Kjell&co signalkabel OBS!! Ingen kabeldebatt!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-22 22:57

Nu vill jag egentligen inte störa när IÖ försöker få denna tråd på rätt köl igen. Men Farbror Rydberg, tycker du att jag klagar för mycket, så tar jag det gärna :lol: Då jag mest läser här faktiskt, tillbringar mer tid på andra forum :wink:
fbk, du verkar sugen på moderatorjobbet.

Kanske tre valfria faktiskt-hänglås till julklapp skulle sitta fint

:lol: Oj oj oj vad kul det skulle vara... :lol:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-22 23:31

Hur var det nu då, är det någon som vet om elbasar är värre än elgitarrer i det här avseendet och i så fall varför?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-22 23:33

Elbasar är helt klart värre.

Definitivt för att de har et större och känsligare register (lågfrekvenstare grundton och "transparentare" övertonsbildning - läs; lättare att höra igenom - trots att övertonerna sträcker sig hela vägen upp i diskantområdet).

Eventuellt även för att elbasmickar skiljer sig tekniskt, men jag har bara undersökt effekterna praktiskt, inte analytiskt. Någon som känner till hur impedanserna typiskt skiljer sig?

dawen skrev:Öhman, när det gäller elbasspel, vad anser du om trådlösa lösningar? Är det bu och bä eller kan det hålla tillräckligt hög kvalitet? Det underlättar ju utan tvekan för basisten eftersom denna har full rörlighet, något som musiker av framför allt populärmusik uppskattar. D.S.

Ligger utanför frågan eftersom det kräver en aktiv lösning där man inte överför energi från mikrofonen (vilket är orsaken till att det är så svårt att inte få jättefärgning) utan bara signal.

I princip är jag dock positiv till ALLA lösningar där man har aktiva mikrofoner, eftersom elbasar med passiv mikrofon rätt ut i kabeln alltid drabbas så illa av överförningen i allmänhet och kabeln i synnerhet. Dock är faktiskt elbasförstärkare också rätt ofta inte rättvisa mot basarna!

Skall man ha ut "maximalt med musik" behövs mycket högohmigare ingångar än nästan någon elbasförstärkare erbjuder. :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-23 01:00

Margaux skrev:Jag har faktiskt också Mayros kablar hemma i massor.

Dessa förmedlar signaler från/till följande apparater/objekt:

Lp12 (10m)
Revox B77 (till/från 10 m)
ICE 1000w som driver Profundus Y2 (10m)

Sammanlagt alltså 40 meter prisvärd prima signalkabel. Kan varmt rekommendera kabeln då den är robust, prisvärd och antagligen gör sitt jobb vad gäller överöring av signalen :D

MINA KABLAR???
Jag blev så snopen så jag kollade.. Mina kablar sitter ju kvar ju 8O
Så du har nog nån annans kablar i så fall ju...

Nån som saknar lite kablar här tro :lol: :lol:

Och nope.. Jag VAR lite irriterad förut då jag såg allt som inte tråden handlade om..

Men som med allt här i livet.. Då man inte kan gå emot dom så gå med dom.. Allt blir enklare då. Men fan så tråkigare bara för alla..

Ven skulle ni ha att skälla o bråka med. Alla andra verkar ju tappa stinget efter ett kort tag ju... :lol:

till o med FBK har ju blivit lite lagom gullig i tonen ju.. Hetsporren har snudd blivit snällast här ju... O renhriks är ju osynlig...

phuu. en efter en pallar inte med trycket... Men ja är glad o kvar...

Så oroa er inte grabbar... Jag ska nog finnas till hand för er så ni inte somnar till helt i LTS tröjorna här...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-23 01:04

Mayro skrev: Jag ska nog finnas till hand för er så ni inte somnar till helt i LTS tröjorna här...

Tröjor? Finns det tröjor också, var är dom då, jag trodde det bara var tidningen som inte kom! :(
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-23 01:05

Har LTS transparenta labrockar som de har på sig på finare tillställningar?

Typ mätningar och sånt?

:wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-23 08:27

Mayro jag är arg som ett bi. Jag hatar tjatet om Nad 208, och Ekkkabel, ha tillåt mig le :D Tror ni att jag skulle vilja ha en töntmätkabel? Nej jag älskar musik. Mätning överlåter jag åt dom som kan det som tex Öhman, Morello och Audio pro osv, själv lyssnar jag med öronen och tar ut det bästa (som jag tycker såklart).

:evil: :evil: :evil: :evil:

Ps Tillber Transparentkablar och naturligtvis Sword 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-09-23 10:02

Tack, herr Öhman.
Alltid bra och intressanta svar.
:D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-23 10:17

Nu är det så Ingvar att du skall inte använda aktiva mikrofoner om du vill ha ut ett ljud som är ofärgad. Jag visade ditt inlägg för min arbetskamrat och han har hållt på och spela bas, gitarr, mixtrat osv i många år så han borde veta.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-09-23 10:30

mats skrev:Nu är det så Ingvar att du skall inte använda aktiva mikrofoner om du vill ha ut ett ljud som är ofärgad. Jag visade ditt inlägg för min arbetskamrat och han har hållt på och spela bas, gitarr, mixtrat osv i många år så han borde veta.

Samtidigt har två av mina kompisar spelar bas, gitarr och flera andra instrument under drygt 30 år och de har ingen aning om detta. Tror de flesta basister och gitarrister helt enkelt pluggar in sin bas eller gura med en kabel första dan det behövs och sedan inte tänker så mycket på att det skulle spela nån roll. Mickar, effektboxar och olika stärkare däremot är de väl förtrogna med. Kabel tror jag dock de inte funderar på.

Världen funkar ofta som: "Vi har alltid gjort så här och det funkar bra så varför ändra på det"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-23 11:29

UrSv skrev:
mats skrev:Nu är det så Ingvar att du skall inte använda aktiva mikrofoner om du vill ha ut ett ljud som är ofärgad. Jag visade ditt inlägg för min arbetskamrat och han har hållt på och spela bas, gitarr, mixtrat osv i många år så han borde veta.

Samtidigt har två av mina kompisar spelar bas, gitarr och flera andra instrument under drygt 30 år och de har ingen aning om detta. Tror de flesta basister och gitarrister helt enkelt pluggar in sin bas eller gura med en kabel första dan det behövs och sedan inte tänker så mycket på att det skulle spela nån roll. Mickar, effektboxar och olika stärkare däremot är de väl förtrogna med. Kabel tror jag dock de inte funderar på.

Världen funkar ofta som: "Vi har alltid gjort så här och det funkar bra så varför ändra på det"

jag menade kabel, annars håller jag med dig, vanans makt är stor.

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-23 15:12

mats skrev:Mayro jag är arg som ett bi. Jag hatar tjatet om Nad 208, och Ekkkabel, ha tillåt mig le :D Tror ni att jag skulle vilja ha en töntmätkabel? Nej jag älskar musik. Mätning överlåter jag åt dom som kan det som tex Öhman, Morello och Audio pro osv, själv lyssnar jag med öronen och tar ut det bästa (som jag tycker såklart).

Har du funderat på varför du blir ARG?

1. Förtjänar verkligen apparater och kopparsnören så mycket känslor?

2. Varför blir man egentligen arg och upprörd när någon med teknisk kunskap påstår att kablars inverkan normalt är försumbar och i undantagsfall minimal, och belägger detta påstående med teoretisk förklaring, mätning och lyssning? Varför blir vissa upprörda och inte eftertänksamma i sådana fall? Varför är det värt känslor?

En försynt och vänligt menad fråga utan ironi eller satir.

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-23 16:00

DTH skrev:
mats skrev:Mayro jag är arg som ett bi. Jag hatar tjatet om Nad 208, och Ekkkabel, ha tillåt mig le :D Tror ni att jag skulle vilja ha en töntmätkabel? Nej jag älskar musik. Mätning överlåter jag åt dom som kan det som tex Öhman, Morello och Audio pro osv, själv lyssnar jag med öronen och tar ut det bästa (som jag tycker såklart).

Har du funderat på varför du blir ARG?

1. Förtjänar verkligen apparater och kopparsnören så mycket känslor?

2. Varför blir man egentligen arg och upprörd när någon med teknisk kunskap påstår att kablars inverkan normalt är försumbar och i undantagsfall minimal, och belägger detta påstående med teoretisk förklaring, mätning och lyssning? Varför blir vissa upprörda och inte eftertänksamma i sådana fall? Varför är det värt känslor?

En försynt och vänligt menad fråga utan ironi eller satir.

Mvh

Jag ska inte svara för Mats, det klarar han själv.

För min egen del blir jag ganska trött när alla diskussioner om ljudande apparater hamnar i diskussionen om teknikaliteter, mätmetoder och att "det inte är någon skillnad på... (välj själv lämplig pryl)" Vidare så får man reda på att en halv dB´s avvikelse i ytterändan på ett frekvensområde är så nära katastrof man kan komma, att en upplevd naturligare klang från ett instrument bara är dist för apparaten mäter minsann si och så. Rytm och upplevd dynamik (som inte kan förklaras med en enkel s/n-mätning anses som nys, möjligen placeboeffekt. Kan man inte backa upp sin välgrundade åsikt med mätdata är man inte vatten värd och "har inte förstått".

Och så avrundas resonemanget med några mätdata som står för Hela Den Stora Sanningen och F/E-test. Amen.

Efter detta brukar det bli några sidors diskussioner om mätdata, f/e-test, EKK-kablar, frontplåtar till Nad208 för att slutligen gå helt i spinn med personpåhopp, dyslexidiskussion och förlåt för allt möjligt :D

Kabeldebatter är typiskt sådana diskussioner. Själv ska jag inte säga något om kablars "ljud", jag använder EKK (häpp!)....

Så jag kan förstå om någon blir upprörd, även om det ibland barkar iväg utav bara... :lol:

/ B

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-23 16:35

Bill,

kloka ord, som vanligt. Det ligger nog mycket i att det eviga upprepandet av samma sak :oops: kan bli ganska irriterande. Kanske är det så att det inte är sakfrågan i sig som upprör utan det faktum att alltid samma argument dyker upp med välkänd och meningslös utgång. Åtminstone en icke försumbar faktor.

Funderade bara lite över storleksordningen på känslosvallet och tänkte att det kunde vara intressant att fråga någon som blir irriterad.

Mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-23 20:54

Har du inte svarat själv egentligen här? Om du läser VAD du skriver. Och med vilket UTGÅNGSLÄGE du skriver...

Jag anser du torde lätt finna svaret själv ärligt talat... Det kan inte bli just mer uppenbart anser jag..

Om du försöker läsa OBJEKTIVT . DVS med dom tre olika "synsättens" syn...

Skrivet UTAN ironi elakhet eller baktanke. Så du vet... 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-25 22:32

Nä, det är inte uppenbart.

Berätta!

Varför blir folk (vissa människor) arga när andra berättar vad de har att berätta?

Eller den ännu bättre frågan - varför blir nämnda människor inte eftertänksamma?
Varför vill de inte undersöka de påståenden de inte tror på, utan bara förneka dem? :o

Kort sagt - varför finns det vissa som INTE vill lära sig mer? (Exempelvis att förstå de männistor vars påståenden man inte tror på, men å andra sidan inte heller kan påvisa vara felaktiga.)

Även detta skrivet utan ont uppsåt. Som alltid. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Gerhard46

Inläggav Gerhard46 » 2005-09-26 03:19

IngOhman:

Du är duktig på att skriva bra, informativa inlägg du. Med ödmjukhet. Synd att du inte alltid bemöts med samma respekt.

EDIT
varför finns det vissa som INTE vill lära sig mer?

Inte så konstigt, även om det kanske är lite taget ur sitt sammanhang.

Jag är civ-v (väg & vatten) och förundrar mig lite varför så få vill veta hur naturen/vår värld fungerar. Som tur är intresserar sig folk för olika saker. Vissa vill veta hurvida supersträngteorin är sann, andra vill veta allt om anatomi eller arkeologi.

Poängen är väl, ganska få hifi-entusiaster bryr sig om tekniken bakom själva återgivningen.

Jag tycker lite "synd" om dem som inte gör det då de ofta lägger en massa pengar på tweaks som har noll med "förbättring" att göra.. annorlunda. ;)

Hoppas någon förstår vad jag menar. :)

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-26 09:32

Gerhard46: "IngOhman: Du är duktig på att skriva bra, informativa inlägg du. Med ödmjukhet. Synd att du inte alltid bemöts med samma respekt."

Jag är inte så säker på att jag alltid håller med där. Bra, rent språkligt, kan jag hålla med om. "Ödmjukhet" är nog däremot inte det första ordet jag skulle använda för att generelt beskriva Öhmans agerande här på forumet. Kanske snarare "självsäkerhet". Däremot håller jag med om att många av hans inlägg är informativa och det är nog ingen som förnekar att Öhman ligger inne på en hel del kunskaper som kan vara intressanta att ta del av för många av oss.

"Synd att du inte alltid bemöts med samma respekt." Så kan det kanske vara ibland (även om jag menar att även det motsatta förhållandet förekommer). En del av förklaringen tror jag ligger i att Öhman "får skulden" för att några av hans symatisörer inte direkt är några världsmästare i öppenhet, ödmjukhet och "trevligt samtalsklimat". Att Öhman ska få stå till svars för sympatisörernas snedsteg är givetvis inte rätt, men kanske ändå ganska förståligt. Och på samma sätt menar jag att det är förståligt att även Öhman emellanåt har svårt att hålla ödmjukheten uppe, precis som de flesta av oss andra. Vi befinner oss på ett webbforum där man många gånger känner att man måste ta i lite mer än i en vanlig samtalssituation för att få fram sin poäng. Ganska rimligt egentligen.

:)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-26 09:43

Blue skrev:"Synd att du inte alltid bemöts med samma respekt." Så kan det kanske vara ibland (även om jag menar att även det motsatta förhållandet förekommer). En del av förklaringen tror jag ligger i att Öhman "får skulden" för att några av hans symatisörer inte direkt är några världsmästare i öppenhet, ödmjukhet och "trevligt samtalsklimat". Att Öhman ska få stå till svars för sympatisörernas snedsteg är givetvis inte rätt, men kanske ändå ganska förståligt. Och på samma sätt menar jag att det är förståligt att även Öhman emellanåt har svårt att hålla ödmjukheten uppe, precis som de flesta av oss andra. Vi befinner oss på ett webbforum där man många gånger känner att man måste ta i lite mer än i en vanlig samtalssituation för att få fram sin poäng. Ganska rimligt egentligen.

:)

Min markering i extra tjocka linjer.

Vilka, gärna med namn (så att dessa kan försvara sig mot vad du vill påpeka) anser du är så otrevliga som du beskriver, samt ge exempel på när/var de har skrivit så. För att bättring ska ske måste man få reda på när människor anser man varit överjävlig!
Sedan förstår jag itne varför IÖ får stå till svars för andras klavertramp, varför i fridens namn ska han det? Ska vi alla skaffa någon som "tycker lite lika" som ska stå till svars för våra handlingar?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-26 10:09

Slartibartfast:

Tror Blue menade att Ö fått stå till svars, inte att det är hans plikt att göra så. Det är många som skriver i Öhmans namn, direkt eller indirekt. Sen handlar inte tråden om Öhman (starta gärna en annan, för han verkar vara en trevlig prick) utan om Kjell å companis kablar.

Så, tillbaka till tråden, pöjkar! :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-26 10:21

Citat från Kjell & Company:

Valet av förstklassigt material i kombination med noggranna tillverkningsprocesser placerar Clicktronic bland de främsta tillverkarna på marknaden.

Och vilka är dessa??

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-26 10:40

Mycket bra inlägg Blue! Det är ju inte för inte som de kallas för Ino Army :roll:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-26 10:50

fbk skrev:Mycket bra inlägg Blue! Det är ju inte för inte som de kallas för Ino Army :roll:

Man brukar säga att man inte ska släcka en eld med bensin.

Ödmjukhet verkar inte vara din starka sida heller... :roll:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-26 10:51

Vee-Eight skrev:Sen handlar inte tråden om Öhman (starta gärna en annan, för han verkar vara en trevlig prick) utan om Kjell å companis kablar.

Så, tillbaka till tråden, pöjkar! :)

:roll: 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-26 11:03

"Och så avrundas resonemanget med några mätdata som står för Hela Den Stora Sanningen och F/E-test. Amen. "

AMEN! Var ligger den heliga mätkyrkan :D?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-26 11:08

fbk skrev:Mycket bra inlägg Blue! Det är ju inte för inte som de kallas för Ino Army :roll:
:lol: :lol: :lol:

fast lite elakt var det nog :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-26 12:21

Man brukar säga att man inte ska släcka en eld med bensin
Jax, om du ser denna gubbe :roll: så är den väll inte lika med att man "vill" släcka elden med bensin :o Jag tycker faktiskt uppriktigt talat, att det är tråkigt att den s.k.a. Ino Army finns.
Blue beskriver det bra.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-26 12:28

Ino Army finns.

Trams. Jag tycker att ni kan starta en ny tråd så denna får en chans att hitta tillbaka till topic 8)

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-26 12:43

fbk skrev:
Man brukar säga att man inte ska släcka en eld med bensin
Jax, om du ser denna gubbe :roll: så är den väll inte lika med att man "vill" släcka elden med bensin :o Jag tycker faktiskt uppriktigt talat, att det är tråkigt att den s.k.a. Ino Army finns.
Blue beskriver det bra.

... och du tillhör Blue Army. :wink:

Allvarligt talat, ditt inlägg var fullständigt onödigt och bidrar bara till att infektera debatten. Trams som Kribban sa.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
krellfan

Inläggav krellfan » 2005-09-26 12:59

Är inte på något sätt anknuten till Ino eller LTS, NAD208 (Krell som Nic'et antyder), men fascineras av denna lägerindelning som FBK, mats, salig Jorma m.fl. drar fram hela tiden.

Kan bara luta mig bakåt som relativt passiv forumläsare -- analysera och reflektera över vem som tillför saklighet och vettig/väsentlig/nyttig information och vem som tillför TRAMS, felaktigheter och meningslöst tyckande.

101 - 0 till team Ino (meningslöst tyckande av mig iofs)

IMO
krellfan

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi