Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Du har kanske kabel som ligger och skallrar, mot kon elller låda.
bomellberg skrev:Körde några svep igår. 400 till 10 Hz logaritmiskt på 30 sekunder.
Förutom några brutala resonanser upptäckte jag att det distar något enormt vid låga frekvenser. Vid 20Hz låter det helt galet, och det är inte fråga om någon 20Hz, utan mer missljud från element eller något annat. Vid detta tillfälle slog elementen ca 10mm p-p, så det ligger ju gott och väl innanför det linjära området.
Du har tillräckligt med effekt i förstärkaren? hur många db peq har du vid 20Hz?
Högpass filter som spökar?
44,1kHz o 48kHz nån annanstans?
elementet slår mot varandra?
osv osv
@Triggerhappy: Bra tips. Jag kan testa, men hur går det då med det väggstöd som pK behöver? Det kanske inte behövs väggstöd över 120Hz?
Testa att sätta en kudde framför pK så att den absorberar större delen av reflexen
schmutziger skrev:Du har tillräckligt med effekt i förstärkaren? hur många db peq har du vid 20Hz?
osv osv
bomellberg skrev:schmutziger skrev:Du har tillräckligt med effekt i förstärkaren? hur många db peq har du vid 20Hz?
osv osv
NAD208:an driver båda sidor.
Inte mycket PEQ, kanske 6 dB vid 20 Hz.
Jag har inget högpassfilter.
Jag körde Svantes Tone.exe, och var mycket riktigt tvungen att ställa om till 48 kHz, annars blir det en elak högfrekvent ton. Elementen sitter 19 cm från varandra och kan inte slå emot varandra.
(tog bort din röda text som ju är förbehållen admin.)
PappaBas skrev:Testa elementen separat?
Nissep skrev:Du kan prova att inte köra någon eq alls på minidsp och köra ett svep.
Lägger man för aggresiv eq tillsammans med delningfiltret kan man få missljud har jag märkt.
Det verkar inte som du har lagt någon galen eq men det är värt ett försök.
bomellberg skrev:1. Enbart delning i miniDSP. Samma resultat.
2. Kollat polariteter. Jaha, där fanns det visst lite övrigt att önska.![]()
Visserligen slog elementen mot varandra som sig bör, men höger och vänster bas spelade i motfas. Pinsamt värre, och jag får väl anses tillhöra den klubben nu.
På 20 Hz fick jag bättre output nu, och kan skruva upp mer innan disten infinner sig. Den finns dock kvar. När jag testade polariteterna med 9 V-batteri så slås jag av hur burkigt det låter när basarna slår till. Inte alls sådär fast och dämpat som jag är van vid. Fast det är klart, basarna har ju inget filter alls, och spelar ju alla övertoner till den puls jag lägger på. Får lyssna och känna mig fram lite.
Nästa steg blir att trimma delayerna vid delningen.
Aerob skrev:Har du någon tätningslist mellan element och låda? Jag har ett liknande utformat element som jag led av duktig dist vid stora konutslag, visade sig att den gummidamask som sitter runt elementet inte höll riktigt tätt. På med hifikits fina list och disten var borta direkt.
SlaitH skrev:För det första så snyggt arbete.
För det andra tack så hemskt mycket för allt jobbet som jag fick nu!!!!![]()
Jag visade min sambo bänken.
Svaret .....EN SÅN VILL JAG HA!!!!! Bygg den!!
Tack så mycket för det då!!![]()
Så wohooo jag fick lov att slöjda något gött i stereoväg utan prut.
Får väl se vad som kommer av detta, men det gäller att smida nu.
Patrik
schmutziger skrev:jo
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster