Broschyrer/Datablad & Flyers från Guldåldern?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-02-27 01:46

Hittade i samma hög även FET pre-ampen!

Bild
Bild

Pre-productions samples hade rött isf blått sken enligt uppgift.
Här är den i rött:
Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-27 02:24

Gud vad coola! Älskar oscilloskopbilderna :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-02-27 03:20

murgatroyd skrev:
MiaM skrev:Åh, en såndär serie med vad som verkar vara ett par extraburkar som är coola men antagligen helt onödiga :)

I högra stapeln antar jag att det överst är en tuner och strax under ett försteg och sen en EQ, och i botten ett slutsteg. Men den där smala enheten, är det bara en LED-VU-meter? Tycker mig ana att det står "Laboratory reference series led peak indicator"

Den undre burken i vänstra traven antar jag är en integrerad förstärkare, men vad är det ovanför? Karaoketillsats, fast det inte hette så då? :wink:

Nja, det är en:
5F70 "Tone Control Amplifier", pris 2700:- då
Under den, mycket riktigt en integrerad först.
5L15 "DC Integrated Amplifier", Pris 6300:- då

Högra sidan uppifrån:
5T50 "Digital Synthesizer Tuner", pris 8850:- då
5C50 "DC Preamplifier", pris 6000:- då
5G12 "Graphic Frequency Equalizer", pris 5700:- då
5E24 "Peak Level Indicator", pris 3000:- då
5M21 "DC Power Amplifier", pris 9300:- då

Åh, åtminstone en "extraburk man inte behöver". :wink:
Hittade nån slags broschyr
http://www.allegrosound.com/Luxman_5F70.html[url]
OBS det gigantiska racket... :wink:

==========

Kul att mer än hälften av alla skivspelarna kör SME-arm. Det känns tryggt med tanke på att jag kör just SME-arm.

Släktskapet mellan TD-126 och TD-125 känns rätt tydligt när man tittar på bilden... Tänk vad Thorens hade rätt och "alla" andra hade fel då direktdrift var poppis och remdrift omodernt...

Infinityförsteget känns lite Tandberg i designen! :) :) [/url]

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-02-28 09:30

Bra idé. Det finns alldeles för mycket som är gömt i stugorna som andra kan ha nytta/glädje av. Använd faktiskts FTP för bilderna så borde de ligga kvar längre än div. gratisställen :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-28 10:43

Guldåldern, när inträffande den, egentligen? Någon gång sent 50-tal började hifi-intresset spira i USA, i vart fall.

I Hi-Fi and Music Review, maj 1958, finns denna annons:

Bild
En kvinna värd sitt salt bygger givetvis själv!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-28 10:53

Jänkarna var tidiga med jämställdhet i reklamen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-28 11:53

Flint skrev:Jänkarna var tidiga med jämställdhet i reklamen.

Kanske det. Tror nog mer på tanken "så lätt att bygga så även din fru kan göra det".

Så är det fortfarande, tex här på forumet... "... när jag vände på kabeln var skillnaden så stor så att till och med flickvännen/sambon/frun som stod i köket och diskade hörde skillnaden" :-)

Men det är härliga trycksaker och annonser från svunna tider!

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-28 13:29

murgatroyd skrev:
Har för mig att det var vid samma tillfälle DL demade 'Spatial Coherence'
preampen som sedan blev legendarisk/kult. (?)

Ägde ett sådant på 80-talet.
Fina grejjer!
Man skulle haft kvar det...

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-02-28 13:33

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-02-28 17:35

Efter G.A.S. startade <b>James Bongiorno</b> (RIP) SUMO:

Bild
Bild

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-02-28 17:50

Ytterligare en sällsynt 'Heffaklump'! :P
Infinity Class A hybrid - 43Kg!

<b> Intressant artikel från förr. </b>

Bild
Bild

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-03-01 15:02

En gigant!
Nakamichi 1000ZXL

Bild
Bild

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-03-02 02:00

Vinylcalle skrev:Nu gör jag väl precis tvärtemot vad man ska när jag berättar att jag har det men är för nojig för copyright för att lägga upp det.

Men däremot tittar jag med glädje på dina bilder. Har lagt mer pengar på gamla hifi-broschyer och tidiningar än många har gjort på sin hifi :oops: .

MvH Carl

OK, vet inte vad du menar med 'Copyright' i detta fall, men alla Luxmanverk finns här (mer eller mindre):
http://new-hifi-classic.de/Gallery_MO/thumbnails.php?album=186

Användarvisningsbild
UlfT

Inläggav UlfT » 2013-03-03 00:01

En gammal svensk skivspelare:

Bild

Jag vet inte varför de tycker "Unamco" låter anglosaxiskt. Såvitt jag känner till, hade tillverkaren Audio Stockholm tidigare importerat en fransk skivspelare, och sedan när tillverkaren slutade, gjorde de en egen som påminde om den franska fast med vissa förbättringar.

Har en Unamco T1 själv som jag köpte begagnad på 90-talet.

Användarvisningsbild
UlfT

Inläggav UlfT » 2013-03-03 00:12

MiaM skrev:Egentligen borde nån som är admin här, inte bara för forumet utan för hela webbsiten, lägga upp sånthär i nån slags "bibliotek".

Admin skulle kunna lägga upp en wiki där medlemmarna kan lägga upp reklambilder och liknande. Den kan vara en plats för även annan fakta. Wikipedia använder mediawiki, som vem som helst kan installera: http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-03-03 00:16

Jo, Unamco var en ERA-klon, främst tonarmen - jag antar att fransmännen kursade, deras vinylsvarvar var ju på känt franskt manér ganska opålitliga och krävde rätt mycket pillande.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-03 00:18

Underbart med alla riktiga mätningar. Det fanns en annan ärlighet förr, nu är allt bara "livsstil".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-03-03 01:42

Åh, Unamco låter intressant.

Jag sökte lite på nätet och hittade lite om en discomixer:
http://www.hifigoteborg.se/Unamco%20m-702%20spec.htm

Det där måste väl (designmässigt åtminstone) varit någon slags föregångare/förebild till nån av de där discomixrarna som verkar ha varit vanlig i början/mitten av 80-talet, med liknande 45-graderslutande LED-vu-metrar? Jag minns inte riktigt vad mixern hette (kanske JBN eller möjligen Phonic) och har försökt att söka på nätet men inte hittat nåt liknande. Den jag tänker på såg lite "modernare" ut med svarta reglage och jag tror det var vippomkopplare ovanför skjutreglagen. Nån som vet vad jag tänker på för mixer?

År 2020 hittar jag kanske nån gammal Ljudiakatalog bland allt junk och får svaret på vad för mixer jag tänker på :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-03-03 03:03

Svante skrev:Underbart med alla riktiga mätningar. Det fanns en annan ärlighet förr, nu är allt bara "livsstil".

Men många mätningar handlade ju bara om det som "folk" var intresserade av - eller hade någon lite kunskap om. Lika grunt som dagens livsstil....

/ B

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-03-03 21:27

murgatroyd skrev:
Vinylcalle skrev:Nu gör jag väl precis tvärtemot vad man ska när jag berättar att jag har det men är för nojig för copyright för att lägga upp det.

Men däremot tittar jag med glädje på dina bilder. Har lagt mer pengar på gamla hifi-broschyer och tidiningar än många har gjort på sin hifi :oops: .

MvH Carl

OK, vet inte vad du menar med 'Copyright' i detta fall, men alla Luxmanverk finns här (mer eller mindre):

Nej dom har missat det viktigaste. :D
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-03-03 23:36

Vinylcalle skrev:
murgatroyd skrev:
Vinylcalle skrev:

Du menar PD-350?.... håller på att jaga en sådan själv.. Har hittat en väldigt fin PD-310 hittills...
Vad gav du för din PD-350 tro?
Har du fler? :~)

Användarvisningsbild
lennartj

Broschyrsamlare?

Inläggav lennartj » 2013-03-04 00:36

Någon inbiten eller systematisk broschyrsamlare har jag aldrig varit.
Ändå har jag nog cirka en hyllmeter hifi-broschyrer från 1960-talet tills nu, alfabetiskt sorterade i tidskriftssamlare.
Min scanner har inte arkmatare och förresten är de allra flesta av mina broschyrer i form av häften som behöver bladvändningar.
Scanningsprocessen blir alltså mycket tidsödande.
För att det scannade ska bli effektivt sökbart antar att scannade broschyrer behöver taggas manuellt för alla produktbeteckningar.
En standardisering av hur vi taggar skadar nog inte heller.
Var ska vi lagra filerna?
Vilken upplösning verkar vettig ?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-03-04 02:54

Bill50x skrev:
Svante skrev:Underbart med alla riktiga mätningar. Det fanns en annan ärlighet förr, nu är allt bara "livsstil".

Men många mätningar handlade ju bara om det som "folk" var intresserade av - eller hade någon lite kunskap om. Lika grunt som dagens livsstil....

Ambitionen var vad jag förstår åtminstone att mäta så objektivt/korrekt som möjligt, även om det då tyvärr fanns en del kvar att "komma på" gällande mätande av hifi, åtminstone vad gäller förstärkare.

Däremot torde väl mätningarna av skivspelare och kassettdäck ha varit mer eller mindre "fulländade" redan på den tiden?

På senare tid tycker jag det har svängt över lite väl mycket åt "historien har visat att vi ändå inte lyckas mäta allt sådär värst bra, så vi flummar loss totalt subjektivt". Visst, givetivs är det bra med lyssningsintryck o.s.v. men mätningar är ju ändå inte helt fel.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-03-04 04:05

murgatroyd skrev:
Vinylcalle skrev:
murgatroyd skrev:
Vinylcalle skrev:

Du menar PD-350?.... håller på att jaga en sådan själv.. Har hittat en väldigt fin PD-310 hittills...
Vad gav du för din PD-350 tro?
Har du fler? :~)

Precis :).

Skickar ett PM till dig om vad jag gav.

Kan förövrigt meddela att både PD-310 och i synnerhet PD-350 är oerhört kompetenta skivspelare har sett tester och mätningar samt gjort någon själv och vi pratar prestanda som slår nästan alla skivspelare jag känner till.

Och om du råkat se Bo Hanssons (Opus 3s) kommentar om rumble kan jag säga att den mannen talade i nattmössan. DIN B vägt låg PD-310 på -82,5 dB.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-04 08:32

Vinylcalle skrev:Och om du råkat se Bo Hanssons (Opus 3s) kommentar om rumble kan jag säga att den mannen talade i nattmössan. DIN B vägt låg PD-310 på -82,5 dB.

Har i och för sig inte sett eller hört Bosse's kommentar om Luxman-spelarna men hans egna Continuo-spelare har väl varit rätt ojämn i kvalitén, åtminstone i början av produktionen? Varken rumble eller svaj var speciellt låg i t.ex. danska High Fidelity's test om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-03-04 18:02

RogerGustavsson skrev:
Vinylcalle skrev:Och om du råkat se Bo Hanssons (Opus 3s) kommentar om rumble kan jag säga att den mannen talade i nattmössan. DIN B vägt låg PD-310 på -82,5 dB.

Har i och för sig inte sett eller hört Bosse's kommentar om Luxman-spelarna men hans egna Continuo-spelare har väl varit rätt ojämn i kvalitén, åtminstone i början av produktionen? Varken rumble eller svaj var speciellt låg i t.ex. danska High Fidelity's test om jag minns rätt.

Ja dom exemplar jag sett har inte imponerat. Kommentaren om Luxman har han skrivit i en gammal tråd på hififorum. Men söker du på google är det en av få saker du kan läsa om PD-350 då den är så ovanlig.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-03-04 21:51

Användarvisningsbild
UlfT

Re: Broschyrsamlare?

Inläggav UlfT » 2013-03-04 23:45

lennartj skrev:För att det scannade ska bli effektivt sökbart antar att scannade broschyrer behöver taggas manuellt för alla produktbeteckningar.
En standardisering av hur vi taggar skadar nog inte heller.
Var ska vi lagra filerna?
Jag nämnde tidigare Mediawiki. Där kan man katalogisera bilder. Här har vi ett exempel på hur en bild har diverse metadata som gör den sökbar: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cows_ ... 192472.jpg

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-03-06 01:17

Lite udda Accuphase lådor! :!: :!: :!:

Bild
Bild

Bild
Bild[/img]

Användarvisningsbild
murgatroyd

Re: Broschyrer/Datablad & Flyers från Guldåldern?

Inläggav murgatroyd » 2014-07-28 14:28

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi