Spotify - jag har ändrat uppfattning! (sid 10)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Spotten premium - sämre än CD?

Äh, JAG hör fan ingen skillnad!
23
35%
Äh, man KAN inte höra nån skillnad!
4
6%
Tveklöst sämre.
20
31%
Har'nte tenkt på de'...
3
5%
Strmbrg är ett jävla kvasiguldöra!
7
11%
Helt ointressant ämne
8
12%

Antal röster : 65

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-25 13:12

tvett skrev:
petersteindl skrev:
tvett skrev:Varför diskuteras den absoluta ljudkvaliten för reklam-spotify?

Det är väl kul med reklam.

Det blir så konstigt när man diskuterar ljudkvaliten för "spotify", men somliga sitter med reklam-spotify med känt cripplad ljudkvalitet (i jämförelse med premium).

Aha, så det låter uggla :) hos somliga.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-25 13:15

xeizo skrev:Jag håller med tvett, 8av 10 vs 5 av 10 var det visst. Klart värt 99Kr/mån om man är HiFi-nörd. En del här har ju system för flera hundratusen, det är ju nästan dråpligt när de tycker att Spotify Premium är för dyrt...

99 spänn i månaden är ju hutlöst. Det blir ju 11,88 miljoner SEK på 10 000 år 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2013-02-25 15:52

bensnake skrev:
PojkenMedTur skrev:För att gå allmänt offtopic, jag spelar upp min musik från min Iphone till airport-express in i benchmarc dac1. Såg att man skulle klicka ur alternativet "spela alla låtar på samma volym" och gjorde det i datorversionen av spotify.

Hittar dock inte den möjligheten i spotify-appen, har jag missat något?

Den finns ej i appen. Tror jag...

töntigt!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-25 16:05

PojkenMedTur skrev:
bensnake skrev:
PojkenMedTur skrev:För att gå allmänt offtopic, jag spelar upp min musik från min Iphone till airport-express in i benchmarc dac1. Såg att man skulle klicka ur alternativet "spela alla låtar på samma volym" och gjorde det i datorversionen av spotify.

Den finns ej i appen. Tror jag...

töntigt!

Skittöntigt!
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2013-02-25 16:15

Den verkar vara avslagen i appen:

http://community.spotify.com/t5/Mobile-iOS-iPhone-iPad-iPod/Normalize-volume-control/td-p/218918

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-25 16:19

Jag vet väldigt lite om appar men jag tippar att det syftar på någon form av bärbar telefonleksak och där är det säkert bara bra att köra samma volym på allt. Så varför krångla till det och göra ett val där?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-25 16:23

Flint är något på spåren. Men vore bra om normaliseringen enbart gällde hörlur och inte airplay. Tyvärr är volym kontrollen aktiv i airplay, vilket talar emot min förhoppning.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2013-02-25 16:33

tvett skrev:Flint är något på spåren. Men vore bra om normaliseringen enbart gällde hörlur och inte airplay. Tyvärr är volym kontrollen aktiv i airplay, vilket talar emot min förhoppning.

Om ni läser länken så frågas det om normalisering kan implementeras i appen, det finns alltså inte där nu, jag gissar att det är programvaran på mac/pc som gör det on the fly och att iphones/paddor skulle ha problem med det pga mindre processorkraft...

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-02-25 17:44

xeizo skrev:Jag håller med tvett, 8av 10 vs 5 av 10 var det visst. Klart värt 99Kr/mån om man är HiFi-nörd. En del här har ju system för flera hundratusen, det är ju nästan dråpligt när de tycker att Spotify Premium är för dyrt...

Haha, bästa åskådningen... ...ja idag i alla fall! :)

Ps.
Helt klart.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-25 18:01

Nu har jag lyssnat på Spotify i sträck sen i förmidags utan att vare sig bli lyssningstrött eller irriterad på ljudet. Det är otroligt skönt att slippa reklamen men i övrigt tycker jag inte att Premium är nödvändigt. Ljudkvalitetsskillnaden mot gratis är så liten att den spontant inte märks. Tvivlar dock på att att det blir mer än en månad för min del när nymodighetens behag har lagt sig. Inser att jag numera är mer teknik- än musikintresserad. Föredrar helt klart tystnaden före muzak som Spotify lätt blir. Skulle klara mig med en klockradio om jag vekligen "behövde" musik nån gång emellanåt. Det var min rapport från verkligheten som jag ser den just nu.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-25 18:58

Flint skrev:Nu har jag lyssnat på Spotify i sträck sen i förmidags utan att vare sig bli lyssningstrött eller irriterad på ljudet. Det är otroligt skönt att slippa reklamen men i övrigt tycker jag inte att Premium är nödvändigt. Ljudkvalitetsskillnaden mot gratis är så liten att den spontant inte märks. Tvivlar dock på att att det blir mer än en månad för min del när nymodighetens behag har lagt sig. Inser att jag numera är mer teknik- än musikintresserad. Föredrar helt klart tystnaden före muzak som Spotify lätt blir. Skulle klara mig med en klockradio om jag vekligen "behövde" musik nån gång emellanåt. Det var min rapport från verkligheten som jag ser den just nu.

Det var ovanligt ärligt att erkänna att det mest är tekniken som lockar :-) Inget fel i det, det är ett spännande ämne, personligen är jag fortfarande kvar i musikträsket och kommer så att förbli. Klart viktigare än apparaterna i min värld!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-25 19:34

xeizo skrev:
Flint skrev:Nu har jag lyssnat på Spotify i sträck sen i förmidags utan att vare sig bli lyssningstrött eller irriterad på ljudet. Det är otroligt skönt att slippa reklamen men i övrigt tycker jag inte att Premium är nödvändigt. Ljudkvalitetsskillnaden mot gratis är så liten att den spontant inte märks. Tvivlar dock på att att det blir mer än en månad för min del när nymodighetens behag har lagt sig. Inser att jag numera är mer teknik- än musikintresserad. Föredrar helt klart tystnaden före muzak som Spotify lätt blir. Skulle klara mig med en klockradio om jag vekligen "behövde" musik nån gång emellanåt. Det var min rapport från verkligheten som jag ser den just nu.

Det var ovanligt ärligt att erkänna att det mest är tekniken som lockar :-) Inget fel i det, det är ett spännande ämne, personligen är jag fortfarande kvar i musikträsket och kommer så att förbli. Klart viktigare än apparaterna i min värld!

Är det så att det är skapandet och undersökandet som lockar dig Flint? Jag har ju hört någon inspelning du lagt upp någon gång när du spelar gittar och du är ju "rätt" vass... Kanske är det lättare för en person att erkänna detta om man är en duktig musiker än en person som jag som knappt kan trumma på köksbordet... ;)
Sorry för ot!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-25 19:54

kodapa skrev:
xeizo skrev:

Är det så att det är skapandet och undersökandet som lockar dig Flint? Jag har ju hört någon inspelning du lagt upp någon gång när du spelar gittar och du är ju "rätt" vass... Kanske är det lättare för en person att erkänna detta om man är en duktig musiker än en person som jag som knappt kan trumma på köksbordet... ;)
Sorry för ot!

Tack. Ja det stämmer nog att nyfikenheten på hur prylarna fungerar och också hur dom integrerar (heter det så) med lyssnaren överväger i alla fall själva musiklyssnandet. Jag gillar den subjektiva bedömningen av lyssnade och hur alla personer har sin egen version av det mesta. Den inställningen uppmuntrar jag. Men det finns liksom för mycket musik så att man blir mätt och likgiltig. Mängden förtar också viljan och driften att spela själv för till det behövs hungrig frisk energi och jävlaranamma. Och ja, att veta var man själv står spelmässigt ger ju en viss avspänning i stort vilket gör att det är lättare att se även sina ev. brister även om jag inte ser det större teknikintresset som en brist på bekostnad av musikintresset. Det är bara som det är.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-25 20:24

petersteindl skrev:

99 spänn i månaden är ju hutlöst. Det blir ju 11,88 miljoner SEK på 10 000 år 8)

Jag tycker åtminstone inte att det är speciellt mycket flis.

Men huruvida det är för DYRT är ju en annan hunka.

Lyssnade en del - förvisso lite halvslött - te Richard Strauss fiolkonsert igår kväll. Han med "Sålunda sprack Zarathustra", ni vet.
Har aldrig hört vederbörandes fiolkonsert tidigare för övrigt.

Pja, det dök åtminstone inte upp några distraherande kvalitetsbrister utan det var huvudsakligen tilltalande.
Men, jag satt ju inte och tokspisade.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-25 20:27

Flint skrev:Ja det stämmer nog att nyfikenheten på hur prylarna fungerar och också hur dom integrerar (heter det så) med lyssnaren överväger i alla fall själva musiklyssnandet. Jag gillar den subjektiva bedömningen av lyssnade och hur alla personer har sin egen version av det mesta. Den inställningen uppmuntrar jag. Men det finns liksom för mycket musik så att man blir mätt och likgiltig. Mängden förtar också viljan och driften att spela själv för till det behövs hungrig frisk energi och jävlaranamma.

Det ligger någonting i det, frågan är om inte den mest friska och intressanta musiken skapas av sådana som inte har lyssnat på så mycket olika musik. Det bäddar ju för mer "upptäckarglädje" med sina instrument, när de väl lärt sig hantera dem.

En annan som har "hört allt" har de facto lite svårt att gå igång, det är sant, men samtidigt hoppas jag alltid på att höra något så spännande därute att det tänder en gnista. Men kanske kan den gnistan bara komma inifrån?

Hursomhelst, hur det nu blir med musiken i sig så har tekniken ett mervärde som det inte finns någon anledning att avstå - som knark fast som bara är förbjudet av fruar ;-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-25 21:13

Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:

Jag tycker åtminstone inte att det är speciellt mycket flis.

Men huruvida det är för DYRT är ju en annan hunka.

Lyssnade en del - förvisso lite halvslött - te Richard Strauss fiolkonsert igår kväll. Han med "Sålunda sprack Zarathustra", ni vet.
Har aldrig hört vederbörandes fiolkonsert tidigare för övrigt.

Pja, det dök åtminstone inte upp några distraherande kvalitetsbrister utan det var huvudsakligen tilltalande.
Men, jag satt ju inte och tokspisade.

Lyssna på Richard Strauss oboekonsert :) Den är jättefin. Den finns med John Anderson och Philharmonia. Annars är Pierlot min favvo på en gammal Erato LP.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-26 09:34

Flint skrev:Tvivlar dock på att att det blir mer än en månad för min del när nymodighetens behag har lagt sig. Föredrar helt klart tystnaden före muzak som Spotify lätt blir.

Det liknar min erfarenhet. Visst, har man tillgång till en massa musik men det blir för mycket att välja bland. Det skapar en form av stress hos mig. Är mera nöjd när jag får plocka med LP och CD. Det blir liksom ett annat tempo i musiklyssnandet på vis. Har heller inget behov av att döda tystnad som många gör. På jobbet finns det kollegor som sitter med musik dagarna i ända, det är inget för mig. Slumpvis lyssning är för mig helt uteslutet. Ska jag lyssna vill jag välja det som för stunden passar, inte något en maskin/en programvara valt åt mig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-26 09:55

Varför måste det bli slumpvis och maskinliknande lyssning bara för att det är Spotify? Jag väljer själv vad Spotify ska spela, efter mitt humör och vad som passar för stunden. Kan förstå stressen över utbudet delvis, men det är ju bara att bestämma sig för vad man ska lyssna på och hålla sig till det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-02-26 10:02

shifts skrev:Varför måste det bli slumpvis och maskinliknande lyssning bara för att det är Spotify? Jag väljer själv vad Spotify ska spela, efter mitt humör och vad som passar för stunden.

Håller helt med, jättemärkligt. :o Lyssnar på hela album som aldrig förr med Spotify.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-26 11:28

Objektivisten skrev:
shifts skrev:Varför måste det bli slumpvis och maskinliknande lyssning bara för att det är Spotify? Jag väljer själv vad Spotify ska spela, efter mitt humör och vad som passar för stunden.

Håller helt med, jättemärkligt. :o Lyssnar på hela album som aldrig förr med Spotify.

Håller med. Det finns ingen skillnad på mitt lyssnande med CD/FLAC eller Spotify, om det inte är under jakten på något nytt där man kan hoppa från artist till artist - vilket naturligtvis inte låter sig göras i en redan känd samling såsom sin egen.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-26 12:08

En trevlig funktion (som tyvärr inte finns i squeezeboxklienten) är Spotify artist radio. Då väljer man en artist och spotify blandar och ger med artister som kategoriserats som besläktade. Rätt trivsamt om man är ute efter en viss typ av musik och ibland stöter man på en artist man missat (och ibland blir det lite märkligt).

Flint bör kolla att han kryssat i high bitrate, men det är oxå möjligt att han är lite drabbad av "musikeröra" vilket är en term jag själv hittat på. Det är många av de professionella musiker som jag känner som har det, de "lyssnar igenom" anläggningen och på själva musiken. Många av dem är vana att lyssna i rätt färgande PA-anläggningar och annan medhörning, så de har vant sig att inte bry sig. Jag som kämpar med att få till ett vettigt ackord på pianot har inte den talangen utan retar mig på små artefakter.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-26 12:21

robsarve skrev:Flint bör kolla att han kryssat i high bitrate,

Var hittar du det? Jag har kryssat i "high quality streaming" men någotn "high bitrate" finns inte i mina "Preferences"
Senast redigerad av Flint 2013-02-26 12:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-26 12:28

robsarve skrev:... men det är oxå möjligt att han är lite drabbad av "musikeröra" vilket är en term jag själv hittat på. Det är många av de professionella musiker som jag känner som har det, de "lyssnar igenom" anläggningen och på själva musiken. Många av dem är vana att lyssna i rätt färgande PA-anläggningar och annan medhörning, så de har vant sig att inte bry sig. Jag som kämpar med att få till ett vettigt ackord på pianot har inte den talangen utan retar mig på små artefakter.

Du får gärna säga du till mig om du vill. Men här tror jag att du misstar dig rejält. Dessutom blir jag besviken nästan kränkt av din nedvärderande attityd.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-26 12:36

robsarve skrev:Flint bör kolla att han kryssat i high bitrate, men det är oxå möjligt att han är lite drabbad av "musikeröra" vilket är en term jag själv hittat på. Det är många av de professionella musiker som jag känner som har det, de "lyssnar igenom" anläggningen och på själva musiken. Många av dem är vana att lyssna i rätt färgande PA-anläggningar och annan medhörning, så de har vant sig att inte bry sig. Jag som kämpar med att få till ett vettigt ackord på pianot har inte den talangen utan retar mig på små artefakter.

De musiker du känner, hur stor erfarenhet har de av "hifi-lyssning"? Jag känner igen det du beskriver men då handlar det uteslutande om sådana som inte delar den hobby du, jag och övriga i detta forum har.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-26 12:44

Flint skrev:
robsarve skrev:... men det är oxå möjligt att han är lite drabbad av "musikeröra" vilket är en term jag själv hittat på. Det är många av de professionella musiker som jag känner som har det, de "lyssnar igenom" anläggningen och på själva musiken. Många av dem är vana att lyssna i rätt färgande PA-anläggningar och annan medhörning, så de har vant sig att inte bry sig. Jag som kämpar med att få till ett vettigt ackord på pianot har inte den talangen utan retar mig på små artefakter.

Du får gärna säga du till mig om du vill. Men här tror jag att du misstar dig rejält. Dessutom blir jag besviken nästan kränkt av din nedvärderande attityd.

Håller med Flint här, finns ingen anledning att inte störa sig på artifakter bara för att man kan skapa musik. Är man HiFi-intresserad så är man, finns kända sådana musiker som Quincy Jones. Andra musiker är totalt ointresserade av HiFi, en jag vet om är Janne Schaffer. Men det har alltså ingenting med musikerkunskapen att göra, enbart HiFi-intresset i sig.

En musiker som ÄR HiFi-intresserad borde tvärtom ha STÖRRE förutsättningar att detektera artifakter eftersom denne vet hur det "ska" låta.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-26 12:46

Flint skrev:

Oj, då ber jag ärligt om ursäkt. Var inte menat som ett påhopp. Jag är faktiskt avundsjuk på dessa människor som kan "lyssna igenom" (för att inte tala om hur underlägsen jag känner mig gentemot de som kan spela ett instrument ordentligt. :oops:
...tycker Erik

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-26 12:48

Flint skrev:
robsarve skrev:Flint bör kolla att han kryssat i high bitrate,

Var hittar du det? Jag har kryssat i "high quality streaming" men någotn "high bitrate" finns inte i mina "Preferences"

Då har du säkert rätt inställningar. Jag har fem olika spotifyklienter och det verkar heta lite olika i dem.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-26 12:51

robsarve skrev:
Flint skrev:

Oj, då ber jag ärligt om ursäkt. Var inte menat som ett påhopp. Jag är faktiskt avundsjuk på dessa människor som kan "lyssna igenom" (för att inte tala om hur underlägsen jag känner mig gentemot de som kan spela ett instrument ordentligt. :oops:

Accepteras. Men det är "lyssna igenom" jag inte kan göra när något i ljudet stör mig men när så inte är fallet hör jag istället musiken. Men jag förstår också vad du menar, egentligen. De verkligt duktiga musiker jag känner har inte ens en fungerande hifi-anläggning och bryr sig inte om hur det låter. Där är uttrycket istället det viktiga.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-26 12:52

Har inte träffat någon musiker med ett större hifi-intresse, däremot de som verkligen kan lyssna analytiskt. De är dock ofta även producenter och vana vid att sitta vid mixerbordet.

Nu låter det som om jag frotterar mig dagligen med musikeliten, så är det verkligen inte. Jag är glad om jag får höra musik live en gång i månaden.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-26 13:16

robsarve skrev:Har inte träffat någon musiker med ett större hifi-intresse,

Medhåll men det beror troligen inte på att de saknar intresset, utan att MUSIKEN fyller HELA deras liv. musik ÄR livet.
Allt annat är liksom mindre viktigt.
Inget konstigt mao!

Det är min erfarenhet.

Är kanske mest vi som drömmer om att vara musiker som har HIFIintresse :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi