Ö S T E R G Ö K !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-03 20:55

Alexi skrev:Jag kan se viss rättvisa i att de som stått som reserv senast har förtur till nästa. Ett säkert sätt att få komma är annars att utmana. :wink:

+1
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-03 21:20

Hmm, ja, det låter som ett bra förslag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-03-04 04:48

@Roger Gustavsson:
Klarar sig inte NHT 3.3 utan extra basstöd? KarlXII körde alltså utan sin basrigg? Lite ojämn kamp låter det som.

"Basstödet" (med sammanlagt 6 basar) som det presenterades under battle tycker jag snarast stjälpte, inte hjälpte NHT 3.3. Lät bättre lite senare under kvällen då delar av stödet kopplades ur.......

Illusterade verkligen att mer inte alltid är bättre. KarlXII:s Cervin Vega klarade sig utmärkt utan basrigg!

@KarlXII: Du kan väl mäta på dem enligt IÖ:s rekommendation, med miken placerad annorlunda. (när Du sedan har verifierat att de inte faller så tidigt och klarar sig utan basmoduler säljer Du bremenbasarna till mig.... :wink: )

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-04 09:34

RogerGustavsson skrev:Klarar sig inte NHT 3.3 utan extra basstöd? KarlXII körde alltså utan sin basrigg? Lite ojämn kamp låter det som.

Va? 8O :o

Har inte du ifrågasatt nyttan av basstöd flera gånger, eller har du sett ljuset...? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-04 11:05

RogerGustavsson skrev:Klarar sig inte NHT 3.3 utan extra basstöd? KarlXII körde alltså utan sin basrigg? Lite ojämn kamp låter det som.

Definiera klarar :wink:

En sak som är säker är att man skaffar sig lika många problem som man löser med delade system.
Det finns mörka stunder när jag tycker att jakten på djup inte är värt mödan.
Men det finns också gultstunder av gåshud.

Anledningen att jag kopplade in ytterligare basar var att jag råkade ha dom hemma och det blev en lite jämnare.
Det är inte det jag kör på normalt. Vid nästa battle får dom förmodligen inte vara med.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-04 11:12

Jag tycker det är väldigt mycket prat om problemen med din basåtergivning, och var det hemma hos dig också.

Ändå vann du ju! :D

Jag skulle behöva lite mer kött på benen om varför jag förlorade. Alexi och IÖ har nämnt att det finns en dist i mellanregistret som behöver åtgärdas -med de röstade ju på mig.
Jag skulle verkligen uppskatta en mer utförlig kritik från de som inte röstade på mig.

Edit:
Blixten har förresten nämnt att han tyckte att diskanten var lite väl kvävd och att han irriterade sig på att CW kör två högerburkar, dvs att de inte är spegelvända. Blev svårt att hitta sweetspot då.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-04 12:09

KarlXII skrev:Jag skulle behöva lite mer kött på benen om varför jag förlorade.

Historiskt sett ur ett Gökperspektiv så brukar den vinna som spelar svagast.
Med något enstaka undantag som bekräftar regeln.
Nu satt jag bakom dom som lyssnade så hur det lät i sweetspot i lördags kan jag inte uttala mig om.
Har dock hört dom tidigare både hemma hos dig och mig.

Jag tyckte du spelade för svagt. Ljudet på dina CV släpper bättre med lite mer drag.
Men det där var så klart den nivå som du själv ansåg lät bäst med den uppställningen.
Var det någon som mätte några nivåer hemma hos KarlXII och hos mig?
Jag såg att det var några telefoner igång i alla fall.

En annan sak som inte är direkt kopplat till högtalarna är rummet.
Det är inte mycket som dämpar där inte. Det måste påverka en hel del.

Det är två saker som jag tänkte på i alla fall.
Vad nu det är värt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-03-04 12:21

2-ch skrev:Historiskt sett ur ett Gökperspektiv så brukar den vinna som spelar svagast.

Där är våra erfarenheter diametrala. Oftare brukar förloraren spela svagast. Och det har hänt vid flertalet tillfällen. Det är inte så svårt att inse varför. Vanligen sitter man och justerar in ljudnivåerna i sin ensamhet och då kan det bli helt rätt. Vid själva tävlingstillfället så dyker det helt plötsligt upp 6-8 kvadratmeter extra* absorbtionsyta och då upplevs ljudet som betydligt svagare. För svagt. Har man stort och/eller väldämpat rum så blir denna effekt mindre än om man har ett litet och mindre väldämpat rum.

*vi brukar vara runt 12-16 pers vid våra battle och man kan räkna tumregelmässigt att en välklädd människa motsvarar ungefär en ekvivalent absorbtionsyta av 0.5kvm.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-04 12:35

2-ch skrev:Historiskt sett ur ett Gökperspektiv så brukar den vinna som spelar svagast.
Det där stämmer inte med mina erfarenheter. De är direkt motsatta.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-04 12:42

En fråga om själva Battle genomförandet.
Måste alla domarna kunna lyssna exakt sammtidigt, eller kan man låta domarna lyssna färre åt gången, men under samma tillställning alltså.

Dvs, har man en snäv sweetspot så kan det vara svårt att ge alla domarna "samma" upplevelse.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-03-04 12:54

Triggerhappy skrev:En fråga om själva Battle genomförandet.
Måste alla domarna kunna lyssna exakt sammtidigt, eller kan man låta domarna lyssna färre åt gången, men under samma tillställning alltså.

Dvs, har man en snäv sweetspot så kan det vara svårt att ge alla domarna "samma" upplevelse.

I The Original GÖK så lyssnar alla samtidigt. Det kan bli lite knöligt om det är små rum och många som vill vara med. Men vi brukar se till att man sitter i Sweetspot åtm en gång (eller nära sweetspot om vi är fler än 10, vilket vi vanligen är) och vid samma låt på båda ställena.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-04 13:32

MagnusÖstberg skrev:
Det där stämmer inte med mina erfarenheter. De är direkt motsatta.

Då kanske jag får backa på det påståendet :)

Det är inte som jag fört någon statisitk på det.
Bara något jag upplevt det som.
Ni som brukar ha med er mätutrustning kanske kan fylla på med information.

Jag tyckte att jag spelade starkare än KarlXII.
Komorok spelade väldigt mycket starkare än tobm.
Vilka fler är det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-04 14:30

KarlXII skrev:

Va? 8O :o

Har inte du ifrågasatt nyttan av basstöd flera gånger, eller har du sett ljuset...? :D

Det har jag säkert gjort. Jag gör det fortfarande om det gör avkall på helheten eller om ekonomin begränsar. På faktiskt drar det ofta iväg snabbt till större och dyrare lösningar...

2-ch skrev:

Definiera klarar :wink:

En sak som är säker är att man skaffar sig lika många problem som man löser med delade system.
Det finns mörka stunder när jag tycker att jakten på djup inte är värt mödan.
Men det finns också gultstunder av gåshud.

Anledningen att jag kopplade in ytterligare basar var att jag råkade ha dom hemma och det blev en lite jämnare.
Det är inte det jag kör på normalt. Vid nästa battle får dom förmodligen inte vara med.

Jo, det där med delade system har både för- och nackdelar. Har haft delat system mest hela tiden sedan 1980. Har det inte just nu. Möjligen att jag drar ingång och renoverar mina gamla Tympani-basar och kör dem tillsammans med Magnepan 3.6. Fast det känns inte som något måste och hänsyn till att rummet inte bara används av mig själv måste jag nog ta. Möjligen att man gör någon flexibel lösning som kan stuvas undan och tas fram snabbt vid behov. I mitt fall skulle det heller inte handla om brådjup utan snarare bas ner till ca 30 Hz med rimlig nivå. Någon battling skulle knappast vinnas med min rigg....

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-03-04 14:39

Finns det möjlighet att vara åskådare till en sådan här tillställning? Jag kan lyssna från köket: och säga att jag hörde skillnaden ända därifrån då. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-04 14:45

Martin skrev:Finns det möjlighet att vara åskådare till en sådan här tillställning? Jag kan lyssna från köket: och säga att jag hörde skillnaden ända därifrån då. :)

En del har plats och andra inte. Både shifts och jag har förhållandevis små rum så under själva batlet får nätt och jämt jurun plats.

Däremot brukar vi inte vara lika restriktiva på efterGöken.
Visserligen missar man en anläggning, men kanske bättre än ingenting.
Dessutoom brukar det bli väldigt trevliga tillställningar med samkväm till musik :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-04 14:45

Ja 2-ch spelade betydligt starkare än K12, vilket borde ha kostat honom segern, eftersom det belyste problemen, men jag tror som dig att K12 spelade aningens för svagt, jag började under lyssningen fundera på om det var så att de inte kunde spela starkare utan att tappa all kontroll.

Mitt battle mot Jansson sa nästan alla att jag förlorade dels för jag spelade så mycket starkare än Jansson. Men förutom de så vet jag inte om någon vunnit på att spela "för svagt".
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-04 14:57

Jag uppdaterade medlemslistan med lite data, för att puscha på fler att battla, funderade tom på att skriva en siffra efter för hur många gånger man battlat:

{SM}= Stormästare
{M} = Nuvarande GöK-mästare
{B} = Battlat

1. 2-ch {M}
2. agent_cooper79
3. Alexi {B}
4. blixten_no1 {SM}
5. crion
6. Erik_AA
7. Jansson {B}
8. KarlXII {B}
9. kasper
10. Komorok {SM}
11. DanNorman
12. Landa
13. MagnusÖstberg {B}
14. mrk
15. shifts
16. tobm {B}
17. OA51
18. IngOehman
19. Dartman {B} (med undantag)

Har Landa och MRK bytt till UppGöK?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-04 15:01

Alexi skrev:Ja 2-ch spelade betydligt starkare än K12, vilket borde ha kostat honom segern, eftersom det belyste problemen, men jag tror som dig att K12 spelade aningens för svagt, jag började under lyssningen fundera på om det var så att de inte kunde spela starkare utan att tappa all kontroll.

Mitt battle mot Jansson sa nästan alla att jag förlorade dels för jag spelade så mycket starkare än Jansson. Men förutom de så vet jag inte om någon vunnit på att spela "för svagt".

Det är just det jag tänker på.
När man spelar... ska vi säga på realistiska nivåer. Förtydligas problemen som man har.
Det man vid lägre nivå kunde ana sig till framträder med all oönskvärd tydlighet :(

Såja nu är ni två, så jag får tänka om när det gäller vad man vinner på :)
(en ny strategi måste utarbetas)

Men på ditt battle med Janssons så var det tillåtet att justera volymen kontinuerligt under låten.
Det tror jag också påverkade, att du inte använde dig av den finessen :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-04 15:02

Martin skrev:Finns det möjlighet att vara åskådare till en sådan här tillställning? Jag kan lyssna från köket: och säga att jag hörde skillnaden ända därifrån då. :)

Det går säkert att ordna. :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-04 15:03

Mer bas borde vara receptet! ;)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-04 15:06

Alexi skrev:Jag uppdaterade medlemslistan med lite data, för att puscha på fler att battla, funderade tom på att skriva en siffra efter för hur många gånger man battlat:

{SM}= Stormästare
{M} = Nuvarande GöK-mästare
{B} = Battlat

1. 2-ch {M}
2. agent_cooper79
3. Alexi {B}
4. blixten_no1 {SM}
5. crion
6. Erik_AA
7. Jansson {B}
8. KarlXII {B}
9. kasper
10. Komorok {SM}
11. DanNorman
12. Landa
13. MagnusÖstberg {B}
14. mrk
15. shifts
16. tobm {B}
17. OA51
18. IngOehman
19. Dartman {B} (med undantag)

Har Landa och MRK bytt till UppGöK?

Är IÖ portad från tävlingen i kraft av yrkesman?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-04 15:12

Är du blind Per?

Ta en titt på plats nummer 18.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-04 15:17

2-ch skrev:
Jag tyckte du spelade för svagt. Ljudet på dina CV släpper bättre med lite mer drag.

Alexi skrev:Ja 2-ch spelade betydligt starkare än K12, vilket borde ha kostat honom segern, eftersom det belyste problemen, men jag tror som dig att K12 spelade aningens för svagt, jag började under lyssningen fundera på om det var så att de inte kunde spela starkare utan att tappa all kontroll.

Så kan det vara. Kanske var jag lite feg. Det starkaste jag spelade var Remember tomorrow på vad min mobilmätare indikerar max 86dB, med bara mig här. Klämmer jag på lite till kan jag utan problem spela 20 dB till utan att det börjar låta illa på något sätt. CW kan spela på rätt starkt.
Men jag lyssnar aldrig så starkt heller. Eller rättare sagt väldigt sällan.
På film blir det ofta mer av den varan men där brukar mycket av energin ligga i basen.

Jag var mer nyfiken på såna saker som hur diskantåtergivningen ansågs, eftersom det är den jag labbat mest med, dvs med skumproppen :) Blixten tyckte den var för fjösig men IÖ uppskattade att den inte var CW-stickig. Själv tror jag den ligger ganska okej nu och att det jag har uppfattat själv som lite märkligt kanske ligger i mellanregistret. Ett galler är sprucket, jag ska såga bort dem och se hur det blir. Kan vara att det är ett biljud därifrån i höga mellanregistret. Själv är jag ganska dålig på att säga i vilket register ett hörbart fel ligger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-04 15:18

Fjonkalicious skrev:Mer bas borde vara receptet! ;)

Det är lika universellt som 42. :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-04 15:19

KarlXII skrev:
Fjonkalicious skrev:Mer bas borde vara receptet! ;)

Det är lika universellt som 42. :D

Precis! :D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-03-04 15:21

KarlXII skrev:

Det vore kul om det gick. Har iofs hört Shifts anläggning lite redan nyligen i nuvarande form så det vore extra intressant att lyssna hos 2-ch. Men som sagt jag kan ju klämma in mig bakom en bokylla eller något där jag inte är i vägen. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-04 15:31

Martin skrev:
KarlXII skrev:

Det vore kul om det gick. Har iofs hört Shifts anläggning lite redan nyligen i nuvarande form så det vore extra intressant att lyssna hos 2-ch. Men som sagt jag kan ju klämma in mig bakom en bokylla eller något där jag inte är i vägen. :)

Jag är sugen på att få in fler i GÖK-gänget.
shifts och jag måste prata ihop oss om hur upplägget ska vara innan jag svarar om det funkar.

Hos mig skulle man nog behöva lägga in en luftpaus till vilket är görligt.
Eller hur upplevde ni det i juryn, räckte luften till alla?
Själv tycker jag det blir rätt instängt när man är många i rummet med stängd dörr.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-03-04 21:04

Chrisss{B}

Bara kul om vi kan utöka medlemsantalet tycker jag.
Men det är hårt tryck för att få en plats på battle som sagt.

Snart dags för ett administrativt möte?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-03-04 21:14

@ Karl XII
Jag skulle behöva lite mer kött på benen om varför jag förlorade. Alexi och IÖ har nämnt att det finns en dist i mellanregistret som behöver åtgärdas -med de röstade ju på mig.
Jag skulle verkligen uppskatta en mer utförlig kritik från de som inte röstade på mig.

Jag ger dig gärna feedback utanför tråden :) Är dock av princip emot att lämna den här då man ju på detta sätt riskerar att röja valhemligheten som rådde under kvällen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-04 21:14

MagnusÖstberg skrev:Är du blind Per?

Ta en titt på plats nummer 18.

Närå, fullt så illa är det inte. Men jag ser inget "B", hur kan det komma sig? Han borde väl ha en rysligt god chans att parkera vandringspriset i källaren?
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi