Hursomhelst, så här ser det ut (ungefär, allt är såklart inte helt skalenligt och högtalarna är vinklade så de korsar framför sweetspot).
1-3: Lyssningsplatserna där 2 är sweetspot
4: En 2-soffa som inte lyssnas i men som slöas i när man ser på tv.
5: Bord
6: Bokhylla med gott om böcker
7: En Sacco-säck modell enorm
8: Mattor
9: Tv-bänken
10: Fronthögtalare
11: Basarna med element spelande utmed frontväggen.
12: En öppning in i rummet som inte går att stänga till.
Golvet är parkett, väggarna gips. Det sitter absorbenter på väggen på båda sidor om tv-bänken som är 140x100cm och en likadan på väggen på långväggen bredvid 3-soffan (inte på den väggen med ingången).
Rummet är HxBxL 240x370x680cm, 3-soffan står med ryggstödet 290cm ifrån bakväggen och alltså 390cm till framväggen.
Generellt låter rummet bra, låg efterklang och rummet "känns" väldämpat.
Så till problemet..
I denna anläggning ska jag bara använda 2st basar och jag får inte till det. Nuvarande placering är enligt bild, och det är den hittills bästa kompromissen, men det funkar bara riktigt bra på en av platserna i 3-soffan (1) och där funkar såklart inte stereobild osv. Jag har testat att placera basarna enligt 1/4 med basarna spelande ut i rummet, 1/4 spelande utmed frontväggen (som nu men med större avstånd mellan bas och sidovägg), i hörnen spelande framåt, diverse placeringar med basen mot golvet och det enda jag inte provat (känns det som.. Finns såklart mycket jag inte provat) är som de står nu men vända så att baselementen spelar mot hörnen (vilket borde bli bumligt).
Olika placeringar funkar olika bra, och nuvarande är som sagt den hittills bästa kompromissen, men alla lider de av samma problem: Jag får mycket bra bas, ren och stram men med tyngd, i position "1" i soffan men flyttar jag till pos "2" (vilket innebär att jag bara flyttar öronen kanske 70cm) så försvinner alldeles för mycket nivå och det blir anemiskt. Även om jag höjer nivån på basen så blir det ändå inte samma, sköna sug i basen som i pos "1". I pos "3" låter det ganska likt pos "2", möjligen är basen något tydligare men alltså utan den sköna helhet jag har i pos "1".
Jag har testat att flytta bak soffan några decimeter (kan inte ha den mitt i ingången) utan att det gör någon skillnad, och även olika positioner framåt (upp till ungefär 70cm i intervaller) och även om det såklart blir skillnad på basen beroende på var soffan står så är det i alla positionerna samma fenomen, dvs att basen är klart bäst i pos "1" och inte i sweetspot (pos "2").
Jag begriper inte vad jag kan göra för att få till basen i sweetspot (och utan att det låter uggla på de andra platserna i soffan) och ber alltså om tips på basplaceringar att testa, åtgärder i rummet osv som kan lösa problemet. Jag börjar tröttna på att flytta runt på prylarna...