CJNE skrev:Informationen brukar hämtas från nätet (cddb), du behöver alltså inte
skriva själv

aha, är det så det går till, det borde jag tänkt på
Margaux:
Taggar är underliggande information i ljudfilen. Där kan finnas information om vilken artist, vad låten heter och på vilket album den finns. Likaså genre och årtal och det finns plats för fri text. Informationen beror dock på hur mycket som skrivits in av den som ursprungligen lagt in skivan på databasen som ripparprogrammet hämtar sin information ifrån.
Det jag inte gillar är att informationen läggs in på olika sätt av olika användare. Nu finns det visserligen program som kan ändra globalt i taggar men det är ändå en massa jobb. Personligen rippar jag skivor med filnamnet konstruerat så här typ:
Hansson de Wulf United - Iskalla Killen - 01 Som att gunga.wav
Informationen i detta filnamn är fullt tillräckligt för mig, har i alla fall varit det hittills. Ofta måste jag dock ändra namn på filer som jag tankar hem, uppfinningsrikedomen hur filnamnet skrivs är oändlig. Föreställ er hur ordningen i en mapp blir om man har tre cd´s liggande där och ripparen har placerat låtnumret först i filen.....
/ B