lech skrev:Svante skrev:lech skrev:Normen kan ju få precis motsatt effekt på "källmaterialet/phonogrammet",så allt blir optimerat "som tokkomprimerat" just för att hålla volymen konstant vid TV och radioutsändningar. ( som hela R128 syftar till vad jag kan läsa mig till. )
Det blir ett slag i luften.
inget nytt under solen
//Lech

???
Nej, inte alls. Då har du nog inte förstått vad det hela går ut på.
Vänligen förklara, jag kan bara läsa innantill, inte sia i kristallkulan.
//
Lech

Standarden syftar till att sänka
medelnivån till högst -23 dB LUFS. Det lämnar utrymme för kortvariga toppar som ligger ungefär 23 dB över medelnivån. Ingen kan lägga medelnivån högre, vilket ger utrymme för transientrik musik om producenten vill.
Idag är
toppnivån reglerad vilket gör att man kan höja medelnivån om man tokkomprimerar. Eftersom medelnivå säljer offrar man toppfaktor för att kunna höja medelnivån. Alla gör det och den som inte gör det får färre lyssnare. Eftersom alla gör det drar konsumenten ner volymkontrollen. Nettoresultatet är att utrymmet för kortvariga transienter försvinner, utan att det faktiskt låter starkare. Medelnivån blir därför i praktiken reglerad till kanske -10 dB bland de kommersiella stationerna, det är ungefär så illa man kan låta det bli innan vanligt folk reagerar.
Att hålla medelnivån konstant är funktionellt för de flesta, och det får man nog leva med. Men det är skillnad på det och att stympa musikens transienter på det sätt som Loudness race har gjort. Det är det som normen ska motverka.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.