Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Vad lyssnaren upplever är summan av realeffekten (ljudvågorna) och förväntanseffekter.
Oavsett det angreppssätt som F/e-test nyttjar för att fånga in realeffekten med statistiska metoder, så kommer det alltid vara så att din upplevelse består av summan. Du är ingen maskin, som kan isolera den ena från den andra, du är en människa och det får du nog acceptera.
aisopos skrev:sprudel skrev:Vad lyssnaren upplever är summan av realeffekten (ljudvågorna) och förväntanseffekter.
Oavsett det angreppssätt som F/e-test nyttjar för att fånga in realeffekten med statistiska metoder, så kommer det alltid vara så att din upplevelse består av summan. Du är ingen maskin, som kan isolera den ena från den andra, du är en människa och det får du nog acceptera.
Jag läste detta flera ggr nu, men vad vill du egentligen få fram?
Jag förstår inte riktigt ...
edit:
Och första meningen är jag med på, och håller med dig om:
"Vad lyssnaren upplever är summan av realeffekten (ljudvågorna) och förväntanseffekter."
Men inte sen den "slutsats" du drar till sist ...
sprudel skrev:Hej Morgan.
Du vill skilja på vad lyssnaren upplever och vad som egentligen når hans öron i form av ljud. Vad lyssnaren upplever är summan av realeffekten (ljudvågorna) och förväntanseffekter.
sprudel skrev:När du lyssnar finns alltid förväntanseffekter av skilda slag, de ger dig tillsammans med realeffekten en upplevelse som kan skilja sig åt dramatiskt mellan olika lyssningstillfällen beroende på rent fysiska omständigheter i dig själv, psykiska osv.
Hur du än intalar dig att det inte finns någon skillnad i realeffekt för att du inte lyckats detektera den i blindtest, så vet du aldrig om det ändå existerar en skillnad i realeffekt. Eller om det är dina förväntanseffekter som spelar spratt med dig.
Har du då inställningen att realeffekten alltid är korrekt kan det tom bli så att du inte upptäcker, upplever, anomalier i din anläggning för att du förnekar dina upplevelser.
Hoppas jag uttryckte mig bättre nu, har tagit en kopp kaffe till.
tvett skrev:Att inte detektera vid ett tillfälle i en uppställning med en viss lyssnare, är inget bevis för att något inte existerer, det har vi diskuterat tillräckligt här.
.
sprudel skrev:@Aisopos.
Är du helt övertygad om att en icke-detektion i ett F/E-test visar att testobjektet är utan varje form av färgning?
sprudel skrev:tvett skrev:Att inte detektera vid ett tillfälle i en uppställning med en viss lyssnare, är inget bevis för att något inte existerer, det har vi diskuterat tillräckligt här.
.
Varför tycker du om detta då?
_Fredrik_ skrev:Att mixa in vinylknaster så att det låter trovärdigt är väldigt svårt. Jag har gjort det väldigt många gånger. När man väl lyckas låter det i många fall bättre än utan. Inga konstigheter, precis som att lägga på korn på digital film, görs i väldigt många filmproduktioner.
hifikg skrev:_Fredrik_ skrev:Att mixa in vinylknaster så att det låter trovärdigt är väldigt svårt. Jag har gjort det väldigt många gånger. När man väl lyckas låter det i många fall bättre än utan. Inga konstigheter, precis som att lägga på korn på digital film, görs i väldigt många filmproduktioner.
Så lyckat knaster förhöjer njutningen av musiken?
hifikg skrev:_Fredrik_ skrev:Att mixa in vinylknaster så att det låter trovärdigt är väldigt svårt. Jag har gjort det väldigt många gånger. När man väl lyckas låter det i många fall bättre än utan. Inga konstigheter, precis som att lägga på korn på digital film, görs i väldigt många filmproduktioner.
tvett skrev:Att inte detektera vid ett tillfälle i en uppställning med en viss lyssnare, är inget bevis för att något inte existerer, det har vi diskuterat tillräckligt här.
Jag förstod inte "placebo kan ge en effekt", placebo/nocebo ger per definition en effekt.
Kronkan skrev:tvett skrev:Att inte detektera vid ett tillfälle i en uppställning med en viss lyssnare, är inget bevis för att något inte existerer, det har vi diskuterat tillräckligt här.
Jag förstod inte "placebo kan ge en effekt", placebo/nocebo ger per definition en effekt.
Helt rätt beskriver placeboeffekt något som faktiskt påverkar exempelvis hur fort man blir frisk. Men vill ju inte låsa in debatten till att defienera ord. Bäst är att förstå vad som skrivs.
KarlXII skrev:hifikg skrev:_Fredrik_ skrev:Att mixa in vinylknaster så att det låter trovärdigt är väldigt svårt. Jag har gjort det väldigt många gånger. När man väl lyckas låter det i många fall bättre än utan. Inga konstigheter, precis som att lägga på korn på digital film, görs i väldigt många filmproduktioner.
Nej, men det triggar väl andra sinnen förknippade med erfarenhetsmässig vällust på samma sätt som doften av nybakade kanelbullar som kan göra att ett hus till försäljning blir mer lättsålt då många hugade spekulanter upplever det mer hemtrevligt.
aisopos skrev:Om du med F/E-test menar ett någorlunda korrekt uppställt blindtest för att
testa något, just i din frågeställning - färgning.
(Bara det var ju rätt svårt, vad menar man med färgning då, men vi kan ju
nöja oss med att säga att vi vill detektera en skillnad, som då kan sägas
vara en färgning.)sprudel skrev:@Aisopos.
Är du helt övertygad om att en icke-detektion i ett F/E-test visar att testobjektet är utan varje form av färgning?
Det riktigt korta svaret - Nej.
Det lite längre svaret - Nej, men det är en stark indicier.
Men om jag fular mig och omformulerar din fråga:
"Är du helt övertygad om att en icke-detektion i ett F/E-test visar att
testobjektet vid just denna uppställning och tidpunkt är utan av
testpersonerna hörbar färgning?"
Så svarar jag - Ja.
Så det är ju helt klart lite lurigt.
aisopos skrev:För det tror jag inte. Jag tror att det finns många människor som kan inse
att dom blivit "lurade" av placebo och omvärdera vad det är dom egentligen
hör (eller ser, eller upplever eller ...)
Fast om du verkligen inte tror detta så skulle jag gärna vilja veta hur du
motiverar detta.
Du får också gärna bevisa att ingen människa har ändrat sin åsikt efter att
en riktig blindtest har avslöjat placebo-effekten för dom.
phloam skrev:För att inte vara OT så skulle jag kunna säga att bästa sättet att undvika onödig placebo är att inte läsa hifi-recensioner före lyssning/köp
Morgan skrev:Jag ber att få påminna om att trådämnet handlar om kreativa sätt att exponera förväntanseffekter - göra dem synliga för den som inte uppmärksammat dem hos sig själv. Stay on topic!
Flint skrev:phloam skrev:För att inte vara OT så skulle jag kunna säga att bästa sättet att undvika onödig placebo är att inte läsa hifi-recensioner före lyssning/köp
Håller med men specar då? Är det rätt att ta reda på uteffekt, frekvensgång, dist, bitrate och sånt?
Harryup skrev:Tvett, du har ju precis buntat ihop motsatsen med placebo och då blir det så i diskussionen.
För du menar mitt inlägg, väl?
Mvh/Harryup
Flint skrev:tvett skrev:Jag tror inte man exponerar placebo-effekter effektivast genom att försöka motverka dem hos lyssnaren.
Vad menar du med det?
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 17 gäster