Då uppfattade jag ditt inlägg precis som du menade det Harryup!
Och som chefsideolog kanske jag till och med, för en gångs skull, kan tänka mig att utåtriktat redogöra för LTS inställning i frågan:
1. Var och en väljer precis som den vill! Vi lever, i rätt stor utsträckning, i en fri värld och det är synd att inte utnyttja det.
2. Att sträva efter en kedja som,
som helhet, är så transparent som möjligt brukar leda till störst musikupplevelser.
3. Att välja varje i kedjan ingående diskreta komponent så att den är så transparent som möjligt brukar vara det bästa sättet att uppnå 2.
3b. Att använda F/E-lyssning för att få veta vilka apparater som är så transparenta som möjligt som enskildheter, är normalt mycket effektivt.
4. I brist på möjlighet att verka i enlighet med 3 är det klokt att prioritera totalintrycket av kedjan högst, för det är faktiskt det man kommer att höra!
4b. Men - man bör då vara varse att det ofta inte är den mest gynnsamma strategin att balansera färgningar mot varandra, om man vill kunna vidareutveckla kedjan senare.
5. Även inspelningarna igår i kedjan, men inte som ett statiskt fel, utan som variabla fel - varje fonogram har sina "tekniska karaktärer", som man kanske ibland skulle ha velat slippa.
5b. Därför är det bra att i anläggningen ha möjlighet att tillfälligt välja att koppla in kompensationer (färgningar) för fel hos fonogrammen. Det är en mycket bättre strategi än att välja appartur vars färgningar är icke ifrånkopplingsbar, alltså klart hörbart färgande apparater.
6. Det här är
mycket komplicerade frågor om man går på djupet med dem, och när själva stereosystemet inkluderas i resonemanget måste man väga systemfel mot apparatkaraktärer, och ibland finner man att det som verkade självklart inte alls är så enkelt längre. Den sjätte punktens främsta värde är att motverka att de fem tidigare kan verka som tumregler utan punkt 6's närvaro.
Ungefär så.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).