Moderator: Redaktörer
NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
(lixom väldigt många andra högtalare ) Måste man förklara sig bara för att man tycker så?
sportbilsentusiasten skrev:Det ÄR ok att tycka olika, det ÄR inte farligt. Den "andra sidan" behöver inte övertygas.
NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
(lixom väldigt många andra högtalare ) Måste man förklara sig bara för att man tycker så?
tvett skrev:prolinn, tonalt var det ok men inte rytmiskt?
MagnusÖstberg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Det ÄR ok att tycka olika, det ÄR inte farligt. Den "andra sidan" behöver inte övertygas.
tror han menar att de är för stela för analytiska lite sterilt. Ingen värme typ så, tror jag.hifikg skrev:NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
Måste o måste, men nog låter det motsägelsefullt att högtalare låter "helt ok" samtidigt som du skriver "men dom lirar ingen musik". Jag begriper ingenting. Vore glad för en begriplig förklaring, m a o.
matså skrev:tror han menar att de är för stela för analytiska lite sterilt. Ingen värme typ så, tror jag.hifikg skrev:NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
Måste o måste, men nog låter det motsägelsefullt att högtalare låter "helt ok" samtidigt som du skriver "men dom lirar ingen musik". Jag begriper ingenting. Vore glad för en begriplig förklaring, m a o.
matså skrev:tror han menar att de är för stela för analytiska lite sterilt. Ingen värme typ så, tror jag.hifikg skrev:NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
NiklasF skrev:Ni har missat hela grejen, sånt här tar man över ett par öl och GT lite wirre osv, att göra sig förstådd på nätet är inte lätt.
Stereohiiiifiträffar gubbar, stereoooohiiifiiiträffar deeet är mysiga saker det
NiklasF skrev:Skitroliga burkar att spela högt med, förlåtande och jag förstår verkligen varför folk gillar dom.
NiklasF skrev:matså skrev:tror han menar att de är för stela för analytiska lite sterilt. Ingen värme typ så, tror jag.hifikg skrev:NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
Nepp du är inte ens nära
Skitroliga burkar att spela högt med, förlåtande och jag förstår verkligen varför folk gillar dom.
prolinn skrev:tvett skrev:prolinn, tonalt var det ok men inte rytmiskt?
Jag kommer inte ihåg alla detaljer. Mest vad jag tyckte i stora drag. Jag skulle helst testa högtalarna med känd elektronik i ett mer bekant rum.
Edit:
Vid närmare eftertanke så är jag nog inte såvärst intresserad av att testa några Guru högtalare över huvud taget efter det bemötandet som I.Ö. visat i den här tråden. Det är ju inte direkt ont om högtalare i 20-tusen kronors klassen.
hej nu var det vad jag trodde han menade, har inte hört högisen. Nej vi har inget Norrland i oss. Nej min farfar Thure hette Nilsson. N vet jag inte om dt var han bytte, men jag tror det var han. Du förstår det bodde tre st Nilsson i samma trapp så farfar Thure fick ofta en annan Nilsson post. - nu vill jag inte ha den jävla Nilsson post mer nu bytar vi till Åström . Min släkt på pappas sida kommer ifrån Trelleborg. Mammas från Kiviksprudel skrev:matså skrev:tror han menar att de är för stela för analytiska lite sterilt. Ingen värme typ så, tror jag.hifikg skrev:NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
Tjena Matså, du har ett fint efternamn.![]()
Håller inte med dig om Ino, jag tycker de kan låta hur som helst, beroende på vad man matar dem med. Det är därför jag gillar dem och hos mig får de varierande kost.![]()
Från en annan Åström! Har du Norrlandsbrå?
sprudel skrev:FBK skrev:sprudel skrev:prolinn skrev:
Jag tyckte det lät - ljudmässigt - bra, men musikaliskt alltså ganska mediokert. För de dryga 80 kKr som anläggningen kostade förväntar jag mig bättre resultat. Vad som var orsaken till att återgivningen inte kändes speciellt musikaliskt informativ vet jag givetvis inte.......
Om målet med I.Ö:s konstruktioner kunde breddas för att även inkludera maximering av högtalarnas förmåga att förmedla musikaliska skeenden kanske I.Ö:s konstruktioner skulle kunna bli världsledande.
Jag kan begripa att blir en aning pissed om man får den här typen av kommentarer:
Ljudmässigt bra, men musikaliskt mediokert!!!
Jag noterar mods anmärkning och avstår då från att lägga till vid vilken nivå jag egentligen egentligen skulle vilja lägga Prolinns kommentar.
Äh! F-n, det är en helpuckad kommentar!
![]()
Visst är det för jävligt att någon skriver ner sina upplevelser ifrån en butikslyssning, det har ju aldrig hänt förr i Faktiskt.se historia...![]()
Verkar vara ultrasvårt att inse att alla har inte samma syn på vad som är bra återgivning.
Har du lässvårigheter? Jag kritiserar inte på något sätt Prolinns smak på anläggningar! Jag blir överraskad/förvånad över hur paralogiskt han utttycker sig i en och samma mening. Men jag blir inte förvånad att IÖ blir upprörd på samma sätt som jag. Jag tror IÖ lätt kan ta att någon skriver att piP inte är hans cup of tea! Det har han gett uttryck för tidigare också.
Morello skrev:Martin skrev:sprudel skrev:prolinn skrev:
Jag tyckte det lät - ljudmässigt - bra, men musikaliskt alltså ganska mediokert. För de dryga 80 kKr som anläggningen kostade förväntar jag mig bättre resultat. Vad som var orsaken till att återgivningen inte kändes speciellt musikaliskt informativ vet jag givetvis inte.......
Om målet med I.Ö:s konstruktioner kunde breddas för att även inkludera maximering av högtalarnas förmåga att förmedla musikaliska skeenden kanske I.Ö:s konstruktioner skulle kunna bli världsledande.
Jag kan begripa att blir en aning pissed om man får den här typen av kommentarer:
Ljudmässigt bra, men musikaliskt mediokert!!!
Jag noterar mods anmärkning och avstår då från att lägga till vid vilken nivå jag egentligen egentligen skulle vilja lägga Prolinns kommentar.
Äh! F-n, det är en helpuckad kommentar!
![]()
Hej Sprudel!
Du säger att det är en puckad kommentar. Berätta hur du tänker då? Jag kan personligen tycka att tankesättet är svårt att förstå och relatera till eftersom det musikaliska sitter i hur musikerna hanterar instrumenten vanligtvis. Är det ungefär så du menar?
"Puckad" är ett rätt olämpligt ord, men prolinn har som många andra här svårt med mängdläran. Oändligt många tjafstrådar på detta forum beror på bristande förståelse för mängdlära.
I detta fall missar prolinn att återgivning av musik inte är något annat än återgivning av ljud, men samtidigt är inte alla ljud musik!
Isaac skrev:RogerGustavsson skrev:Isaac skrev:Dock är mina egna inspelningar helt orörda, helt enkelt inspelade rakt av och sedan utbrända på skiva.
Men någon form av anpassning görs i regel om man vill ha ett hyggligt resultat. Det behöver inte nödvändigtvis handla om elektrisk manipulering i form av EQ eller dynamik. Placering av musiker, mikrofoner och val mikrofoner innebär i sig en anpassning till något "ideal". Inte minst är mikrofoner allt annat än neutrala eller frekvensraka. Riktade mikrofoner har t.ex. en avståndsberoende frekvensgång och ljudets infallsvinkel ger också stor variation i frekvensgången.Isaac skrev:Det jag jämfört med är främst ett dussin hörlurar, verkligheten, inkl mina qrs callisto hemma, dom står i samma rum som pianot spelats in. Jag jämför också med audiovector, som visserligen inte kan spelas lika högt, men bortsett att man blir tvungen att dämpa diskantregistret något, återger inspelningarna mycket frekvensrakt.
Personligen är jag tveksam till att spela in och upp i samma rum. Tycker det ställs lite olika krav på rummet om det ska musiceras eller om det ska spelas upp via högtalare. Musiker föredrar ofta en längre efterklang än vad som är önskvärt vid reproduktion via högtalare. Dessutom krävs ofta ett betydligt större rum för musicerandet, inte minst om de är flera.Isaac skrev:Instämmer med att det inte finns något "rätt eller "fel" i sammanhanget, vissa av mina egna monofoniska inspelningar är dock inte anpassade efter någon högtalare, manipulerade, eller mixade på något sätt, en mikrofon har placerats i öronhöjd, där öronen fått avgöra positionering.
Jag har gjort dokumenterande inspelningar av live-framträdanden. I flera fall har jag bara slängt upp ett mikrofonpar på en höft strax innan föreställning. Normalt vill man kanske prova sig fram. Ett live-framträdande innebär inte bara kompromisser med mikrofonplaceringar utan även av musikerna. Många gånger hamnar de för långt framme på scen utan stöd från begränsningsytor. Det kan låta tunnt om det är akustiska instrument. Då krävs det EQ.
Vad menar du med "där öronen fått avgöra positionering"? Mikrofoner placeras vanigtvis inte där man helst sitter och lyssnar. Mikrofoner hör inte som våra öron.
Ser att du nämnt vilka mikrofoner du använder. Röde-micken har inte vidare rak frekvensgång ens i nollriktningen. Förmodligen är kurvan uppmätt på nära håll, 0.3 m är vanligt men ibland är det på 1 m. En del erkänt goda mikrofoner har korrigering av tonkurvan i mikrofonens elektronik eller så har man styrt kapselns egenskaper "mekaniskt" till en för ändamålet passande tonkurva. Rakt är nog ett undantag.
Röde mikrofonen råkar vara den mikrofon jag har för tillfället, men även DPA har använts, men då de är kostsamma så är det inget jag vill släpa med mig.
Jag håller med om att mikrofonplacering inkl placering av musiker, och rumval, instrumentval ingår i selektiveringen, omfattas av subjektivt smak som är en del av skapandet, det är vad jag avgör med hjälp av öronen.
Frågan är varför det har stämt så väl överens med verklighetsupplevelsen, hittills? Ofta även i dom fall Röde använts, oavsett då olika lurar och talare använts, givetvis finns det kanske andra mätningar som borde ha kompletterats, inkluderats med mikrofonen?
Mvh.
shifts skrev:Jag tycker Isaac har intressanta synpunkter. Kul att du tog upp dem här, Isaac! Det är ju dessutom en fantastiskt mycket intressantare diskussion än den andra som pågår.
Vore intressant att gå mer till botten med den.
Martin skrev:Ja, det kanske förtjänar en egen tråd?
IngOehman skrev:Jag tycker du ställer många bra frågor, och även om jag, för att inte i
onödan infektera denna tråd, avstår från att svara på dem här, så vill
jag ändå säga att jag gillar att du experimenterar, lyssnar, reflekterar
och undrar.
Kanske får jag tillfälle någon annan gång att utveckla några resone-
mang som berör just de frågor du ställer.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag har utformat högtalarna helt och hållet baserat på min uppfattning om de fysikaliska krav som behöver uppfyllas för att man skall nå en
ursprungstrogen signalbehandling, det vill säga återgivning.
Högtalarna är utformade för att ge en så frekvensrak återgivning som
det är möjligt, med både stereosystemet, rumssamverkan och lyssnar-
nas egenskaper som prykoakustiska varelser med i ekvationen.
IngOehman skrev:Lyssning på musik är inte ens en del av utvecklingen förrän de är prak-
tiskt taget färdiga!
Och då använder jag det i princip bara för att det i förekommande fall
kan avslöja artefakter, som ger skäl att backa och börja lite grann från
början (back to the drawing board...).
hifikg skrev:NiklasF skrev:Ni har missat hela grejen, sånt här tar man över ett par öl och GT lite wirre osv, att göra sig förstådd på nätet är inte lätt.
Stereohiiiifiträffar gubbar, stereoooohiiifiiiträffar deeet är mysiga saker det
Jag har svala öl (kalla för dem som vill det) i anslutning till lyssningsrummet, komsi komsi *s*
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], TommyW och 28 gäster