Kjell&co signalkabel OBS!! Ingen kabeldebatt!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-26 15:17

Vee-Eight skrev:... Sen handlar inte tråden om Öhman (starta gärna en annan, för han verkar vara en trevlig prick) utan om Kjell å companis kablar.

Så, tillbaka till tråden, pöjkar! :)

Vad är det för ngt som är så svårt att förstå? Posta relevanta saker, eller så låter ni bli helt och hållet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-26 15:18

Eftersom mitt namn trots allt kommit upp (helt O.T. - håller med) så hoppas jag det är ok om jag lägger ett litet inlägg om detta (innan vi återgår till kabeln ifråga).

Jag avskyr verkligen gruppindelningar!

Att bli indelade i grupper borde alla slippa (som inte själv annonserar sig vara grupptillhöriga, exempelvis genom att kalla sig subjektivister eller objektivister - vilket är något jag aldrig gjort).

Har aldrig sett några tecken på att det funnits några grupper runt mig (som har med min person att göra), även om det förstås finns många som förstår hur saker fungerar. Det är även min ambition att försöka förstå - så kanske är det jag som tillhör den "gruppen", och inte tvärtom? En grupp runt åsikter och en grupp runt en person är inte samma sak dock.

De åsikter och synsett jag fört fram är inte mina privata ägodelar. De tillhör alla som inser logiken i dem. Dessutom är det fel att tro att de ens sprungar från mig bara för att jag råkat framföra dem först. Det mesta jag skrivit är i grunden gamla kunskaper, tusentals år gamla. Många som delar dem har säker tänkt och förstått dem långt innan jag gjorde det.

Men det viktigaste är frågan: Är det verkligen "en grupp", om alla kommit till samma eller liknande slutsatser på grund av insikt?

Eller egentligen svaret: Om folk är överens om fakta är de inte "ja-sägare till varanda", utan till verkligheten!

Det finns förstås i själva verket rätt många som är kloka och förstår vetenskapliga principer och kan föra vettiga resonemang, men även om jag har gjort vad jag kunna för att marknadsföra idén att det vetenskapliga tänkandet är bra, vore det vore förmätet av mig att mena att andras förstånd har något med mig att göra.

Det har de inte. Om jag hjälpt någon enstaka till insikt är jag förstås glad dock.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag kan hålla med om att det finns vissa som tycks ha förstått många grundläggande principer, men som argumenterar dem på ett väldigt aggressivt sätt. Ibland tycker jag nästan det ser ut som om de vill att det skall finnas en konflikt. :( Det tycker jag är mycket trist.

Å andra sidan är det ur den synvinkeln inte ett dugg bättre beställt hos extremgrupperna, alltså de som antingen "bekämpar rationellt tänkande" till förmån för "mätdata" (utan att ens fundera på hur musikupplevelser fungerar), eller som "bekämpar rationellt tänkande" till förmån för "fritt tyckande" (utan ens ett uns vilja att ta reda på om det man upplevt att man hört är verkligt eller inbillat). Objektivister och subjektivister alltså.

Nu vill jag inte döma, jag tycker ju både grupperna har en väldigt inskränkt verklighetssyn, men det är inte så svårt att konstatera att objektivisterna statistiskt sätt är rätt torra typer, medan subjektivisterna är de som gör ständiga övertramp av dignitet när det gäller hur man beter sig mot dem man diskuterar med.

Dessa människor tycks ta i med allt de kan erbjuda, inklusive osanna påståenden, för att "bekämpa motståndarna". Dessutom tycks de kollektivt ha fått för sig att de fritt tänkande rationella människorna är inskränkta objektivister. :o De gör exempelvis gällande:

1. Att de som gillar vissa i F/E-lyssning framgångsrika apparater, inte tycker om musik! :o

2. EKK är en kabel för mätningar :o (Om någon känner till ett enda exempel på när en mätning på EKK använts som argument för den, så visa det gärna. Jag har aldrig argumenterat för den på andra grunder än hur den släpper igenom musik.)

Dessutom är det populärt att ställa folk till svars för saker som de INTE tycker. Många påhopp man sett från dem har varit i formen - du tycker ju så här, och det visar vad dum du är.

Är det verkligen rimligt att argumentera åt dem man vill påstå ha fel, och sedan klaga på de argument man själv fört fram "åt dem"?!!!

Är det inte en rimlig grundprincip som ALLA borde kunna bli överens om - att var och en är expert på sina egna uppfattningar?

När man hamnar i en argumentation och tvingas bemöta påståenden om att man tycker på vissa vis, och detta är uppdiktningar måste jag undra - varför låter inte alla sig nöjas med att argumentera sin egen uppfattning, och att bemöta vad den man argumenterar mot säger? Vad kommer det sig att vissa vill berätta vad den man argumenterar mot tycker? 8O
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-26 15:26, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-26 15:25

krellfan skrev:Är inte på något sätt anknuten till Ino eller LTS, NAD208 (Krell som Nic'et antyder), men fascineras av denna lägerindelning som FBK, mats, salig Jorma m.fl. drar fram hela tiden.

Kan bara luta mig bakåt som relativt passiv forumläsare -- analysera och reflektera över vem som tillför saklighet och vettig/väsentlig/nyttig information och vem som tillför TRAMS, felaktigheter och meningslöst tyckande.

101 - 0 till team Ino (meningslöst tyckande av mig iofs)

IMO
krellfan

Visst men vi vet att så fort någon (behöver inte vara något dumt, utan bara en vanlig motsägelse. Är det någon som har en avikande åsikt så kommer det genast några försvarare åt IÖ. Han kan svara för sig själv. För även jag beundrar Ingvar för hans kunskaper :D

Lika dumt hade varit om ett gäng (som Rydberg, Lasselite exempelvis :lol: ) hade försvarat mig. Jag kan också svara för mig själv.

Nu dör jag!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-26 15:35

Det du missat Mats, är att det inte är mig de försvarar - de försvarar ett tankesätt som tillhör alla.

Kanske kan det någon gång vara så att jag framfört något inom tankesättet, och att någon av de nämnda förstått vad jag menat. Då är det rimligt och rätt att de förklarar det för den som INTE förstått det. (Om de gör det på ett icke-aggressivt sätt blir jag förstås gladast, men det är inte min sak att bestämma hur någon annan skall uttrycka sig.)

Förstår du vad jag menar Mats?

Du har rätt att motsätta dig att någon uttalar sig å dina vägnar, men du bör ge mig samma frihet.
Alltså exempelvis rätten att inte motsätta mig att de som förstått vad jag menat förklarar det för dem som inte gjort det.

Allra märkligast är att du gärna uttalar dig å mina vägnar! Oftast för att göra ned mig. Och det har du INTE mandat att göra.

Ber dig därför följa ditt eget råd - vänligen sluta uttala dig å mina vägnar Mats! :wink:

(Menat i all vänlighet, men på djupaste allvar)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-26 16:22

Efter tre små inlägg så är vi tillbaka på ämnet igen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-26 16:53

IngOehman skrev:Det du missat Mats, är att det inte är mig de försvarar - de försvarar ett tankesätt som tillhör alla.

Kanske kan det någon gång vara så att jag framfört något inom tankesättet, och att någon av de nämnda förstått vad jag menat. Då är det rimligt och rätt att de förklarar det för den som INTE förstått det. (Om de gör det på ett icke-aggressivt sätt blir jag förstås gladast, men det är inte min sak att bestämma hur någon annan skall uttrycka sig.)

Förstår du vad jag menar Mats?

Du har rätt att motsätta dig att någon uttalar sig å dina vägnar, men du bör ge mig samma frihet.
Alltså exempelvis rätten att inte motsätta mig att de som förstått vad jag menat förklarar det för dem som inte gjort det.

Allra märkligast är att du gärna uttalar dig å mina vägnar! Oftast för att göra ned mig. Och det har du INTE mandat att göra.

Ber dig därför följa ditt eget råd - vänligen sluta uttala dig å mina vägnar Mats! :wink:

(Menat i all vänlighet, men på djupaste allvar)

Vh, iö

Jag gör inte ner dig IÖ. Ville bara säga det.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-26 16:56

Okej, då tar vi det här då:

UrSv skrev:
mats skrev:Nu är det så Ingvar att du skall inte använda aktiva mikrofoner om du vill ha ut ett ljud som är ofärgad. Jag visade ditt inlägg för min arbetskamrat och han har hållt på och spela bas, gitarr, mixtrat osv i många år så han borde veta.

Samtidigt har två av mina kompisar spelar bas, gitarr och flera andra instrument under drygt 30 år och de har ingen aning om detta. Tror de flesta basister och gitarrister helt enkelt pluggar in sin bas eller gura med en kabel första dan det behövs och sedan inte tänker så mycket på att det skulle spela nån roll. Mickar, effektboxar och olika stärkare däremot är de väl förtrogna med. Kabel tror jag dock de inte funderar på.

Världen funkar ofta som: "Vi har alltid gjort så här och det funkar bra så varför ändra på det"

Mats!

Om du vill föra detta resonemang borde du börja med att definiera vad just du (eller din arbetskamrat) menar med "ofärgad elbas".

Eller i varje fall citera den person du tar upp med personens egna ord, för du påstår väl inte att han sagt "du skall inte använda aktiva mikrofoner om du vill ha ut ett ljud som är ofärgad"?

Jag har inte talat om ofärgat ljud, utan bara om ett fall där det är lätt att höra skillnaden mellan olika kablar. Det finns nämligen ingenting som heter ofärgat ljud från instrument som inte ger ifrån sig akustiska ljud. :wink:

I själva verket finns det inte ens något som heter "ofärgade ljud" från musikinstrument överhuvudtaget - inkluderat helakustiska instrument!

Det är ju just färgerna som är så härliga, och orsaken till att man väljer det ena eller andra instrumentet i det ena eller andra sammanhanget.

En elbas eller en elgitarr är instrument som man kan skapa olika färger med, genom val av mikrofon, koppling av vald mikrofon, val av överföring (exempelvis just kabeln) samt val av förstärkare (vilket i musikinstrumentvärlden kan inkludera högtalarna), med mera.

Men trots allt är det så, att den som vill komma "så nära strängen som möjligt" tvärtom mot vad du påstår - faktiskt gör klokt i att välja en lösning med just "aktiv mikrofon"!

Det skall tilläggas att en aktiv mikrofon är samma sak som en passiv mikrofon.

Den enda skillnaden är att man i det aktiva fallet har mikrofonförstärkaren så nära mikrofonen att signalen inte drabbas av överföringen mellan gitarr och gitallförstärkare, medan man i det passiva fallet har flyttat den så att kabeln blir lång och potentiellt problemetisk. Mikrofonen drabbas ju av kabelbelastningen och drabbas av instrålade störningar i det senare fallet.

Men frågan för tråden är alltså - kablar.

Mitt bidrag (fast det var nog egentligen paa som tog upp det, jag håller bara med om hans erfarenheter) är att - den som vill veta hur en kabel potentiellt skadar en musiksignal i en hifi-anläggning bör prova den till en elbas med passiv mikrofon. :P

De skillnader som uppstår där är för det mesta klart hörbara. Kanske 1000 ggr större än de som uppstår i hifi-anläggningen. :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-26 22:05

IngOehman skrev:...så hoppas jag det är ok om jag lägger ett litet inlägg om detta...

Det är intressant att läsa dina inlägg. Somligt är mycket intressant, somligt något mindre. Beroende på ens intresse och utgångspunkt förstås.

Men uttalandet "ett litet inlägg" förpliktar. Varför inte försöka leva upp till detta, speciellt när du lovat att bara leverera just detta?

Jag är själv ingen mästare på att formulera mig och när jag skriver blir det ofta ganska ordrikt. Men jag inser förstås att läsarna inte orkar läsa igenom allt som jag anser vara intressant och därför måste jag komprimera. När jag skrivit en artikel kan jag ofta plocka bort 30-60% av texten utan att innehållet tagit skada. Ofta ökar tydligheten dessutom. Kanske något för dig också?

/ B

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-26 23:30

Bill50x skrev:Men uttalandet "ett litet inlägg" förpliktar.

Till vad?

Uttalandet: "Men uttalandet "ett litet inlägg" förpliktar." förpliktar väl ännu mer? Till ett klargörande och en definition t.ex. Vad är definitionen av ett "litet inlägg"?

Är det ett absolut begrepp i bemärkelsen x tecken? Eller är det ett relativt begrepp som berör inläggets storlek i förhållande till problematiken i fråga?

Vem bedömer om litenhetskriteriet uppfyllts eller överskridits i det senare fallet? Vem bestämmer litenhetsdefinitionen i det förra fallet?

Mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-26 23:45

Har just för mig att jag nämnt detta förut, men för tydlighetens skull så ber jag samtliga att baxa tillbaka till ämnet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-27 00:03

Och om ni inte lyder farbror V8 så kanske han får ta hjälp från mr Smith! :twisted:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-27 00:08

DTH skrev:
Bill50x skrev:Men uttalandet "ett litet inlägg" förpliktar.

Till vad?

Uttalandet: "Men uttalandet "ett litet inlägg" förpliktar." förpliktar väl ännu mer? Till ett klargörande och en definition t.ex. Vad är definitionen av ett "litet inlägg"?

Är det ett absolut begrepp i bemärkelsen x tecken? Eller är det ett relativt begrepp som berör inläggets storlek i förhållande till problematiken i fråga?

Vem bedömer om litenhetskriteriet uppfyllts eller överskridits i det senare fallet? Vem bestämmer litenhetsdefinitionen i det förra fallet?

Mvh

Ta det inte så allvarligt. Ingen bestämmer något överhuvudtaget i den frågan. Tyckte bara att "ett litet inlägg" kanske skulle vara lite kortare än vad som sedan följde :-)

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-27 00:15

Endast de som är färgblinda är ursäktade för att inte ha sett Vee-Eights moderatorskommentarer. Så många färgblinda finns det nog inte här så att man inte kan se nyanskillnader mellan blekgrå och grönt så gå tillbaka till topic!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-27 00:31

Naqref™ skrev:Endast de som är färgblinda är ursäktade för att inte ha sett Vee-Eights moderatorskommentarer. Så många färgblinda finns det nog inte här så att man inte kan se nyanskillnader mellan blekgrå och grönt så gå tillbaka till topic!

Ja, vad var det nu tråden handlade om... det var länge sedan topic handlade om... ja vad det nu var den handlade om :-)

/ B

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-27 00:38

Naqref™ skrev:Endast de som är färgblinda är ursäktade för att inte ha sett Vee-Eights moderatorskommentarer. Så många färgblinda finns det nog inte här så att man inte kan se nyanskillnader mellan blekgrå och grönt så gå tillbaka till topic!

Hade tänkt lovorda det konsekventa modererandet, men det vore ju OT. Därför vill jag bara meddela att jag inte provat Kjell & Co's kablar. Tror säkert att dom är bra. (Det måste väl vara ett extremt riktigt blindtest: att bilda sig en uppfattning utan att ens ha sett prylarna?).

Mvh

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-27 07:43

Kribban skrev:Citat från Kjell & Company:

Valet av förstklassigt material i kombination med noggranna tillverkningsprocesser placerar Clicktronic bland de främsta tillverkarna på marknaden.

Och vilka är dessa??

MVH Kribban

bump :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-09-27 08:37

IngOehman sa:
paa skrev:
Verkligt stora skillnader mellan olika kablar får man när man driver dom med en elbasgitarr. Micken i en gammal Fender verkar ju vara helt värdelös på att driva kabel.

Håller med till 100%!!!

Har exakt samma erfarenhet! Sämre drivare än en passiv elbasmick får man leta efter, och inte oväntat hör man skillnad på nästan alla kablar.

Som basist måste jag instämma här. Jag har själv en Precisionbas "mod Ä", och den låter verkligen olika beroende på signalkabel och förstärkarens ingångskaraktäristika.
Med en bra kabel in i min EBS 1v2 låter den dock bra. :)
Angående inimpedansen skall man ha i minnet att Fender Precision lanserades -51, och att den tidens rörförstärkare har en inimpedans på någon/några megaohm.
Dagens basförstärkare har sällan så hög impedans, men vissa dyrare och bättre ligger på 1 MOhm eller mer.

Men en aktiv bas är inte vägen till evig lycka! Det finns vissa klangegenskaper i de gamla mickarna man inte får i de nya.
"Whatever floats your boat..." :)

/Alexander

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-09-27 12:57

W201 skrev:Men en aktiv bas är inte vägen till evig lycka! Det finns vissa klangegenskaper i de gamla mickarna man inte får i de nya.

Har jag missförstått, eller kunde man inte ha vilka mickar som helst
till en aktiv lösning?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-09-27 14:49

Med trådlös överföring kan man ha vilka "mickar som helst"...

"aktiva mickar" är väl däremot uppbyggda på ett annat sätt än traditionella mickar... mindre magneter, lägre nivå internt, integrerad förstärkning till lämplig utnivå...

Rätta mig gärna om jag har fel...

/Stefan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-27 15:24

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:...så hoppas jag det är ok om jag lägger ett litet inlägg om detta...

Det är intressant att läsa dina inlägg. Somligt är mycket intressant, somligt något mindre. Beroende på ens intresse och utgångspunkt förstås.

Men uttalandet "ett litet inlägg" förpliktar. Varför inte försöka leva upp till detta, speciellt när du lovat att bara leverera just detta?

Jag är själv ingen mästare på att formulera mig och när jag skriver blir det ofta ganska ordrikt. Men jag inser förstås att läsarna inte orkar läsa igenom allt som jag anser vara intressant och därför måste jag komprimera. När jag skrivit en artikel kan jag ofta plocka bort 30-60% av texten utan att innehållet tagit skada. Ofta ökar tydligheten dessutom. Kanske något för dig också?

/ B

Tycker inte 30-60% räcker på långa vägar. Du borde klippa mycket hårdare!

När jag skrivit färdigt brukar jag klippa bort 80-90% innan jag postar. Annars blir inte informationstätheten tillräcklig. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-27 15:32

W201 skrev:IngOehman sa:
paa skrev:
Verkligt stora skillnader mellan olika kablar får man när man driver dom med en elbasgitarr. Micken i en gammal Fender verkar ju vara helt värdelös på att driva kabel.

Håller med till 100%!!!

Har exakt samma erfarenhet! Sämre drivare än en passiv elbasmick får man leta efter, och inte oväntat hör man skillnad på nästan alla kablar.

Som basist måste jag instämma här. Jag har själv en Precisionbas "mod Ä", och den låter verkligen olika beroende på signalkabel och förstärkarens ingångskaraktäristika.
Med en bra kabel in i min EBS 1v2 låter den dock bra. :)
Angående inimpedansen skall man ha i minnet att Fender Precision lanserades -51, och att den tidens rörförstärkare har en inimpedans på någon/några megaohm.
Dagens basförstärkare har sällan så hög impedans, men vissa dyrare och bättre ligger på 1 MOhm eller mer.

Men en aktiv bas är inte vägen till evig lycka! Det finns vissa klangegenskaper i de gamla mickarna man inte får i de nya.
"Whatever floats your boat..." :)

/Alexander

Håller med till 100%.

Igen!

Man skall använda de gamla mikrofonerna när det är dem man gillar. Vad man skall undvika är dock att använda dem passivt med moderna, illa nedlastande förstärkare. En viktig orsak till att de lät så bra med äldre högohmigare förstärkare var ju just den trevligt lätta lasten.

De aktiva (=i basen) förstärkare (tillsammans med gamla mikrofoner) jag varit inblandade i har varit just extremt högohmiga, för att livet och musten i den gamla mikrofonerna skall komma till sig rätt.

Det gäller för övrigt även modernare mikrofoner. Nästan alla gura-mickar gynnas faktiskt av att slippa svårt lastande kablar OCH att slippa svårt lastande förstärkare. Sätter man förstärkaren i basen kan man göra den extremt högohmig (>=1 Mohm), utan att få svåra störproblem. :P Det är liksom det som är poängen.

Är det någon som testat trådens kabel med elbas?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-28 00:42, redigerad totalt 1 gång.

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2005-09-27 17:54

Klart bakåt 8O Skott kommer :lol:

Mvh Anders

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-29 03:38

Vad betyder det?

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-09-29 04:56

IngOehman skrev:Det gäller för övrigt även modernare mikrofoner. Nästan alla gura-mickar gynnas faktiskt av att slippa svårt lastande kablar OCH att slippa svårt lastande förstärkare. Sätter man förstärkaren i basen kan man göra den extremt högohmig (>=1 Mohm), utan att få svåra störproblem. :P Det är liksom det som är poängen.

Min gitarrförstärkare, en Laney LC-15, specar Input impedance
till "1 Meg". Betyder det att den är extremt högohmig och trevlig? :D
  Innebär det också i så fall att det ställs extra krav på kabeln för att
inte få störproblem?

Det är en Klass AB med ECC83 i försteget/-n och 2xEL84 i
slutsteget. Tyvärr är den trasig nu (ev. utgångstrafon), men den
ljöd fint med sina 15 W förr...!

Du skrev förresten "nästan alla guramickar" - vilka är undantagen?

Tack för intressanta inlägg i den här icke-kabeldebatten!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 05:14

IngOehman skrev:Jag avskyr verkligen gruppindelningar!

PS1
(Jag gör som du. Flyttar upp PS högre och högre men jag tar seden fullt ut och börjar med PS)
Om det är någon som gruppindelar så är det du. Du delar in marknaden i 0.0001promille seriösa och resten fifflare eller kabelnasare. OK den matematiska definitionen är min egen och kanske felaktig men förhållandet är förmodligen trovärdigt om än tilltaget i positiv överkant. Din sjukliga uppfattning som du ständigt sprider om HiFi-branschen är att den är bara ute efter att lura folk. Jag tycker istället att det är du som lurar digsjälv med dina teoretiska tumregler. Du ställer upp förutsättningar för lyssnande. Jo jävl*r. Den sista delen av lyssnande är alltid subjektiv för så fort dina ISO-specifierade tumregelanpassade ljud har nått innanför ytterörat så bedöms de subjektivt med allt annat än logiska mallar.
Du verkar inte fatta det.

PS2
Det handlar om musikalisk upplevelse, inte rätt eller fel i klanghänseende. Håll isär begreppen.
Det enda viktiga är att man trivs med det man hör och får utbyte av det. Tekniken kan dra åt helvete...

PS3
Märvärden är bra att ha för konstruktörer som har till uppgift att bygga musikförmedlare.
Lyssnaren däremot har ingen nytta av mätnärden. Lyssnaren har nytta av musiken som spelas. Maskinens praktiska funktion som musikförmedlare.

PS4

PS5

PS6
IÖ, sprid dina inskränkta och knäppa ljudfilosofier på LTS eget forum och låt Faktiskt.se vara friskt och opåverkat av dom. Du gör alla en tjänst då...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-02 09:06

Flint skrev:IÖ, sprid dina inskränkta och knäppa ljudfilosofier på LTS eget forum och låt Faktiskt.se vara friskt och opåverkat av dom. Du gör alla en tjänst då...

Du för ett, låt oss kalla det "intressant" resonemang. Dessvärre är din definition av "alla" kanske inte helt i linje med de flestas. En mer adekvat formulering ovan torde vara "Du gör GPS* en tjänst då..." Och det får vi väl hoppas att han inte har för avsikt att göra! :wink:

Språkliga hälsningar, Michael

*GnällPelleSällskapet

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 11:18

MichaelG skrev:
Flint skrev:IÖ, sprid dina inskränkta och knäppa ljudfilosofier på LTS eget forum och låt Faktiskt.se vara friskt och opåverkat av dom. Du gör alla en tjänst då...

Du för ett, låt oss kalla det "intressant" resonemang. Dessvärre är din definition av "alla" kanske inte helt i linje med de flestas. En mer adekvat formulering ovan torde vara "Du gör GPS* en tjänst då..." Och det får vi väl hoppas att han inte har för avsikt att göra! :wink:

Språkliga hälsningar, Michael

*GnällPelleSällskapet

Det är LTS som är gnällspikar som idiotförklarar hela HiFi-branschen. En eller kanske två förstärkare får godkännt av LTS. En DA-omvandlare osv. Snacka om gnällspikar.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-10-02 11:24

flint: Det är nog inte nyttigt att vara så arg, försök tänka på nåt kul är mitt tips.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-02 11:26

Flint skrev:Det är LTS som är gnällspikar som idiotförklarar hela HiFi-branschen. En eller kanske två förstärkare får godkännt av LTS. En DA-omvandlare osv. Snacka om gnällspikar.

Vem har pratat om gnällspikar? :roll:
Jag pratar om gnällpellar! :twisted:

Korrigerande hälsningar, Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 11:27

Nu väntar jag bara på att JÖ ska komma med ett inlägg på fem meter uttjatade upprepningar och autodidakta tumregler.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi