Thiel högtalare - någon som hört?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits

Thiel högtalare - någon som hört?

Inläggav pingvinlakrits » 2005-09-27 13:43

Tänkte utnyttja den kollektiva hjärnbanken på faktiskt.se och läsa mig för om någon hört Thielhögtalare...

Är nyfiken på Thiels golvare (2.3) - inte för att jag ska köpa ett par utan för att jag tycker deras designfilosofi verkar sund och en bekant som hört föregångarna utomlands sade att de har fin potential. :roll: Men de verkar inte ha ngn representant för märket i Sverige, eller?

De är ju lite snygga också.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-27 20:14

grymt snygga är dom :D

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-09-27 20:39

Vet inget om Thiel, men för att fylla tråden lite så kan jag väl nämna att jag har ett "tidigt" hifi-minne av Thiel, som jag råkade lyssna på i en butik. Elektroniken var nåt mysko, tror det kan ha varit Quad. Jag och frälsaren var helt överens om att de lät massor trevligare å roligare än de stora elektrostaterna och AR-elektroniken i "finlyssningsrummet".
/en john som minns

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-27 20:43

Thiel har varit uppe på forumet tidigare.

www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums ... ight=thiel

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-09-27 21:24

RogerGustavsson:

Tack för länken.

Men, som vanligt VERKAR DET JU INTE VARA NÅGON SOM LYSSNAT PÅ HÖGTALARNA NÅGON LÄNGRE TID :roll: - mycket snack om om och men...

I den tråden var det någon som förmedlade en flyktig insikt i förbifarten och sedan var det på typiskt faktiskt.se manér generellt tekniktugg som inte hade med Thiel i sig eller lyssningsintryck att göra... :roll:
Inaktiv

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-09-27 21:53

Tyvärr diskuteras nästan bara "godkända" märken här på forumet, lite tråkigt. Allt annat brukar dissas på ena eller andra sättet, utan att många (tror jag) knappt hört dom, förutom möjligtvis i en dålig uppställning i någon butik eller på någon mässa :roll: :cry: .

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-27 22:30

Callisto skrev:Tyvärr diskuteras nästan bara "godkända" märken här på forumet, lite tråkigt. Allt annat brukar dissas på ena eller andra sättet, utan att många (tror jag) knappt hört dom, förutom möjligtvis i en dålig uppställning i någon butik eller på någon mässa :roll: :cry: .

Synd att det skall vara så. Men till svar så får man att så är inte fallet och det hela faller tillbaka till de accepterade märkena här, synd att det skall vara så. Det finns annat än Ino, Pioneer Nad osv. Inget fel på dom märkena (har Pioneer själv), men det hade varit roligt om annat hade kommit upp på tapeten. För där finns annat som är mycket bra därute.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-09-27 22:35

I regel krävs det att någon startar en tråd samt att det finns personer som kan framföra något alternativt spekulera. Sedan att folk inte är allmänt sugna på att diskutera olika saker är väl en annan femma.

Lars som nyss har blivit med vinylsvarv! :D
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-28 14:17

Jag kan kanske bidra LITE med intryck.
Jag har endast hört dom stora 7.2 som är avsevärt större burkar... Samt för länge sedan nån mindre model vilken model för mig idag är glömd för länge sedan tyvärr..

Men dom hade så stora likheter i sitt sätt att spela muysik så det kan nog ge en "hint" om dom i alla fal.. Ifrån MINA öron lyssnat då självklart...

Ruskigt bra högtalare. Men med ett varningstecken... Diskanten bör hållas "kort" via ev lite dämpning osv.. Samt att ej man bör använda saker som "lägger till" konsgjord diskanupplösning...

Om man har detta lite i bakhuvudet vid nyinköp senare så.. Japp. väldigt kapabla musikförmedlare med klara företräden...

DVS inga konstiga saker att" hålla lite koll på "eftersom detta krävs i ännu högre nivå på typ detta forums idolhögis.. Ino audio... :)

DVS inga märkvärdigheter alls..

Men men.. Detta är med MINA öron jag återger uppfattningen...

Provlyssna dom du. Tror du i varje fall får en ny erfarenhet...

Och huiii va snygga dom är... :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-28 14:38

Hej mayro !

7.2 såg fräsiga ut, stora och vulgära innuti; http://www.audio-focus.com/Thiel/CS7_2.html
NN

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-09-28 14:50

Tack Mayro!

Just så...

Fler intryck?
Inaktiv

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-28 14:52

David A, har lyssnat på Thielhögtalare vid ett flertal tillfällen, och flera olika modeller också vad jag vet.

Han kanske dyker in nån gång o skriver nån rad eller två !
NN

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-09-28 15:48

nja.. nu tog du väl i lite väl.

Har bara lyssnat på mässa.. säger inte mycket alls. Kommer mest ihåg dom stora med tre basar som dom spelade på Hotel Opalen i göteborg för en herrans massa år sedan. Lät trevligt då iallafall. Men det gjorde även Cabasse och IRS beta i samma rum...
Sen så var dom väl med på någon Göteborgsmässa med dom mindre.. där det lät kack kommer jag ihåg.
Bra recension va :oops: :lol:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-28 15:50

nä, aha okej !

nä precis David, hur de låter på en mässa, är oftast inget dugligt beslutsunderlag !

skulle va skoj att höra Thiel faktiskt ! :D

mayro, kan du köpa ett par, och sedan säga hur dom låter? :wink:
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-28 15:58

hahahaha.. Jag håller just på med inköp av nya högtalare här.. Skulle jag ha dessa så skulle 7.2 vara mitt mål.-.. tyvärr är dom ouppnåliga för mig....Jag får nog hålla mig till en lägre nivå här..

Men tror ingen lyssnar oberört på dyliga bestar inte... 8)
Det är ju inte vardagshögtalare direkt....

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-28 16:01

Jaha, ska du köpa nya högtalare IGEN? Först Infinity, sedan Mirage, sedan Vienna !! Hehe vart ska detta sluta :D
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-28 16:18

förlåt OT här....

Vienna blev pga att han som hade dom lyssnade på stora miragen.. Så vi bytte...

Mirage var mina tillfälliga enbart..

Nu ska mer stationära inköpas om man säger så...
Dörmed kan man säja jag byter EN gång. Men att två st spelades "så länge"..

Men dessa små Vienna imponerar MYCKET trotts sin litenhet...
Säkert enligt många färgade.. Men rasande BRA gjord färgning i så fall. För dom kan återge instrumentens energi samt tonala innehåll väldigt fint... :)

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-09-28 16:27

Jag har spenderat ett antal timmar framför Thiel CS6 när CH hade sådana. (Samma burkar som i bildreportaget från Juha på HF, http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43448 )

De hade en makalöst tight bas. I övrigt helt OK också, men särskilt basen var riktigt, riktigt bra. :D
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-28 16:42

det är otroligt skoj att se hysterin runt diskanter börjar få sin motpol igen. Folk börjar oftare o oftare ta upp just BASENS otroliga vikt för ljud o rumsinfo.. Väldigt roligt att se i ett tidevarv då dom flesta annars talar om små högtalare enbart o ofta i gemen..

Jag skulle gissa detta med hemmabio fått upp ögonen på folk. Därför dom numera HÖR skillnaden på film o sedan sin favoritskiva... :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-09-28 19:49

Då har det ju trillat in lite tyck, tack Bernt och andra kontributörer.
Skulle gärna höra golvarna någon gång, gillar skarpt formen på 2.3.

De är lite över min budget och jag sitter inte i akut behov av högtalare 8) men som sagt, tycker de verkar lovande!
Inaktiv

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-29 09:34

Jag har aldrig lyssnat på Thiel, men däremot Von Scheikert. Är inte dom lite av samma, amerikanska "skola"? Såg någon beskriva ljudet som "big and soft"?

8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-29 10:07

Bernt skriver:
"De hade en makalöst tight bas. I övrigt helt OK också, men särskilt basen var riktigt, riktigt bra."

Jag har inte hört dem men jag vet att Bernt KAN bedömma basens kvaliteter.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
matsf

Inläggav matsf » 2005-10-03 13:02

Eftersom det verkar finnas så få med erfarenhet av thielhögtalare känner jag mig lite manad att bidra. Jag har själv ägt 1.5 några år och har vänner som sedan några år har 3.6 och 2.3.

Av de tre modellerna sätter jag 2.3 högst; visserligen ratade jag dem själv en gång men efter att ha hört dem i hemmiljö med bra elektronik (NAD208/Sentec SC9) så gjorde jag en omvärdering. CS 6 är, vad jag minns från handlarbesök, bättre men de är stora och dyra...

Det jag gillar med Thiel är att de tillhör de högtalare som har en förmåga att skapa en ljudbild och själva "försvinna", de låter inte låda, och upplevelsen blir då att man lyssnar på musik istället för att man lyssnar på högtalare. 1.5:orna var väldigt bra på detta, men saknar egentligen botten för att bli en komplett ljudåtergivare. Relativt sett får Thiel klassas som neutrala och transparenta till karaktären.

I korthet tycker jag 2.3 är en bra högtalare. Utan att ha någon större koll på marknadens utbud (har för länge sedan tappat intresset för att marknadsuppdatera mig) tycker jag att man ska ta och kolla in dem och B&Ws nautilus-serie om man vill slanta upp de pengarna. Möjligen är basen lite "svårkontrollerad" (eller så är det för mycket mullerbuller i Sagan om ringen-filmerna :wink: ).

För ordningens skull får jag nämna att jag ersatte mina Thiel 1.5 med Ino piP, vilka är ännu bättre vad gäller transparens och obesvärad återgivning. Och de pi60 jag har nu tycker jag är bättre än 2.3 på alla punkter. Fast mina thielägande vänner har inte funnit det mödan värt att byta till Ino, trots inspirerande demos i Täby.

Mats

Återgå till Generellt om hifi