Conan skrev:Är det inte så att troligaste förklaringen till att det upplevs en skillnad ligger på det psykologiska planet?
Du menar att aktionspotentialerna är olika beroende på vilken kabel som är inkopplad?
Mvh
Peter
Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Är det inte så att troligaste förklaringen till att det upplevs en skillnad ligger på det psykologiska planet?
Bjorn_ skrev:Rydberg skrev:Bjorn_ skrev:Rydberg skrev:Vadå inte elektromagnetism för att det är en digital signal? Det är ju fysiskaliska signaler i kabel, kabel skiter väl i hur vågformen ser ut eller hur du använder den.
Det jag menade var att när väl en sinusvåg är samplad och kvantiserad till att kodas på ett medium så spelar inte signalkabeln någon roll. Visst kan den signal se annorlunda ut beroende på kabeln, i alla fall teoretiskt, men är det hörbart - nej!
Beror väl på hur hög bitström du väl köra igenom skulle jag vilja säga
Vad är det högsta som finns, sacd kanske? - det blir ingen begränsning i alla fall...
Rydberg skrev:Bjorn_ skrev:Rydberg skrev:Bjorn_ skrev:Rydberg skrev:Vadå inte elektromagnetism för att det är en digital signal? Det är ju fysiskaliska signaler i kabel, kabel skiter väl i hur vågformen ser ut eller hur du använder den.
Det jag menade var att när väl en sinusvåg är samplad och kvantiserad till att kodas på ett medium så spelar inte signalkabeln någon roll. Visst kan den signal se annorlunda ut beroende på kabeln, i alla fall teoretiskt, men är det hörbart - nej!
Beror väl på hur hög bitström du väl köra igenom skulle jag vilja säga
Vad är det högsta som finns, sacd kanske? - det blir ingen begränsning i alla fall...
Nu verkar du inskränka dig enbart till ljud, det finns ju massa digitala signaler man kan tänkas köra genom kablar.
Bjorn_ skrev:Vad är det högsta som finns, sacd kanske? - det blir ingen begränsning i alla fall...
Bjorn_ skrev:Om den sändande parten av någon anledning skulle bli av med några signaler så finns det i normala ljudsammanhang ingen felkontroll (eftersom det är onödigt med just sådan - borttappad info är borta och någon omsändning är inte meningsfull)
Man blir så av med lite "ljud" och man skall bli av med rätt mycket innan men hör det.
hevi skrev:Bjorn_ skrev:Vad är det högsta som finns, sacd kanske? - det blir ingen begränsning i alla fall...
SPDIF designades ursprungligen för 6MHz bandbredd (har jag för mig att jag läst någonstans). För att överföra en viss bitrate krävs en bandbredd i mediumet om minimum dubbla bitraten (Nyqvist), men i verkliga livet oftast lite mer (Shannon-Hartley).
En 2-kanal 16bit 44,1kHz PCM landar då på ca 1,4 MHz bitrate ( (44100*16*2) och kan då i idealfallet klara sig på minimum 2,8MHz. 96/24 2-kanal kräver ca 9,2MHz och 192/24 på ca 18,4MHz.
Inga jätteextrema bandbredder med andra ord...även om det såklart går att misslyckas med impedansanpassning och termineringar vilket i teorin skulle kunna ge en del reflexer och överslängar och i förlängningen eventuellt mätbara jitterskillnader beroende på resten av hårdvaran.
Sannolikheten är dock låg, skulle jag säga...
petersteindl skrev:Du menar att aktionspotentialerna är olika beroende på vilken kabel som är inkopplad?
Bjorn_ skrev:hevi skrev:En 2-kanal 16bit 44,1kHz PCM landar då på ca 1,4 MHz bitrate ( (44100*16*2) och kan då i idealfallet klara sig på minimum 2,8MHz. 96/24 2-kanal kräver ca 9,2MHz och 192/24 på ca 18,4MHz.
Nu blir jag lite besserwisser här men Mbit så blir det bramen i övrigt rätt. Spdif just har uppdaterats och klarar mer bandbredd idag. Med cd=inga problem
Bjorn_ skrev:Låter ju vettigt. Detta ligger troligtvis efter både signalvägen och dac:en och skiljer sig troligtvis mellan olika spelare också (men det kanske kan ligga i dac ändå). Detta har jag dock ingen koll på. Informationen är dock borta så det måste bli någon form av estimat, men det duger säkert bra.
Bjorn_ skrev:Om du har kunskap om felrättning på cd med en praktisk implementation så får du jättegärna dela med dig av det
Wikipedia skrev:...the LPCM audio data is divided into 12-sample frames (six left and right samples, alternating) and subjected to CIRC encoding, which segments and rearranges the data and expands it with "parity" bits in a way that allows occasional read errors to be detected and corrected.
Bjorn_ skrev:Hehehe, mmm sure! Du kan ju läsa lite du med och se om du hittar något om felrättningsprocedur i pcmkodning/avkodning...
Jag gav mig in i diskussionen endast för att jag har koll på hur ad-processen fungerar. Jag har fått mycket hjälp av andra här på faktiskt.se och jag är novis på många områden, men just här kände jag att jag faktiskt kunde bidra med lite fakta till diskussionen baserat på att jag jobbar med sånt här.
Om du har kunskap om felrättning på cd med en praktisk implementation så får du jättegärna dela med dig av det, jag är i vart fall intresserad av det, men du kan inte bara skriva "generellt gör man så här" för det köper jag inte. Om du sedan refererar till en wiki eller inte spelar mig mindre roll, de seriösa artiklarna brukar ha bra referenser.
Men... som du skrev så blir man inte av med all information bara för att några bitar försvinner hit eller dit. Det finns ju avancerade algoritmer som kan kompensera för bortfall i komprimerat ljud - och i dessa fall handlar det alltid om ett estimat. Hur det fungerar i en vanlig cd vet jag inte, men min GISSNING är att det sker i en egen krets, möjligtvis dsp och definitivt inte i ad/da-omvandlingen/kretsen.
Nu har vi glidit iväg från trådämnet lite för mycket kanske och det är väl delvis mitt fel, sorry för det.
Mich skrev:Nje, nu är det så att det inte är sinus som flyger däri, utan digitalsignal med snabba flanker. Så frekvensen i sladden är mycket högre.
PS. Samplingsfrekvens är något helt annat.
//Michael
hevi skrev:En 2-kanal 16bit 44,1kHz PCM landar då på ca 1,4 MHz bitrate ( (44100*16*2) och kan då i idealfallet klara sig på minimum 2,8MHz. 96/24 2-kanal kräver ca 9,2MHz och 192/24 på ca 18,4MHz.
Bjorn_ skrev:Alltså, om vi förutsätter att ljudströmmen skall kodas på kabeln för transport så kanske det i normalfallet ser ut så här (typ)
Om vi då säger att den här kabeln är så dålig så att den förvränger signalerna så att de kanske ser ut så här istället:
Så kommer en mottagande dac hantera den här informationen likadant, dvs avkoda den rätt. Vi kommer däremot inte att introducera jitter med hjälp av någon kabel, det där står den sändande parten för.
sebatlh skrev:Mich skrev:Nje, nu är det så att det inte är sinus som flyger däri, utan digitalsignal med snabba flanker. Så frekvensen i sladden är mycket högre.
PS. Samplingsfrekvens är något helt annat.
//Michaelhevi skrev:En 2-kanal 16bit 44,1kHz PCM landar då på ca 1,4 MHz bitrate ( (44100*16*2) och kan då i idealfallet klara sig på minimum 2,8MHz. 96/24 2-kanal kräver ca 9,2MHz och 192/24 på ca 18,4MHz.
Sen får man inte glömma att SPDIF använder biphase bla bla så megahörtzen blir dubblad.
http://en.wikipedia.org/wiki/Biphase_mark_code
Räknar man sen på en enkel RC-länk
http://en.wikipedia.org/wiki/Low-pass_f ... ss_filters
så får man
f_c = 1/(2*pi*75Ohm*30pF) = 70735530.2631Hz
Snyggar vi till det med värdesiffror å så får vi 70Mhz
(är det så man gör med bandbredd eller gäller något annat?)
Så in alles, 6Mhz som SPDIF ligger på för CD är 1 storleksordning under gränsfrekvensen. *puh*
Men då tänker vi lite på vad Mich sa och helt plötsligt ligger vi inte så super safe till.![]()
Eller?
(Ursäkta att jag glider tillbaka mot SPDIF och bort från avläsning av CD-skivor)
Bjorn_ skrev:Ok, felritad bild av mig(jag som trodde jag hade arbetat fram den till perfektion)
Men då handlar det om förlust av data och inte jitter...
Anledningen till att jag tvivlar är att jag jobbat med analog signallering som är rätt mycket känsligare än vad en manchesterkurva är - och jag har så otroligt svårt att se att detta skulle vara ett problem (att signalen blir så pass förstörd av en dålig kabel så att det är hörbart)
Har någon med ett oscilloscop mätt fram sådana här skillnader så att man faktiskt kan påvisa att det påverkar signalen så pass att det är hörbart?
Rätt sugen på att göra det själv för att se hur mycket man kan pajja en kabel innan det blir ett problem...
Bjorn_ skrev:Intressanta inlägg (skrivet helt utan sarkasm får jag väl tillägga)
Så om vi skall sammanfatta något som flera verkar vara överens om så är det i så fall att köra optiskt istället? (I alla fall i detta fallet där cd kopplades till dac)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 35 gäster