Det tar tid innan man lär sig hur det ska låta..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 12:10

KarlXII skrev:
Flint skrev:KarlXII
Japp. Det var härliga tider, förr.

Mm. Men det är det nu också! :D

Förvisso, för vissa. De som är i präglingsåldern. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-15 12:14

Nattlorden skrev:Peter: Viväntar därför på:
Bild

Vem är vi? Inte jag i alla fall. Jag väntar på Bremenäggen från underleverantör. Sedan är det klappat och klart och löst. Ja, det finns några saker till att göra 8) :)

Skämt åsido. Analytisk perception går stick i stäv mot upplevd perception. Om man åker berg och dalbana och får uppdraget att vid varje tidpunkt skriva ner vad som upplevs så får man i slutänden ett skrivet dokument som är en slags redogörelse av att åka berg och dalbana. Men om man därefter frågar resenären vad han upplevde under berg och dalbanans resa så kan han knappast svara. Han måste läsa i protokollet. Vad han däremot kan svara är att han skrivit ett protokoll med redogörelse. Skall han uppleva också, så måste han åka en gång till, men då, utan att skriva.

Båda sakerna d v s analytisk perception och upplevd perception går inte att förena samtidigt. Det sätter nervsystemet P för. Antingen är man parkerad, eller också kör man.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-03-15 12:18

nadifierad skrev:Jag känner igen mig själv i din beskrivning.
Kan ibland sakna den tiden, då jag tror att jag njöt mer av musiken då.
Uppgradering då, handlade om större förstärkare och fetare högtalare för att kunna avnjuta favoritmusiken ännu högre :) .
Nu för tiden låter jag tyvär ofta ljudkvalitèn spela för stor roll, och det stör min musiknjutning.
Fast ibland, när musiken tar över, så blir det ytterligare en dimension om det låter riktigt bra 8) .

ja tyvärr...

Bla därav så får nu HiFi vara för min del, då jag inte kan hantera just detta i huvudtaget :roll:

Just nu har jag lyssnat mest vis min bärbara dators inbyggda högtalare senaste månaden :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-15 12:19

Jag njöt mer av musiken i sig innan jag började jaga ljudkvalité. Förhoppningsvis tar jakten slut en dag. Egentligen är det musik jag är intresserad av, inte ljud. Det bästa är givetvis att spela själv, det tycker jag är det mest njutningsfulla sättet känna musiken.

Mvh, Anders
Ps. Sannolikt tycker fortfarande de flesta forummedlemmar att mina anläggningar låter dynga, fast för mig låter det mycket bättre nu än när jag började min jakt. ds
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2013-03-15 12:20

petersteindl skrev:Jag väntar på Bremenäggen från underleverantör. Sedan är det klappat och klart och löst. Ja, det finns några saker till att göra 8) :)

Är äggen löskokta?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-15 12:47

JanBanan skrev:
petersteindl skrev:Jag väntar på Bremenäggen från underleverantör. Sedan är det klappat och klart och löst. Ja, det finns några saker till att göra 8) :)

Är äggen löskokta?

Nej, de är perfekt kokta :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-03-15 15:38

Är det bara jag som upplevt lite av en bell-kurva i hifi-intresset?
Från början visste jag inte hur bra musiken kunde återges.
Idag så är jag rätt oimponerad av majoriteten av kommersiella produkter även om min egen anläggning är ganska enkel och anspråkslös.

Jag har till stor del slutat att jaga detaljer och fokuserar i första hand på spelglädje och musikalitet. Det betyder för mig att det är viktigare att foten vickar och att jag vill spela luftgitarr än att jag kan plocka ut de svagaste nyanserna. När det är bra så glömmer jag att lyssna på "ljudet" och tappar bort mig i musiken.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-15 15:50

Flint skrev:
Richard skrev:
sprudel skrev:
Svante skrev:Ja, att lyssna efter hifikvaliteter är definitivt något man behöver lära sig. Och eftersom det inte finns som skolämne så låter det som det gör om många prylar och fonogram idag.

Egentligen är det märkligt hur omedvetna vi är om "högtalarfiltret" som vi har i hjärnan. Alltså, så fort vi lyssnar på återgiven musik tänker vi bort återgivningen och hör det som är bortom kanalen. Filtret är förstås bra, annars skulle vi inte kunna prata i telefon, men just den totala omedvetenheten om det fascinerar mig.

Fast det är väl bra att högtalarfiltret finns. Då kan ju alla hitta sin väg till musiken, via sin anläggning. I alla fall så länge det inte finns alltför mycket störande delar som gör att man snubblar på vägen dit.
Det är väl de här störande delarna som man diskuterar på forum, och varför vi har olika hangups, vilket kan vara svårt för en del att inse.

Håller inte med Svante.

Att musiken låter rätt, eller känns rätt, är inget man behöver lära sig- det finns naturligt hos alla.

Instämmer.

Att trimmas in i gällande hifi-kultur är bara onödigt.

...och om jag påstår att dagens aplåtande fonogram är en konsekvens av att folk inte hör ljudkvalitet utan det där som ligger på andra sidan kanalen, vad tycker ni om det?

Jag tycker absolut att folk som producerar fonogram och hifiapparater behöver skola sitt hifilyssnaröra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-15 16:07

Det tar ännu längre tid att veta vad man egentligen vill ha - d.v.s. att de flesta av oss fick genomlida CD- och mp3-eran innan man insåg att Vinyl är det enda sanna musikmediet värt att använda :)

Eller mer allvarligt; hur vi ska utfora gränssnittet gentemot musik i den heldigitala tidsåldern är en stor fråga. Mycket viktigare än små nyanser i ljudet om man vill vara lite elak. Spotify är inte nåt givet format. Eller Win 8.

Vad vill vi ha, egentligen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 16:09

Svante skrev:Jag tycker absolut att folk som producerar fonogram och hifiapparater behöver skola sitt hifilyssnaröra.

Dom skapar ju trender som säljer. Att sälja är det enda viktiga. Lyssnarna mäts i penger. Välljud är dött.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2013-03-15 16:17

saknar på sätt och vis tiden då jag spelade musik med innehåll som jag tyckte om, nu har det ofta blivit så att dåliga inspelningar går bort. Har mer än en gång lyssnat på musik i bilen som jag senare spelat upp i anläggningen hemma och insett att inspelningen varit så dålig att låten inte är rolig att lyssna på...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-15 16:20

Flint skrev:
Svante skrev:Jag tycker absolut att folk som producerar fonogram och hifiapparater behöver skola sitt hifilyssnaröra.

Dom skapar ju trender som säljer. Att sälja är det enda viktiga. Lyssnarna mäts i penger. Välljud är dött.

En av anledningarna till att välljud är dött är (imho) att gränssnittet är så totalt förvirrat idag. Mänger av filformat, gränssnitt, mediatyper, verktyg - vem i h-e hinner bry sig om ljudet som inte är född med LP-skivan i åminnelse?

På den tiden satt man ner och lyssnade och ägnade inte tid åt att surfa, konfigurera, installera, kategorisera, konvertera Musik.

Det var bättre förr :x

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-15 16:32

phloam skrev:
Flint skrev:

En av anledningarna till att välljud är dött är (imho) att gränssnittet är så totalt förvirrat idag. Mänger av filformat, gränssnitt, mediatyper, verktyg - vem i h-e hinner bry sig om ljudet som inte är född med LP-skivan i åminnelse?

På den tiden satt man ner och lyssnade och ägnade inte tid åt att surfa, konfigurera, installera, kategorisera, konvertera Musik.

Mnjae, då satt man ju å valde mellan chrome, metallic band, Dolby B,C ...nålinställningar, hade ingen återgivning under 50Hz och stärkarna var på 2x20W etc....

Det var inte bättre för, vi är bara äldre å hänger kvar vid gammal teknologi som absolut har sina förtjänster men kan på inget sätt konkurrera med de nya digitala formaten vad det gäller utbud, tillgänglighet etc....
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-15 16:32

Flint skrev:

Jag utgår från att du inte tycker sådär själv.

Tycker du själv att de som producerar fonogram behöver utbildas för att göra mer välljudande fonogram, eller är du nöjd som det är?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 16:36

Svante skrev:
Flint skrev:

Tycker du själv att de som producerar fonogram behöver utbildas för att göra mer välljudande fonogram, eller är du nöjd som det är?

Jag bryr mig inte längre. Marknaden är som den är. För egen del har jag nästan helt slutat lyssna på musik. Skivbolagen kan köra sk¤ten i botten om dom vill.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-03-15 16:37

KarlXII skrev:...Forever and Ever - Demis Roussos
I can help - Billy Swan
You Ain't Seen Nothing Yet - Bachman Turner Overdrive
Plus lite annat som jag inte kommer på vad det är...

Detta borde alltså ha varit 1974.

Åhhhh, blir till att gräva lite på Spotify ikväll! 8)
.....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-15 16:38

phloam skrev:Det tar ännu längre tid att veta vad man egentligen vill ha - d.v.s. att de flesta av oss fick genomlida CD- och mp3-eran innan man insåg att Vinyl är det enda sanna musikmediet värt att använda :)

Fast så är det ju inte. Möjligen är det det enda mediet som branschen har klarat att använda.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-15 16:38

phloam skrev:På den tiden satt man ner och lyssnade och ägnade inte tid åt att surfa, konfigurera, installera, kategorisera, konvertera Musik.

Det behöver man inte göra.

Sitta ute i trädgården med en laptop eller surfplatta som man väljer en låt var från spotify eller youtube och låter gå laget om är ett mycket trevligt sätt att konsumera musik. Det behöver inte alls vara bättre förr.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 16:44

Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:

Jag bryr mig inte längre. Marknaden är som den är. För egen del har jag nästan helt slutat lyssna på musik. Skivbolagen kan köra sk¤ten i botten om dom vill.

Och att prata som om önsketänkandet vore verklighet överlåter jag åt politiker och någon enstaka idéell förening.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-03-15 17:07

Om jag säger så här då,det är mkt information som finns i basområdet numera som inte fanns förut..

Därför tycker jag det är roligare/njutbarare att sätta sig ock lyssna en stund nu :)

Men som sagt,detta började ju med att kompisen köpte inomoduler ock placerade dom i ett bra rum. (Då gick det upp ett ljus ock jag förstod rätt omgående att jag hade många fel hemma) Både angående högtaleri/placering/acustik om jag ville komma i närheten av den mjuka djupa musikaliska bas han hade:) )

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-15 17:25

Flint skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:

Och att prata som om önsketänkandet vore verklighet överlåter jag åt politiker och någon enstaka idéell förening.

Sorry, inte sent nog på fredagskvällen än för att någon skall hugga på det där.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-15 17:28

DVD-ai skrev:
nadifierad skrev:Jag känner igen mig själv i din beskrivning.
Kan ibland sakna den tiden, då jag tror att jag njöt mer av musiken då.
Uppgradering då, handlade om större förstärkare och fetare högtalare för att kunna avnjuta favoritmusiken ännu högre :) .
Nu för tiden låter jag tyvär ofta ljudkvalitèn spela för stor roll, och det stör min musiknjutning.
Fast ibland, när musiken tar över, så blir det ytterligare en dimension om det låter riktigt bra 8) .

ja tyvärr...

Bla därav så får nu HiFi vara för min del, då jag inte kan hantera just detta i huvudtaget :roll:

Just nu har jag lyssnat mest vis min bärbara dators inbyggda högtalare senaste månaden :lol:

Tråkigt att höra. :cry:

Det finns dock anläggningar som både låter bra och gör att man INTE fokuserar bara på teknisk kvalitet, utan istället lyssnar till musiken.

Mitt tips är att ni kanske, möjligen, har fel anläggningar då ni inte kan njuta av musiken utan fokuserar på tekniken istället.

Prova litet rörsteg och lite bättre högtalare så ska ni se att musikglädjen kommer tillbaka. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-15 17:32

Kan vara värt att tala om att DVD-ai bor i en synnerligt (och besynnerligt) uppbyggd fastighet där man knappt kan titta på TV utan att störa grannarna någon våning både upp och ner.

Aldrig varit med om maken faktiskt. Hela huset är som en ljudledningsmekanism. Liksom inbyggd intern konferrenstelefoni via stommen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-15 17:34

MagnusÖstberg skrev:Kan vara värt att tala om att DVD-ai bor i en synnerligt (och besynnerligt) uppbyggd fastighet där man knappt kan titta på TV utan att störa grannarna någon våning både upp och ner.

Aldrig varit med om maken faktiskt. Hela huset är som en ljudledningsmekanism. Liksom inbyggd intern konferrenstelefoni via stommen.

Synd det inte är i USA så att man kunde stämma någon på en större summa pengar över det.... 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 17:35

MagnusÖstberg skrev:Sorry, inte sent nog på fredagskvällen än för att någon skall hugga på det där.

Jo, du högg ju som vanligt. Börjat tidigt i dag? Men varför ser du en konspiration i allt? Det jag skrev stämmer ju. De två grupperne jag nämnde pratar ju ofta som om deras önsketänkande var uppfyllt. Har du inte märkt det?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-03-15 18:24

Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:

nu blir jag orolig för dig Flint!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-15 19:33

Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:

Men då undrar jag varifrån det här engagemanget kom ifrån.

Flint skrev:
Richard skrev:Håller inte med Svante.

Att musiken låter rätt, eller känns rätt, är inget man behöver lära sig- det finns naturligt hos alla.

Instämmer.

Att trimmas in i gällande hifi-kultur är bara onödigt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 19:39

Svante
Undra på du.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-15 19:49

Eftersom levande musik numera är playback, singback och allt återgivet via dåliga pa'n så var skall folk få lite referenser till bra musikåtergivning?
Har man inte akustiska instrument som referens är ju risken stor att man är nöjda med vad som helst. Och det är väl vad Svensson lyssnar till, olika ljud bara det inte är tyst.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-03-15 20:53

KarlXII skrev:... men jag minns en del låtar:

Forever and Ever - Demis Roussos
I can help - Billy Swan
You Ain't Seen Nothing Yet - Bachman Turner Overdrive
Plus lite annat som jag inte kommer på vad det är...

Detta borde alltså ha varit 1974.

Ett fantastiskt musikår, inte bara för min del :) .
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi