Var uppkommer problem med läppsynk?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Var uppkommer problem med läppsynk?

Inläggav PerStromgren » 2013-02-28 17:38

I vår lilla hemmabio har vi kopplat sålunda:

TV-tuner -> via HDMI -> TV
TV-tuner -> via 2xRCA -> (Bio)Förstärkare

DVD-spelare -> via SCART -> TV
DVD-spelare -> via Toslink (?) -> (Bio)Förstärkare

Ljudet återges bara av förstärkaren.

I vilken eller vilka apparater uppkommer problem med synk mellan ljud och bild och var bör den åtgärdas?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-28 17:50

Läppsynk trodde jag var en sjukdom som berodde på användning av dåliga läppstift :P
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-28 17:53

petersteindl skrev:Läppsynk trodde jag var en sjukdom som berodde på användning av dåliga läppstift :P

Peter, vik hädan; giv plats för Hr Lindroos! :x

PS. Eller K12, visade det sig...
Senast redigerad av PerStromgren 2013-02-28 17:58, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-28 17:53

Har inte TV'n någon digitalutgång?

Då skulle jag istället kopplat HDMI mellan DVD och TV å så ljudet ut digitalt från tv till förstärkare. Så har jag hemma utan problem med läppsync.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-28 17:55

Alexi skrev:Har inte TV'n någon digitalutgång?

Då skulle jag istället kopplat HDMI mellan DVD och TV å så ljudet ut digitalt från tv till förstärkare. Så har jag hemma utan problem med läppsync.

Vi har en DVD-spelare utan HDMI. Anledningen till att vi fortfarande har den kvar är den har en NAD-finess: den hoppar över allt bjäfs i början av DVD-filmerna och börjar spela filmen direkt.

PS. Förresten så ger digital ut från TV:n tyvärr bara tvåkanaligt ljud.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-28 17:56

I processingen i bildvisaren, oftast, men kan även ske i receivern om den har bildkretsarna igång. Den korrigerar dock det själv om man inte har en DVD/Blurayspelare med två HDMI ut.

För att komma tillrätta med det behöver du just en receiver där du kan ställa fördröjning av ljudet. Om både bildvisaren och receivern har minst HDMI 1.3 kan bildvisaren meddela automatiskt hur lång fördröjningen ska vara. Brukar funka mycket smidigt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-28 17:58

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:Läppsynk trodde jag var en sjukdom som berodde på användning av dåliga läppstift :P

Peter, vik hädan; giv plats för Hr Lindroos! :x

:)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-28 17:59

KarlXII skrev:I processingen i bildvisaren, oftast, men kan även ske i receivern om den har bildkretsarna igång. Den korrigerar dock det själv om man inte har en DVD/Blurayspelare med två HDMI ut.

För att komma tillrätta med det behöver du just en receiver där du kan ställa fördröjning av ljudet. Om både bildvisaren och receivern har minst HDMI 1.3 kan bildvisaren meddela automatiskt hur lång fördröjningen ska vara. Brukar funka mycket smidigt.

Vi har inga bildkretsar i receivern, så den har ingen HDMI-ansluting.

Fördröjning bara i receivern, alltså? Påverkar det troligen även det analogt kopplade ljudet?

PS. Finns fördröjningen specad hos en typisk modern TV? Samsung ES6305, i det här fallet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-28 18:24

Här har du någon som vet! :lol:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-28 21:23

Jocke skrev:Här har du någon som vet! :lol:

Bild

Klockrent! Det var alltså inte bara jag som förundrades över att det måste vara playback! Åtminstone på Camilla... Hon verkade ju helt missa flera insatser. Kanske räddades hon av körsångarna? För visst är det inte tillåtet med playback?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2013-02-28 21:43

Jo det är tillåtet, men inte sen i finalen :)
Då måste man sjunga live, förstå fiaskot om dom gått vidare :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-28 22:13

Strauss skrev:Jo det är tillåtet, men inte sen i finalen :)

Tror man fixar både pitch-correction och kvantisering i realtid numera! :roll:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-28 22:14

Jocke skrev:

Kvantisering?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-28 23:58

PerStromgren skrev:
KarlXII skrev:I processingen i bildvisaren, oftast, men kan även ske i receivern om den har bildkretsarna igång. Den korrigerar dock det själv om man inte har en DVD/Blurayspelare med två HDMI ut.

Vi har inga bildkretsar i receivern, så den har ingen HDMI-ansluting.

Fördröjning bara i receivern, alltså? Påverkar det troligen även det analogt kopplade ljudet?

PS. Finns fördröjningen specad hos en typisk modern TV? Samsung ES6305, i det här fallet.

Det kan finnas även i avancerade dvd- och blurayspelare, tror jag. Har för mig att Oppo har det. Skit samma. Det är recievern som gäller för din del.
Kolla om finessen finns öht. Om det blir delay även på analogljud? Kanske, kanske inte. Spelar ju ingen roll när det är inte finns bild att mappa mot. O, du tänker på ljudkvaliteten får du välja ett Pure Direct-läge eller motsvarande.

Det finns inte sånt angivet, nej. Det beror på att siffran är variabel beroende på hur många "finesser" användaren aktiverar som overhead på grunddelayen hos displayen.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-01 00:05

tvett skrev:
Jocke skrev:

Kvantisering?

I musikproduktion handlar det om att en ton kan förekomma vid tex 1/16-delar men inte anta några andra värden.

On topic.
Handlar det inte om specifika format? MPEG tex har ljud och bild i olika filer som då måste "gå i takt". Vet inte hur det är med andra format men jag tycker det brukar hjälpa att pausa (eller stoppa/starta om) för att det ska bli rätt. :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-01 00:38

Kalejdokom skrev:
Jocke skrev:Här har du någon som vet! :lol:

Bild

Klockrent! Det var alltså inte bara jag som förundrades över att det måste vara playback! Åtminstone på Camilla... Hon verkade ju helt missa flera insatser. Kanske räddades hon av körsångarna? För visst är det inte tillåtet med playback?

Som jag förstod det, sjöngs "Camilllas röst" av en av körsångerskorna, alltså ingen inspelad röst.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-03-01 01:13

Digital video tar längre tid att processa än digital audio.
Det kan man fixa med fördröjning av ljudet i vissa apparater.

Från och med HDMI 1.3 kan automatisk lipsync vara implementerat. Ofta men inte självklart.

Enklast blir det med minst HDMI1.3 lipsync implementerat från DVD - Receiver - TV.

--

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2013-03-01 19:32

rylandes skrev:Digital video tar längre tid att processa än digital audio.

Från och med HDMI 1.3 kan automatisk lipsync vara implementerat. Ofta men inte självklart.

Enklast blir det med minst HDMI1.3 lipsync implementerat från DVD - Receiver - TV.

--

Jo, dagens platt-tv-apparajter och projektorer kan lagga 100ms.

Det vore fy skam på den tillverkare som inte implementerar lip- eller a/v-sync med HDMI 1.3. Finns sådana? För åtskilliga blueray-spelare mm ger inte möjlighet att justera manuellt i programvaran och då är man låst till att det faktiskt funkar automagiskt med HDMI -anslutning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-02 08:57

n-puh skrev:
rylandes skrev:Digital video tar längre tid att processa än digital audio.

--

Jo, dagens platt-tv-apparajter och projektorer kan lagga 100ms.

Det vore fy skam på den tillverkare som inte implementerar lip- eller a/v-sync med HDMI 1.3. Finns sådana? För åtskilliga blueray-spelare mm ger inte möjlighet att justera manuellt i programvaran och då är man låst till att det faktiskt funkar automagiskt med HDMI -anslutning.

Notera (se första inlägget) att jag inte överför ljudet via HDMI, så jag behöver veta hur jag ska göra.

Är 100ms något att sikta på?

Hur hittar man lättast programmaterial som gör det lätt att ställa in fördröjningen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-03-02 09:53

n-puh skrev:Jo, dagens platt-tv-apparajter och projektorer kan lagga 100ms.

De kan lagga från ca 25ms till 300ms enl de mätningar jag sett.
Vad som märks beror på hur känslig man är.
100ms torde alla se, det är JÄTTEMYCKET lagg
Själv ser jag lagg runt 30ms.

Att fördöja ljudet är ingen lösning då det försämrar ljudet.
Själv väntar jag på TVteknologi som INTE laggar bilden!!!!
STOR SKAM är ju att ingen verkar reagera på dagens KASSA plattTV-teknologi som skapar lagg :!:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-03-02 15:58

sportbilsentusiasten skrev:Själv ser jag lagg runt 30ms.

100 är som sagt rätt mycket, jag ser 50. Osäker på 30. Har inte alltid lätt för att avgöra om ljudet kommer före eller efter, bara att det är fel.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-02 16:03

sportbilsentusiasten skrev:

De kan lagga från ca 25ms till 300ms enl de mätningar jag sett.
Vad som märks beror på hur känslig man är.
100ms torde alla se, det är JÄTTEMYCKET lagg
Själv ser jag lagg runt 30ms.

Att fördöja ljudet är ingen lösning då det försämrar ljudet.
STOR SKAM är ju att ingen verkar reagera på dagens KASSA plattTV-teknologi som skapar lagg :!:

Njae, så behöver det inte alls vara. Oftast är det tvärtom. Jittertvätt med FIFO och minne är ju konstruerat så d v s det har en inneboende tidsfördröjning.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-02 16:25

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-02 18:35

PerStromgren skrev:PS. Förresten så ger digital ut från TV:n tyvärr bara tvåkanaligt ljud.

Men... Så är det väl inte? Visst kan flerkanaligt ljud, så länge det inte är HD-ljud, överföras via toslink/koax? Jag körde digitalt ut från DVD-spelaren in i bioreceivern före HDMI-tiden... Eller menar vi olika saker?

Edit: Som du kör nu, analogt ut från TV-mottagaren in i receivern, får du dock bara stereo och går således miste om 5.1-sändningarna. Eller kan du ställa in att mottagaren skickar signalen som PCM?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2013-03-03 03:35

PerStromgren skrev:

Notera (se första inlägget) att jag inte överför ljudet via HDMI, så jag behöver veta hur jag ska göra.

Är 100ms något att sikta på?

Hur hittar man lättast programmaterial som gör det lätt att ställa in fördröjningen?

100ms är jättestörande när ljudet ligger före bilden. Vi är ju vana vid en verklighet där ljudet alltid är fördröjt i förhållande till synintrycket. Det upplevs alltså som onaturligt när när situationen blir den omvända. Undersökningar pekar på att det börjar upplevas som direkt störande då bilden är fördröjd 45ms i förhållande till ljudet.

Att ljudet är extra fördröjt märker vi mindre av. 120ms extra lär inte upplevas som direkt störande.

Så att ta i lite med fördröjningen av ljudet bör vara rätt riskfritt. Annars kanske ljud från handklapp i bild eller liknande vara till hjälp.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2013-03-03 04:18

sportbilsentusiasten skrev:Att fördöja ljudet är ingen lösning då det försämrar ljudet.

Jag vet inte om du tänker på typ gamla bucket-brigade chip-lösningar då. Digitala ljudströmmar påförs inga försämringar av att bli fördröjda.

Så länge bilden blir bra och problem med a/v-sync inte uppstår så är väl nån tiondels sekund fördröjning inte av någon betydelse i övrigt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-03 08:25

bensnake skrev:
PerStromgren skrev:PS. Förresten så ger digital ut från TV:n tyvärr bara tvåkanaligt ljud.

Men... Så är det väl inte? Visst kan flerkanaligt ljud, så länge det inte är HD-ljud, överföras via toslink/koax? Jag körde digitalt ut från DVD-spelaren in i bioreceivern före HDMI-tiden... Eller menar vi olika saker?

Jag har provat att ansluta en DVD-spelare till TV:n med HDMI och fiber från TV till receiver. Det blir 2 kanaler, hur jag än skruvar och rattar. Jag blev väldigt förvånad över detta, men så är det i min TV.

bensnake skrev:Edit: Som du kör nu, analogt ut från TV-mottagaren in i receivern, får du dock bara stereo och går således miste om 5.1-sändningarna. Eller kan du ställa in att mottagaren skickar signalen som PCM?

Nej, det blir bara stereo; vi lever med det. Vi har inte ens rattat in HD/5.1-versionen av SVT... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-03 10:18

Det ni pratar om heter fördröjning på svenska.

Detta en lagg:

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-03 11:20

PerStromgren skrev:Nej, det blir bara stereo; vi lever med det. Vi har inte ens rattat in HD/5.1-versionen av SVT... :oops:

Jag tror att vissa sändningar körs med 5.1-ljud även i de "lågupplösta" kanalerna. Har du testat att köra S/PDIF ut från TV-tunern till din TV?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-03 11:40

bensnake skrev:
PerStromgren skrev:Nej, det blir bara stereo; vi lever med det. Vi har inte ens rattat in HD/5.1-versionen av SVT... :oops:

Jag tror att vissa sändningar körs med 5.1-ljud även i de "lågupplösta" kanalerna. Har du testat att köra S/PDIF ut från TV-tunern till din TV?

Nej, jag tror inte det. Eller kör HDMI S/PDIF i sladden?
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Teknikforum