bygga sub till od11

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
robotno

bygga sub till od11

Inläggav robotno » 2013-03-19 17:52

Hej, ny här på forumet men dock välbekant med det iom mina intressen i carlssonskapelserna, (ett ironiskt tillägg, äger inga och har aldrig hört några men vet ändå att de passar som fisken i vattnet för mina lyssningsändamål).
Har vankat fram och tillbaka vad de första pjäserna skall bli.. Har lutat länge åt oa50 med målet att uppgradera till .Le men har på senare tid styrt tillbaka mina tankar till od11an.. Älskar minimalismen och enkelheten i dessa och på pappret ser det iallafall ut som en alldeles formidabel liten pjäs.. Men jag misstänker att dessa kommer att bli lite basfattiga för min del och går således i funderingarna att bygga en matchande (eller två rättare sagt) passiva subbar till dessa. Med matchande menar jag identisk form och volym..

Innan den riktiga frågeställningen vill jag säga att jag har inte mycket erfarenhet av högtalarbyggen men är hyffsat kunnig på elektronik och lite skrytsam kanske men oerhört händig med trä och byggen därefter. Planen är att väggmontera od11orna och ställa varsin sub rakt under på golv i stereopar. Alltså en under varje od11a.

Nu till fråga.

Vad kan man förvänta sig att få ut i lågfrekvens i en såhär pass liten konstruktion.. Min förhoppning här är att någon kunnig vänlig :) själ här kanske skulle kunna tänka sig att räkna på filter och ev. bassreflexrör och dämpning för att få till ett monster, för elementkostnad och filterkomponenter får kosta en hel del bara det går att få till.. Räknar med standardelement men som sagt kostnaden är inget hinder.. Skulle detta bli bra så skulle jag utan tvekan kunna tänka mig att snickra lådor för den som ev. skulle kunna vara intresserad till ett mycket billigt pris.

Tanken är att driva dessa med ett Primare a30.2.

Mitt lyssningsrum är cirkus 6x5m med låg takhöjd 2.10m.

Jag lyssnar i princip uteslutande på jazz, klassiskt, elektroakustiskt och elektronika.

Hoppas att detta skulle gå att lösa. Det skulle bli en estetisk fullträff OM det går att få ut en väsentligt lägre bas än de 50hz som od11an presterar. Går det med den nätta volymen på 10 liter bygga en sub som lyckas dra ner under 30hz???

mvh johannes
Senast redigerad av robotno 2013-03-19 19:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-19 18:28

Kan tillägga ang. budget. Jag har kikat på element i prisklass upp till c.a 6000:-. Mina mål är höga. ;) Kanske lite idiotiskt höga med tanke på mina erfarenheter kring ämnet. Det är just därför jag hoppas på hjälp från vad jag sett tidigare många duktiga högtalarfantaster och teoretiker på detta forum..

Passande storlek skulle väl antagligen ligga i 6.5"-8" segmentet antar jag.

Ingen som har tips på mjukvara där jag kan sitta och räkna lite själv på detta? Kravet är att det är till Linux då jag inte äger (och kommer aldrig att göra) någon windowsburk. Dock kan jag köra ev. köra winprogram i wine i linux så visst, även winmjukvara kan vara av intresse.

Hoppas på svar från någon iallafall och ja, ni får kalla mig för idiot.. hehe ;)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-20 18:24

Det här låter som tankar helt i min smak. Jag kan definitivt inte besvara dina frågor på ett adekvat sätt, men jag gissar att det blir betydligt enklare att uppnå dina mål i en större volym än 10l, alltså alla mål utom just det om volym.

Estetiskt förstår jag tanken men tror att även lite större lådor med samma proportioner fungerar väl för ögat.

Väl mött, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-03-20 18:25

Jag förmodar att du vill att dina kommande baslådor ska kunna låta vid lägre frekvenser än OD-11. Då behöver det vara större lådor än vad OD-11 har. Särskilt om du tänker bygga dem med passiva filter. Kanske pelare med kvadratisk fotyta som du sedan placerar OD-11:orna uppepå?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-03-20 20:12

Alltså jag tycker du tänker lite bakvänt?
Skall du bara bygga lite basstöd till OD11 så krävs det inga 6000:- eller ens speciellt märkvärdiga element.
Forumspecialaren Seas L22RN4X i lämplig låda att gömma blir inte dyrt. Runt 750:- per element. Ta minst två :)
Jag kör med systermodellen Seas CD22RN4X och är jättenöjd.

Sedan tycker jag ju att är man Carlssonintresserad så skulle jag inte ta något mindre än OA12 (som också är väldigt små). OA12 med nytt filter och diskanter är mil bättre än OD11 (enligt mig).

Eller varför ett par lill-stig? De är ju otroligt smutta och inredningsvänliga. Komplettera med 2 st av de nämnda basarna och du kan garanterar poppa på så det räcker. Totalkostnaden för ett sådant system blir ju 6-7000:-

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-20 22:09

Tackar för svar..

@Andersh74, Jo visst skulle det nog funka estetiskt med lite större kubiska lådor men det hade vart fröjd att kunna hålla sig till od11ans mått.

@Johan_Lindroos, Ok är det inte möjligt så är det inte. Jag är ju ingen räv på beräkning av lådor osv, i min teoretiska värld hade det ju vart lite kul dock.

@PappaBas, Hehe elementen i den högre prisklassen jag kikade på var mest på skoj. Hade kanske inte lagt mig riktigt så högt men ändå beredd att bredda plånboken i lite högre klasser OM det hade krävts för lådans skull.

Sen svänger jag lite från dag till dag när det gäller mitt framtida val av OA. Från början var tanken att jag helst sluppit sub helt och hållet och därför föll tankarna mot OA116. Men jag är i botten en enkel man med enkla estetiska och designmässiga preferenser. Så därför började jag så småningom kika lite på 80-talarna.. OA52 gick bort omedelbart (enbart för att den är så hejdlöst ful 8O ) och OA51 har jag, ju mer jag tittar på den, gått från skitful till dödsläcker. Denna modell kan jag formodligen inte använda på ett korrekt sätt tyvärr, på grund av dess placering på vägg med den vinkeln på elementen. (har en hylla som blir svår att flytta på och som kommer rakt ivägen för vågspridningen från elementen). Då återstår OA50 som kanske passar mig bättre ekonomiskt just nu då jag skall byta en hel del i komponentväg i stereohyllan inom en snar framtid. Denna uppgradering kommer göra lädret påtagligt tunnare. :cry:

OA50 är i sin första version med metallgaller dessutom den utan tvekan vackraste modellen om man nu ska snacka design..

Efter ett telefonsamtal idag med Anders/grafpro så verkar det som om jag kanske kan kika förbi honom för lite provlyssning framöver och då kommer förhoppningsvis bitarna att falla på plats och valet av modell kanske då kommer te sig självklart.. (man kan ju hoppas iallafall)

Även om det nu skulle bli en OA50 är frågeställningen fortfarande aktuell med sub till OD11an. Om någon mot förmodan skulle tycka och veta att det visst skulle vara möjligt..

mvh

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-03-20 22:12

Den basen jag pratar om är samma som sitter i grafpros moddning av OA116.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-20 22:19

Ska ställa ytterligare en märklig fråga.. Det är möjligen ingen annan här på forumet som äger flera modeller av de jag nämnt som bor i Växjö/Jönköpingstrakterna och som skulle kunna tänka sig en komplett främling plingandes på sin dörr för lite provlyssning?? Jag tar självklart med mig muta i form av favvofika :D De modeller som är mest intressant är OD11, OA12, 116, 50, 51, 52.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-03-20 22:27

Jag finns i Nässjö.

Har 52.LE och snart 51LEII.

Gillar fika 8)

Ta gärna med egen musik.....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2013-03-20 22:29

Alltså, OD 11:an är inte en basfattig högtalare. Jag har haft OD 11:or sedan slutet på sjuttiotalet och bytte till OA 14 först i mitten på 90-talet. Jag tyckte inte basen var sådär mycket bättre på dom högtalarna, men det märktes att SC 165 kunde andas lite friare så att säga. Det var uppenbart mindre dist.
Sen följde en kort period med nyrenoverade OA 12 (Obi och nytt filter). Mkt lik OA 14 men med mer "stuns" i basen. Men dom kunde inte hävda sig mot mina nuvarande högtalare, OA 50.3. Stor skillnad både vad gäller baskvalitet och rumsuppfyllande ljud. Jag har visserligen en lite XTZ-sub som stöd ibland, men den behövs egentligen inte.
Apropå att bygga sub; om du gillar att bygga, så gör det. Annars så kostar XTZ:s minsta sub bara 1795 kr (och låter alldeles utmärkt, även om dom allra lägsta tonerna kanske lyser med sin frånvaro, filmjordbävningar och sånt som grannarna klagar på). Dessutom är den ju aktiv (100 w).

Jag köpte mina OA 50.3 av grafpro och är verkligen helnöjd. Men synd att du inte gillar OA 52. Dom är faktiskt ännu bättre.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-20 22:41

@Maccis, det låter mycket spännande. En trip till Nässjö tömmer ju inte direkt tanken i min bil. Bor själv i Vettlösatra... förlåt Vetlandatrakten skall det ju va. Vad gör du i helgen.. hehe ;)

@momus, börja inte skratta nu men jag har ju förstått att OA52 förmodligen är en pjäs som spelar lite i en annan liga och har således inte avfärdat den helt.. Man kan ju alltid förklä den till en lite större OA50 om man bockar eget galler.. 8)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-03-20 22:46

@robotno: Denna helg inge bra. Bättre med nästa helg.

Du kommer få lyssna på detta:

Bild
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-21 10:30

Det ser ut och bli en upplevelse.. Vem vet, det kanske blir ett par OA52:or iallafall. Måste dessutom erkänna att de precis som OA51 blir intressantare för ögat ju mer man tittar på pjäsen.. Kan ju inte annat än anta att de låter fantastiskt. Så detta ses fram emot @Maccis.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-22 00:14

Har funderat lite till på uppställningen med två vägghängda od11 med två subbar på golvet nedanför. Tror det skulle bli väldigt snyggt.
Det jag tänkte som en möjlig väg att trolla fram lite större volym är att sätta en integrerad sockel på subbarna som står på golvet. Är lådorna fanerade och sockeln svart samt ca 230*230 kanske det skulle se ok ut? Gör man den i 12mm mdf och 150 hög får man ca 6-7 liter till. Kan det hjälpa något månne.

Bättre blir det förståss med oa 52. Men då får du ju inte snickra som är så kul.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-22 09:38

robotno: Vill bara säga välkommen till forumet och heja på lite. Dessutom är jag nyfiken på din musiksmak. En medlemspresentation eller en tråd i musikforumet vore kul att se.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-03-22 10:43

Jag har funderat på en sådan här lösning med!

Basdelen bör man göra djupare än 23cm, pga att när man lägger od11 ner så bygger fötterna några cm till vilket inte gör något alls! :)
Har en ide om en 75cm hög låda som man ställer od11 på.
sen hade jag tänkt att göra ett passivt filter som delar vid 300Hz.
tänkt element l22/cd22rn4x, avstämt i 23Hz regionen.

men detta ligger lite längre fram i tiden.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-22 10:59

En presentation skulle man väl kunna slänga ihop till helgen..

Återgå till Carlsson Illuminati