ska göra bra kabeltest

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-24 21:35

Kan man tänka sig en undersökning bland forumets medlemmar om utfallet? Frågor i stil med; Gick testet som förväntat? och Gick testet som förhoppats?

Kan själv erkänna att jag hoppades på det utfall av testet som det blev. Min kunskap i ämnet är för låg och möjligen min självkännedom för hög för att jag skulle ha några förväntningar.

Mvh, Anders

edit: Det jag tänkte på var att det kanske finns en och annan som sitter på många meter jättedyr kabel och inte vill känna sig lurad på pengarna (fast placebo är ju en reell storhet att räkna med, tycker man att det låter bättre så är ju det bra.) Och några som jag, som sitter och lyssnar på lampsladd och hoppades slippa köpa jättedyr kabel som är svår att gömma bakom fotlisten.
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-24 22:24

zartok skrev:Vi lyssnade var och en på 16 slingor. Resultaten blev:
7/16
8/16
8/16
... 10/16

Jahapp. Oväntat nollresultat? Körde dessutom smalaste kabeln som gick att hitta, 0.75 :)
Tack för all hjälp och diskutera gärna vidare :)

Ja, det var ju väntat.

Av flera anledningar faktiskt. Dels för att skillnaderna mellan kablar typiskt är minimala, dels för att ni (väl) krävde ett svar per lyssning. Man gavs inte möjlighet till snabba växlingar och flera lyssningar per svar. Lyssnarna hade alltså en svårare uppgift än vad den kan vara, men ändå långt mycket lättare än om man lyssnar veckovis innan man byter kabeln.

Vi pratar ju ofta om att nollresultat inte är värda något alls, men jag har kommit att modifiera den åsikten en gnutta de senare åren. Utan att kunna räkna ut det här och nu så kan man säga ungefär följande:

Givet den försöksuppställningen, musiken och lyssnarna som användes i testet kan man med konfidensen xx säga att de inte detekterar kablarna i i genomsnitt yy procent av fallen. Det ska nog till några fler förbehåll där också och procentsatserna kan man beräkna om man bestämmer sig i förväg, som vanligt.

Nollresultat är mindre värda än detektioner, men med tillräckligt många nollresultat så är en intelligent gissning att det inte är så himla viktigt med kablarna.

Det kan man ju fö förstå också om man analyserar den elektriska kretsen som uppstår.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-24 22:26

Andersh74 skrev:(fast placebo är ju en reell storhet att räkna med, tycker man att det låter bättre så är ju det bra.)

Ja, jo, fast jag har mer problem med att samma placebo gör att man går iväg och köper svindyr kabel av oro för att lampsladden låter illa.

Man kan ju välja att bota placeboneurosen i stället, det är liksom billigare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 22:29

Har vi inte kommit längre på 10 år?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-24 23:03

sprudel skrev:Almen du får gärna fortsätta diskussionen med termer som validitet, reabilitet, och en gnutta skepticism som krydda, eller färgning då då.
:)

Så får vi se om det skapas en ingång för vidare tankeutbyte.

Nja, det är väl kanske inte så mycket att diskutera - ett nollresultat är ju rätt så icke-kontroversiellt ur statistisk synvinkel.

Testet är ytterligare en spik i kistan. Vi får vänta på att någon gör ett giltigt test med något annat än nollresultat för att ropa "liket lever!". Tills dess lägger vi påståenden om kablar (som strider mot elläran) till samma arkiv som homeopati, slagrutor, och currykryss.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-24 23:10

Jag kommer i alla fall inte lägga pengar på dyr kabel. Mitt eventuella insjuknande i placeboneuros känns mer avlägset efter detta test. Givetvis till förfång för kabelindustrin. Men å andra sidan kan jag lägga pengarna på vin, ett annat sätt att njuta mer av sin anläggning, den tycks låta bättre av ett amarone än av gato negro! :)

Frid över allas sladdar!
/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-25 00:16

Andersh74 skrev:Jag kommer i alla fall inte lägga pengar på dyr kabel. Mitt eventuella insjuknande i placeboneuros känns mer avlägset efter detta test. Givetvis till förfång för kabelindustrin. Men å andra sidan kan jag lägga pengarna på vin, ett annat sätt att njuta mer av sin anläggning, den tycks låta bättre av ett amarone än av gato negro! :)

Frid över allas sladdar!
/A

Helt klart gör en god Amarone mer för musikupplevelsen än någon alternativ kabel någonsin kan göra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-25 07:42

Andersh74 skrev:Kan man tänka sig en undersökning bland forumets medlemmar om utfallet? Frågor i stil med; Gick testet som förväntat? och Gick testet som förhoppats?

Läser du igenom tråden så har du redan fått en del svar på frågan om testen gick som förväntat.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-25 09:15

2-ch skrev:
Andersh74 skrev:Kan man tänka sig en undersökning bland forumets medlemmar om utfallet? Frågor i stil med; Gick testet som förväntat? och Gick testet som förhoppats?

Läser du igenom tråden så har du redan fått en del svar på frågan om testen gick som förväntat.

Det intressanta tycker jag är om testet gick som förhoppats. Men i den frågan är det kanske svårare att vara ärlig. Tro bygger ju alltid på någon slags vilja att göra det, som på homeopati, Gud, slagrutor och dyra kablar. Att man vill tro på Gud tror jag att jag kan begripa, men varför vilja tro på dyra kablar? Eller har man bara fallit för reklamen? Som att vissa deodoranter är dubbelt så bra (som vadå?).

/Anders

Ps. I Sao Paulo är offentlig annonsering förbjudet. Härligt va? En stad utan Coca Cola skyltar och trottoarpratare...Och tänk ett samhälle där företagen istället för att själva bestämma innehållet i sina säljsnuttar på TV var tvungna att istället köpa plats hos Sverker Olofsson. Hur hade det då gått att sälja dyra högtalarkablar och fantastiska träningsredskap som ger tvättbrädemagar efter 2 minuter utan att vara jobbiga att använda? ds.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-25 10:46

Andersh74 skrev:Det intressanta tycker jag är om testet gick som förhoppats.

Förhoppas är ett ord jag inte känner till. Vad betyder det?
Det låter som en blandning mellan förväntan och förhoppning. Synonymer till de orden är:
hopp, utsikt, önskan, tro, tillit, väntan, spänning, hopp, beräkning och förmodan.

Det är ju ganska stor skillnad på att önska och att förmoda något.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-25 10:48

"Hoppats på" är det jag menar. Men jag kände inte för att skriva det av någon anledning. Kanske för att jag mest umgås med en tvååring hela dagarna som hittar på egna ord. Får hon så får väl jag tänkte jag! :D

/A

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-02-25 12:15

Almen skrev: Tills dess lägger vi påståenden om kablar (som strider mot elläran) till samma arkiv som homeopati, slagrutor, och currykryss.

Man ställer alltid högtalare mitt på currykryssen och drar kablarna längs med, eller vinkelrätt mot, currylinjerna så slipper man de flesta problemen.
Det blir då också rätt avstånd mellan högtalarna, 5.65 meter, och lyssningskvadraten hamnar automatiskt i ett lågenergiområde mellan currylinjerna i rutan bredvid.
Det gäller förstås att huset är byggt på rätt ställe, men det tog säkert utsättaren/slagrutemannen hänsyn till vid utsättningen av grunden.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-25 12:31

:lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-25 12:32

phon skrev:
Almen skrev: Tills dess lägger vi påståenden om kablar (som strider mot elläran) till samma arkiv som homeopati, slagrutor, och currykryss.

Man ställer alltid högtalare mitt på currykryssen och drar kablarna längs med, eller vinkelrätt mot, currylinjerna så slipper man de flesta problemen.
Det blir då också rätt avstånd mellan högtalarna, 5.65 meter, och lyssningskvadraten hamnar automatiskt i ett lågenergiområde mellan currylinjerna i rutan bredvid.
Det gäller förstås att huset är byggt på rätt ställe, men det tog säkert utsättaren/slagrutemannen hänsyn till vid utsättningen av grunden.

Och alla kablar ska dras i öst-västlig riktning. Det behöver knappast påpekas i ett hifi-forum :-) Viktigare är att det görs när månen är i nedan.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-25 12:50

Fan vad bittra ni är! Köp en kabelstrumpa och trä över huvudet... :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-25 12:59

Är det inte snarare skadeglädje skribenterna ovan ger uttryck för? Men en ordentlig kabelstrumpa, givetvis gjord av något biodynamiskt odlat material skulle nog inte skada för säkerhetsskull. Och glöm inte att kläder bara får innehålla ett slags material, det står i gamla testamentet.

/A

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-25 13:00

Andersh74 skrev:Är det inte snarare skadeglädje skribenterna ovan ger uttryck för? Men en ordentlig kabelstrumpa, givetvis gjord av något biodynamiskt odlat material skulle nog inte skada för säkerhetsskull. Och glöm inte att kläder bara får innehålla ett slags material, det står i gamla testamentet.

/A
:lol:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-02-25 13:01

[img]http://2.bp.blogspot.com/_0633lQkTCCo/Sgkjj68HVMI/AAAAAAAAAfI/ceLa9ZsDz3s/s400/Vadå+jag+dyster.jpg[/img]
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-25 15:44

Andersh74 skrev:Är det inte snarare skadeglädje skribenterna ovan ger uttryck för? ...

Hur tänkte du nu? Vem har blivit skadad?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-25 15:53

Andersh74 skrev:Det intressanta tycker jag är om testet gick som förhoppats. Men i den frågan är det kanske svårare att vara ärlig. Tro bygger ju alltid på någon slags vilja att göra det, som på homeopati, Gud, slagrutor och dyra kablar. Att man vill tro på Gud tror jag att jag kan begripa, men varför vilja tro på dyra kablar?

Jag kan ärligt säga att jag hoppas på något som inte är nollresultat, det är ju mycket mer spännande och intressant för ett enstaka försök.

Därmed inte sagt att jag är besviken över resultatet, det är ju det rimliga att förvänta sig (tro på).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-03 09:11

Gott folk! Jag och ägaren till lyd har blivit erbjudna att vara med i podcasten skeptikerbloggen tack vare vårt vetenskapliga test av kablar! Vi får se om variabler vara med eller om det bara blir mats, oavsett så är det kul tycker jag :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-04 17:36

Haha, vad kul! :D Jag brukar lyssna på den ibland.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-06 00:15

Svante skrev:
Andersh74 skrev:(fast placebo är ju en reell storhet att räkna med, tycker man att det låter bättre så är ju det bra.)

Ja, jo, fast jag har mer problem med att samma placebo gör att man går iväg och köper svindyr kabel av oro för att lampsladden låter illa.

Man kan ju välja att bota placeboneurosen i stället, det är liksom billigare.
äsch har haft min billiga Sword kabel länge nu. Testade med mina gamla plykablar. Oh herregud det skulle jag inte ha gjort IÖ gjorde sämre högtalare, Clapton lirade falskt o jag sjöng falskt. Jag bytte tillbaka o pust IÖ började göra super de Lux högtalare, Clapton lirar som aldrig förr o jag sjöng helt underbart. Skämt å sido. Placebosse eller inte. Jag föredrar swordkablarna.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-06 00:20

Fast slagruta tror jag på. Gubben skulle kolla var vi kunde bäst få vatten där det var starkast. Pinnen böjde sig av vattnet under jorden och mycket riktigt var där rikligt med transparent vatten. Fast gubben kan ju ha en jäkla tur förstås.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-06 00:22

matså skrev:Fast slagruta tror jag på. Gubben skulle kolla var vi kunde bäst få vatten där det var starkast. Pinnen böjde sig av vattnet under jorden och mycket riktigt var där rikligt med transparent vatten. Fast gubben kan ju ha en jäkla tur förstås.

Borrade ni lite överallt runtomkring och gick bet på vatten med?

Folk lägger sjukt mycket pengar på kablar, helt i onödan, sjuka marginaler på en del dyrkabel.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-06 00:25

Fast det är synd att ni kör med lampsladd det är placebo ni tror det är så bra. Hos er verkar placebon tvärtom ju sämre kabel desto bättre tycker ni det är. Fast då är frågan hur får vi väck placeBosse?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-06 00:28

Vet inte om någon här tycker att en billigare sladd är bättre?
Men jag tror nog många anser att en billig sladd kan ha erforderliga egenskaper för att vara en bra sladd.

Ska du fortsätta dra placebosse-skämtet, matså? :roll:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-06 00:35

tvett skrev:Vet inte om någon här tycker att en billigare sladd är bättre?
Men jag tror nog många anser att en billig sladd kan ha erforderliga egenskaper för att vara en bra sladd.

Ska du fortsätta dra placebosse-skämtet, matså? :roll:
blev du sur? Du får Nanna kudden :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-06 00:42

Inte bättre eller sämre. lika bra :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-06 00:52

tvett skrev:Har vi inte kommit längre på 10 år?
men herregud gå ut o mässa där ute o inte här. Det är ju där ute folk tror på dyrkabel hifitidningar Euphonia, Component, osv ni måste ju ut sprid er lära. Snälla svara inte med en sårande överlägsen kommentar, blir inte impad. Men som sagt säg det om kablar till de som har den andra tron. Här är det lönlöst om man vill få folk att inte köpa för dyra kablar, vilket jag också är tveksam till. Då tänker jag på Transparent för 450 000 kr tex 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum