Vilka lossless format finns för CD-rippning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Margaux

Vilka lossless format finns för CD-rippning?

Inläggav Margaux » 2005-09-21 00:06

Jag börjar fundera på att rippa alla mina CD-skivor och lägga dem på en server.

Om jag vill lagra skivorna i lossless, vad finns det för alternativ? Apple har ett format men det stöds väl inte av Microsofts media player? Vilket format skall man välja? Hur stor plats tar en CD-skiva i lossless?

Känns konstigt att jag inte vet detta år 2005 :oops:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-09-21 00:11

FLAC börjar väl mer eller mindre bli standard, och är plattformsoberoende. Och jag skulle personligen undvika både Microsofts och Apples lösningar pga kompabilitetsproblem samt att de är stängda format. Öppen källkod är det som gäller! :) Sedan slipper man otäcka DRM-implentationer.

http://flac.sourceforge.net/

Hur stor plats det tar beror lite på längd (givetvis) och vad för typ av kompression som kan användas. Som mest brukar det ligga på 4-500mb (för 70-80min). Har en del äldrer album i lossless, och de kan gå ner mot strax under 200mb (de är väl runt 35min långa).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Vilka lossless format finns för CD-rippning?

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-21 03:12

Margaux skrev:Jag börjar fundera på att rippa alla mina CD-skivor och lägga dem på en server.

Om jag vill lagra skivorna i lossless, vad finns det för alternativ? Apple har ett format men det stöds väl inte av Microsofts media player? Vilket format skall man välja? Hur stor plats tar en CD-skiva i lossless?

Wav är ett extraoridnärt bra val. Du slipper dubbla tiden för 70% komprimering som max. Började (och slutade), men kommer aldrig orka flaca eller apea min samling (nu är ca 200GB inlaggt)!!!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-09-21 07:33

Vad betyder lossless egentligen? 8O Wav är väl okomprimerat eller? :?:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-21 08:11

"Lossless" kallas de packnings- och kodningsalgoritmer som inte kastar originalinformaton, detta gör att man får tillbaka all informtion exakt som den var innan. "Lossy" är t.ex. mp3, de kastar information vid kodningen och just denna kastade del är förlorad för alltid.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Vilka lossless format finns för CD-rippning?

Inläggav Bill50x » 2005-09-21 10:00

Slartibartfast skrev:
Margaux skrev:Jag börjar fundera på att rippa alla mina CD-skivor och lägga dem på en server.

Wav är ett extraoridnärt bra val. Du slipper dubbla tiden för 70% komprimering som max. Började (och slutade), men kommer aldrig orka flaca eller apea min samling (nu är ca 200GB inlaggt)!!!

Mvh Jocke

Jag tänker spara min musik i wav, utom det som är hemtankat. Där behåller jag originalformatet.

Att rippa till Flac går lika fort som till wav men jag ser ingen anledning att krångla med olika format. Hårddiskar är billigt idag, att lagra 200 cd i fullformat på en disk är billigare än att köpa en snygg hylla till dom :-)

/ B

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-09-21 10:01

Du slipper dubbla tiden för 70% komprimering som max
En sak som oftast glöms bort är att med komprimering så tar det mindre tid att läsa in filen eftersom processorn är betydligt snabbare än hårddisken, och i mitt system där jag streamar ut flac-kodade filer till ett flertal stationer så minskar jag ju bandbreddsanvändandet med ca 50% (flertalet av mina skivor har komprimerats till hälften med flac). Att komprimera filerna gör man ju endast en gång :) och i mitt fall (eftersom jag körde med Kaudiocreator) så gjordes det automatiskt iom rippningen.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-09-21 10:03

att lagra 200 cd i fullformat på en disk är billigare
Och med flac kan jag lagra drygt 350 skivor på samma utrymme som dina 200 utan att behöva köpa en ny hårddisk :wink:

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-21 10:22

Tack för svaren!

Skall jag tolka ovanstående som att FLAC komprimerar med 30-40%?

1 TB disk kostar nu 6000 kr. På denna får man in nästan 2000 okomprimerade CD skivor vilket blir 3 kr per skiva. Frågan är om det lönar sig att komprimera? Med FLAC blir det 2 kr per skiva.

Andra aspekter att ta hänsyn till är ju bandbredd (802g) och standarder för Media Center lösningar. Om man kör med FLAC så antar jag att detta inte stöds av Microsofts Media Centerlösning som även innefattar Media Center Extenders (xbox360 och HP tex)? WAV däremot ger väl inga sådana problem utan stöds av de flesta olika Media Center lösningar oberende av tillverkare?

/Joachim

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-21 12:47

Flac kan innehålla taggar, det går inte med wav såvitt jag vet - men jag kan ha fel.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-21 13:42

LypsylateX skrev:Flac kan innehålla taggar, det går inte med wav såvitt jag vet - men jag kan ha fel.

Du har nog rätt där. Själv använder jag mig inte av dessa taggar och blir mest irriterad när det inte är filnamnet som visas i Foobar utan vad som står i taggen. Nero sorterar efter taggen istället för efter filnamnet osv.

Men om man nu rippar en cd till Flac, plockas då information av något slag från cd´n och läggs in i taggen eller måste man lägga in det manuellt? 1000 cd med i snitt 15 låtar på varje blir en faslig massa taggar att skriva i......

/ B

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-09-21 14:06

Informationen brukar hämtas från nätet (cddb), du behöver alltså inte
skriva själv :)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-21 14:35

Vad är taggar?

/Joachim

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-21 14:50

CJNE skrev:Informationen brukar hämtas från nätet (cddb), du behöver alltså inte
skriva själv :)

aha, är det så det går till, det borde jag tänkt på :oops:

Margaux:
Taggar är underliggande information i ljudfilen. Där kan finnas information om vilken artist, vad låten heter och på vilket album den finns. Likaså genre och årtal och det finns plats för fri text. Informationen beror dock på hur mycket som skrivits in av den som ursprungligen lagt in skivan på databasen som ripparprogrammet hämtar sin information ifrån.

Det jag inte gillar är att informationen läggs in på olika sätt av olika användare. Nu finns det visserligen program som kan ändra globalt i taggar men det är ändå en massa jobb. Personligen rippar jag skivor med filnamnet konstruerat så här typ:

Hansson de Wulf United - Iskalla Killen - 01 Som att gunga.wav

Informationen i detta filnamn är fullt tillräckligt för mig, har i alla fall varit det hittills. Ofta måste jag dock ändra namn på filer som jag tankar hem, uppfinningsrikedomen hur filnamnet skrivs är oändlig. Föreställ er hur ordningen i en mapp blir om man har tre cd´s liggande där och ripparen har placerat låtnumret först i filen..... :-)

/ B

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-09-21 14:52

Det är metadata som lagras i själva ljudfilen, vanligast är id3 som
används i mp3.

Enlict specen för FLAC så måste inte implementationen stödja id3
taggar men det verkar fungera med vissa implementationer ändå.
FLAC har ett eget tag format.

Lite kort info om id3 finns att läsa här.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-21 15:48

Henrik_Holst skrev:
Du slipper dubbla tiden för 70% komprimering som max
En sak som oftast glöms bort är att med komprimering så tar det mindre tid att läsa in filen eftersom processorn är betydligt snabbare än hårddisken, och i mitt system där jag streamar ut flac-kodade filer till ett flertal stationer så minskar jag ju bandbreddsanvändandet med ca 50% (flertalet av mina skivor har komprimerats till hälften med flac). Att komprimera filerna gör man ju endast en gång :) och i mitt fall (eftersom jag körde med Kaudiocreator) så gjordes det automatiskt iom rippningen.

Skrev lite nerknarkat, Det jag menade var att ca 30% försvann. Ett exempel var en 'Alice in Chains' platta som gick från runt 620MB till 580MB. Jag kände inte för att lägga ner lika mycket tid som det tog att rippa skivan till .wav för att göra om den efter det mesiga resultatet.

Sedan om man har bandbreddsproblem så.. go ahead and whine, jag tror inte det kommer spela något problem för mig! Det har inte varit det hitils, och jag tror att det inte kommer vara ett framtida problem heller: Jag kommer ställa större krav på kvalitét (det svåra att öka efter wav) och att skicka större mängd data för att få detta kommer kännas väldigt enkelt (TB-nätverk? ;)).
Nätverkshastigheterna ökar ju klart mkt snabbare än kvalitetsutvecklingen.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-21 16:06

Personligen känner jag nästan en moralisk skyldighet som gammal nätverks- och datortekniker att komprimera så hårt som det bara är möjligt! (*) CPU-tid finns i överflöd om man tänker efter. 8)

(*) = Inom rimlighetens gränser.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-21 16:25

LypsylateX skrev:Personligen känner jag nästan en moralisk skyldighet som gammal nätverks- och datortekniker att komprimera så hårt som det bara är möjligt! (*) CPU-tid finns i överflöd om man tänker efter. 8)

(*) = Inom rimlighetens gränser.

Du skulle hata mig isåfall! :D

Jag körde det trådlösa nätet öppet för allmänheten, och delade med mig av två hela datorer (bara kopiering), under ett halvår av ren slapphet.

Det enda som talar emot .wav är just musiktaggar, men jag klarar mig utan dessa.. man kommer långt med att kunna ta reda på vart låten ligger och vad den heter.. (jag har bara döpt låtarna till namn, borde tagit med nummer också...).

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-21 17:41

Bra tråd detta. Om man nu skall börja rippa sina 1000 + skivor så vill man ju att det blir rätt från början.

Är det någon som har ett tips om ett bra program om man vill börja rippa WAV så automatiserat som möjligt?

/Joachim

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-21 17:52

Margaux skrev:Bra tråd detta. Om man nu skall börja rippa sina 1000 + skivor så vill man ju att det blir rätt från början.

Är det någon som har ett tips om ett bra program om man vill börja rippa WAV så automatiserat som möjligt?

Jag har kört Exact Audio Copy, men det är fan så buggigt. Just nu så har jag "tre skivsamlingar": Den som är inlagda på datorn, de som är inlagda (riktiga skivor) och de nybeställda sedan ett halvår tillbaka som inte kommit in ännu. Detta bara för att EAC inte kan hitta min CDROM längre. Surt, men det är klart.. jag har inte arbetat något överdrivet på att reda ut problemet, täntke ominstallera spelaren..

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-21 17:52

Hittade precis tråden om lossless under teknik. Där finns svaret!

/Joachim

Användarvisningsbild
SuperB

Inläggav SuperB » 2005-09-21 18:31

Jag gör som Slartibartfast, rippar till WAV med Exact Audio Copy. Jag har inte haft några problem med buggar i det programmet. Jag tror det hänger mycket på vad man har för typ av CD-ROM spelare. Jag kör en Plextor.

Jag tror YLE finlands motsvarighet till SVT och SR använder sig av Exact Audio Copy SDK:t för att rippa deras skivor till wav format.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-21 19:09

Slartibarten, jag försöker köra EAC nu. Den hittar inte min CD-Rom :cry: :(

/Joachim

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-21 20:15

En sak man bör fundera på en vecka eller två, INNAN man sätter igång är sina namngivningsstandarder! Den dagen man har rippat halva skivsamlingen, men ångrat sig namngivningsmässigt, så är det inte roligt...

Själv har jag gjort såhär...

Varje album får en mapp namngiven enligt:
<artist>-<skivnamn>-<originalformat>-(<ev avvikande kodningsformat>)-<utgivningsår>

Ex:
pouppee_fabrikk-i_want_candy-cds--ape-1993
ministry-the_land_of_rape_and_honey-cd-1988
va-battre_ljud-svenska_hi-fi_institutets_testskiva_2-vinyl-WAVPACK-1977

Varje innuti mapp kör jag enligt följande standard:
<spårnummer>-<låttitel>

Dessutom lägger jag till en checksummefil och en playlist.

Ex:
00-ministry-the_land_of_rape_and_honey-cd-1988.m3u
00-ministry-the_land_of_rape_and_honey-cd-1988.nfo
01-stigmata.mp3
02-the_missing.mp3
03-deity.mp3
04-golden_dawn.mp3
05-destruction.mp3
06-hizbollah.mp3
07-the_land_of_rape_and_honey.mp3
08-you_know_what_you_are.mp3
09-i_prefer.mp3
10-flashback.mp3
11-abortive.mp3

Jag rensar mappnamn och filnamn från alla specialtecken, såsom å ä ö á ( ) > mellanslag osv (*). Dessa kan ställa till problem på somliga system, särskilt på *nix-burkar. Genom att bara ange låttitel och spårnummer på varje enskild fil slipper jag problem med att sökvägarna blir >255 tecken långa, vilket också minskar inkompabiliteten med somliga operativsystem och filsystem.

* = Eftersom ALLA mina filer är taggade så finns det korrekta titeln med specialtecken där.

PS. "Standardkodning" för mig är --alt-preset standard i Lame 3.90.3 - dvs variabel bitrate som i genomsnitt brukar hamna någonstans runt 200kbit/s beroende på musiksignalen. Allting annat är "avvikande kodning".

PSS. Om det är en dubbelskiva (eller mer) så skapar jag inte undermappar utan gör istället såhär...

000-ministry-the_land_of_rape_and_honey-2cd-1988.m3u
000-ministry-the_land_of_rape_and_honey-2cd-1988.nfo
101-stigmata.mp3
102-the_missing.mp3
103-deity.mp3
104-golden_dawn.mp3
201-destruction.mp3
202-hizbollah.mp3
203-the_land_of_rape_and_honey.mp3
204-you_know_what_you_are.mp3
Senast redigerad av LypsylateX 2005-09-21 21:57, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-09-21 20:51

Du läser aldrig filnamnen va, Lypsylatex? :wink:

Det blöder ur mina ögon av kompatibilitetsnojan. :x
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-21 20:56

Tank skrev:Du läser aldrig filnamnen va, Lypsylatex? :wink:

Jodå, det tar max en kvart att lära sig läsa det där utan att bli störd av alla underscore osv.

Edit: Min poäng var ändå att man bör prova sin namngivningstandard ordentligt, och man bör tänka igenom den många gånger ety det är jobbigt om man ångrar sig.

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-09-21 21:02

Har man korrekta tag'ar från början kan man lättsom en plätt döpa om låtarna per automagik t ex med programvaran Tag&Rename. Fungerar jättebra. Ännu en anledning att komprimera, och tag'a! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-21 21:04

LypsylateX skrev:
Tank skrev:Du läser aldrig filnamnen va, Lypsylatex? :wink:

Jodå, det tar max en kvart att lära sig läsa det där utan att bli störd av alla underscore osv.

Det finns Linuxnördar och annat folk som pratar om kompabilitet och flexibilitet. Sedan finns det vi andra som inte bryr sig och därmed heller inte har några problem :-)

Jag har ännu aldrig haft några bekymmer med åäö och mellanslag i filnamn förutom på ett tidigare webhotel där filer inte hittades med dessa tecken eller med versaler i namnet. Skulle det vara något problem ratar jag helt enkelt apparaten/programmet. Det är burkarna som ska rätta sig efter oss människor och inte tvärtom. Det är illa nog redan som det är med taskiga gränssnitt och allmänt ologiskt handhavande.

/ B

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-21 21:16

Jag provade och göra lossless WMA filer i Media Player och det gick ju som en dans.

Gör man ett stort misstag om man rippar till WMA? Det verkar så enkelt och kommer att fungera finfint med Windows Media Center, XBOX360 m.m.

Tyvärr får jag inte EAC att fungera eftersom det inte hittar min CD-ROM. Annars verkar ju programmet vara extremt kompetent med fokus på jitterproblematik m.m. Men frågan är hur mycket sämre Media Player är....
:? :roll:

/Joachim

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-21 21:20

Margaux skrev:Gör man ett stort misstag om man rippar till WMA?

Ja.

Margaux skrev:Men frågan är hur mycket sämre Media Player är....

Betydligt.

Jag har aldrig någonsin råkat ut för att EAC inte har hittat cd-spelaren, och då har jag ändå kört programmet på 20+ datorer. Är du verkligen helt säker på att du har gjort rätt?

Det näst bästa alternativet är CDex.

Ps. Kolla igenom http://users.pandora.be/satcp/eac03.htm#- samt http://users.pandora.be/satcp/eac02.htm#-

Nästa

Återgå till Generellt om hifi