Vad lyssnar "vanligt" folk på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-03 02:51

lennartj skrev:Mina tre systersöner har alla ordentliga 2-kanalsanlägningar, var de nu kan ha fått inspiration från :oops:
fast med lite olika "stuk" från Cambridge-elektronik och Wharfdale-högtalare till bryggade NAD'ar och CerwinVegas allra största system 8O

Bra där. Aldrig fel att sprida lite kultur till kommande led.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-04-03 13:20

Jag tycker också att det är lite obehagligt med folk som inte har en rejäl anläggning.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-04-03 13:28

Verkligen! Har man inte TÄVÄ, som jag alltså, blir man omedelbart ifrågasatt av såväl folk som idioterna på radiotjänst, men de som inte har en adekvat musikanläggning kommer alltid undan! Orättvist!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-03 13:48

Morello skrev:Verkligen! Har man inte TÄVÄ, som jag alltså, blir man omedelbart ifrågasatt av såväl folk som idioterna på radiotjänst, men de som inte har en adekvat musikanläggning kommer alltid undan! Orättvist!

Propagerar du för en avgift på något folk INTE har? Tja... Har man inte varningstriangel i bilen så får man böta.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-04-03 17:00

Ska det inte vara: vad lyssnar vanligt folk MED?
Lyssnar PÅ ljudanläggningen gör bara ljudnördar...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-03 17:13

Zzombie skrev:Ska det inte vara: vad lyssnar vanligt folk MED?

Då hade var och varannan svarat "öronen", det här är Faktiskt faktiskt :-)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-04-03 19:29

Morello skrev:Verkligen! Har man inte TÄVÄ, som jag alltså, blir man omedelbart ifrågasatt av såväl folk som idioterna på radiotjänst, men de som inte har en adekvat musikanläggning kommer alltid undan! Orättvist!

Just det där har jag också reagerat på vid flertal tillfällen! Jag förstår helt ärligt inte varför det är så konstigt att man som musikälskare har en bra ljudanläggning, när folk som "knappt tittar eller ens gillar TV" har en 60" skärm tapetserad framför soffan?

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2013-04-03 20:17

Min ena moster är en sådan riktig musikälskare dock inte den bredaste musiksmaken i världen men hon lyssnar på musik 24/7,hon brukar lyssna via laptop högtalare på allra högsta volymen,själv skulle jag inte klara av det,fattar inte hur man orkar, till och med när bajslurarna är inkopplade är volymen på max.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-04-03 22:45

lennartj skrev:Mina tre systersöner har alla ordentliga 2-kanalsanlägningar, var de nu kan ha fått inspiration från :oops:
fast med lite olika "stuk" från Cambridge-elektronik och Wharfdale-högtalare till bryggade NAD'ar och CerwinVegas allra största system 8O

Positiv inspiration är alltid bra tycker jag, försöker själv få folk att undvika det allra billigaste skräpet och köpa något som ger lite mer njutning och det behöver inte kosta jätte mycket, något som folk överlag tror.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-03 22:52

FBK skrev:

Positiv inspiration är alltid bra tycker jag, försöker själv få folk att undvika det allra billigaste skräpet och köpa något som ger lite mer njutning och det behöver inte kosta jätte mycket, något som folk överlag tror.

Tacka tusan för det när ett par meter högtalarkabel kan kosta mer än den nya familjekombin ;)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-04-03 23:02

hifikg skrev:
FBK skrev:

Tacka tusan för det när ett par meter högtalarkabel kan kosta mer än den nya familjekombin ;)

Och just sådant ger vanligt folk en bild av att det MÅSTE kosta MASSOR för att kunna låta bra, inget som är bra i det långa loppet. :(

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-03 23:08

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:

Och just sådant ger vanligt folk en bild av att det MÅSTE kosta MASSOR för att kunna låta bra, inget som är bra i det långa loppet. :(

He, he, det gäller att de träffar lagom nördigt folk för att slussas in i välljudets fröjder m a o. Jag tillät mig att skämta, då jag iskallt räknar med att det inte finns några ljudanläggningslösa (jmfr kastlösa) i detta forum.

Men... om man inte spelar våldsamt högt (det går helt enkelt inte) och inte kräver infrabas (var skulle den komma ifrån liksom?) och inte världens klaraste diskant och nöjer sig med ett skapligt mellanregister så är en Stereo One inte det allra sämsta man kan ha om man vill ha något som inte är skrymmande. Alltså kan man komma undan med 5.000. Skaffar man sig en kunnig polare (eller läser forum som detta) kan man få tips om rejäla doningar för samma pengar om man fyndar begagnad hifi.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-04-03 23:20

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:

He, he, det gäller att de träffar lagom nördigt folk för att slussas in i välljudets fröjder m a o. Jag tillät mig att skämta, då jag iskallt räknar med att det inte finns några ljudanläggningslösa (jmfr kastlösa) i detta forum.

Men... om man inte spelar våldsamt högt (det går helt enkelt inte) och inte kräver infrabas (var skulle den komma ifrån liksom?) och inte världens klaraste diskant och nöjer sig med ett skapligt mellanregister så är en Stereo One inte det allra sämsta man kan ha om man vill ha något som inte är skrymmande. Alltså kan man komma undan med 5.000. Skaffar man sig en kunnig polare (eller läser forum som detta) kan man få tips om rejäla doningar för samma pengar om man fyndar begagnad hifi.

Exakt!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-04-04 07:07

Många tycker däremot att 5000 kr är en hutlös summa.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-04-04 08:18

shifts skrev:Många tycker däremot att 5000 kr är en hutlös summa.

Så är det ju faktiskt. När jag nämnde för grannen att mina beggade PMC gick lös på 7 500 kronor flämtade hon bara till. En astronomisk summa för ett par högtalare...

Men för en TV går det nog bra... :wink:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-04-04 08:33

micromodular skrev:Och en platt-tv låter...?

Fördjaevligt.

Det finns faktiskt undantag. Jag har en 47" LG som hade varit snuskigt dyr ett par år innan jag köpte den för en spottstyver, den har ljud som överglänser 80% av alla bekantas stereoanläggningar.

Den tillåts också vara stor, har högtalaryta som sticker ut 15-20 cm på var sida om bilden samt är inte särskilt platt för att vara en platt-TV. 58kg väger den. 8O :?

(Fast min senaste tjock-TV vägde 78kg...)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-04-04 11:37

eljulio skrev:

Så är det ju faktiskt. När jag nämnde för grannen att mina beggade PMC gick lös på 7 500 kronor flämtade hon bara till. En astronomisk summa för ett par högtalare...

5000kr en hutlös summa,konstigt att ljudpryttlar aldrig får kosta något. Kläder är okej att betala dyrt för, liksom cykel, bil osv. och sedan har vi segelbåtar.... där har vi en kostnad som är enorm per timme som den används och Hifi & Musik är rena rean och billig hobby per timme i jämförelse.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-04 12:16

FBK skrev:
eljulio skrev:

5000kr en hutlös summa,konstigt att ljudpryttlar aldrig får kosta något. Kläder är okej att betala dyrt för, liksom cykel, bil osv. och sedan har vi segelbåtar.... där har vi en kostnad som är enorm per timme som den används och Hifi & Musik är rena rean och billig hobby per timme i jämförelse.

Kanske är det så att de flesta är för stressade och upptagna med "viktigare" saker än att ta sig tid att lyssna, verkligen lyssna, på musik till vardags. Och då kanske anläggningen blir ointressant. Särskilt om den inte ens utgör en statuspryl längre. På 60/70-talet verkade varenda kotte ha ett par Carlsson och en Sonab-rigg i sitt vardagsrum.

Edit: Fast när jag tänker på saken. Hemma hade vi baske mig ingen ljudanläggning...

Edit: Bland det första jag skaffade när jag inredde min första lya var emellertid en ljudanläggning och ta mej tusan, det var ju en Sonab-receiver, ett Sonab Kassettdäck och ett par Carlsson OD-11

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-04-04 12:30

hifikg skrev:Edit: Fast när jag tänker på saken. Hemma hade vi baske mig ingen ljudanläggning...

Samma här. Kan det vara så att vi föröker ta igen något vi missat i vår barndom?
Neeej inte vi insiktsfulla människor här på faktiskt inte :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-04-04 12:44

FBK skrev:
eljulio skrev:

Alla köper definitivt inte dyra kläder och cykel/bil kanske snarare räknas till måsten snarare än nöjen. Segelbåtsägare känner jag till (känner gör jag säkert, men vet inte om någon) så här många = 0. Det är väl tv som jag ser folk låter kosta pengar, men det är å andra sidan något de flesta använder dagligen, så det kan jag förstå.

Av dessa människor jag specifikt tänker på ovan, från min umgängeskrets, tycker många att 5000 kr är sanslöst mycket pengar att spendera oavkortat på hifi. Ofta blir jag tillfrågad att försöka hitta något bra åt dem, men när jag säger att det blir svårt under 5000 kr blir de flesta direkt ointresserade.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-04 14:34

2-ch skrev:
hifikg skrev:Edit: Fast när jag tänker på saken. Hemma hade vi baske mig ingen ljudanläggning...

Samma här. Kan det vara så att vi föröker ta igen något vi missat i vår barndom?
Neeej inte vi insiktsfulla människor här på faktiskt inte :wink:

Antagligen därför jag flyttade hemifrån som sextonåring...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-04 14:37

Resor prioriteras många gånger före en ljudanläggning. Det gjorde jag med under min period som nykter audiofil. Sen jag blev medlem här har jag bara besökt ett par nordiska grannländer. Hmmm...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-04-04 14:44

Det var precis det som gjorde att jag missförstod frågan.

Jag trodde det var musiken som efterfrågades eftersom det är den
jag själv lyssnar på.

Men nu har jag förstått att det var anläggningen som hifikg åsyftade
när han frågade om vad folk lyssnar på, lite Freudianskt kanske. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-04 14:57

IngOehman skrev:

Det var precis det som gjorde att jag missförstod frågan.

Jag trodde det var musiken som efterfrågades eftersom det är den
jag själv lyssnar på.

Men nu har jag förstått att det var anläggningen som hifikg åsyftade
när han frågade om vad folk lyssnar på, lite Freudianskt kanske. ;)

Vh, iö

Jag sätter baske mig på min ljudanläggning varje dag. Ibland flera gånger. Ofta på natten också...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-04-04 16:48

shifts skrev:
FBK skrev:
eljulio skrev:

Alla köper definitivt inte dyra kläder och cykel/bil kanske snarare räknas till måsten snarare än nöjen. Segelbåtsägare känner jag till (känner gör jag säkert, men vet inte om någon) så här många = 0. Det är väl tv som jag ser folk låter kosta pengar, men det är å andra sidan något de flesta använder dagligen, så det kan jag förstå.

Av dessa människor jag specifikt tänker på ovan, från min umgängeskrets, tycker många att 5000 kr är sanslöst mycket pengar att spendera oavkortat på hifi. Ofta blir jag tillfrågad att försöka hitta något bra åt dem, men när jag säger att det blir svårt under 5000 kr blir de flesta direkt ointresserade.

Har aldrig sagt att detta gäller ALLA, men förvånansvärt många :wink:

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-04-04 17:24

Någon var inne på att hihi-anläggningen (ja så rättar paddan mig, ett bevis om något!) var en statuspryl förr som fick kosta pengar. Idag är det tvn, och kanske köket som gäller. Ja, och så bilen då...

Ett tag skulle alla hem med aktning härbärgera ett fullstort piano. Vare sig man hade plats för det eller inte. Nu är de billiga på blocket! :D

Jag tycker personligen att jag fick mina oa50 för billigt. Men jag klagar inte!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-04-04 18:07

Jag tror att man lyssnar annorlunda nuförtiden när vi har musiken i oklanderligt digitalt format i alla telefoner och datorer omkring oss.

Idag får man lätt och billigt en riktigt god musik / HiFi-upplevelse med ett par schyssta hörlurar och sin telefon - mycket av lyssnandet i övrigt är av en annan typ (bakgrund, tv osv).

Vi lever inte idag i en musikvärld där man är/vill vara bunden till hemmet och måste ha hifi i rummet med de stora kostnader det innebär (stora högtalare, många watt, akustik osv)

Förr i tiden sökte man sig hem för att få hifi - idag är det nog lite tvärtom, man lyssnar aktivt i tunnelbanan med bra lurar och kommer hel och "kopplar av" med TV-brus, radio, podcasts.

Enda kvarlevan av "HemmabautaHifi" är hemmabion där man ä tvungen att ha en maffig hemmaanlägging. Bio "on the go" funkar inte, men det gör musiken idag.

Så det är nog väldigt lätt att vara musikintresserad idag, även utan stor anläggning i källaren.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-04 18:30

phloam skrev:... Bio "on the go" funkar inte, men det gör musiken idag.
...

Jorå, när jag kör bil på tråkiga vägar brukar jag kolla av någon rulle via iPhonen. Mottrafikanterna får passa sig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-05 00:28

Jag tror vanligt folk lyssnar på musik :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-04-05 00:29

hifikg skrev:
phloam skrev:... Bio "on the go" funkar inte, men det gör musiken idag.
...

Jorå, när jag kör bil på tråkiga vägar brukar jag kolla av någon rulle via iPhonen. Mottrafikanterna får passa sig.

Jag ska testa! :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi