Spotify - jag har ändrat uppfattning! (sid 10)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Spotten premium - sämre än CD?

Äh, JAG hör fan ingen skillnad!
23
35%
Äh, man KAN inte höra nån skillnad!
4
6%
Tveklöst sämre.
20
31%
Har'nte tenkt på de'...
3
5%
Strmbrg är ett jävla kvasiguldöra!
7
11%
Helt ointressant ämne
8
12%

Antal röster : 65

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-23 13:46

Har ni kommit fram till om det låter uggla? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-23 13:54

petersteindl skrev:Har ni kommit fram till om det låter uggla? :)

Vaknar ditt ornitologiska intresse? Nej men löjlig svensk speaker i reklaminslagen som ömsom härmar engelsk engelska och ömsom amerikansk.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-02-23 14:05

Flint skrev:
joakimfors skrev:
xeizo skrev:
Flint skrev:Ja det är intressant i sig men det mest intressanta i det här sammanhanget är hur just Spotyfi låter i förhållande till en CD.

Vi vet ju att Spotify använder 160 och 320kbps Ogg, varför skulle det vara sämre än om du gör det själv? Finns ingen anledning!

Är kanske mer korrekt att säga att Spotify använder Vorbis q5 och q9… faktiskt.se. ;)

Nej det tycker jag inte. Kbps säger mer om förhållande till okomprimerat format.

Visserligen, men det finns fler sätt att nå fram till en viss bitrate, vill man jämföra med Spotify så är det förinställningarna q5 och/eller q9 man ska använda som i sin tur levererar ungefär 160 och 320 kbps.

---

Här finns annars källfiler och diverse skrot om någon vill peta på fler analyser: http://albin.abo.fi/user/jfors/images/enccomp/

analyze.m är Octave/MATLAB scriptet som genererar graferna. gen.sh gjorde konverteringen av wav-filen och jag använde avconv (v9-439-g4c51fe4 [llvm-gcc 4.2.1 (LLVM build 2336.11.00)]) för att konvertera från ogg/mp3 tillbaka till wav för analys.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-23 14:14

Flint: Yay, kanon!

joakimfors: Bra info där om man vill testa hörbarheten av formatet. Tack!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2013-02-23 14:19

Flint skrev:Nej det tycker jag inte. Kbps säger mer om förhållande till okomprimerat format.

Nja, inte så mycket förutom storleken på filerna.

Sen använder inte Spotify 160 eller 320 kbps, utan variabel bitrate:

Vorbis -q 5 : ~160 – ~192 kbps
Vorbis -q 9 : ~320 – ~500 kbps

Senaste (kompilerade) versionerna av Vorbiskodarna (libVorbis och aoTuV) finns att hämta här:
http://www.rarewares.org/ogg-oggenc.php

Och vill man ha ett mer lättanvänt interface finns oggdropXPd här:
http://www.rarewares.org/ogg-oggdropxpd.php

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-23 14:20

ABX2

Fil 1. Samma rippade CD-spår som tidigare.
Fil 2. Fil 1 konverterad till ogg vorbis 160kbps.

8 av 10 rätt precis som i första omgången. Aningen svårare den här gången men inte mycket. Riktmärke - något mer gällhet i rösten på ogg-filen.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-23 14:30

Flint skrev:ABX2

8 av 10 rätt precis som i första omgången. Aningen svårare den här gången men inte mycket. Riktmärke - något mer gällhet i rösten på ogg-filen.

Jo, väntat, därför man vill ha Premium. Tvivlar på att du hör någon skillnad alls om du rippar till 320kbps (q9) ...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-23 14:32

xeizo skrev:
Flint skrev:ABX2

Jo, väntat, därför man vill ha Premium. Tvivlar på att du hör någon skillnad alls om du rippar till 320kbps (q9) ...

På´t e vända te då.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-23 14:37

Tack Flint!

Tack FalloutBoy för kompletterande info om Spotifys format.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2013-02-23 14:42

robsarve skrev:Inte alls säkert att det hänger på anläggningen. Vi lyssnar på olika sätt. Och det är ju högst troligt att flertalet är okänsliga för det som valts bort i komprimeringen eftersom algoritmerna bygger på undersökningar. Sen finns det ju de som är mer känsliga.

Vissa former av hörselnedsättning/hörselskada kan leda till att man vid jämförelse kan höra att något försvunnit eftersom det kan påverka maskeringströsklarna.
Man kan dock inte träna sig till att upptäcka det eftersom det (vid fungerande kodning) är ljud som folk med normal (eller bättre) hörsel inte kan höra i originalet, oavsett hur de lyssnar.

Däremot kan man träna sig till att bli bra på att upptäcka kodningsartefakter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-23 14:52

Flint skrev:
xeizo skrev:
Flint skrev:xeizo
Jag får inte in Spotify på något annat sätt. Förslag?

Istället för att koncentrera dig på Spotify-klienten i sig, om vi antar att Spotify kan göra sina rippar på ett adekvat sätt, så gör du så att du rippar en låt i 160kbps Ogg och sen samma låt i 320kbps Ogg från en valfri skiva, sen jämför du dina egna två rippar med originalskivan.

Om Spotify sköter sig kommer Spotify att ge exakt samma resultat som dina egna rippar!

Ja det är intressant i sig men det mest intressanta i det här sammanhanget är hur just Spotyfi låter i förhållande till en CD.

Öh... Inser att jag glappade i logiken där. Beklagar.
Senast redigerad av Flint 2013-02-23 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-02-23 14:58

joakimfors skrev:MP3 (LAME 3.99.5)
[bild]
Här är V0 bästa kvalitet med variabel bitrate, b320 är fast 320 kbps. Man ser att det avviker betydligt mer än någon av Vorbis varianterna och V0 är enda som inte har LP-filter.

Så då skulle V0 faktiskt kunna låta bättre än 320 kbit CBR som jag fått för mig att dom flesta här på forumet brukar köra med när dom encodar Mp3, även fast V0 tar mindre plats än 320 CBR

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2013-02-23 15:00

joakimfors skrev:Gjorde en liten snurra i Octave för att se vad som sker vid olika kvalitetsnivåer. Källfilen är LTS 60 sek vitt brus.

Vorbis (oggenc 1.4.0)
q0 är lägsta kvalitet, q9 högsta. Verkar klara sig bra ner till q6, därefter sätts LP-filter in.

Är det libVorbis du använt? Oggenc är bara själva programmet och där tror jag 2.87 är senaste versionen. Senaste versionen av libVorbis (kodningsmotorn) är 1.3.3.

Det finns även q -1 (~45kbps) i libVorbis och q -2 (~32kbps) i aoTuV.

Vorbis (AoTuV B5.5)

Den versionen är 5 år gammal. Senaste versionen är b6.03, som bara är 2 år gammal. :)

MP3 (LAME 3.99.5)
Här är V0 bästa kvalitet med variabel bitrate, b320 är fast 320 kbps. Man ser att det avviker betydligt mer än någon av Vorbis varianterna och V0 är enda som inte har LP-filter.

Ser ut att stämma överens med specarna.
Man kan också notera att V7-V9 omsamplas för att ytterligare effektivisera kodningen:

Bild

Mycket bra jobb för övrigt! :D

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-02-23 16:39

Jepp, libVorbis i första (oggenc). Kollade inte vilken version men det är den senaste som finns som dep till Vorbis-Tools i MacPorts. AoTuV var den binär jag snabbast hittade, orkade inte börja leta efter nyare eller kompilera själv. ;)

Man märker ganska snabbt då man lyssnar på lägre bitrate att Vorbis spöar skiten ur MP3.

Angående LAME V0 vs CBR320 så gissar jag att det beror på från fall till fall vilket som blir bättre. Oavsett så är Vorbis q9 och q10 bäst. ;) Kör själv LAME V0 som kompromiss av utrymmes-, kvalitets- och kompatibilitetsskäl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-23 16:57

ABX3

Fil 2. Fil 1 konverterad till ogg vorbis 320kbps VBR.

5 av 10 rätt. Rena gissningsleken. Försök till riktmärke - en form av ökad frihet/renhet (?) i rösten på CD-originalet. Funkade ibland när jag bytte mitt i ett sångparti så att jag på en gång kunde höra båda versionerna efter varandra. Några skunder väntan till nästa sångparti funkade inte.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-02-23 17:28

För er med facebook så testa detta:
https://www.facebook.com/pioneer.electr ... 088?ref=ts

Test från pioneer med mp3 låtar i olika bitrates.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2013-02-23 18:36

Ingen som testat denna spotify klient? Funkar bara med premium konto dock:

http://www.fidelify.net/

Gör det möjligt att spela spotify via ASIO eller WASAPI, genom ASIO borde man ju i vart fall kunna fånga ljudströmmen direkt till disk?

Ska testa nån gång på burk med ASIO kort i, hinner inte idag....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-23 19:51

Ronte skrev:IGör det möjligt att spela spotify via ASIO eller WASAPI, genom ASIO borde man ju i vart fall kunna fånga ljudströmmen direkt till disk?

Ska testa nån gång på burk med ASIO kort i, hinner inte idag....

Bra uppslag. Bra om det funkar. Det kanske går med ASIO och mitt M-audio-kort också, jag menr nu. Har inte kollat, ska.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-23 22:10

Och vill ni att FLAC-filerna skall låta ultimat bra på Windows hittade jag denna:

http://www.project9k.jp/download/uLilit ... 64Core2.7z

Det låter tamejtusan renare än foobar2000 fast båda kör WASAPI!

Såpass stor skillnad att mitt Soundblaster Z på Windows-burken nu nästan kommer ikapp Xonar Essence ST på Linux-burken ifråga om att låta dynamiskt men avslappnat och oansträngt Det har en 64-bitars flyttals avspelningsmotor också, precis som professionella DAWs, och inbyggt stöd för upsampling. Kör FLAC i 64-bit/192-kHz(WASAPI) just nu och det låter kanon fast originalfilen är 16/44.1(själva digitalfilen blir inte ett dugg bättre av upsamling, men det kan göra att man kringgår olinjäriteter i operativsystem och DAC lite som negativ feedback).

Ser ut som vanliga Winamp, men låter en hel del bättre, rekommenderas!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-24 00:07

Vilken dj-a bra tråd :)

Tack Strmbrg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-24 08:48

Ja, varsågod.

Fast själv tycker jag inte det.
Eftersom jag inte begriper så mycket av vad herrarna med de vita labrockarna i maskinrummet talar om just nu.

Vad är det för vax ni analyserar?
Om det fortfarande är Bob Dylan så tror jag att det är fel sorts musik för att ert arbete skall intressera mig.

Jag tror nämligen att Bob Dylans musik är lite för okomplex för att den skall vara vettig att använda som exempel på det jag påstår mig uppleva hos Spotten.

Men hur det nu än är med den tekniska biten av Spotify:
Om man inte störs - av att lyssna via Spotten så skulle jag säga att det är bra.
Allt lugnt, så att säga.

MEN:
OM MAN UPPTÄCKER STÖRANDE FEL OCH BRISTER FÖRST NÄR MAN LYSSNINGS-JÄMFÖR MED EN CD SÅ HAR MAN JU FÖRSTÖRT FÖRUTSÄTTNINGARNA FÖR ATT LYSSNA PÅ SPOTIFY.
TYCKER JAG.
SJÄLV HADE JAG ALDRIG DRAGIT IGÅNG TRÅDEN OM JAG INTE - HELT SPONTANT OCH UTAN ATT JÄMFÖRA - UPPLEVDE EN STÖRANDE BRIST I MUSIKEN.

Det jämförs för mycket nuförtiden.
Såpass mycket för mycket faktiskt - att många jättebra saker betraktas som dåliga bara för att de är sämre.
8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-24 09:31

Strmbrg
Jag medger att Dylan kanske inte var det optimala valet för en abx-test men det visar att åtminstone jag har otroligt svårt att skilja Spotify från CD-skiva när jag inte vet vilket av dom som spelas. Det är helt klart så att jag inte störs av skillnaden. Däremot tror jag på dom som säger att kvaliteten i övrigt kan skilja på det Spotify levererar för jag tycker också ibland att det ligger en något matt slöja över ljudet och då kan det ju bero på det som har föreslagits typ tveksam ripp. Eller så har jag bara påverkats negativt av din attityd och debatten i den här tråden. ABX-testet rättade dock till den negativa påverkan.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-24 09:55

Strmbrg: Är du säker på att din egen inställning till Spotify inte finns med i din uppfattning av ljudet? Har för mig du uttryckt ett stort ointresse för Spotify tidigare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-24 10:09

shifts skrev:Strmbrg: Är du säker på att din egen inställning till Spotify inte finns med i din uppfattning av ljudet? Har för mig du uttryckt ett stort ointresse för Spotify tidigare.

Jag utesluter inte alls att det kan vara något slags förutfattad mening jag har, som får mig att uppleva en spontan störning när jag spisar Spotten.

Jag tycker nämligen att det är väldigt intressant att köra ordningsföljden:
Upplevelse - Upplevelseorsak.

Jag försöker dock att undvika att provocera fram mina lyssningsupplevelser. Alltså att till exempel växla fram och åter en massa gånger mellan Spotten och en CD med samma musik.

Jag hoppas för övrigt att min upplevelse av störning när jag lyssnar via Spotten skall försvinna.
Det vore ju jättebra om den gjorde det!

Jag ser nämligen inget egensyfte i att tillhöra "något slags guldöre-prestige-grupp" som minsann kan höra fel som de flesta inte hör.

Det är väl i så fall bättre att INTE tillhöra den gruppen.

8O

Fast, det beror naturligtvis på SYFTET.

:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-02-24 10:29

Bra jobbat flint! Massvis med intressant information. Speciellt för mig som lyssnar på Dylan med gelikar...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-24 10:59

Tack korksniff! Ja det dök upp mer än väntat. Det finns mycket kunskap där ute bland medlemmarna om den får komma fram utan att någon som anser sg veta bäst sätter stopp på kreativiteten. Jag lärde mig massor med nya saker.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-24 11:22

Strmbrg: Tack för svar. Jag finner det lite extra intressant när just du beskriver din upplevelse av Spotify, då du ofta skriver om värdet och syftet med att minimera/diskutera de allra minsta skillnaderna. Här reagerade du från ryggmärgen och kände att upplevelsen inte alls som du var van vid. Jag tycker verkligen det är jätteintressant och undrar mycket vad det kan bero på.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-24 11:29

shifts skrev:Strmbrg: Tack för svar. Jag finner det lite extra intressant när just du beskriver din upplevelse av Spotify, då du ofta skriver om värdet och syftet med att minimera/diskutera de allra minsta skillnaderna. Här reagerade du från ryggmärgen och kände att upplevelsen inte alls som du var van vid. Jag tycker verkligen det är jätteintressant och undrar mycket vad det kan bero på.

Samma här. Jag avfärdar inte Strmbrgs intryck och inställning. Blir bara nyfiken på, kan man kalla det, funktionen?

Lyssnar just nu på Uffe Lundell och" Snön faller och vi med den" och det låter bedrövligt men det kanske det gjorde även då i början av 80-talet. Minnesbilden är inte helt transparent. Hör nu att resten av låtarna på skivan låter bättre. http://open.spotify.com/track/21aJnbcFWwGTpXxk8B3v49

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-24 12:17

Men nu är det klart. Den värsta disten är trots allt den bedrövliga reklamen. Klarar inte att höra den svengelska dom snackar,. Spotify kunde väl ändå anlita en äkta utrikes inföding som speaker eftersom dom också riktar budskapet globalt. Det blir lite för mycket av "den svenske kocken" i mupparna.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 12:22

Eftersom reklam inte förekommer (?) i Premium är det väl inget problem?
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi