ska göra bra kabeltest

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-08 01:57

zartok skrev:Om folk redan vet om det är skillnad via blindtest så är det ju rätt onödigt :)

Övertyga mig. :wink:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-08 13:40

Kan prata med mats på LYD om det kan vara av intresse iofs. han borde ju ha något mes rör hemma heöa.tiden :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-08 13:58

zartok skrev:Kan prata med mats på LYD om det kan vara av intresse iofs. han borde ju ha något mes rör hemma heöa.tiden :)

Det är bra. Jag har själv aldrig gjort någon bt mellan rör och trissor men fördrar helt klart rör för hifi. I alla fall vad det gäller slutsteg där jag tycker skillnaden är som bäst. Men jag kan alltså vara lurad även om jag kollar hur jag reagerar undet långtidslyssning på någon månad till något år. De flesta trissehäckar åker ut efter 20 sekunder till en minut. Mitt eget LM3886-bygge blev dock kvar något år vilket är ett transistorrekord men det har nu fått ge efter för ett rörsteg igen med en känsla av befrielse som följd. Lyssningen har ökat betydligt iom det bytet. Det vore kul att höra vad du kan vaska fram med mer objektivitet. Men tyvärr är det nog så att inte heller alla rörprylar kan kallas hifi. Kulturen har liksom vittrat sönder och ersatts med motkoppling. :wink:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-08 16:45

Själv vet jag INGET om rör förutom att dom måste bytas ofta (ofta och ofta, 1000h?) och att dom blir varma. jättevarma :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-08 16:52

zartok skrev:Själv vet jag INGET om rör förutom att dom måste bytas ofta (ofta och ofta, 1000h?) och att dom blir varma. jättevarma :)

Åsså lyser dom hemtrevligt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-08 20:44

2-ch skrev:
zartok skrev:Själv vet jag INGET om rör förutom att dom måste bytas ofta (ofta och ofta, 1000h?) och att dom blir varma. jättevarma :)

Åsså lyser dom hemtrevligt.

Ja, det är ruskigt snyggt, och slår an på nostalgivibbar om något riktigt fint!
Ibland låter det också ruskigt bra, eller hur Lennart J. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-08 22:59

ja, alltså, jag visste inte ens om att dom lyste hemtrevligt =D
jag trodde att dom gav ifrån sig ett ganska svagt sken, betydligt svagare än tex en julljusstake eller ett värmeljus =D

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-09 10:10

zartok skrev:ja, alltså, jag visste inte ens om att dom lyste hemtrevligt =D
jag trodde att dom gav ifrån sig ett ganska svagt sken, betydligt svagare än tex en julljusstake eller ett värmeljus =D

Beror på vilka rör som används. De rör jag använder (300B, KT90) och har använt (EL34, KT88/6550), är/var ljussvaga. Ett svagt glödande som i princip endast syns i totalmörker. Det handlar alltså inte om glödlampssken.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-09 11:13

EL34 i halvljus...

Bild
Fast visst ser det varmare ut när man släcker ner helt
Bild

Använder rören numera bara för att sprida placeboglöd i lyssningsrummet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-09 12:06

hifikg skrev:Använder rören numera bara för att sprida placeboglöd i lyssningsrummet.

Helgerånare! Ungefär som att ha en p-rulle på i bakgrunden för att förhöja upplevelsen med hustrun... :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-09 12:42

bensnake skrev:
hifikg skrev:Använder rören numera bara för att sprida placeboglöd i lyssningsrummet.

Helgerånare! Ungefär som att ha en p-rulle på i bakgrunden för att förhöja upplevelsen med hustrun... :wink:

Har inte alla det!?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-09 14:08

hifikg skrev:
bensnake skrev:

Har inte alla det!?

8)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-03-10 10:42

Hahaha ... :lol:

Men jäkligt OT ... :?

Eller iofs, kanske bara knappt lite OT, om det är placebo-effekterna
vi diskuterar ... :)
Senast redigerad av aisopos 2013-03-10 10:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-10 14:21

aisopos skrev:Hahaha ... :lol:

Praktiserade igår natt. Placebo my ass! (Brukar annars bara tillämpa förfarandet när vi bor på hotell men va' fan, barnfritt igår, ju... :D )

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-10 14:55

Och? Upplevdes kabeln som tillfredsställande? Med eller utan strumpa? Blindtest?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-10 15:53

hifikg skrev:Och? Upplevdes kabeln som tillfredsställande? Med eller utan strumpa? Blindtest?

Mycket. Och ingen strumpa (känns inte som på riktigt, dessutom är den grov nog utan sånt bjäfs...). Blindtest låter sig dock icke göras enär förfarandet ej funkar om man blundar... :wink:

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2013-03-10 18:15

bensnake skrev:
aisopos skrev:Hahaha ... :lol:

Praktiserade igår natt. Placebo my ass! (Brukar annars bara tillämpa förfarandet när vi bor på hotell men va' fan, barnfritt igår, ju... :D )

Var är bilderna?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-10 18:24

zartok skrev:... helt OT, men låter rörförstärkare verkligen annorlunda mot vanliga förstärkare av exempelvis ab-klass?

innan någon svarar, jag vill naturligtvis ha blindtesterfarenheter. jag upplever själv skillnader på förstärkare även fast jag har gjort blindtest som säger annorlunda =D

Generellt kan man nog inte säga något. Jag var med på en blindtest där vi undersökte ett transistor- respektive rörsteg med avseende på hur de var för sig färgade signalen. Resultatet blev att vi inte kunde höra någon färgning från transistorsteget och att rörsteget färgade signalen tydligt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-10 18:54

hahaja, fan vad det kan bli ot här inne :D

vi ska testa daccar blint så småningom, det kan bli kul. där tror vi alla på skillnader :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-10 19:54

zartok skrev:vi ska testa daccar blint så småningom, det kan bli kul. där tror vi alla på skillnader :)

Om ni har möjlighet, testa ADC/DAC-kombinationer. På så sätt kan man göra äkta F/E-lyssning och bara koppla i eller ur kombinationerna.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-10 22:54

Almen skrev:
zartok skrev:vi ska testa daccar blint så småningom, det kan bli kul. där tror vi alla på skillnader :)

Om ni har möjlighet, testa ADC/DAC-kombinationer. På så sätt kan man göra äkta F/E-lyssning och bara koppla i eller ur kombinationerna.

Fast man kommer att testa något som man inte kommer använda. Jag ser ingen poäng då det är en lyssningstest att blanda in andra okända parametrar och kombinationer.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-10 23:20

våra blindtester baseras på verkliga vardagsrum, så av den anledningen så tror jag att ren dac-utmaning kommer att vara det primära att testa. vi ska försöka att få tag i en dyr dac och sen köra en råbillig skithög för att höra om det går att skilja dom åt blint med nivåmatchning :)

... preliminärt sker testet om 27 dagar på LYD i Umeå, och alla som är intresserade av att komma är varmt välkomna. PM'a mig så att jag kan hålla er uppdaterade med eventuella ändringar i schemat :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-11 11:16

zartok skrev:våra blindtester baseras på verkliga vardagsrum, så av den anledningen så tror jag att ren dac-utmaning kommer att vara det primära att testa. vi ska försöka att få tag i en dyr dac och sen köra en råbillig skithög för att höra om det går att skilja dom åt blint med nivåmatchning :)

... preliminärt sker testet om 27 dagar på LYD i Umeå, och alla som är intresserade av att komma är varmt välkomna. PM'a mig så att jag kan hålla er uppdaterade med eventuella ändringar i schemat :)

OK, lycka till!

P.S. Till skillnad från kabeltestet blir det här extremt viktigt med nivåmatchningen för att undvika Typ I-fel.
Senast redigerad av Almen 2013-03-11 11:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-11 11:41

En DAC test, det tycker jag är värt en ny tråd :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-11 12:34

Jag ska samtala lite med mats på LYD och fråga om han har någon referensdac. om någon (ex tvett) har en riktigt bra eller riktigt dålig dac så är det hemskt välkommet att skriva det :D

när vi bestämmer oss för dactest så kommer nog en ny tråd :)

Föregående

Återgå till Teknikforum