Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Nej, du har helt enkelt fel bara.
Johan_Lindroos skrev:Kenta, "google är din vän".
nikeb skrev:Jag förstår att du blev lite sur men argumentet att anläggningen är för dålig är bara ett sätt att slippa bevisa ditt eget argument och borde nästan aldrig användas. Som att säga att allt är fobi så fort någon är kritisk mot något vilket är synnerligen populärt i detta inskränkta land.
Jag tror att förväntningar och placebo är en betydligt större orsak till lyssningsintryck än för dålig utrustning.
markusA skrev:Litz-tråd/kabel verkar ju vara en rimlig lösning om man vill ha ett flexiblare alternativ än enkardelig kabel.
Litzflätningen gör väl f.ö. att samtliga ledare skiftar position inbördes.
En av grundtankarna är väl just att minimera reaktansen genom inbördes korsande trådar i nära räta vinklar?
Det var ett tag sedan jag läste på om Litz-principen men det verkade redan då som ett bra alternativ. Tyvärr så är det förhållandevis kostsamt och inte helt lätt att få tag i.
Elfa har men den är ganska tunn, Karda´s har någon variant också har jag för mig men den är ett he**ete att terminera.
markusA skrev:Någon variant på cat-5 kablar?
Richard skrev:LTS har ett litztråd alternativ som DIY om du vill prova. Vanlig telefonkabel med konjugatlänk.
Vänta dig inga mirakel bara. Enklare är nog att köpa något färdigt, typ vanlig 2- ledare från någon känd kabeltillverkare tex supra, van den hul etc.
Dessa alternativ kan mycket väl uppfattas låta bättre än en litzkabel.
Naqref skrev:DQ-20 skrev:Litz (ingen tvii, minimerad skineffekt)
Solid core (ingen tvii, men skineffekt)
Förtenta mångtrådig (mindre tvii än en icke-förtent kabel, men skineffekt)
Vanlig mångtrådig (tvii och skineffekt)
Försilvrad mångtrådig (extra mycket tvii, skineffekt)
Jag skulle vilja säga att den förtenta kabeln har mindre skineffekt.
Naqref skrev:Vidare så skulle jag vilja hävda att tvii bara är ett problem när skineffekten kommer in och blir märkbar.
Richard skrev:På detta fundamentalistforum får man inte tänka eller uttrycka sig annorlunda än pöbeln eller de som säljer de grejor som promotas här.
Richard skrev:Du har rätt i mycket, men du har fel som tror att kvaliteten på en anläggning inte spelar någon roll för att kunna höra skillnad på saker.
En dålig anläggning med dåliga högtalare maskerar goda signalkällor, goda kablar och förstärkare.
CMB79 skrev:Kan det inte vara precis tvärtom. Att i en dålig anläggning så hör man stora skillnader på kablar.
Johan_Lindroos skrev:Det är möjligen detta som gör att kabeltrådar tilldrar sig sådant intresse:
- Att det blir en stor blandning av lösrykta påståenden
- ihopblandningar av fakta
- låg vs hög kunskapsnivå
- subjektivt vs objektivt.
- Direkta fel
- inblandning av explicita fabrikat/modeller som någon tycker något om
- infogande av någon egentligen intressant fråga som egentligen skulle förtjäna en egen tråd, men som försvinner i "bruset"
- Kryddat med intrikata personangrepp.
Rätt kul på något sätt ändå!
Njae, att man KAN höra skillnader på kablar är nog inte något som någon som vet något om saken kan förneka*, det beror ju på vilka egenskaper kabeln har.
Olika kablar kan definitivt skilja sig åt mera än vad som behövs för att det skall uppstå skillnader större än kända tröskelvärden för hörseln.
Däremot skall det mycket till om man skall kunna höra skillnader mellan ett antal högtalarkablar som har samma resistans och induktans. Och man skall heller inte överdriva de skillnader som även rätt dåliga kablar ger upphov till.
*Men om jag fick frågan om jag trodde att någon i ett enskilt fall skulle kunna
skilja på två kablar med identiska serieresistans och induktansegenskaper, så
skulle jag inte tveka en sekund - jag gissar att de skulle misslyckas. Och om
nästan samma fråga ställs men det nu istället handlar om två kablar med lite
olika egenskaper med kompletterat med eq som gör att tonkurvan ändå blir
lika så skulle jag med nästan samma säkerhet (men inte riktigt) säga att de
nog kommer att misslyckas då också.
Objektivisten skrev:Sen lunch idag DQ?
Kenta skrev:DQ-20, hur uppstår skineffekt i en single core som EKK?
DQ-20 skrev:Naqref skrev:Vidare så skulle jag vilja hävda att tvii bara är ett problem när skineffekten kommer in och blir märkbar.
Det får du gärna göra, men jag har ingen kommentar eftersom det är bortom min kunskapshorisont. Förklara gärna. Min intuitiva förståelse är att båda är frekvensberoende problem.
/DQ-20
Fan, nu börja det osa kabeltråd på riktigt!
Richard skrev:Oj, här togs det skruv.
Varför ?
Du lyckades klämma in några personangrepp också utan att någon moderator ingriper, men jag är inte förvånad.
På detta fundamentalistforum får man inte tänka eller uttrycka sig annorlunda än pöbeln eller de som säljer de grejor som promotas här.
Kan du inte höra skillnad på olika kablar så har du troligen en alldeles för dålig anläggning, alt. har du inte ställt upp den på bästa sätt. Byt !*
* eller ha kvar den- gör som du vill.
hevi skrev:Richard skrev:Oj, här togs det skruv.
Varför ?
Du lyckades klämma in några personangrepp också utan att någon moderator ingriper, men jag är inte förvånad.
På detta fundamentalistforum får man inte tänka eller uttrycka sig annorlunda än pöbeln eller de som säljer de grejor som promotas här.
Kan du inte höra skillnad på olika kablar så har du troligen en alldeles för dålig anläggning, alt. har du inte ställt upp den på bästa sätt. Byt !*
* eller ha kvar den- gör som du vill.
Därför att påståenden likt ditt "jag tycker att enkardeligt låter annorlunda än flerkardeligt", gör världen lite dummare om dom får stå oemotsagda, och det är någonting jag inte vill ha på mitt samvete.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 33 gäster