Moderator: Redaktörer
Andersh74 skrev:Det finns ohälsosamma varianter av friskvård. Men varför medvetet välja chips och tv3 framför böcker och promenader, hötorgskonst och planscher på Samantha Fox framför kondtgalleriet och uselt ljud framför något som låter bra. Varför? Jag begriper inte. Men jag är sannolikt korkad och har stora brister i empatin.
Fridens vinkrus, A
indeed! Jag gillar till och med när hon sjunger! This is the night!Max_Headroom skrev:Andersh74 skrev:Det finns ohälsosamma varianter av friskvård. Men varför medvetet välja chips och tv3 framför böcker och promenader, hötorgskonst och planscher på Samantha Fox framför kondtgalleriet och uselt ljud framför något som låter bra. Varför? Jag begriper inte. Men jag är sannolikt korkad och har stora brister i empatin.
Fridens vinkrus, A
Jag gillar plancher med Samantha Fox!
Max_Headroom skrev:Nja, mitt intryck är att det nog är ganksa vanligt. Och det är nog bra. I alla fall om folk är nöjda. Dessutom är det bra för den allmänna mentala folkhälsan om folk kan avhålla sig från audiofili.
IngOehman skrev:PS.
Sammanfattning: Jag tror väldigt många föredrar hifi (och mycket annat
av högre kvalitet här i världen) men att de inte har uppmärksammat eller
reflekterat över det ännu.
Man kan inte sakna det man inte vet finns. Eller i det här fallet; det som
man inte är rutinerad nog för att kunna föreställa sig och jämföra emot.
Den inre referensen behöver utvecklas för att komma till helt enkelt.
Vh, iö
phloam skrev:Det är som det blåa och röda pillret i Matrix, antingen lever du lyckligt ovetande eller så väljer du loudness race, beskuren bas och fnisslig diskant. har full förståelse för de som väljer den mer bekymmersfria vägen.
IngOehman skrev:Njae, är inte de två sakerna du nämner samma sak? Med reservation för
det sätt du blandade in ordet "väljer", och med reservation för att ordet
"lyckligt" kanske var lite malplace.
IngOehman skrev:Det är de (olyckligt) ovetande som gör "valen" (fast ovetande), och alter-
nativet är ju att bli lyckligt både vetande och bryende, och välja BORT de
nämnda problemen.
phloam skrev:phloam skrev:Det är som det blåa och röda pillret i Matrix, antingen lever du lyckligt ovetande eller så väljer du loudness race, beskuren bas och fnisslig diskant. har full förståelse för de som väljer den mer bekymmersfria vägen.IngOehman skrev:Njae, är inte de två sakerna du nämner samma sak? Med reservation för
Nej, det är inte samma sak...?
Almen skrev:Jag ser nu hur du menar, men läste också fel först. Jag ser det som att den lyckligt ovetande genom att välja det blå pillret väljer att lyssna till loudness race, beskuren bas och fnisslig diskant utan att reflektera. Den som tar det röda pillret väljer ju att inte lyssna till detta.
Men, som sagt, det handlar ju om hur man använder ordet "väljer".
KorkSniff skrev:"Priset för att njuta av hifi är att lida av felen"
Är det OK om jag trycker upp en T-shirt?!?!
Andersh74 skrev:Men om en så kallad kreti eller en pleti efter att ha provlyssnat tex ett par Larsen 8 ändå föredrar sina JWS med dött mellanregister. Det tyder på att vissa föredrar buller. Alltså definierar denna buller som välljud och vice versa.
phloam skrev:Alltid lika trist att läsa "jag stängde av för att det var så olyssningsbart" - vad är det då för poäng med hifi-medvetenhet? Stänga av musik som man annars lyssnat på, som enbart musik?
Nattlorden skrev:phloam skrev:Alltid lika trist att läsa "jag stängde av för att det var så olyssningsbart" - vad är det då för poäng med hifi-medvetenhet? Stänga av musik som man annars lyssnat på, som enbart musik?
Fast nu väljer du bara att se myntets ena sida. På andra sidan finns all den musik som den bra anläggningen låter dig uppskatta, som du aldrig hade förstått vitsen att lyssna på i den sämre.
Nattlorden skrev:Borde det inte vara "musikfelen" ?
Almen skrev:Jag ser nu hur du menar, men läste också fel först. Jag ser det som att den lyckligt ovetande genom att välja det blå pillret väljer att lyssna till loudness race, beskuren bas och fnisslig diskant utan att reflektera. Den som tar det röda pillret väljer ju att inte lyssna till detta.
Almen skrev:phloam skrev:phloam skrev:Det är som det blåa och röda pillret i Matrix, antingen lever du lyckligt ovetande eller så väljer du loudness race, beskuren bas och fnisslig diskant. har full förståelse för de som väljer den mer bekymmersfria vägen.IngOehman skrev:Njae, är inte de två sakerna du nämner samma sak? Med reservation för
Nej, det är inte samma sak...?
Jag ser nu hur du menar, men läste också fel först. Jag ser det som att den lyckligt ovetande genom att välja det blå pillret väljer att lyssna till loudness race, beskuren bas och fnisslig diskant utan att reflektera. Den som tar det röda pillret väljer ju att inte lyssna till detta.
KorkSniff skrev:"Priset för att njuta av hifi är att lida av felen"
Är det OK om jag trycker upp en T-shirt?!?!
phloam skrev:Alltå, trist att något inte går att lyssna på när man i själva verket kanske har jättebra ljud att njuta av. Sen kan man ju klaga på inspelningar osv men just ordet "olyssningsbart" får mig att se rött.
Andersh74 skrev:Men om en så kallad kreti eller en pleti efter att ha provlyssnat tex ett par Larsen 8 ändå föredrar sina JWS med dött mellanregister. Det tyder på att vissa föredrar buller. Alltså definierar denna buller som välljud och vice versa. Ett sådant fall skulle påverka de tänkta effekterna av de färgglada pillren.
/A
Andersh74 skrev:Hejsan
Var hos min bror ikväll och höll för öronen. Antingen bullrade två stora JWS eller den nyinköpta 60" samsungtvns högtalare. Allt lät förskräckligt. Jag försökte prata om ursprungshändelse och han pratade om bas. När jag föreslog något Carlsson av möbleringstekniska skäl sa han att det enda viktiga var att det fladdrade i öronen av basen.
Är det vanligt att dom där kreti och pleti som man nästan aldrig träffar föredrar dåligt ljud framför välljud? Eller beror det på att dom aldrig hört välljud och har något tjall med sin referensram?
/A
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 31 gäster