Den här kabeldiskussionen blev t o m bättre än på HF. Bravo!
Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:Nu är jag ju inget guldöra, men jag tror inte jag hör någon skillnad alls mellan biltemas rosa och hemmalödda RG62.Jag tycker till och med att skillnaden är synnerligen liten jämfört med normalt medföljande lakritssnören.
Mayro skrev:Iö. har inte tid med långa svar.
Jag skulle omgående höra skillnad OMGÅENDE.. I alla fall i mitt system där jag "känner" till varje liten tonal skillnad.. Inget snack om saken ens...
Men via en okänd anläggning gåe jag som dom flesta bet direkt oavsett vad man sätter in troligen. Så du har delad uppfattning med mig där..
woland skrev:Till Max_Headroom
Brystons RCA-kablage är konstruerat så att jordskärm får kontakt först och sist. Verkar vara den enda kabel spm är rätt konstruerad i det avseendet.
Mvh
IngOehman skrev:Tvärtom mot vad många "guldöron" tror så är det i regel lättare att höra skillnad mellan kablar i riktigt dåliga anläggningar! Störst inverkan från kablarna får man nämligen av deras impedans, inte av deras överföringsfunktion. Så ju sämre de drivs, desto mera olika blir de.
//
I riktigt bra anläggningar drivs kablarna för det mesta med utmärkt låg impedans, exempelvis 50-150 ohm, och då blir de flesta kablar försvinnande lika varandra, eftersom de får försvinnande små fel!
Magnuz skrev:MichaelG skrev:Nu är jag ju inget guldöra, men jag tror inte jag hör någon skillnad alls mellan biltemas rosa och hemmalödda RG62.Jag tycker till och med att skillnaden är synnerligen liten jämfört med normalt medföljande lakritssnören.
Nu ska man också komma ihåg att det finns en hel massa saker som avgör ifall man hör skillnad mellan kablar eller ej. Det är knappast så att en kabel i sig alltid låter på ett visst sätt, utan olika kablar kan ha olika verkan beroende på vilka apparater man kopplar in dem emellan. Därför är det ganska meningslöst att tillskriva en kabel vissa specifika egenskaper. Det mesta tyder ju dessutom på att det i de flesta fall är väldigt svårt att höra någon skillnad alls.
Stefan skrev:Så om man inte hör skillnad mellan kablar(som jag) så kan man
vara nöjd med sin anläggning![]()
/stefan
Hetsporren skrev:IngOehman skrev:Tvärtom mot vad många "guldöron" tror så är det i regel lättare att höra skillnad mellan kablar i riktigt dåliga anläggningar! Störst inverkan från kablarna får man nämligen av deras impedans, inte av deras överföringsfunktion. Så ju sämre de drivs, desto mera olika blir de.
//
I riktigt bra anläggningar drivs kablarna för det mesta med utmärkt låg impedans, exempelvis 50-150 ohm, och då blir de flesta kablar försvinnande lika varandra, eftersom de får försvinnande små fel!
Tack för den upplysningen, precis vad jag alltid misstänkt!
labrat skrev:Cosmoz: Hehe, rolig video. Borde vara från Penn & Teller's Bullshit va? Vet du vilket avsnitt?
Cosmoz skrev:labrat skrev:Cosmoz: Hehe, rolig video. Borde vara från Penn & Teller's Bullshit va? Vet du vilket avsnitt?
Tyvärr vet ej vilket program det kommer ifrån hittade den utav en slump på nätet , kom att tänka på alla debatter om högtalarkablar . Tycker den e klockren
paa skrev:Verkligt stora skillnader mellan olika kablar får man när man driver dom med en elbasgitarr. Micken i en gammal Fender verkar ju vara helt värdelös på att driva kabel.
Mayro skrev::lol:
ja.. nu vet ni varför man inte spiller tid på att göra repotage här i alla fall..
JAG vet det i alla fall grabbar. Inget är intresant utom just LTS stuket..
inget kan få en sund kul gång här. Allt ska sablas ner.. göras till åtlöje osv.
Inte ens topic bryr man sig om.
Mayro skrev:Jag skulle inte någonsin göra ett reserepotage i detta forum. Det vora som att mata grisar med oxfile...Helt bortkastat...
Finns någon annan som har en dylig stump inkopplad i sina grejor här? eller finns det nån fler som kan "offra en dryg hundring o köpa sig en dylig liten stump i detta långa land och prova.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster