DIY: preamp på PG2311 med fjärr

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

DIY: preamp på PG2311 med fjärr

Inläggav soundbrigade » 2013-04-18 18:18

Det var inte så att den mer generella preamptråden med fjärrkontroll inspirerat mig till detta "bygge". Tvärtom - jag hade den på G sedan i vintras när jag satt i ena dotterns lägenhet i Chicago och hade lite småtråkigt. Beställde en del kuliga saker från den kinesiska varianten av eBay - Aliexpress.
FEL! Jag beställde prylarna redan i oktober.

Själva förstärkaren som baseras på PGA2311 beställdes i byggsatsform, dvs ett mönsterkort, displej med uP som styr det mesta:
Crystal PGA2311 Sound Volume Remote Control Preamplifier Audio Board Module For DIY
Från samma firma kom en fin alulåda med hål som passade det mesta:
New Version aluminum Case for PGA2311 CS3310 Preamp.

Det som fattades och gjorde mig lite irriterad var ingångskontakterna (och utgångskontakterna. Nu har jag fått hem en påse med kontakter från DealExtreme och utgångskontakter kom nog från Electrokit. Nätrafon kom också därifrån.

När jag sedan fått ihop allt noterades en hel del problem med det mesta, preampen funkade inte och displejen flibbrade (glappus infarnalis??). Jag ledsnade ordentligt och raskt är vi framme den där dagen (2 jan) i Chicago. Jag beställer massa kul saker OCH ett nytt kort
PGA2311 Remote Audio Preamp kit DIY.
Det här kortet var på drift ett bratag, 2 månader, innan det dök upp och när jag nu igår och idag fick det och en ny transformator på plats funkade allt som ett rinnande rönnbärsträd. Fjärren hittade jag precis nu också.
Senast redigerad av soundbrigade 2013-04-18 19:01, redigerad totalt 2 gånger.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-18 18:28

På vårt systerforum finns två DIY-delar, en mer generell, typ DIY/teknik och en DIY/foton. Redan den gamle greken Bent-Arne Herakleitos menade på att en tråd utan bilder är som en kvinna utan ett blått skåp fullt med skelett så här kommer bildurrrrrrrrrrrrr ....

Med min 100W gaslödkolv var det en baggis att löda dit en SMD-krets, ett minne som tydligen lagrar potientiometerinställningar och slikt.

Bild

Fördiglött:

Bild

Monterat i lådan:

Bild

Från framsidan:

Bild

Och sedan sket det sig .... :x
Senast redigerad av soundbrigade 2013-04-18 19:03, redigerad totalt 1 gång.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-18 18:43

Åsså börjar vi från början ....

Kom en ny sats som var färdigmonterad. Pot-kretsen är en lite större bit men SMD-kapslad. Tur jag slapp löda den ... :)
Ny trafo som skulle vara på 2x6V. Den hittade jag på ELFA :roll: .

Gott om flatkabel är det gott om i Kina:

Bild

Själva ingångs- och potentiometerkortet. Kretsen skymd IGEN!!!

Bild

Displejen jämt styrkortet:

Bild

Bakstycket. Jag tror alla hål var klara faktiskt, men kan inte minnas riktigt nu. Hålen för utgångskontakterna fick jag ta upp eftersom originalhålen var för små. Kontakterna är valda för att hylla Nauru som har just gult och blått i sin flagga, eller om det var Barbados. :?

Bild

Trafon är monterad på ett experimentkort med skruvplintar och säkringshållare (just nu sitter en tunn tråd istf säkring :oops: ).:

Bild

Sådär, allt klart, alla lådhalvor på plats, preampen på plats, fin reglerad ström från Ringhals 2 flyter genom kretsarna:

Bild

Spelar lite Leonard Cohen. Inser plötsligt hur dumt det blivit med alla mina slutsteg som ju alla är integrerade .....

Bild
Senast redigerad av soundbrigade 2013-04-18 19:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-18 18:59

Post Scriptum

Jag tyckte nog att det här var en kul grej att syssla med. Om man inte räknar att jag köpte två satser är priset ganska överkomligt. Jag betalade 94 USD för elektronik och chassi, alltså runt 700 spänn. Allt var lättmonterat om än något kryptiskt; scheman tillhör inte den kinesiske ingenjörens vardag precis.
Det kit som inte funkar får jag leka med lite löst och se om jag kan få liv i det.

Det är lite ambitiöst att påstå att det är ett DIY-projekt även om jag fick löda lite grann och borra samt skruva ett och annat.
Å andra sidan är det viss imponatorfaktor i att ha en förstärkare med fjärrkontroll och en displej som visar vad man sysslar med.

Jag skulle nog vilja ge projektet :idea: :idea: :idea: :idea: av 5.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-18 19:02

Mycket stiligt.
Hur mycket fipplande med microcontroller-programmering är det för att få displejen att fungera? Är det något vi vanliga dödliga klarar av? Vad behöver man för utrustning/programvara för att fixa det?

Och kan man släcka displejen under drift?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-18 19:09

Det kan vara något som är glappt. Jag noterade att displejen klogglade när jag drog åt skruvarna för hårt, så ett noggrant spanande på alla lödningar kan ju räcka.

Släcka displejen??? 8O vaffö då, då????!!!! Det vore ju som att sila från de svarta prickarna från vaniljsåsen.....

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-04-18 19:19

Läckert! :)

Skulle vara kul att se den IRL, kommer du på någon DIY träff iår?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-18 19:29

Sanny_X skrev:Skulle vara kul att se den IRL, kommer du på någon DIY träff iår?

Någon DIY-träff i år ... WAKEY WAKEY!!!!!! Det är ju om en månad knappt i Vänersborg.
Den kommer med då.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-04-18 19:31

soundbrigade skrev:
Sanny_X skrev:Skulle vara kul att se den IRL, kommer du på någon DIY träff iår?

Någon DIY-träff i år ... WAKEY WAKEY!!!!!! Det är ju om en månad knappt i Vänersborg.
Den kommer med då.

Ah, du tänker så...

Finns det någon länk om den?

:wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-18 19:33

Är den där volymkontrollpoten en vanlig pot?

Hur funkar det då i så fall när den nått ändläget?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-18 19:43

aisopos skrev:Är den där volymkontrollpoten en vanlig pot?

Nix, det är en pulsgivare som ger pulståg som också indikerar rotationsriktning.

aisopos skrev:Hur funkar det då i så fall när den nått ändläget?

Den har inga ändlägen utan rasslar runt.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-18 19:57

soundbrigade skrev:
aisopos skrev:Är den där volymkontrollpoten en vanlig pot?

Nix, det är en pulsgivare som ger pulståg som också indikerar rotationsriktning.

aisopos skrev:Hur funkar det då i så fall när den nått ändläget?

Den har inga ändlägen utan rasslar runt.

OK, I see ...

Ja fråga #2 föll ju efter svaret på #1 ... :)

Trevlig byggsats. Hmmm, jag är sugen. ;)

edit:
Man borde kunna välja source från framsidan av lådan också, inte bara
justera volymen ....

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-18 20:08

Visst ja, de skulle jag meddelat också, "poten" har en tryckfunktion också. Genom att trycka in ratten växlar man ljudkälla. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-18 21:19

Men oooh så trevligt då. :)

Tja, jag vet inte om jag kan önska något mer då.

Ja förutom att den ska städa huset samt ordna nybakt bröd vid frukosten då ... 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-18 21:49

aisopos skrev:Men oooh så trevligt då. :)

Tja, jag vet inte om jag kan önska något mer då.

Ja förutom att den ska städa huset samt ordna nybakt bröd vid frukosten då ... 8)

Du glömde nåt ....

Bild

Återgå till DIY-forum