Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-06 12:22

JanBanan skrev:Vilka högtalarkablar rekommenderas till äggen?

Bra fråga. Vad finns det att välja på? Uppriktigt sagt, jag är ganska ringrostig på dagens kabelmarknad :? Även de andra personerna i företaget frågar mig och jag har hela tiden lyckats skjuta på frågan till att säga Bremens handlare sköter den frågan :lol: :)

Finns det någon billig och bra och superprisvärd svensk kabel? Jorma kanske? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-06 12:22

8O Ha, jag blev först :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-06 12:51

Gör ett paketpris med de här:

Bild

http://www.jormadesign.com/_pdf/jormapr ... review.pdf
$37000 men betänk då att det finns "snabbare" kablar därute... Vojne, hur snabb kan en kabel bli!? Och glöm inte hifimössen och mässingstallriken!

petersteindl skrev:8O Ha, jag blev först :D

Vi väntade ju på dig *s*
Grattis till 100
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2013-03-06 13:20

petersteindl skrev:
JanBanan skrev:Vilka högtalarkablar rekommenderas till äggen?

Bra fråga. Vad finns det att välja på? Uppriktigt sagt, jag är ganska ringrostig på dagens kabelmarknad :? Även de andra personerna i företaget frågar mig och jag har hela tiden lyckats skjuta på frågan till att säga Bremens handlare sköter den frågan :lol: :)

Finns det någon billig och bra och superprisvärd svensk kabel? Jorma kanske? :)

Mvh
Peter

Supra?

www.jenving.se

Fråga efter Jörgen

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-06 13:40

Ska man klättra mot toppen gäller det att ha bra och slitstarka kablar.

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-06 13:41

hifikg skrev:Gör ett paketpris med de här:

Bild

$37000 men betänk då att det finns "snabbare" kablar därute... Vojne, hur snabb kan en kabel bli!? Och glöm inte hifimössen och mässingstallriken!

Vi väntade ju på dig *s*
Grattis till 100

De där träbulorna gör sig jättebra hängandes vid vägg under ett Bremen-ägg....

Var sitter egentligen anslutningarna på Bremen-äggen? Det talas om dolda installationer tidigare i tråden och bilderna på hemsidan visar ägg utan kabel...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-07 02:07

hifikg skrev:Gör ett paketpris med de här:

Bild

Vi väntade ju på dig *s*
Grattis till 100

$37000 är ju inte så blodigt. Det enda som återstår är att vänta på att dollarn går ner till 1 öre :)

Jag har inga mässingstallrikar, men jag har en tallrik i tenn. Funkar det lika bra? Jag har en hifimus oxå. Den är jättegullig :)

100 sidor. Jag tänkte fira med lite nostalgi och det frågas lite på högtalarkonstruktörers syn på forumet så vill jag bidra med detta. En gång i tidens gryning, då det begav sig, hände det sig att den globala hjärnmassans übergudar inom högtalare samlades, men überüber fanns inte med på denna seans. Jag visste att den skulle organiseras och jag tyckte redaktionen skulle kontakta Stig Carlsson. På den tiden då det begav sig var rädslan fortfarande kvar för Stig, både från redaktion och från vissa andra. Man var rädd för att seansen skulle spåra ur. Jag tyckte dock att Stig var självskriven. Stig var dock tveksam då jag pratade med honom om det.
Nåväl, mötet blev utan Stigs närvaro.
Bo Hansson är inte med oss längre. RIP. Det här inlägget har jag väntat på att skriva i 3 år och var tillägnad till Bosse och Bosse.

Så här skriver H&M:

Bild

Bild

Bild

Bild

Tyvärr har jag inte fortsättningen på sida 113, men någon annan kanske har.

Ja, det var 1983 och Ljudbutiken låg på Scheelegatan vid Hotel Amaranten. På den tiden sålde vi Carlsson och Snellhögtalarna.

Bengt Olwig, som var med på Högtalarkonstruktörer i debatt som organisatör och skribent, recenserade Snell typ E. Så här såg testen ut.

Bild

Bengt Olwig var skärpt och neutral. Bengt kom till High End Mässan och hälsade på. Det var kul att träffa Bengt igen. Jag ser fram emot att Bo Bengtsson får en renässans och att 2013 kan bli en vändpunkt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-03-07 10:30

Tack för det inlägget. Väldigt intressant. Tänk om det hade gått att få till en ny debatt nu trettio år senare. Det skulle vara intressant att få ta del av vad de i dag verksamma konstruktörerna anser om dessa frågeställningar.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-03-07 11:43

Kul att se Bengt Lindström! Det var en herre som jag och kompisarna häckade hos som tonåring. Vi bodde då bägge i Järna, innan han flyttade till Mölnbo.

Jag minns att han modifierade små förstärkare tex. NAD 3020 med större trafo och elektrolyter. Demonstrerade för oss med öronbedövande kraft t.ex overturen ur "1812", Telarcinspelningen. Favoritmärket var dock Inertia som han höjde till skyarna. Han byggde bl.a. en egendomlig liten högtalare med basen riktad framåt och domediskanten riktad uppåt. Jag tjatade på honom att han skulle göra ett pat tvåvägare av mina Coral Flat 8. Han var väldigt tveksam (vilket jag nu respekterar mer än då) men gav slutligen med sig och kombinerade dessa med ett par piezoelektriska diskanter i en diskret låda. De spelar fortfarande hos mina föräldrar så här 30 år senare.....

Snell E drömde man om men 7400kr var en jättesumma för mig på den tiden. Första bilen kostade 1300kr!
Nu står ett par E3 i källaren och sprider välljud :)

Bengt är nog en av dem som sådde fröet, eller snarare skötte om det för mig så att den fullväxta "ljudnörden" kunde blomma ut långt senare.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2013-03-08 13:13

Ytterligare en akustik fråga,hur viktig är det med eventuell heltäckningsmatta med äggen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-10 00:47

RMA skrev:Ytterligare en akustik fråga,hur viktig är det med eventuell heltäckningsmatta med äggen?

Inte så viktigt. Jag använder själv ingen heltäckningsmatta. Jag har dock en ganska stor kinamatta.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-10 15:52

petersteindl skrev:
RMA skrev:Ytterligare en akustik fråga,hur viktig är det med eventuell heltäckningsmatta med äggen?

Inte så viktigt. Jag använder själv ingen heltäckningsmatta. Jag har dock en ganska stor kinamatta.

Mvh
Peter
oj oj oj, jag är inte religös men de där gubbarna är ju en del av dem inblandade i mina hifistuff. Jag lägger mig ner o tillber!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-10 16:36

matså skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter
oj oj oj, jag är inte religös men de där gubbarna är ju en del av dem inblandade i mina hifistuff. Jag lägger mig ner o tillber!

Snälla, väx upp!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-10 17:05

MagnusÖstberg skrev:
matså skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Snälla, väx upp!

Jamen Magnus, matså lägger sig ner och tillber medans du lägger dig ner och sover :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-10 17:28

MagnusÖstberg skrev:
matså skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Snälla, väx upp!
skall ske min vän, men först måste jag höja taket så jag kan växa upp
Senast redigerad av matså 2013-03-10 17:47, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-10 17:34

Roligt att läsa den där artikeln igen. :) Minns den faktiskt men tycker mig se klarare samband mellan ståndpunkter och produkterna från resp konstruktör idag. Nä, det har nog fortfarande inte hänt så väldigt mycket...^^

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-03-12 12:52

murgatroyd skrev:
En person som jag verkligen saknar är Dimitrij Sovré som drev Glotta.
Det var som att komma till paradiset i hans lägenhet/showroom, först
på Luntmakargatan och senare på Kammakargatan. Jag vet att
Dimitrij inte längre finns bland oss och att sonen sålde ut resterna efter
mässan på KAK-Huset (brevid Grand hotell.) Vilket år?

Citerar mig själv här... 8) Kommer någon ihåg vilket år "High End Mässan"
var på KAK-huset? (enligt ovan)....
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-12 16:14

murgatroyd skrev:
murgatroyd skrev:
En person som jag verkligen saknar är Dimitrij Sovré som drev Glotta.
Det var som att komma till paradiset i hans lägenhet/showroom, först
på Luntmakargatan och senare på Kammakargatan. Jag vet att
Dimitrij inte längre finns bland oss och att sonen sålde ut resterna efter
mässan på KAK-Huset (brevid Grand hotell.) Vilket år?

Citerar mig själv här... 8) Kommer någon ihåg vilket år "High End Mässan"
var på KAK-huset? (enligt ovan)....

Jag minns inte riktigt när mässan på KAK-huset var. Jag skall försöka minnas. Några år på åttiotalets mitt gick mässorna på Hotellet vid Älvsjömässan. Jag tror det hette Star Hotel. Det kan ha varit 1985/86/87. En hifimässa gick av stapeln på Hasselbacken. En mässa gick i stugområdet vid Skogskyrkogården. Det kan ha varit i början på 80-talet. Flera mässor på 90-talet gick på Norra Latin vid Norra Bantorget. Troligtvis gick KAK-mässan på 90-talet. Jag har för mig att Dimitri Sovré gick bort på 90-talet.

Idag skulle jag varit i Italien på möten, men jag har åkt på en andra omgång av influensa samt ögoninfektion igår kväll :evil: Inget roligt alls. Alla väskor står packade i tamburen. Helt värdelöst.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-03-12 16:33

Krya på dig, Peter :) Jag ordinerar en äggtoddy och sängläge 8)

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-03-13 00:54

petersteindl skrev:Jag minns inte riktigt när mässan på KAK-huset var. Jag skall försöka minnas. Några år på åttiotalets mitt gick mässorna på Hotellet vid Älvsjömässan. Jag tror det hette Star Hotel. Det kan ha varit 1985/86/87. En hifimässa gick av stapeln på Hasselbacken. En mässa gick i stugområdet vid Skogskyrkogården. Det kan ha varit i början på 80-talet. Flera mässor på 90-talet gick på Norra Latin vid Norra Bantorget. Troligtvis gick KAK-mässan på 90-talet. Jag har för mig att Dimitri Sovré gick bort på 90-talet.

Idag skulle jag varit i Italien på möten, men jag har åkt på en andra omgång av influensa samt ögoninfektion igår kväll :evil: Inget roligt alls. Alla väskor står packade i tamburen. Helt värdelöst.

Mvh
Peter

Tack, Japp, Star Hotell i Älvsjö minns jag tydligt.
Sen var det väl Hasselbacken som sagt, Stugbyn vid Skogskyrkogården hade jag totalt glömt, men var där... ! KAK-mässan borde varit
i början av 90-talet eller möjligen lite senare, som du skriver. Norra Latinmässorna tror jag var efter KAK-mässan

Tråkigt med resan & hälsan! :cry:

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2013-03-14 04:03

petersteindl skrev: Jag ser fram emot att Bo Bengtsson får en renässans och att 2013 kan bli en vändpunkt.

Mvh
Peter

Tack för de vänliga orden Peter. Ja du, att komma över förlusten av sin livskamrat har tagit mer kraft och energi än jag kunde föreställa mig. Och även om mycket återstår innan livet börjar återgå till det normala, börjar jag dock kunna inse att det förmodligen finns ett ljus i tunnelns ände...

Kanske 2013 blir en vändpunkt som sagt...

Hoppas nu att du kryar på dig från flunsan ASAP!

Mvh/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-14 11:18

petersteindl skrev:Jag minns inte riktigt när mässan på KAK-huset var. Jag skall försöka minnas. Några år på åttiotalets mitt gick mässorna på Hotellet vid Älvsjömässan. Jag tror det hette Star Hotel. Det kan ha varit 1985/86/87. En hifimässa gick av stapeln på Hasselbacken. En mässa gick i stugområdet vid Skogskyrkogården. Det kan ha varit i början på 80-talet. Flera mässor på 90-talet gick på Norra Latin vid Norra Bantorget. Troligtvis gick KAK-mässan på 90-talet. Jag har för mig att Dimitri Sovré gick bort på 90-talet.
Det var väl nån mässa på Sheraton före allt detta också, kanske i början på 80-talet? Jag kommer ihåg att BB var där med CM3 och Kalle Ståhl hade B2-50. Båda var nog ganska nya då.
Tidigare ändå var det någon mässa i Ostermans marmorhallar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-14 14:33

paa skrev:
Det var väl nån mässa på Sheraton före allt detta också, kanske i början på 80-talet? Jag kommer ihåg att BB var där med CM3 och Kalle Ståhl hade B2-50. Båda var nog ganska nya då.
Tidigare ändå var det någon mässa i Ostermans marmorhallar.

Japp, det har varit Hifimässor flera år på Sheraton. På den tiden var Allba med och Jan-Erik Persson jobbade där och hade samarbete med Bo Hansson och då var det troligast i slutet på 70-talet och början på 80-talet. De bästa rummen var hörnsviterna mot vattnet.

Sedan var det mässa på Solvalla ett år. Det var på 80-talet och då var det en grupp av importörer som organiserade mässan. LEAB och Allba ingick och även det företag som importerade Kirksaeter. Jag tror företaget hette Betoma och jag har för mig att Berndt Gosch drev bolaget eller jobbade där. Många distributörer var sura på mig eftersom jag importerade hifi och särskilt Allba gillade inte att jag distribuerade Systemdek och Goldring. Dessa konkurrerade med Ortofon och Thorens.

År 1987/88 tror jag det var som mässan gick av stapeln i de stora mässhallarna i Älvsjö. Ljudbutiken ställde ut och visade McIntosh mm. Det var en stor satsning som Johan Serner gjorde efter mig.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-14 14:38

BB skrev:
petersteindl skrev: Jag ser fram emot att Bo Bengtsson får en renässans och att 2013 kan bli en vändpunkt.

Mvh
Peter

Tack för de vänliga orden Peter. Ja du, att komma över förlusten av sin livskamrat har tagit mer kraft och energi än jag kunde föreställa mig. Och även om mycket återstår innan livet börjar återgå till det normala, börjar jag dock kunna inse att det förmodligen finns ett ljus i tunnelns ände...

Kanske 2013 blir en vändpunkt som sagt...

Hoppas nu att du kryar på dig från flunsan ASAP!

Mvh/BB

Tackar.

Minns du artikeln "Högtalarkonstruktörer i debatt"? Ja, det finns ett ljus på andra sidan tunneln och på vägen dit kan du berätta lite, hur var det att sitta där i panelen då det begav sig? :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-03-14 16:03

petersteindl skrev: hifimässa gick av stapeln på Hasselbacken. En mässa gick i stugområdet vid Skogskyrkogården. Det kan ha varit i början på 80-talet.

Ja, det var 1980. "Fritids Expo", Hittade nämligen en artikel från LTS av Lars-Göran Hedström att mässan gick av stapeln 26-28 september 1980.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-14 19:45

Fanns en HiFimässa på Piperska Muren också runt 79 och innan dess på Hasselbacken där Cerwin spräckte taket.
Sen ordnade undertecknad ihop med Urban Hagman CD-mässan 81 möjligen 82 på Star Hotel som sedan upprepades i Gbg och Malmö.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2013-03-14 19:58

Harryup skrev:Fanns en HiFimässa på Piperska Muren också runt 79 och innan dess på Hasselbacken där Cerwin spräckte taket.
Sen ordnade undertecknad ihop med Urban Hagman CD-mässan 81 möjligen 82 på Star Hotel som sedan upprepades i Gbg och Malmö.

mvh/Harryup

Exakt, skrev lite om Dala Ljud (Piperska Muren) mässan här:
(Femte inlägget)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=53263

Användarvisningsbild
tordnilsson

Hifimässa i Älvsjö mm

Inläggav tordnilsson » 2013-03-14 22:09

Jag minns fortfarande första gången jag hörde Ljudbutikens demo av Spectrum 108 högt ihop med Audio Innovatons 300 rörförstärkare å en Systemdek skivspelaremed för mig okänd tonarm å pickup... OJOJOJ - vilken upplevelse !! Det var då jag bestämde mig för att Experts JVC-anläggningar mm inte dög längre... Haha !
Senare kom jag att köpa en OAK skivspelar med MOTH-arm( Rega-RB250 kopia) samt en Goldring 1040 pickup detta kopplades till en Proton 520 integrerad förstärkare å sen de underbara Spectrum 108 högt som man kunde spela hur j*vla högt som helst med - de gick f*n inte att spela sönder ! vilken anläggning, sån spelglädje -Haha!
Dessa grejer inhandlades av Harryup hos Ljudbutiken på Flemminggatan.
( Visst var det väl så att han hade ljudbutiken ett antal år ? )
Kan fortfarande idag sakna den anläggningen...
/ Tord
Senast redigerad av tordnilsson 2013-03-17 09:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-15 01:54

Harryup skrev:Fanns en HiFimässa på Piperska Muren också runt 79 och innan dess på Hasselbacken där Cerwin spräckte taket.

mvh/Harryup

Ja, Hasselbacken ja. Det var discomässa. Jag hade min Linnspelare på podiet och stod för allt spelande för LEAB på mässan. Wille fanns nere bland publiken. 4 av jordbävningshornen var satta i stjärna runt en stol och den som vågade fick sätta sig i stolen medans basen dunkade i mjälten.

På den tiden var det endast Linn LP12 som klarade att spela på Cerwin med jordbävningshorn och rivnerhusetvolym 8)

Jag pratade nyss med Wille Lilliehöök. 16 st jordbävningshorn användes på mässan. På min Linn LP12 var en Breuerarm monterad. Jag köpte 3 st Breuerarmar, Sålde 2 st och behöll den långa Breuern.

Denna min Linn fick spela mycken Disco.

Hasselbacken fick renoveras efter den mässan. :lol: :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
lilltroll

Artikel

Inläggav lilltroll » 2013-03-16 01:08

Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi