Moderator: Redaktörer
Flint skrev:joakimfors skrev:xeizo skrev:Flint skrev:Ja det är intressant i sig men det mest intressanta i det här sammanhanget är hur just Spotyfi låter i förhållande till en CD.
Vi vet ju att Spotify använder 160 och 320kbps Ogg, varför skulle det vara sämre än om du gör det själv? Finns ingen anledning!
Är kanske mer korrekt att säga att Spotify använder Vorbis q5 och q9… faktiskt.se.
Nej det tycker jag inte. Kbps säger mer om förhållande till okomprimerat format.
Flint skrev:Nej det tycker jag inte. Kbps säger mer om förhållande till okomprimerat format.
Flint skrev:ABX2
Fil 1. Samma rippade CD-spår som tidigare.
Fil 2. Fil 1 konverterad till ogg vorbis 160kbps.
8 av 10 rätt precis som i första omgången. Aningen svårare den här gången men inte mycket. Riktmärke - något mer gällhet i rösten på ogg-filen.
xeizo skrev:Flint skrev:ABX2
Fil 1. Samma rippade CD-spår som tidigare.
Fil 2. Fil 1 konverterad till ogg vorbis 160kbps.
8 av 10 rätt precis som i första omgången. Aningen svårare den här gången men inte mycket. Riktmärke - något mer gällhet i rösten på ogg-filen.
Jo, väntat, därför man vill ha Premium. Tvivlar på att du hör någon skillnad alls om du rippar till 320kbps (q9) ...
robsarve skrev:Inte alls säkert att det hänger på anläggningen. Vi lyssnar på olika sätt. Och det är ju högst troligt att flertalet är okänsliga för det som valts bort i komprimeringen eftersom algoritmerna bygger på undersökningar. Sen finns det ju de som är mer känsliga.
Flint skrev:xeizo skrev:Flint skrev:xeizo
Jag får inte in Spotify på något annat sätt. Förslag?
Istället för att koncentrera dig på Spotify-klienten i sig, om vi antar att Spotify kan göra sina rippar på ett adekvat sätt, så gör du så att du rippar en låt i 160kbps Ogg och sen samma låt i 320kbps Ogg från en valfri skiva, sen jämför du dina egna två rippar med originalskivan.
Om Spotify sköter sig kommer Spotify att ge exakt samma resultat som dina egna rippar!
Ja det är intressant i sig men det mest intressanta i det här sammanhanget är hur just Spotyfi låter i förhållande till en CD.
joakimfors skrev:MP3 (LAME 3.99.5)
[bild]
Här är V0 bästa kvalitet med variabel bitrate, b320 är fast 320 kbps. Man ser att det avviker betydligt mer än någon av Vorbis varianterna och V0 är enda som inte har LP-filter.
joakimfors skrev:Gjorde en liten snurra i Octave för att se vad som sker vid olika kvalitetsnivåer. Källfilen är LTS 60 sek vitt brus.
Vorbis (oggenc 1.4.0)
q0 är lägsta kvalitet, q9 högsta. Verkar klara sig bra ner till q6, därefter sätts LP-filter in.
Vorbis (AoTuV B5.5)
MP3 (LAME 3.99.5)
Här är V0 bästa kvalitet med variabel bitrate, b320 är fast 320 kbps. Man ser att det avviker betydligt mer än någon av Vorbis varianterna och V0 är enda som inte har LP-filter.
Ronte skrev:IGör det möjligt att spela spotify via ASIO eller WASAPI, genom ASIO borde man ju i vart fall kunna fånga ljudströmmen direkt till disk?
Ska testa nån gång på burk med ASIO kort i, hinner inte idag....
shifts skrev:Strmbrg: Är du säker på att din egen inställning till Spotify inte finns med i din uppfattning av ljudet? Har för mig du uttryckt ett stort ointresse för Spotify tidigare.
shifts skrev:Strmbrg: Tack för svar. Jag finner det lite extra intressant när just du beskriver din upplevelse av Spotify, då du ofta skriver om värdet och syftet med att minimera/diskutera de allra minsta skillnaderna. Här reagerade du från ryggmärgen och kände att upplevelsen inte alls som du var van vid. Jag tycker verkligen det är jätteintressant och undrar mycket vad det kan bero på.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster