Moderator: Redaktörer
GAS skrev:Vilken kabel borde göra jobbet tekniskt sett bäst CT100/CTF100 eller RG62 om man bara ser till kabeln och bortser från andra komponenter som förstärkare och dylikt?
Hur ser historiken ut runt hur man fann CT100 som en bra kabel för koppling mellan tex CD och förstärkare.
//Johan
Flint skrev:GAS skrev:Vilken kabel borde göra jobbet tekniskt sett bäst CT100/CTF100 eller RG62 om man bara ser till kabeln och bortser från andra komponenter som förstärkare och dylikt?
Hur ser historiken ut runt hur man fann CT100 som en bra kabel för koppling mellan tex CD och förstärkare.
//Johan
Det sägs att kablar inte kan påverka ljudet. Att man bara kan inbilla sig hörbara skillnader.
GAS skrev:Vilken kabel borde göra jobbet tekniskt sett bäst CT100/CTF100 eller RG62 om man bara ser till kabeln och bortser från andra komponenter som förstärkare och dylikt?
//Johan
MagnusÖstberg skrev:Nä IÖ - CT100 är bäst, mycket bättre än din gamla RG62:a
Det är bara att acceptera, svälja och gå vidare. För transport av analoga signaler är det den bästa kabeln.
Flint skrev:shifts skrev:GAS pratar om tekniskt bäst, då behövs väl inget blindtest.
Rätt. Fel av mig. Jag tog som vanligt fel och trodde att ev. påverkan på ljudet var viktigast. Lär mig visst aldrig.
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:shifts skrev:GAS pratar om tekniskt bäst, då behövs väl inget blindtest.
Rätt. Fel av mig. Jag tog som vanligt fel och trodde att ev. påverkan på ljudet var viktigast. Lär mig visst aldrig.
Du har tur i det här fallet. Hade det handlat om pyramidbyggande och du hade gjort ett sådant misstag hade du blivit inmurad!
Typ!Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:shifts skrev:GAS pratar om tekniskt bäst, då behövs väl inget blindtest.
Du har tur i det här fallet. Hade det handlat om pyramidbyggande och du hade gjort ett sådant misstag hade du blivit inmurad!
Ja säkert. Pyramider var gigantiska upp-och-ner-vända spikfötter men ett helt misslyckat och feltänkt tweak som många fick sota för genom att släppa sina liv i förtid. Men de skapade många arbetstillfällen, har jag hört.
MagnusÖstberg skrev:Har av en blyg kille fått förslaget Belden 1694A som överlägsen CT100 men får ju konstatera att kan man inte skriva på forumet saknar man relevant kunskap för bedömningar
Vet inte vad det är för skillnad på ct och ctf.
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Nä IÖ - CT100 är bäst, mycket bättre än din gamla RG62:a
Det är bara att acceptera, svälja och gå vidare. För transport av analoga signaler är det den bästa kabeln.
Mja RG-62 kan vara bättre i vissa situationer där man kräver långa kablar och har utrustning som inte klarar att driva låga och kapacitiva laster. Men har man vettig utrustning så är CT100 nästan alltid bäst.
Det är bara att hosta upp tillverkare och artikelnummer. Det här är Faktiskt.se och lösa påståenden utan bakomliggande elementära data göre sig icke besvärIngOehman skrev:Ja, det är därför den har så låg kapacitans. Den bästa av alla RG62 som jag
känner till som har tillverkats är en grå en som hette mini-RG62. Idag finns
det så vitt jag vet ingen kabel som kan matcha denna i fall då låg kapacitans
och smidig kabel är de viktigaste egenskaperna, även om en vanlig RG62 inte
kommer så långt efter.
Och för dem som envisas med att påstå att en kabel är entydigt bättre än en
annan (vilket är fel) eller rättare sagt för dem som går på sådant prat, vill jag
hänvisa tillbaka till mitt förra inlägg i tråden. Och till Naqs.
Vh, iö
sprudel skrev:Jaha, och var får man tag i CT100 då?
Kör nu med RG62 till alla analoga anslutningar, men behöver löda lite nytt då det är omdisponering i hyllan. Ska prova att nyttja Oppo 105 som försteg, DA, surroundhanterare mm.
sprudel skrev:Jaha, och var får man tag i CT100 då?
Kör nu med RG62 till alla analoga anslutningar, men behöver löda lite nytt då det är omdisponering i hyllan. Ska prova att nyttja Oppo 105 som försteg, DA, surroundhanterare mm.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster