Argon DAC 1 med olika nätdelar- mycket bilder !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Påverkar olika nätdelar argon dac 1?

Omröstningen slutade 2013-04-16 17:36

1. Nej, ingen skillnad alls hördes
6
29%
2. Lm 317 i serie med 24 v voltcraft lät bäst
3
14%
3. Lt1085 i serie med 24 v voltcraft lät bäst
1
5%
4. Originalväggbulan, switchad lät bäst
11
52%

Antal röster : 21

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 21:31

.... Ljudet med lt 1085 låter tyvärr en aning sämre än lm 317. :cry:

Tråkigt , eftersom regulatorn är superhypad i highend världen och bland diy moddare. Dyrt men inte bättre.

För att sätta saker i perspektiv så låter lt1085 inte sämre än voltcraften kopplad direkt. Men det blir heller ingen direkt förbättring. Bara en extra låda elektronik utan nytta. Kanske mätmässigt mera korrekt ? Hursomhelst inte min cup of tea.

Lm317 kortet + voltcraft är således det bästa ljudmässigt hittils till argon dacen för mig.

Nåväl, provar nu med olika nätdelar till Squeezebox duets DIGITALA utgång.
Det borde väl knappast bli någon skillnad, eller ... :?:
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 21:49

Provar lm317 kortet och lt1085 kortet med en linjär nätdel netgear 12 v. Dc 1 A . Ställer båda till 9 volt och kopplar in i dueten.

Hör inte just någon skillnad mellan de båda regulatorerna. Kopplar för att kolla om någon skillnad kan höras.

Bild

Kopplar sedan in original switchade nätdelen till duet och märker till min häpnad att ljudet låter klart bättre från den digitala utgången. 8O

Det lönade sig alltså inte med linjär nätdel med extra regulator till Squeezebox duet.
Den switchade som medföljer låter bättre då jag använder digitalutgången.

Se där. :)

Cymbaler låter naturligare och ljudet låter mindre kantigt med den medföljande switchnätdelen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-14 22:24

Kopplar och jämför för att kolla att det inte är placebo.
Det är det inte.

Förlåt, men, ursäkta, men, va? Efter alla trådar, alla inlägg, har det inte fastnat vad öppen lyssning har för koppling till placebo?
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-14 22:36

tvett skrev:
Kopplar och jämför för att kolla att det inte är placebo.
Det är det inte.

Förlåt, men, ursäkta, men, va? Efter alla trådar, alla inlägg, har det inte fastnat vad öppen lyssning har för koppling till placebo?

Det är min subjektiva upplevelse, inget annat. Jag har inga mätningar att visa upp. Det kan tom vara så att jag kanske föredrar de tekniskt sämre lösningarna ljudmässigt. Låter det bättre är det bättre- för mig.

Hursomhelst så kan argon dac 1 uppgraderas med en bättre nätdel för en rimligt låg kostnad. Voltcraft 24 v. Dc kostar bara 400:-.

Och omvänt: Det är troligen bortkastade pengar med annan nätdel än original till squeezebox duet.
Senast redigerad av Richard 2013-04-14 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-14 22:40

Jag ifrågasatte inte din subjektiva upplevelse, jag ifrågasatte att du avskrev placebo med argumentet att du lyssnade flera gånger.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-15 06:48

tvett skrev:Jag ifrågasatte inte din subjektiva upplevelse, jag ifrågasatte att du avskrev placebo med argumentet att du lyssnade flera gånger.

Det låter helt klart bättre vid långlyssning med de nätdelar jag föredrog, även vid korta omkopplingar hörs en skillnad. Ingen placebo alltså.
Men jag har ingen aning hur det mäter, om det är bättre eller sämre. Bara vad jag föredrar, och vad som får mig att uppskatta musiken bättre.

Förväntningarna från min sida var höga på den dyra LDO: n lt1085, man har ju läst så mycket positivt om denna. Men ljudet lät sämre än lm317 ( subjektivt, med den anläggning jag har ) .

Hade allting handlat om placebo hade jag väl gillat lt1085 mest, inte sant ?
Jag blev klart besviken då det lät sämre med denna dyra regulator än med den billiga. Det hade jag inte förväntat mig. Inte heller att switchad originalnätdel till duet skulle vara bättre än en bra linjär nätdel. Jag har ju läst på nätet att det är så många som upplever förbättringar med bättre linjära nätdelar till squeezeboxarna. Det stämmer inte i SB duets fall.

Argon dac1 med voltcraft och lm 317 låter nu subjektivt bättre än squeezebox duets inbyggda DA. Det är jag nöjd med.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-15 07:03

Richard skrev:
tvett skrev:Jag ifrågasatte inte din subjektiva upplevelse, jag ifrågasatte att du avskrev placebo med argumentet att du lyssnade flera gånger.

Det låter helt klart bättre vid långlyssning med de nätdelar jag föredrog, även vid korta omkopplingar hörs en skillnad. Ingen placebo alltså.

Nu finns det väl inget i det du skriver som motsäger att det skulle kunna vara placebo?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-15 07:09

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Nu finns det väl inget i det du skriver som motsäger att det skulle kunna vara placebo?

Jag hör ju en skillnad. Argon dacen är numera permanent inkopplad. Med originalnätdelen ställde jag bort den i kartongen, det lät inte bra nog.

Min upplevelse. Kalla det placebo om du vill.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-15 07:30

Ja, jag hade gjort samma val som dig och använt det jag tyckte lät bäst.

Hade nog inte brytt mig om varför för en sådan sak.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-04-15 07:53

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Jag hör ju en skillnad. Argon dacen är numera permanent inkopplad. Med originalnätdelen ställde jag bort den i kartongen, det lät inte bra nog.

Min upplevelse. Kalla det placebo om du vill.

...eller på riktigt. Grejen är väl att man inte vet vilket.

Det är alltid roligt med experimentlusta, och att titta vad som sitter inuti apparater, men jag vill försiktigtvis invända mot att bedöma kvalitet genom att titta på vikla komponenter som sitter i apparaterna. I synnerhet i fall som detta då den enda rimliga förklaringen till skillnad i ljudkvalitet på digitalutgången är klockjitter. Naturligtvis påverkas jitter av kretsvalen, men lika viktigt är hur man kopplar ihop kretsarna, inklusive kretskortslayouten. Och om det är bra eller inte ser man inte genom att titta.

...men som sagt det är roligt med experimentlusta, även om man får nöja sig med att upplevelserna förblir oförklarade.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-15 08:03

Hur låter jitter? Tänk att vi drar på massor av jitter, vad är det man hör? Brus vet jag hur det låter, svaj och knaster likaså, men jitter har jag ingen referens till.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-04-15 08:04

Kanon Richard. Intressant utvärdering!

Jag som spelar på en Duett i v-rummet behöver då inte oroa mig för att nätagget suger!

Inte för att jag legat sömnlös och oroat mig för det 8) :)

Jag har kört A-B lyssning mellan rippad platta och sedan kört cd:n i Linn Classik där Duetten är inkopplad och inte upplevt någon skillnad.. Så nåt bra gör Duett ändå..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-15 08:16

Prova shuntreglering !

Spöar alla dom uppradade regulatorerna med hästlängder.

Nackdelen är att dom käkar effekt i sig själva.

Och att dom måste byggas för ändamålet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-15 08:24

flathead skrev:Prova shuntreglering !

Jag har kollat på dessa alternativ. Det finns färdiga sådana att köpa, men de går lös på en tusenlapp. Litet saftigt för att chansa.

Kanske bygga en själv, det verkar inte så svårt, så lär jag väl mig en massa på kuppen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-15 08:28

Drar den så mycket att du inte kan köra den på batteri?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-15 08:40

Nattlorden skrev:Drar den så mycket att du inte kan köra den på batteri?

Batterier är inte bättre än en bra reglerad spänningskälla.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-15 08:43

Richard skrev:

Jag har kollat på dessa alternativ. Det finns färdiga sådana att köpa, men de går lös på en tusenlapp. Litet saftigt för att chansa.

Kanske bygga en själv, det verkar inte så svårt, så lär jag väl mig en massa på kuppen.

Finns bra färdiga kort och satser på ett större USA forums samköpsforum......

Vill du prova så har jag nog ett kort över i gömmorna :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-15 09:10

flathead skrev:
Richard skrev:

Hur mycket spänningsfall får du i en dylik shuntreglering ? Om jag vill ha 20 volt på utgången, hur mycket måste det vara in ?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-15 09:21

Richard skrev:
flathead skrev:
Richard skrev:

Hur mycket spänningsfall får du i en dylik shuntreglering ? Om jag vill ha 20 volt på utgången, hur mycket måste det vara in ?

I första steget finns en konstantströms reglering där max utnyttjad ström för förbrukaren + minimum för att shuntregleringen ska fungera ställs in.

Shuntregleringen avgör sedan utspänningen.

Den har dessutom remote sense så den mäter spänningen vid förbrukaren för att kompensera för spänningsfall i ledningen.

För att exact räkna ut spänningsfallet behövs förbrukad ström.

Korten har likriktning och glättning så det går att köra med bara trafo eller nätagget du har vilket du vill.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-19 21:22

Nattlorden skrev:Drar den så mycket att du inte kan köra den på batteri?

..måste då ha två 12 voltare för att få 24 volt. Litet opraktiskt.

Argondacen drar inte så mycket ström, säkringen är på 250 ma.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-19 21:30

Bild

Har nu provat med en stor luftlindad spole i serie med voltcraftnätdelen, ett sk. Chokefilter på 5 mH med 1,4 mm tråd.

Används bla av musical fidelity. Kopplar med en elektrolytkonding efter seriespolen, parallellt på 3300uf 35 v.

Resultatet blev en subjektiv försämring, ljudet blir tråkigare tycker jag.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-19 22:30

Att hänga på en på tok för liten choke och massa kapacitans efter regulatorn är ju bara att sabba regleringen ??

Ska man förbättra nätdelar krävs lite beräkningar :lol: .

En bra nätdel kan innehålla drosslar men dom ska sitta före en regulator i så fall.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-04-19 22:40

+1
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-20 06:53

flathead skrev:Att hänga på en på tok för liten choke och massa kapacitans efter regulatorn är ju bara att sabba regleringen ??

Ska man förbättra nätdelar krävs lite beräkningar :lol: .

En bra nätdel kan innehålla drosslar men dom ska sitta före en regulator i så fall.

Ok, vad tror du om :

Voltcraft- chokespole- regulatorkort lm317 ?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-20 07:53

Choken kommer inte göra någon större skillnad.

Vid så små strömmar som det rör sig om behövs en med avsevärt högre induktans för att göra nån skillnad.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-20 09:51

flathead skrev:Choken kommer inte göra någon större skillnad.

Vid så små strömmar som det rör sig om behövs en med avsevärt högre induktans för att göra nån skillnad.

Jag har provat voltcraft - chokespole+konding- regulatorkort lm317 nu , och du har helt rätt. Det hörs ingen som helst skillnad.

Ide'n var att få bort ev brus från volcraftaggregatet innan regulatorn. Nu kanske den nätdelen redan är brusfri, alt. att chokespolen var för liten, så det var kanske helt onödigt. Jag borde skaffa ett oscilloscop....

Fick inspiration med chokespole från detta schema, John Swensons nätdel till squeezebox touch:

http://johnswenson1.home.comcast.net/~j ... /SB_5V.GIF

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-20 10:10

Där är ju drosseln en del av glättningen och gör grovjobbet innan regulatorn.

Nästa fråga är ju om det inte sitter regulatorer inuti DACen ??

Man kan reglera spänningen till f-n kommer och tar en men det blir inte bättre än vad sista regen i kedjan presterar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-20 11:29

flathead skrev:Där är ju drosseln en del av glättningen och gör grovjobbet innan regulatorn.

Nästa fråga är ju om det inte sitter regulatorer inuti DACen ??

Man kan reglera spänningen till f-n kommer och tar en men det blir inte bättre än vad sista regen i kedjan presterar.

Det sitter regulatorer inuti dacen också. Av typbeteckningen LD 1117 samt GS 1117 , totalt tre regulatorer som sitter ytmonterade. Vet inte om dessa är någe' bra ?

De två största kondingarna inuti dacen är bara på 330uf 16 volt. Dacen drivs ju med upp till 24 volt så jag antar att den höga spänningen driver usb- ingången på dacen.

Via spdif så blir det ljud ned till 14 volt.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-20 12:10

De två regulatorerna är väl +12v och -12v?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-20 12:11

De två regulatorerna är väl +12v och -12v?
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi