre än väntat. Det finns inget i frekvensgången som tyder på att musiken ska ha varit mp3 eller nåt.
RogerGustavsson skrev:Stora filer kan man skicka med t.ex. www.filecentral.se
Flint skrev:Bättre än väntat. Det finns inget i frekvensgången som tyder på att musiken ska ha varit mp3 eller nåt.
Blå/grön Spotify ligger lite högre (2dB) än originalet röd vilket här bara är bra för det gör att det är något lättare
att se att båda hänger med och ihop till 20kHz.
Crestfaktorn är samma i båda fallen.
Ljudmässigt efter normalisering har jag ingen chans att höra skillnad. Vare sig via högtalare eller med hörlurar. Har dock icke blindtestat. Finner ingen anledning till det eftersom jag inte hör någon skillnad i öppen lyssning.
RogerGustavsson skrev:Flint skrev:Bättre än väntat. Det finns inget i frekvensgången som tyder på att musiken ska ha varit mp3 eller nåt.
Filen från Spotify har ändå ett ursprung i 320 kbps i något format som inte är lika med CD:n. Kan man på något vis se den skillnaden vid analys?
Conan skrev:Väldigt intressant! För inte bara är det en fil streamad via Spotify, jag har dessutom spelat in den till FLAC 24 bitar med Audacity via Stereo Mixdown på ljudkortet (säkert inte helt optimalt), konverterat sen till wav 16 bitar för att kunna köra MasVis och sen tillbaka till FLAC för att kunna maila filen...
Flint skrev:RogerGustavsson skrev:Flint skrev:Bättre än väntat. Det finns inget i frekvensgången som tyder på att musiken ska ha varit mp3 eller nåt.
Filen från Spotify har ändå ett ursprung i 320 kbps i något format som inte är lika med CD:n. Kan man på något vis se den skillnaden vid analys?
Jag kan inte se någon skillnad på det sätt jag har testat enligt bilden ovan. Kom på att jag kan göra i ordning ett svep och jömföra det i formen wav alternativt mp3/320kbps. Det borde vara lättare att utvärdera än en "taggig" musikfil.

Strmbrg skrev:Det låter uggla!
Eller åtminstone taffligt.
Trångt, grått och platt.
robsarve skrev:Tvivlar på om att ni kommer att se så mycket dynamikskillnader, det är inte riktigt så komprimeringarna fungerar.
matså skrev:Satt som en vanlig människa och lyssnade på Amarok (gammelfield,eller oldfield) på Spotify. Gud så fantastiskt det lät. Jag njöt som en hel häst. Fast jag har inget guldöra det kanske lät skit i baljan för andra. Vad vet jag?
Conan skrev:Flint skrev:Jäpp.
Kan du få fram en gratisversion också trots att du är vip-kund?
FLAC-filer mailade!
Ska se om jag kan fixa gratis-spotify också. Dottern har ju ett abonemang...
PerStromgren skrev:matså skrev:Satt som en vanlig människa och lyssnade på Amarok (gammelfield,eller oldfield) på Spotify. Gud så fantastiskt det lät. Jag njöt som en hel häst. Fast jag har inget guldöra det kanske lät skit i baljan för andra. Vad vet jag?
Det låter inte skit för alla. Jag noterar inga skillnader mellan CD och Spotify som jag kan hänföra till just källan.
matså skrev:PerStromgren skrev:matså skrev:Satt som en vanlig människa och lyssnade på Amarok (gammelfield,eller oldfield) på Spotify. Gud så fantastiskt det lät. Jag njöt som en hel häst. Fast jag har inget guldöra det kanske lät skit i baljan för andra. Vad vet jag?
Det låter inte skit för alla. Jag noterar inga skillnader mellan CD och Spotify som jag kan hänföra till just källan.
Då är jag inte heltokig som en tokig gris då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster