Eftersom det verkar finnas så få med erfarenhet av thielhögtalare känner jag mig lite manad att bidra. Jag har själv ägt 1.5 några år och har vänner som sedan några år har 3.6 och 2.3.
Av de tre modellerna sätter jag 2.3 högst; visserligen ratade jag dem själv en gång men efter att ha hört dem i hemmiljö med bra elektronik (NAD208/Sentec SC9) så gjorde jag en omvärdering. CS 6 är, vad jag minns från handlarbesök, bättre men de är stora och dyra...
Det jag gillar med Thiel är att de tillhör de högtalare som har en förmåga att skapa en ljudbild och själva "försvinna", de låter inte låda, och upplevelsen blir då att man lyssnar på musik istället för att man lyssnar på högtalare. 1.5:orna var väldigt bra på detta, men saknar egentligen botten för att bli en komplett ljudåtergivare. Relativt sett får Thiel klassas som neutrala och transparenta till karaktären.
I korthet tycker jag 2.3 är en bra högtalare. Utan att ha någon större koll på marknadens utbud (har för länge sedan tappat intresset för att marknadsuppdatera mig) tycker jag att man ska ta och kolla in dem och B&Ws nautilus-serie om man vill slanta upp de pengarna. Möjligen är basen lite "svårkontrollerad" (eller så är det för mycket mullerbuller i Sagan om ringen-filmerna

).
För ordningens skull får jag nämna att jag ersatte mina Thiel 1.5 med Ino piP, vilka är ännu bättre vad gäller transparens och obesvärad återgivning. Och de pi60 jag har nu tycker jag är bättre än 2.3 på alla punkter. Fast mina thielägande vänner har inte funnit det mödan värt att byta till Ino, trots inspirerande demos i Täby.
Mats