Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Läppsynk trodde jag var en sjukdom som berodde på användning av dåliga läppstift
Alexi skrev:Har inte TV'n någon digitalutgång?
Då skulle jag istället kopplat HDMI mellan DVD och TV å så ljudet ut digitalt från tv till förstärkare. Så har jag hemma utan problem med läppsync.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Läppsynk trodde jag var en sjukdom som berodde på användning av dåliga läppstift
Peter, vik hädan; giv plats för Hr Lindroos!
KarlXII skrev:I processingen i bildvisaren, oftast, men kan även ske i receivern om den har bildkretsarna igång. Den korrigerar dock det själv om man inte har en DVD/Blurayspelare med två HDMI ut.
För att komma tillrätta med det behöver du just en receiver där du kan ställa fördröjning av ljudet. Om både bildvisaren och receivern har minst HDMI 1.3 kan bildvisaren meddela automatiskt hur lång fördröjningen ska vara. Brukar funka mycket smidigt.
Jocke skrev:Här har du någon som vet!![]()
PerStromgren skrev:KarlXII skrev:I processingen i bildvisaren, oftast, men kan även ske i receivern om den har bildkretsarna igång. Den korrigerar dock det själv om man inte har en DVD/Blurayspelare med två HDMI ut.
För att komma tillrätta med det behöver du just en receiver där du kan ställa fördröjning av ljudet. Om både bildvisaren och receivern har minst HDMI 1.3 kan bildvisaren meddela automatiskt hur lång fördröjningen ska vara. Brukar funka mycket smidigt.
Vi har inga bildkretsar i receivern, så den har ingen HDMI-ansluting.
Fördröjning bara i receivern, alltså? Påverkar det troligen även det analogt kopplade ljudet?
PS. Finns fördröjningen specad hos en typisk modern TV? Samsung ES6305, i det här fallet.
tvett skrev:Jocke skrev:Strauss skrev:Jo det är tillåtet, men inte sen i finalen
Då måste man sjunga live, förstå fiaskot om dom gått vidare
Tror man fixar både pitch-correction och kvantisering i realtid numera!
Kvantisering?
Kalejdokom skrev:Jocke skrev:Här har du någon som vet!![]()
Klockrent! Det var alltså inte bara jag som förundrades över att det måste vara playback! Åtminstone på Camilla... Hon verkade ju helt missa flera insatser. Kanske räddades hon av körsångarna? För visst är det inte tillåtet med playback?
rylandes skrev:Digital video tar längre tid att processa än digital audio.
Det kan man fixa med fördröjning av ljudet i vissa apparater.
Från och med HDMI 1.3 kan automatisk lipsync vara implementerat. Ofta men inte självklart.
Enklast blir det med minst HDMI1.3 lipsync implementerat från DVD - Receiver - TV.
--
n-puh skrev:rylandes skrev:Digital video tar längre tid att processa än digital audio.
Det kan man fixa med fördröjning av ljudet i vissa apparater.
Från och med HDMI 1.3 kan automatisk lipsync vara implementerat. Ofta men inte självklart.
Enklast blir det med minst HDMI1.3 lipsync implementerat från DVD - Receiver - TV.
--
Jo, dagens platt-tv-apparajter och projektorer kan lagga 100ms.
Det vore fy skam på den tillverkare som inte implementerar lip- eller a/v-sync med HDMI 1.3. Finns sådana? För åtskilliga blueray-spelare mm ger inte möjlighet att justera manuellt i programvaran och då är man låst till att det faktiskt funkar automagiskt med HDMI -anslutning.
n-puh skrev:Jo, dagens platt-tv-apparajter och projektorer kan lagga 100ms.
Det vore fy skam på den tillverkare som inte implementerar lip- eller a/v-sync med HDMI 1.3. Finns sådana? För åtskilliga blueray-spelare mm ger inte möjlighet att justera manuellt i programvaran och då är man låst till att det faktiskt funkar automagiskt med HDMI -anslutning.
sportbilsentusiasten skrev:Själv ser jag lagg runt 30ms.
sportbilsentusiasten skrev:n-puh skrev:Jo, dagens platt-tv-apparajter och projektorer kan lagga 100ms.
De kan lagga från ca 25ms till 300ms enl de mätningar jag sett.
Vad som märks beror på hur känslig man är.
100ms torde alla se, det är JÄTTEMYCKET lagg
Själv ser jag lagg runt 30ms.
Att fördöja ljudet är ingen lösning då det försämrar ljudet.
Själv väntar jag på TVteknologi som INTE laggar bilden!!!!
STOR SKAM är ju att ingen verkar reagera på dagens KASSA plattTV-teknologi som skapar lagg
PerStromgren skrev:PS. Förresten så ger digital ut från TV:n tyvärr bara tvåkanaligt ljud.
PerStromgren skrev:n-puh skrev:Jo, dagens platt-tv-apparajter och projektorer kan lagga 100ms.
Notera (se första inlägget) att jag inte överför ljudet via HDMI, så jag behöver veta hur jag ska göra.
Är 100ms något att sikta på?
Hur hittar man lättast programmaterial som gör det lätt att ställa in fördröjningen?
sportbilsentusiasten skrev:Att fördöja ljudet är ingen lösning då det försämrar ljudet.
Själv väntar jag på TVteknologi som INTE laggar bilden!!!!
STOR SKAM är ju att ingen verkar reagera på dagens KASSA plattTV-teknologi som skapar lagg
bensnake skrev:PerStromgren skrev:PS. Förresten så ger digital ut från TV:n tyvärr bara tvåkanaligt ljud.
Men... Så är det väl inte? Visst kan flerkanaligt ljud, så länge det inte är HD-ljud, överföras via toslink/koax? Jag körde digitalt ut från DVD-spelaren in i bioreceivern före HDMI-tiden... Eller menar vi olika saker?
bensnake skrev:Edit: Som du kör nu, analogt ut från TV-mottagaren in i receivern, får du dock bara stereo och går således miste om 5.1-sändningarna. Eller kan du ställa in att mottagaren skickar signalen som PCM?
PerStromgren skrev:Nej, det blir bara stereo; vi lever med det. Vi har inte ens rattat in HD/5.1-versionen av SVT...
bensnake skrev:PerStromgren skrev:Nej, det blir bara stereo; vi lever med det. Vi har inte ens rattat in HD/5.1-versionen av SVT...
Jag tror att vissa sändningar körs med 5.1-ljud även i de "lågupplösta" kanalerna. Har du testat att köra S/PDIF ut från TV-tunern till din TV?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster