Bekymmer med mina sopraner!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Bekymmer med mina sopraner!

Inläggav PerStromgren » 2013-04-12 11:22

När jag spelar skivor med sopraner högt här hemma, låter det illa på ett sätt jag inte riktigt kan beskriva. Det låter jättestarkt i vissa tonlägen, ungefär som om det distar i öronen!

Här ett bra exempel, när Ljuba Kazarnovskaya sjunger Zamphira's sång:
http://open.spotify.com/track/3uRMGFXRMIdL2LCzd0Y6TF

Vrid upp volymratten och lyssna själva när Ms Kazarnovskaya tar i!

Kan jag ha för uschlig anläggning eller gillar inte mitt rum detta, på något sätt?

PS. Soundbrigade, om du läser detta, kan du berätta vad låten handlar om?
... tycker jag!

Per

Richard
Inaktiverad

Re: Bekymmer med mina sopraner!

Inläggav Richard » 2013-04-12 11:25

PerStromgren skrev:När jag spelar skivor med sopraner högt här hemma, låter det illa på ett sätt jag inte riktigt kan beskriva. Det låter jättestarkt i vissa tonlägen, ungefär som om det distar i öronen!

Kan jag ha för uschlig anläggning eller gillar inte mitt rum detta, på något sätt?

Det låter iofs. illa och skärande i verkligheten också, men vilka högtalare har du ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-12 11:26

Richard skrev:
PerStromgren skrev:När jag spelar skivor med sopraner högt här hemma, låter det illa på ett sätt jag inte riktigt kan beskriva. Det låter jättestarkt i vissa tonlägen, ungefär som om det distar i öronen!

Det låter iofs. illa och skärande i verkligheten också, men vilka högtalare har du ?

"Illa och skärande i verkligheten"? Vad har du varit utsatt för? 8O

QUAD ESL-63 drivet av QUAD 606.
... tycker jag!

Per

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-12 11:28

PerStromgren skrev:
Richard skrev:

"Illa och skärande i verkligheten"? Vad har du varit utsatt för? 8O

QUAD ESL-63 drivet av QUAD 606.

Sopraner som sjunger fortissimo i höga register låter skärande i verkligheten( tycker jag ) . Kanske återger din stereo bara verkligheten. :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-12 11:29

Effekten hörs rätt väl även på popsångerskor, t.ex. introt från Show Me How You Burlesque av Christina Aguilera: http://open.spotify.com/track/6fq4QyaUskNqES6lJqgYjW
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-04-12 11:35

Kan vara problem med inspelningen. Quadarna borde rimligen klara detta bra.

Prova ananrs några högtalare som man kanspela sjukt högt med och ändå ha låg dist. Låter det bra då (mindre torligt) så får du helt enkelt byta högtalare.

Men, jag tror på inspelningen eller att det som redan framförts i tråden: Det är sporanen i sig som låter illa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-12 11:38

Ljuba Kazarnovskaya låter jättefint i mina datorhögtalare :lol: :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-04-12 11:41

Det kan låta illa live också. Höga sopranstämmor i fortissimo kan låta mycket skärande i mina öron, som en i huvudet inneboende dist.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-12 11:41

Har du effekt i stärkarna så det räcker? Det där kan vara klippning...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-12 11:44

Sådant brukar enligt min erfarenhet bero på endera av två saker:
1) Det är illa inspelat
2) Det handlar om att högtalaren distorderar/komprimerar

För att utesluta (1) kan du prova att lyssna med ett par bra hörlurar. Sennheiser HD-600 till exempel, komprimerar/distar aldrig på sopraner, ens om du spelar så starkt att du nästan blir hörselskadad. Låter det lika illa där, så är det inspelningen! Men jag tror du kommer finna att det snarare är högtalarna.

Nästan ALLA högtalare jag hört distar/komprimerar i mellanregistret när man försöker spela starkt med väl inspelade sopraner. Det är där IÖ:s högtalare främst sopar mattan med allt annat jag hört - den enskilda parameter där de verkligen är bättre än ALLT annat (som jag hört, och jag har hört ganska mycket). Enligt vad jag tycker, alltså.

Edit: Det kan förstås vara klippning också - men de flesta högtalare börjar komprimera fult långt innan normala trisseförstärkare (50-150w) börjar dista.
Edit2: Enligt min erfarenhet, rent subjektivt...
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-04-12 11:50

Jag frågade IÖ om detta en gång och han sa (om jag minns det rätt) att öronen överstyr. Jag har stora problem med detta, mer utpräglat i ena örat dessutom.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-12 12:04

Rydberg skrev:Jag frågade IÖ om detta en gång och han sa (om jag minns det rätt) att öronen överstyr. Jag har stora problem med detta, mer utpräglat i ena örat dessutom.

Så gör de i verkligheten också, sopranernas röster, det distar. Påminner om frasigt papper!
Har pratat en del om detta med lärare i sång. Intressant.
Hörs tydligt också i bra inspelningar som Cantate Domino, så jag håller inte riktigt med dig Morgan.

Anekdoten med röster som spräcker glas är väl inte helt tagen ur luften.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-04-12 12:07

Rydberg skrev:Jag frågade IÖ om detta en gång och han sa (om jag minns det rätt) att öronen överstyr. Jag har stora problem med detta, mer utpräglat i ena örat dessutom.

Känner igen det där.

Testa denna amatörinspelning. Den är gjord med en enkel Edirol. Bruset är högt, men om ni öppnar den i Audacity ser ni att den inte klipper. Vid 4.00 samt 8.30 distar det i mina öron.

Vid 5.30 får jag gåshud, men det är ju en annan åkomma. :-)

http://user.faktiskt.io/bomellberg/musi ... n_Mass.mp3

EDIT: Testa att dra ner volymen vid nämnda ställen, då försvinner disten (i alla fall för mig).

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-04-12 12:12

Det hör inte ihop med hörselgångens resonansfrekvens? Då jag gick öronkursen fick jag lära mig att barnskrik är som mest energirikt i just detta område, omkring 3400 Hz. Detta skulle under evolutionen ha gynnat dem som bättre hörde sina barn skrika. Vet inte om detta verkligen stämmer eller bara är en skröna..... :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-04-12 12:17

Ja, det här med hörseln kan nog vara en faktor. Jag har själv problem med påtaglig "örondist" vid starka ljud. Problemet kommer och går i perioder. Här är en tråd som behandlat detta tidigare:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... torder=asc

För några år sedan hade jag även lite problem med lock för ena örat och fick hjälp med spolning på vårdcentralen. Det var en häftig upplevelse - ungefär som att få nya glasögon fast med hörslen då... Alla ljud lät plötsligt mycket tydligare och klarare. Kanske värt att kolla upp?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-12 12:28

Kalejdokom skrev:För några år sedan hade jag även lite problem med lock för ena örat och fick hjälp med spolning på vårdcentralen. Det var en häftig upplevelse - ungefär som att få nya glasögon fast med hörslen då... Alla ljud lät plötsligt mycket tydligare och klarare. Kanske värt att kolla upp?

Ingen dum idé. Jag brukar göra detta hemma då och då, men bara när jag känner att jag har "lock för öronen". Kanske värt att testa även då jag inte har det bekymret?

Morgan, som av en händelse har jag ju ett par HD600 där hemma! Provar så fort jag kommer hem!

F.ö. har jag ju numera ett oscilloskop också... Borde jag släpa fram och se hur det ser ut, kanske? :roll:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-12 12:43

Morgan skrev:Sådant brukar enligt min erfarenhet bero på endera av två saker:
1) Det är illa inspelat
2) Det handlar om att högtalaren distorderar/komprimerar

För att utesluta (1) kan du prova att lyssna med ett par bra hörlurar. Sennheiser HD-600 till exempel, komprimerar/distar aldrig på sopraner, ens om du spelar så starkt att du nästan blir hörselskadad. Låter det lika illa där, så är det inspelningen! Men jag tror du kommer finna att det snarare är högtalarna.

Kan du göra mig den tjänsten att provlyssna mitt första exempel från Spotify i förstainlägget?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-04-12 12:44

bomellberg skrev:Det kan låta illa live också. Höga sopranstämmor i fortissimo kan låta mycket skärande i mina öron, som en i huvudet inneboende dist.
Ja jag tror de har ont i magen när de galer så :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-12 12:47

BUMP :D

petersteindl skrev:Ljuba Kazarnovskaya låter jättefint i mina datorhögtalare :lol: :)

Jag skall köpa skivan och lyssna i äggen :)

På High End mässan spelade jag Sopran mest hela tiden och ganska starkt och rummet var på 90 kvm :)

Det var en liten tös som heter Jackie Evancho. Jättefint :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-12 12:51

petersteindl skrev:BUMP :D

petersteindl skrev:Ljuba Kazarnovskaya låter jättefint i mina datorhögtalare :lol: :)

Jag skall köpa skivan och lyssna i äggen :)

Å, tusan, jag trodde att det var äggen du hade som datorhögtalare!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-04-12 15:39

@BoSSe Mullberg

Jag tror i ditt fall att det är pK. Jag kör det stycket på 9LAEH på -4 dB på förstärkaren och det låter inte alls sådär illa.
Zemphira's sång fungerar med.
Jag har hört denna effekt på tidigare högtalare jag haft, känns lite som som att bita i aluminum folie fast i öronen :)

Det kanske har att göra med visst energiinnehåll? Dvs när man drar på så gör sig Fletcher-Munson påmind?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-12 16:03

Sopranerna i Berwaldhallen lät "distorderat" (törs f-n inte skriva orent) när de tog i som mest, som något slags fladdereko där jag satt. Så låter det även med världens bästa högtalare i mitt lyssningsrum. Helt normal upplevelse m a o
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-12 16:05

hifikg skrev:Sopranerna i Berwaldhallen lät "distorderat" (törs f-n inte skriva orent) när de tog i som mest, som något slags fladdereko där jag satt. Så låter det även med världens bästa högtalare i mitt lyssningsrum. Helt normal upplevelse m a o

Ingen klippning? Är det Peters eller Stigs högtalare du talar om, förresten?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-12 16:21

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Sopranerna i Berwaldhallen lät "distorderat" (törs f-n inte skriva orent) när de tog i som mest, som något slags fladdereko där jag satt. Så låter det även med världens bästa högtalare i mitt lyssningsrum. Helt normal upplevelse m a o

Ingen klippning? Är det Peters eller Stigs högtalare du talar om, förresten?

Peter får ursäkta, men Stig e världens bästa Carlsson. Fast ärligt talat tror jag det låter likadant i det avseendet med 63-orna också. De har stått tysta länge nu, har inte kommit till "doktorn" med dem. Men snart så.

Edit: Jag trodde det berodde på mitt rum, eller kanske klippning eller något annat otyg, ända till jag hörde exakt samma fenomen i Berwaldhallen live. Då log jag mjukt och förstod att allt e som det ska i lyssningsrummet. En skön känsla.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-04-12 17:12

Ljuba Kazarnovskaya låter inte värre över mina OA52.2-föregångare än vad sopraner gör live på mindre avstånd än vad som egentligen är komfortabelt.

Jag är lite nyfiken på att kånka in mina OA52.LE och höra hur de klarar Ljuba Kazarnovskaya.
De har problem med Anna Jobrant på skivan Düben Delights for soprano
http://www.footprintrecords.com/productions/organchamber/frcd-049 hennes röst kan låta betydligt mer skärande via dem än mina OA52.2

Jag kanske återkommer om detta framåt kvällen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-12 17:15

E hon bra den där Ljuba Kazarnovskaya? Borde jag slänga mig upp på cykeln o åka in till hökaren o investera innan han stänger butiken?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-04-12 18:17

Hm, min erfarenhet är att "soppor" inte ställer till det i mina nuvarande högtalare.

Om detta beror på att det är fel på de nuvarande högtalarna, eller på alla de högtalare jag ägt tidigare vet jag inte. Jag kan bara gissa.

PS Jag har lite småsvårt för sopraner, men det hör sannolikt till preferensdomänen snarare än att det har med någotslags dist att göra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2013-04-12 18:24

Har psykologiska problem med starka sopraner typ röst eller blås mm. Min erfarenhet, bra prylar utgår jag ifrån, handlar mycket om rummet, volym och vilket avstånd man lyssnar ifrån. Om volymen ska vara konsertnivå, eller strax under, får man ofta sitta ganska nära. Starka sopraner har en tendens att studsa omkring på ett mycket obehagligt sätt.

En vän hade just quad els med Gryphon steg. Satt man nära, och höll volymen strax under konsert nivå, lät det helt fantastiskt. Framförallt opera som min vän älskar så mycket. Opera är inget för mig men bra lät det. :-)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-04-12 19:52

PappaBas skrev:@BoSSe Mullberg

Jag tror i ditt fall att det är pK. Jag kör det stycket på 9LAEH på -4 dB på förstärkaren och det låter inte alls sådär illa.
Zemphira's sång fungerar med.
Jag har hört denna effekt på tidigare högtalare jag haft, känns lite som som att bita i aluminum folie fast i öronen :)

Det kanske har att göra med visst energiinnehåll? Dvs när man drar på så gör sig Fletcher-Munson påmind?

Nehej du, jag lyssnade i hörlurar på jobbet. pK-schme:K. :evil:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-12 20:23

hifikg skrev:E hon bra den där Ljuba Kazarnovskaya? Borde jag slänga mig upp på cykeln o åka in till hökaren o investera innan han stänger butiken?

Japp, de e hon, men tipset kanske kommer litet sent...
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Generellt om hifi