Eftersom mitt namn trots allt kommit upp (helt O.T. - håller med) så hoppas jag det är ok om jag lägger ett litet inlägg om detta (innan vi återgår till kabeln ifråga).
Jag avskyr verkligen gruppindelningar!
Att bli indelade i grupper borde alla slippa (som inte själv annonserar sig vara grupptillhöriga, exempelvis genom att kalla sig subjektivister eller objektivister - vilket är något jag aldrig gjort).
Har aldrig sett några tecken på att det funnits några grupper runt mig (som har med min
person att göra), även om det förstås finns många som förstår hur saker fungerar. Det är även min ambition att försöka förstå - så kanske är det jag som tillhör den "gruppen", och inte tvärtom? En grupp runt åsikter och en grupp runt en person är inte samma sak dock.
De åsikter och synsett jag fört fram är inte mina privata ägodelar. De tillhör
alla som inser logiken i dem. Dessutom är det fel att tro att de ens sprungar från mig bara för att jag råkat framföra dem först. Det mesta jag skrivit är i grunden gamla kunskaper, tusentals år gamla. Många som delar dem har säker tänkt och förstått dem långt innan jag gjorde det.
Men det viktigaste är frågan: Är det verkligen "en grupp", om alla kommit till samma eller liknande slutsatser på grund av
insikt?
Eller egentligen svaret: Om folk är överens om
fakta är de inte "ja-sägare till varanda", utan till verkligheten!
Det finns förstås i själva verket rätt många som är kloka och förstår vetenskapliga principer och kan föra vettiga resonemang, men även om jag har gjort vad jag kunna för att marknadsföra idén att det vetenskapliga tänkandet är bra, vore det vore förmätet av mig att mena att andras förstånd har något med mig att göra.
Det har de inte. Om jag hjälpt någon enstaka till insikt är jag förstås glad dock.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag kan hålla med om att det finns vissa som tycks ha förstått många grundläggande principer, men som argumenterar dem på ett väldigt aggressivt sätt. Ibland tycker jag nästan det ser ut som om de
vill att det skall finnas en konflikt.

Det tycker jag är mycket trist.
Å andra sidan är det ur den synvinkeln inte ett dugg bättre beställt hos extremgrupperna, alltså de som antingen "bekämpar rationellt tänkande" till förmån för "mätdata" (utan att ens fundera på hur musikupplevelser fungerar), eller som "bekämpar rationellt tänkande" till förmån för "fritt tyckande" (utan ens ett uns vilja att ta reda på om det man upplevt att man hört är verkligt eller inbillat). Objektivister och subjektivister alltså.
Nu vill jag inte döma, jag tycker ju både grupperna har en väldigt inskränkt verklighetssyn, men det är inte så svårt att konstatera att objektivisterna statistiskt sätt är rätt torra typer, medan subjektivisterna är de som gör ständiga övertramp av dignitet när det gäller hur man beter sig mot dem man diskuterar med.
Dessa människor tycks ta i med allt de kan erbjuda, inklusive osanna påståenden, för att "bekämpa motståndarna". Dessutom tycks de kollektivt ha fått för sig att de fritt tänkande rationella människorna är inskränkta objektivister.

De gör exempelvis gällande:
1. Att de som gillar vissa i F/E-lyssning framgångsrika apparater, inte tycker om musik!
2. EKK är en kabel för mätningar

(Om någon känner till ett enda exempel på när en mätning på EKK använts som argument för den, så visa det gärna. Jag har aldrig argumenterat för den på andra grunder än hur den släpper igenom musik.)
Dessutom är det populärt att ställa folk till svars för saker som de INTE tycker. Många påhopp man sett från dem har varit i formen - du tycker ju så här, och det visar vad dum du är.
Är det verkligen rimligt att argumentera
åt dem man vill påstå ha fel, och sedan klaga på de argument man själv fört fram "åt dem"?!!!
Är det inte en rimlig grundprincip som ALLA borde kunna bli överens om - att var och en är expert på sina egna uppfattningar?
När man hamnar i en argumentation och tvingas bemöta påståenden om att man tycker på vissa vis, och detta är uppdiktningar måste jag undra - varför låter inte alla sig nöjas med att argumentera
sin egen uppfattning, och att bemöta vad den man argumenterar mot säger? Vad kommer det sig att vissa vill berätta vad den man argumenterar mot tycker?

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).