Till er konstruktörer av högtalare här på faktiskt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-03 16:36

IngOehman skrev:
hifikg skrev:Vore absolut kul att se bilder på dina förstlingar.

Då skall jag försöka gräva fram dem och ta några bilder (förvänta er inga
skönheter). Men förstlingar var det väl egentligen inte (högtalare av enklare
sort hade jag ju mekat ihop åtskilliga redan som barn). Det var meningen
att dessa skulle bli sistlingar dock, men det misslyckades som sagt...

hifikg skrev:Hur skapar man en institution på en högskola bara så där? Det måste väl ha varit en del pyssel kan jag tänka.

Ja, nu blev det ju inte så utan jag körde ju allting privat, och det var inte ens
tänkt att det skulle bli en institution på en högskola, bara att vi (eller rättare
sagt han) skulle försöka koppla den på något sätt till den akademiska värl-
den. Men jag vet inte hur han tänkt göra det och vi träffades som sagt bara
några få gånger så det blev inget av det. Egentligen gjorde jag ju allt jobb
själv under de 11 år jag höll på, men han var ju ändå med och initierade
startade av det hela.

Hur som helst - den mikroskopiska koppling (om man kan säga att det blev
en) som blev av är av retroaktivt slag - att jag har blivit inbjuden att föreläsa
åtskilliga gånger på högskolor runt landet och att det även skapats ett antal
X-jobb baserat på saker jag varit inblandad i.

hifikg skrev:Du borde också skriva din historia på samma sätt som Peter S. Är hemma o våndas av feber och värk, tror det är influensa, men jag tänker inte undersöka saken vidare, hoppas jag överlever bara *s*, så jag ägnade en del av gårdagen till att läsa de 22 första sidorna i tråden om och av Peter. Skulle vara kul att ha fler såna trådar att läsa, nästa gång febern slår till :-)

Det bästa jag kan erbjuda därvidlag är nog de två intervjuer som gjordes av
paa och av Ken Kantor. Hur man hittar dem vet jag inte dock, men den som
gjordes av paa tror jag finns på hans hemsida.

Vh, iö

Tack för utförligt svar. Som alltid dyker det upp fler frågor, men jag ska hålla mina hästar och inte tjata *s*. Tänkte kanske att du kombinerade hörselforskningen med ditt examensarbete på KTH och lyckades sätta upp en hel institution för det ändamålet. Det hade inte förvånat mig, men lite imponerande hade det varit. När jag gjorde exjobb var vi några som satt i ett kök o skrev för det mesta *s*. Handlade ditt exjobb om något inom ljud?

Läste för övrigt ytterligare 30 sidor i Brementråden igår. Den gick ner lite på halvfart ett tag men sen kom Rudling in och det tog ny fart *s*. Nu e jag på bättringsvägen, så jag hinner nog inte läsa igenom hela tråden, men onekligen verkar det vara en lång process från idé till lansering för en högtalartillverkare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-03 22:10

Vi provar igen. Sådant som inte är skrivet av konstruktörer eller en direkt kommentar därtill åker i soptunnan tillsammans med annat provocerande babb.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-03 22:24

8O

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-03-03 22:43

IngOehman skrev:*Jag kan ju gräva fram det av dem som finns kvar och ta några bilder,
om någon skulle vara intresserad.

Det ser vi fram emot Ingvar :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-03 22:54

Edit:

Hoppas BB har det bättre (tack igen MÖ) och kanske skriver nåt litet i denna tråd framöver...! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-03 23:01

För undvikande av missförstånd ska man kanske förtydliga att institutionen som Ingvar startade som 15-åring inte var inom universitet/högskola. De flesta associerar nog ordet "institution" i sådana här sammanhang med just högskoleinstitutioner, men det är inte en sådan som Ingvar menar. Jag tror användandet av ordet har genererat många missförstånd. Man kan också förtydliga att Ingvar inte är civilingenjör utan gymnasieingenjör och alltså inte har skrivit något examensarbete på någon högskola. Såvitt jag vet.

Jag har däremot sett åtminstone ett examensarbete som han handlett. Jag vet inte om han formellt var bihandledare, men i praktiken var nog det mesta av handledandet hans, utom det administrativa.

Att det går att bygga högtalare utan högskoleexamen är väl därmed bevisat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-03 23:26

Svante skrev:Att det går att bygga högtalare utan högskoleexamen är väl därmed bevisat.

Kan man slänga ihop en FM-mottagare i förskoleåldern och pimplar GT som 14-åring så går nog det mesta.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-03 23:38

Svante skrev:För undvikande av missförstånd ska man kanske förtydliga att institutionen som Ingvar startade som 15-åring inte var inom universitet/högskola. De flesta associerar nog ordet "institution" i sådana här sammanhang med just högskoleinstitutioner, men det är inte en sådan som Ingvar menar. Jag tror användandet av ordet har genererat många missförstånd. Man kan också förtydliga att Ingvar inte är civilingenjör utan gymnasieingenjör och alltså inte har skrivit något examensarbete på någon högskola. Såvitt jag vet.

Jag har däremot sett åtminstone ett examensarbete som han handlett. Jag vet inte om han formellt var bihandledare, men i praktiken var nog det mesta av handledandet hans, utom det administrativa.

Är du säker på detta? Avlagd magisterexamen är vanligtvis ett krav för att antas till forskarutbildning. Ingvar är väl f.d. forskare? Jag tror att du har fel här.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-03 23:43

KarlXII skrev:

Vi provar igen. Sådant som inte är skrivet av konstruktörer eller en direkt kommentar därtill åker i soptunnan tillsammans med annat provocerande babb.

/K12
Känns det som att det fungerar?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-03-03 23:59

bensnake skrev:
Svante skrev:För undvikande av missförstånd ska man kanske förtydliga att institutionen som Ingvar startade som 15-åring inte var inom universitet/högskola. De flesta associerar nog ordet "institution" i sådana här sammanhang med just högskoleinstitutioner, men det är inte en sådan som Ingvar menar. Jag tror användandet av ordet har genererat många missförstånd. Man kan också förtydliga att Ingvar inte är civilingenjör utan gymnasieingenjör och alltså inte har skrivit något examensarbete på någon högskola. Såvitt jag vet.

Är du säker på detta? Avlagd magisterexamen är vanligtvis ett krav för att antas till forskarutbildning. Ingvar är väl f.d. forskare? Jag tror att du har fel här.

Man kan självklart forska privat, utanför den akademiska världen av univeritet och sådant.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 00:11

Max_Headroom skrev:
bensnake skrev:

Man kan självklart forska privat, utanför den akademiska världen av univeritet och sådant.

Ok, du menar så. Jag har fått för mig att Ingvar i allra högsta grad är akademiskt skolad. Då är jag kanske skyldig Svante en ursäkt... :oops:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-04 01:22

bensnake skrev:

Ja, Ingvar använder ordet "forskare" om sig själv på ett sätt som får många att tro att han menar akademisk forskning, men det är inte sådan som han menar utan sin egen privata. Tror jag.

Han får väl berätta själv.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-04 01:38

Om det kallas institution så brukar det finnas på högskola, och om det är privat forskning så brukar det kallas forskningsinstitut. Men det är ju bara semantik.

Edit: stavning
Senast redigerad av paa 2013-03-04 10:12, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-04 03:21

Institut skall jag försöka minnas att kalla det från och med nu.

bensnake skrev:
Max_Headroom skrev:
bensnake skrev:

Ok, du menar så. Jag har fått för mig att Ingvar i allra högsta grad är akademiskt skolad. Då är jag kanske skyldig Svante en ursäkt... :oops:

Svante har rätt, men jag tycker inte du skrev något som var det minsta
ovänligt till honom. :)

Jag saknar all utbildning. Är i och för sig gymnasieingenjör på pappret,
men var inte särskilt närvarande i skolan. Dök mest upp när det var
prov i de fall jag visste om det. Utom förstås om det var tidigt på dagen,
jag dök ju nästan aldrig upp före tio-halvelva.

Ägde heller inga läroböcker. Det tycker jag är lite synd idag då det hade
varit kul att veta vad det stod i dem.

Då jag närvarade på lektioner så sysslade jag som regel med någonting
annat än att delta i lektionen, där bakom det uppfällda locket på attache-
väskan.

Är inte stolt över detta idag, men det är som det är med den saken, och
inget jag kan göra något åt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-03-04 07:14

IngOehman skrev:...

Jag saknar all utbildning
...
Vh, iö

Äh, det där med utbildningar är ju bara metoder!
Dvs HUR man bär sig åt för att komma till en viss punkt.

Det väsentliga är ju att du kan det du kan.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-03-04 08:17

IngOehman skrev:Institut skall jag försöka minnas att kalla det från och med nu.

bensnake skrev:
Max_Headroom skrev:
bensnake skrev:

Svante har rätt, men jag tycker inte du skrev något som var det minsta
ovänligt till honom. :)

Jag saknar all utbildning. Är i och för sig gymnasieingenjör på pappret,
men var inte särskilt närvarande i skolan. Dök mest upp när det var
prov i de fall jag visste om det. Utom förstås om det var tidigt på dagen,
jag dök ju nästan aldrig upp före tio-halvelva.

Ägde heller inga läroböcker. Det tycker jag är lite synd idag då det hade
varit kul att veta vad det stod i dem.

Då jag närvarade på lektioner så sysslade jag som regel med någonting
annat än att delta i lektionen, där bakom det uppfällda locket på attache-
väskan.

Vh, iö

Jag tycker att ovan säger mer om skolan i sig än något annat. Att en uppenbart begåvad individ som du inte får rätt utmaningar för att engagera sig i skolarbetet. Jag anser att elevers/studenters uppdrag i skolan är att utvecklas maximalt under hela studietiden, Ingvar har inte fått den möjligheten, bevisligen.

Väligt off topic, jag vet.

För övrigt vill jag främst läsa berättelser från er konstruktörer i tråden, inte dolda eller illa dolda påhopp.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 08:27

eljulio skrev:Jag tycker att ovan säger mer om skolan i sig än något annat. Att en uppenbart begåvad individ som du inte får rätt utmaningar för att engagera sig i skolarbetet. Jag anser att elevers/studenters uppdrag i skolan är att utvecklas maximalt under hela studietiden, Ingvar har inte fått den möjligheten, bevisligen.

Väligt off topic, jag vet.

För övrigt vill jag främst läsa berättelser från er konstruktörer i tråden, inte dolda eller illa dolda påhopp.

Var och en gör sina egna val. Jag tycker att det hedrar Ingvar att han står för sina. Som jag förstår det, skyller han inte sina tillkortakommanden gällande formell akademisk skolning på någon annan än sig själv.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 08:49

Strmbrg skrev:
IngOehman skrev:...

Jag saknar all utbildning
...
Vh, iö

Äh, det där med utbildningar är ju bara metoder!
Dvs HUR man bär sig åt för att komma till en viss punkt.

Det väsentliga är ju att du kan det du kan.

:)

Den genomsnittliga utbildningsnivån hos medborgarna korrelerar med landets välstånd. Men du menade nog inte att förringa värdet av utbildning generellt utan avsåg just i fallet Ingvar...?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-04 09:23

bensnake skrev:Den genomsnittliga utbildningsnivån hos medborgarna korrelerar med landets välstånd.

Formell (teoretisk) utbildningsnivå är en sak som inte nödvändigtvis har direkt koppling till bildningsnivå på ett mera allmänt plan. En doktorstitel i ett ämne ger inte med automatik att man är mera bildad i andra ämnen eller att man är bättre skaffad att klara av livets vedermödor. LHS, livets hårda skola, är inte att förringa! Teoretiker som inte kan omsätta sin kunskap i praktiken är det inte mycket nytta med.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-04 09:39

bensnake skrev:Som jag förstår det, skyller han inte sina tillkortakommanden gällande formell akademisk skolning på någon annan än sig själv.

Får man fråga huruvida du själv besitter sådan akademisk skolning att det inte föreligger några tillkortakommanden hos dig, och på vilket sätt du omsätter denna utbildningen i daglig praktika på sådant sätt att det kommer sammhället tillnytta?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-04 09:40

För den som tvivlar ska jag väl också förtydliga att jag tycker att Ingvar har lyckats hyfsat (underdrift) bra trots sin relativt ringa akademiska verksamhet. Hans väg passar inte alla, men jag tror den har passat honom bäst.

Gott så.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-04 09:46

MagnusÖstberg skrev:
KarlXII skrev:

/K12
Känns det som att det fungerar?

Inget vidare.
Orkar inte rensa just nu men hoppas att tråden repar sig efter IngOehmans mycket bra post.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 11:09

Svante skrev:För den som tvivlar ska jag väl också förtydliga att jag tycker att Ingvar har lyckats hyfsat (underdrift) bra trots sin relativt ringa akademiska verksamhet. Hans väg passar inte alla, men jag tror den har passat honom bäst.

Gott så.

+1

MagnusÖstberg skrev:Får man fråga huruvida du själv besitter sådan akademisk skolning att det inte föreligger några tillkortakommanden hos dig, och på vilket sätt du omsätter denna utbildningen i daglig praktika på sådant sätt att det kommer sammhället tillnytta?

Vet inte riktigt vad det har med saken att göra men gällande min akademiska skolning, är denna tämligen gedigen. Vad avser hur jag omsätter den i min dagliga gärning så att den kommer samhället till nytta skulle jag säga; i allra högsta grad.

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2013-03-04 11:19

MagnusÖstberg skrev:Får man fråga huruvida du själv besitter sådan akademisk skolning att det inte föreligger några tillkortakommanden hos dig, och på vilket sätt du omsätter denna utbildningen i daglig praktika på sådant sätt att det kommer sammhället tillnytta?

Vet inte riktigt vad det har med saken att göra men gällande min akademiska skolning, är denna tämligen gedigen. Vad avser hur jag omsätter den i min dagliga gärning så att den kommer samhället till nytta skulle jag säga; i allra högsta grad.[/quote]

:D pratar ni så på riktigt?
Som taget ur någon sketch gjord av galenskaparna..
Ursäkta ot..Känner hur k12 laddar nu :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 11:22

Drakir skrev::D pratar ni så på riktigt?
Som taget ur någon sketch gjord av galenskaparna..
Ursäkta ot..Känner hur k12 laddar nu :)

Nä fö fan. Ba hä. :wink:

JM

Inläggav JM » 2013-03-04 11:58

IngOehman skrev:
Jag saknar all utbildning. Är i och för sig gymnasieingenjör på pappret, .

Vh, iö

Jag är imponerad Ingvar!

Jag hör inte till din fan club. Jag har aldrig ägt någon av dina alster.
Ditt sätt att komma ut gör att du växer i mina i mina ögon. Du har gjort vad många av oss skulle vilja göra. Du har levererat produkter som är efterfrågade.
Du är ett levande bevis på att entreprenörskap och gedigen kunskap inte kräver akademiska examina.
Du behöver inte lägga ut dimridåer.

Jag tycker du skall vara stolt.

Steve Jobbs och Bill Gates hade inga akademiska examina.

JM
Senior neurofoskanre - KI. Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 12:08

JM skrev:
IngOehman skrev:
Jag saknar all utbildning. Är i och för sig gymnasieingenjör på pappret, .

Vh, iö

Jag är imponerad Ingvar!

Jag hör inte till din fan club. Jag har aldrig ägt någon av dina alster.
Ditt sätt att komma ut gör att du växer i mina i mina ögon. Du har gjort vad många av oss skulle vilja göra. Du har levererat produkter som är efterfrågade.
Du är ett levande bevis på att entreprenörskap och gedigen kunskap inte kräver akademiska examina.
Du behöver inte lägga ut dimridåer.

Jag tycker du skall vara stolt.

Steve Jobbs och Bill Gates hade inga akademiska examina.

JM

Håller med.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-04 12:16

RogerGustavsson skrev:
bensnake skrev:Den genomsnittliga utbildningsnivån hos medborgarna korrelerar med landets välstånd.

Formell (teoretisk) utbildningsnivå är en sak som inte nödvändigtvis har direkt koppling till bildningsnivå på ett mera allmänt plan. En doktorstitel i ett ämne ger inte med automatik att man är mera bildad i andra ämnen eller att man är bättre skaffad att klara av livets vedermödor. LHS, livets hårda skola, är inte att förringa! Teoretiker som inte kan omsätta sin kunskap i praktiken är det inte mycket nytta med.

Joo...

Det är nytta med bådadera, man behöver inte välja vilket som är bäst. Det viktiga är att alla hittar det de är bäst på och trivs med.

Det finns massor med teoretiska saker som har fått praktisk nytta trots att den som hittade på det inte hade en susning om denna praktiska nytta.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-03-04 12:22

I utkanterna av trådämnet, jag vet. Själv tycker jag att desto äldre jag blir, ju mer förvånad blir jag över att det går att genomgå en högre utbildning och ändå inte förstå någonting. Har träffat på civilingenjörer som åkt dit på pyramidspel och liknande.

Själv gjorde jag det bästa jag kunde göra och hoppade av civilingenjörsutbildningen efter två år, ett av de bästa valen jag gjort i mitt liv. Det medförde även att jag kom ut på arbetsmarknaden innan dotcom-krashen, merparten av mina medstuderande gick arbetslösa under flera år. Inte jag.

En akademisk utbildning kan ge rätt person en rejäl skjuts i kompetens, men samma utbildning ger inte fel människa någon skjuts alls. Tyvärr är min uppfattning att det fanns många fel människor i utbildning på min tid. Själv var jag någonstans mitt emellan.

...jo, jag har fått förklara för en annan civilingenjör vad bithastigheten blir om man har en viss ordlängd och en viss samplingsfrekvens genom att berätta att man "tar åtta kulor med handen, och så gör man det 8000 gånger per sekund". Människan kunde inte ens säga vilket räknesätt han skulle använda. :cry:

Edit: Det kanske vore lämpligt att bryta ut detta och somliga inlägg ovan- och underför (!) till att ingå i den tråden som skapades om detta ämne.
Senast redigerad av LypsylateX 2013-03-04 13:27, redigerad totalt 1 gång.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-04 13:05

LypsylateX skrev:...jo, jag har fått förklara för en annan civilingenjör vad bithastigheten blir om man har en viss ordlängd och en viss samplingsfrekvens genom att berätta att man "tar åtta kulor med handen, och så gör man det 8000 gånger per sekund". Människan kunde inte ens säga vilket räknesätt han skulle använda. :cry:

Och jag fick förklara lite praktisk trigonometritillämpning för en snickare när han skulle göra takstolarna till ett utbygge på mitt sommarställe. Han var dock en jävel på att snickra.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi