Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:När jag spelar skivor med sopraner högt här hemma, låter det illa på ett sätt jag inte riktigt kan beskriva. Det låter jättestarkt i vissa tonlägen, ungefär som om det distar i öronen!
Här ett bra exempel, när Ljuba Kazarnovskaya sjunger Zamphira's sång:
http://open.spotify.com/track/3uRMGFXRMIdL2LCzd0Y6TF
Vrid upp volymratten och lyssna själva när Ms Kazarnovskaya tar i!
Kan jag ha för uschlig anläggning eller gillar inte mitt rum detta, på något sätt?
PS. Soundbrigade, om du läser detta, kan du berätta vad låten handlar om?
Richard skrev:PerStromgren skrev:När jag spelar skivor med sopraner högt här hemma, låter det illa på ett sätt jag inte riktigt kan beskriva. Det låter jättestarkt i vissa tonlägen, ungefär som om det distar i öronen!
Kan jag ha för uschlig anläggning eller gillar inte mitt rum detta, på något sätt?
Det låter iofs. illa och skärande i verkligheten också, men vilka högtalare har du ?
PerStromgren skrev:Richard skrev:PerStromgren skrev:När jag spelar skivor med sopraner högt här hemma, låter det illa på ett sätt jag inte riktigt kan beskriva. Det låter jättestarkt i vissa tonlägen, ungefär som om det distar i öronen!
Det låter iofs. illa och skärande i verkligheten också, men vilka högtalare har du ?
"Illa och skärande i verkligheten"? Vad har du varit utsatt för?![]()
QUAD ESL-63 drivet av QUAD 606.
Rydberg skrev:Jag frågade IÖ om detta en gång och han sa (om jag minns det rätt) att öronen överstyr. Jag har stora problem med detta, mer utpräglat i ena örat dessutom.
Rydberg skrev:Jag frågade IÖ om detta en gång och han sa (om jag minns det rätt) att öronen överstyr. Jag har stora problem med detta, mer utpräglat i ena örat dessutom.
Kalejdokom skrev:För några år sedan hade jag även lite problem med lock för ena örat och fick hjälp med spolning på vårdcentralen. Det var en häftig upplevelse - ungefär som att få nya glasögon fast med hörslen då... Alla ljud lät plötsligt mycket tydligare och klarare. Kanske värt att kolla upp?
Morgan skrev:Sådant brukar enligt min erfarenhet bero på endera av två saker:
1) Det är illa inspelat
2) Det handlar om att högtalaren distorderar/komprimerar
För att utesluta (1) kan du prova att lyssna med ett par bra hörlurar. Sennheiser HD-600 till exempel, komprimerar/distar aldrig på sopraner, ens om du spelar så starkt att du nästan blir hörselskadad. Låter det lika illa där, så är det inspelningen! Men jag tror du kommer finna att det snarare är högtalarna.
Ja jag tror de har ont i magen när de galer såbomellberg skrev:Det kan låta illa live också. Höga sopranstämmor i fortissimo kan låta mycket skärande i mina öron, som en i huvudet inneboende dist.
petersteindl skrev:Ljuba Kazarnovskaya låter jättefint i mina datorhögtalare![]()
petersteindl skrev:BUMP
petersteindl skrev:Ljuba Kazarnovskaya låter jättefint i mina datorhögtalare![]()
Jag skall köpa skivan och lyssna i äggen![]()
hifikg skrev:Sopranerna i Berwaldhallen lät "distorderat" (törs f-n inte skriva orent) när de tog i som mest, som något slags fladdereko där jag satt. Så låter det även med världens bästa högtalare i mitt lyssningsrum. Helt normal upplevelse m a o
PerStromgren skrev:hifikg skrev:Sopranerna i Berwaldhallen lät "distorderat" (törs f-n inte skriva orent) när de tog i som mest, som något slags fladdereko där jag satt. Så låter det även med världens bästa högtalare i mitt lyssningsrum. Helt normal upplevelse m a o
Ingen klippning? Är det Peters eller Stigs högtalare du talar om, förresten?
PappaBas skrev:@BoSSe Mullberg
Jag tror i ditt fall att det är pK. Jag kör det stycket på 9LAEH på -4 dB på förstärkaren och det låter inte alls sådär illa.
Zemphira's sång fungerar med.
Jag har hört denna effekt på tidigare högtalare jag haft, känns lite som som att bita i aluminum folie fast i öronen
Det kanske har att göra med visst energiinnehåll? Dvs när man drar på så gör sig Fletcher-Munson påmind?
hifikg skrev:E hon bra den där Ljuba Kazarnovskaya? Borde jag slänga mig upp på cykeln o åka in till hökaren o investera innan han stänger butiken?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster