Vilken är er favorit bland 80-talarna?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
robotno

Vilken är er favorit bland 80-talarna?

Inläggav robotno » 2013-03-22 16:30

Jag ställer frågan då det lutar åt inköp åt detta hållet.. Har väl diskuterat detta i min "bygga sub till od11an" tråd men skulle vilja ha lite mer samlade intryck i denna tråd.

Vilka av modellerna sticker ut. Exempelvis: Renast/tightast/djupast bas, upplösning i diskant/mellanreg. osv. Någon modell kanske upplevs bäst till en specifik genre.

Förstår ju att detta är oerhört subjektivt men ändå mycket intressant att se allas olika upplevelser.

I mitt fall (iom att jag inte hört någon av dem än) så inser jag att jag behöver möblera om mitt lyssningsrum om jag skulle falla på OA51. Tror allt kan stå/hänga där det är om valet blir OA50-52.

En annan hake jag har är att jag helst slipper stöd i form av subbas, kanske någon viss modell av dessa kan passa bättre då?? Jag tror ni fattar vad jag är ute efter..

Ska bifoga bild senare idag på hur min placering av möbler är så kanske man kan få besked direkt på om det funkar som det är eller inte.. Hade helst sluppit möblera om som sagt men välljud går före det mesta. Rummet har stått tomt länge och halvrenoverades i somras för att bli renodlat lyssningsrum/bibliotek.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-22 16:44

Är inte tanken bakom alla Stigs konstruktioner att de ska fungera väl i normalt möblerade rum? Men vad vet jag, jag har bara som hastigast lyssnat på oa52 och oa58 några få gånger.
Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-22 17:02

Här kommer ett par bilder så som det ser ut just nu.. Förstärkeri och signalkällor ska köpas nytt till senare i vår.. Bara tillfällig inkoppling av gammal garderobselektronik för att överhuvudtaget kunna få sin lugna stund när ungar och dam ska glo på film eller lira spel på övervåningen.

Bilderna är ju mer frågor om placering blir svårt.. Tanken är att de framtida OA-burkarna skall stå ungefär där de gamla KEF:arna står nu.. Synpunkter mottages tacksamt..

Större matta ska köpas och det hade nog inte gjort Stig ledsen. ;)

Mer möbler påväg in när jag orkar snickra färdigt.. De alsedapallar från Ikea skall bytas till mina egensnickrade märkliga lågfåtöljer i samma höjd.. Om någon undrar är det jag som ligger bakom bordet och den för tillfället ganska glesa hylla som snart ska fyllas med elektronikgodis i form av en del Primare och Cambridge Audioprylar.

http://imageshack.us/a/img805/2476/35290714.jpg
http://imageshack.us/a/img94/3264/30039081.jpg
http://imageshack.us/a/img820/8049/11159823.jpg
Senast redigerad av robotno 2013-03-23 11:37, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-22 17:31

Det går nog inte. Du får skaffa ett konto på imageshack eller något annat. Det klarade tom en träbock som jag. Fast någon annan är nog bättre på att råda.
Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-22 17:32

Du får ladda upp bilderna på nätet och sedan länka dem via .

Använd tex http://www.ladda-upp.se/ :)
eller
http://www.bilddump.se/

eller http://forumbilder.se/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-22 17:45

Andersh74 skrev:Är inte tanken bakom alla Stigs konstruktioner att de ska fungera väl i normalt möblerade rum? Men vad vet jag, jag har bara som hastigast lyssnat på oa52 och oa58 några få gånger.
Mvh, Anders

Normalt möblerade rum enligt 60- och 70-talsinredning är väldigt långt ifrån de nästan tomma rum du ser på bilder i inredningstidskridter eller huskataloger idag. Heltäckningsmatta var en detalj som Stig förespråkade och det ger en stor skillnad jämfört med ett naket parkettgolv. Överhuvudtaget är mycket möbler en bra utgångspunkt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-22 17:48

OA-51 och OA-52 ej moddade av någon annan än av Stig Carlsson.

OA-50 är bäst i LE-utförande som AVR7000 hade.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-22 17:53

RogerGustavsson skrev:
Andersh74 skrev:Är inte tanken bakom alla Stigs konstruktioner att de ska fungera väl i normalt möblerade rum? Men vad vet jag, jag har bara som hastigast lyssnat på oa52 och oa58 några få gånger.
Mvh, Anders

Normalt möblerade rum enligt 60- och 70-talsinredning är väldigt långt ifrån de nästan tomma rum du ser på bilder i inredningstidskridter eller huskataloger idag. Heltäckningsmatta var en detalj som Stig förespråkade och det ger en stor skillnad jämfört med ett naket parkettgolv. Överhuvudtaget är mycket möbler en bra utgångspunkt.

Det är inte mitt fel att folk möblerar sina hem som rättspsykiatriska kliniker nu för tiden. Jag är snickare och har byggt många sterila hem där plattvn står i centrum och det inte finns en enda bokhylla. Dessutom vill många ha matos i sofforna av någon anledning trots att dom knappt lagar mat. Jag förstår vad du menar. Ursäkta ämnesflykten och mitt sporadiska utlopp för subjektiva åsikter. :oops:

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-22 17:55

OA-52.2 är min favorit än så länge. OA-51.2 har jag inte hört men är småsugen att provnedgradera mina LE till. (Kräver frontanpassning på de diskanterna jag fått tag på dock.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-22 17:57

Andersh74 skrev:
RogerGustavsson skrev:
Mvh, Anders

Det är inte mitt fel att folk möblerar sina hem som rättspsykiatriska kliniker nu för tiden. Jag är snickare och har byggt många sterila hem där plattvn står i centrum och det inte finns en enda bokhylla. Dessutom vill många ha matos i sofforna av någon anledning trots att dom knappt lagar mat. Jag förstår vad du menar. Ursäkta ämnesflykten och mitt sporadiska utlopp för subjektiva åsikter. :oops:

Mvh, Anders

Då delar vi synsätt i den frågan!

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-22 18:20

Lite bilder uppe i min andra post för bildtittning..
Senast redigerad av robotno 2013-03-22 18:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-22 18:25

Jag har aldrig misslyckats med mina 52-or, varken som rena 52-or eller efter uppgraderingen till 52.2, om man nu inte räknar sönderspelade element som misslyckanden förstås *s*. Det har varit stor variation på rum genom åren, både avseende byggmaterial, form, storlek och takhöjd. De klarar sig bra utan subbor, fast råkar man ha ett par stående så gör det inte ont att ge dem lite stöd och avlastning.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-22 18:26

@Peter, Hur tycker du OA50.LE står sig rent kvalitetsmässigt i ljudet emot 51.2-52.2 (antar att Stigs moddar heter så)

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-22 19:24

Det är inte mitt fel att folk möblerar sina hem som rättspsykiatriska kliniker nu för tiden. Jag är snickare och har byggt många sterila hem där plattvn står i centrum och det inte finns en enda bokhylla. Dessutom vill många ha matos i sofforna av någon anledning trots att dom knappt lagar mat. Jag förstår vad du menar. Ursäkta ämnesflykten och mitt sporadiska utlopp för subjektiva åsikter.

Mvh, Anders

:D

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-03-22 19:52

Nu kan jag inte jämföra de olika 80-talarna emot varandra pga jag inte hört mer än den modifierade OA51 jag är lycklig ägare av.

OA51LE2 är modellen och det är ett fantastiskt ljud!
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2013-03-22 20:51

Jättestora bilder, där du...
Är löjligt svag för 50 utseendemässigt, men ljudmässigt vill jag nog säga att 51 låter bäst i mina öron.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-22 21:00

robotno skrev:@Peter, Hur tycker du OA50.LE står sig rent kvalitetsmässigt i ljudet emot 51.2-52.2 (antar att Stigs moddar heter så)

Faktiskt väldigt bra. Normalt sett gillade jag aldrig OA50, men den mod AVR7000 hade gjort lät oförskämt bra :) Det var hats off. De spelade i samma liga som storebror och storasyster vilket OA50 aldrig gjort tidigare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-22 21:27

@Frodak, sambons telefon.. vet inte vad hon har för inställning men bilderna blir rätt ok jämfört med många andra tele-fånar och det är ju bra. ;)

@Peter, låter intressant. Tankarna har hela tiden (nästan :) ) legat vid just OA50 just för ögonfröjden även om det nu rör sig mer om örongodis. Provlyssning förhoppningsvis, får väl avslöja det hela..

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-03-23 09:52

Skala ner bilderna till max 800 pixlars bredd innan du lägger upp dem.
Den här tråden är ju fullständigt oläsbar.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-23 10:17

Snyggt golv på bilderna. Du funderar inte på flytspackla det och måla det vitt? :wink:

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-23 11:36

@Eri, förlåt, kommer inte ihåg att det var du som lånade mitt 2400bps modem. Ska se vad jag kan göra åt det.

@Andersh74, antar att du syftar på de kala vita väggar som pryder rummet för tillfället.. De skall snart fyllas på när tid finnes och rummet färdigställs.. Ne jag är inte så sugen på att flytspackla ett 200år gammalt golv som fortfarande gör det det ska. ;)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-23 12:51

Har egentligen inget emot vita väggar, men är alla väggar i alla rum vita så känns det lite institution. Golvet är verkligen skitsnyggt. Jag har obehandlade furugolv från mitten av 1800-talet hemma.

Möbleringsråd utifrån akustiska perspektiv bör jag däremot inte ge, det blir nog bara pannkaka och någon annan som säger att jag har fel.
Mvh, Anders

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-23 14:19

Väldigt snygga hyllor, men totalt felpacerade om du vill placera ett par OA50 - 52 på ungefär samma platser som på dina bilder.

Hur är de fästa mot väggen?
Långa armeringsjärn som sticker ut från väggen och djupa hål i hyllskivorna som träs över järnen eller något diskretare?
Som jag ser det måste hyllorna bort från nuvarande position.

Jag är väl nästan ökänd OA52-nörd här på forumet och föredrar OA52.2 med subwoofrar av egen konstruktion som ser ut så här tillsammans.

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-23 15:13

Och den gode Lennarts doningar låter väldigt långt ifrån illa. Bortsett från den anläggning jag satt ensam och njöt av en timme på hifipunkten i Trollhättan idag så låter Lennarts bäst av allt jag hört.

På hifipunkten var det (tror jag) dynAudio för 650 000:- i högtalarväg. Ljudupplevelsen var totalt overklig. Dock var dom lite för stora för min smak, annars hade jag givetvis slagit till. Ska tillbaka på måndag och lyssna på lite olika Larsen. Kan det vara något för rummet med det vackra trägolvet, de liknar oa58 och känns lite mer lättmöblerade än 52.

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-23 20:02

@lennartj, Nej hyllorna hänger i en vajer från taket och vilar emot väggen med små rostfria stödskenor. Svag för vajerkonstruktioner så därför brukar alla möbler jag bygger ritas efter det på ett eller annat sätt. Så det är egentligen inga problem att flytta på dom (har redan räknat med att jag får ta och göra detta). Det ska in fler möbler i detta rum i en snar framtid därför frågeställningen så att man vet tidigt hur allt skall planeras.. Ena väggen i rummet är täckt helt och hållet med bokhyllor så den sidan är körd. Tack föresten för omdömet av hyllorna. Dina subbar har jag lagt en kik på tidigare i någon annan tråd. Ser mycket bra ut och föreställer mig att det låter som det ser ut.

@Andersh74, Måste vart samma system jag tittade på för ett tag sen men så var jag tvungen att byta bromsar på bilen och således sprack budjeten för det köpet. :roll:

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-23 20:12

Vafalls!? Bokhyllor i ett rum! Vad är det för fel med Big Brother på tv3??? Nu begriper jag ingenting, böcker var väl sånt som fanns för gammalt i tiden.

Även jag har varit igenom en vajertid. Nu är jag inne i "återanvända gamla brädor från gården"tiden och måla med linoljefärg.
Var finns ditt gamla snygga golv?
Mvh, Anders
Edit Skymtar en eldgaffel och en täljstenskamin. Mysigt!
Senast redigerad av Andersh74 2013-03-23 20:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-23 20:16

@Andersh74, Nja är inte riktigt förtjust i Larsen (har faktiskt åtminstone på förbigående hört L4 men det var ett tag sen hos en väns vän.. ;) ) Men det är mest utseendet på dem som inte faller i smak. Sen är det något speciellt med just Stig och hans konstruktioner och tankar bakom som fångar mitt intresse. En av mina två stora svenska "idoler" den andra är Jan Johansson. :)

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2013-03-23 20:23

Haha, nja tv är inget för denna familj.. Har inte antennen inkopplad ens så det var cirkus 2år sedan jag/vi tittade på tv.. MYCKET skönt att slippa.. Blir mycket radio däremot..

Golvet har bosatt sig 5km ifrån Lindshammar, rakt ut i mörkasmålandsskogen.

Vasst öga, jovisst döljer sig en STOR täljstenskamin i vrån.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-23 20:23

Det finns annat än ljud i högtalare. Utseende är en sak, historia en annan. Även jag har mycket mer känslor för Stig än för Larsen eller DynAudio. Jag har all respekt för sådant.
Jan Johansson ja. Satt för en stund sedan på en pianopall hemma hos mina föräldrar tillsammans med min tvååriga dotter och vänsterarmen i gips och plingade på sinclairvisan. Har inte Jan spelat in den?
Mvh, Anders

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-23 20:27

Mycket snygga glasprylar då? Hur långt från Vetlanda? Kanske hälsar på nästa gång jag är i faggorna. Vi har precis skaffat tv efter ett uppehåll på ca 8 år utan. 8 sköna år.

Nu ska pappa göra väjje och natta.
/A

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati