EKK varför?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-25 10:56

Johan, har jag rubbat din värdsbild ? Jag bör väl få tycka och uppleva vad jag vill ? Och även få skriva det ? Bara fundamentalister förhindrar sådant.

JAG vidhåller att anläggningen är för dålig om du inte kan höra skillnad. *

* med brasklappen att jag ( mot förmodan ) kan ha fel i specifika fall. Dvs de fall där anläggningen är så dålig att det inte går att höra skillnad på olika signalkällor heller.
Senast redigerad av Richard 2013-04-25 11:04, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-25 11:00

Nej, du har helt enkelt fel bara.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-25 11:01

MagnusÖstberg skrev:Nej, du har helt enkelt fel bara.

Är du så säker på det ? Har du ens provat olika kablar ?

Att bara påstå att någon har fel utan att förklara varför, är fundamentalistiskt.
Senast redigerad av Richard 2013-04-25 11:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-04-25 11:02

Johan_Lindroos skrev:Kenta, "google är din vän".

Jag tror inte google ger svar på frågan, :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-04-25 11:07

Jag förstår att du blev lite sur men argumentet att anläggningen är för dålig är bara ett sätt att slippa bevisa ditt eget argument och borde nästan aldrig användas. Som att säga att allt är fobi så fort någon är kritisk mot något vilket är synnerligen populärt i detta inskränkta land.

Jag tror att förväntningar och placebo är en betydligt större orsak till lyssningsintryck än för dålig utrustning.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-25 11:15

nikeb skrev:Jag förstår att du blev lite sur men argumentet att anläggningen är för dålig är bara ett sätt att slippa bevisa ditt eget argument och borde nästan aldrig användas. Som att säga att allt är fobi så fort någon är kritisk mot något vilket är synnerligen populärt i detta inskränkta land.

Jag tror att förväntningar och placebo är en betydligt större orsak till lyssningsintryck än för dålig utrustning.

Du har rätt i mycket, men du har fel som tror att kvaliteten på en anläggning inte spelar någon roll för att kunna höra skillnad på saker.

En dålig anläggning med dåliga högtalare maskerar goda signalkällor, goda kablar och förstärkare.

I dessa fall hörs det helt enkelt ingen skillnad. :?

Det patetiska är då att skriva att det inte fanns någon skillnad eftersom det inte gick att höra den, då anledningen var en maskerande anläggning.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-04-25 11:21

Litz-tråd/kabel verkar ju vara en rimlig lösning om man vill ha ett flexiblare alternativ än enkardelig kabel.
Litzflätningen gör väl f.ö. att samtliga ledare skiftar position inbördes.
En av grundtankarna är väl just att minimera reaktansen genom inbördes korsande trådar i nära räta vinklar?

Det var ett tag sedan jag läste på om Litz-principen men det verkade redan då som ett bra alternativ. Tyvärr så är det förhållandevis kostsamt och inte helt lätt att få tag i.
Elfa har men den är ganska tunn, Cardas har någon variant också har jag för mig men den är ett he**ete att terminera.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-25 11:26

markusA skrev:Litz-tråd/kabel verkar ju vara en rimlig lösning om man vill ha ett flexiblare alternativ än enkardelig kabel.
Litzflätningen gör väl f.ö. att samtliga ledare skiftar position inbördes.
En av grundtankarna är väl just att minimera reaktansen genom inbördes korsande trådar i nära räta vinklar?

Det var ett tag sedan jag läste på om Litz-principen men det verkade redan då som ett bra alternativ. Tyvärr så är det förhållandevis kostsamt och inte helt lätt att få tag i.
Elfa har men den är ganska tunn, Karda´s har någon variant också har jag för mig men den är ett he**ete att terminera.

LTS har ett litztråd alternativ som DIY om du vill prova. Vanlig telefonkabel med konjugatlänk.

Vänta dig inga mirakel bara. Enklare är nog att köpa något färdigt, typ vanlig 2- ledare från någon känd kabeltillverkare tex supra, van den hul etc.

Dessa alternativ kan mycket väl uppfattas låta bättre än en litzkabel.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-04-25 11:37

Någon variant på cat-5 kablar?

Personligen så kommer jag nog att följa minsta motståndets lag.
Supra verkar ha välpaketerade lösningar i rimliga prisklasser.
Egentligen har jag redan kabel så det räcker, har lite allt möjligt godis från EKK till silikonsnokar. Bara att klippa till och montera.
Däremot är det alltid roligt med tillämpad teori vs faktisk hörbarhet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-04-25 11:47

Man skall inte heller underskatta högtalarkablars försämring över tiden. Och förstås tillhörande anslutningar kabel-kontakt, kontakt-kontakt, kontakt-kabel, kabel-kretskort.
Tar man ny supra och gammal supra ser man ju tydligt en oxidation, en gammal Monster såg alldeles grön ut och plasten blev alldeles kletig. Kontakter glappar för att tenn rör sig och kabeln kanske belastar mekaniskt, fjädrande delar mattas osv osv.
Så en del av hörbara skillnader kan åtgärdas bara med att byta till likvärdiga grejor eller möjligen bara att dra ut och sätta tillbaka kontakter.
Men jag har också upplevt att på en del anläggningar har det inte gått att höra skillnad på kablar medans på andra har det gått lätt.
Dock har jag inte funnit att det är direkt kopplat till kvalité på musikåtergivningen. MEN vad som är bra för en person kan vara öväsentligt för en annan.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-04-25 12:08

markusA skrev:Någon variant på cat-5 kablar?

Nej. Om du använder en kabel måste du lösa frågan om konjugatlänk själv. Om du använder två försvinner hela fördelen med "litz" eftersom induktansen stiger.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-04-25 12:12

Richard skrev:LTS har ett litztråd alternativ som DIY om du vill prova. Vanlig telefonkabel med konjugatlänk.

Vänta dig inga mirakel bara. Enklare är nog att köpa något färdigt, typ vanlig 2- ledare från någon känd kabeltillverkare tex supra, van den hul etc.

Dessa alternativ kan mycket väl uppfattas låta bättre än en litzkabel.

"Litz" med citattecken. Huvudpoängen med LTS-kabeln är inte att undvika "tvärimpedansmodulation" eller skineffekt eller proximityeffekt utan att få en kabel med superlåg induktans genom att använda parallellkopplade partvinnade ledare. Enkardelighet och minskad skineffekt är sekundärt.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-04-25 12:25

Naqref skrev:
DQ-20 skrev:Litz (ingen tvii, minimerad skineffekt)
Solid core (ingen tvii, men skineffekt)
Förtenta mångtrådig (mindre tvii än en icke-förtent kabel, men skineffekt)
Vanlig mångtrådig (tvii och skineffekt)
Försilvrad mångtrådig (extra mycket tvii, skineffekt)

Jag skulle vilja säga att den förtenta kabeln har mindre skineffekt.

Det får du gärna säga, för det har den. Lite. Men dock.

Naqref skrev:Vidare så skulle jag vilja hävda att tvii bara är ett problem när skineffekten kommer in och blir märkbar.

Det får du gärna göra, men jag har ingen kommentar eftersom det är bortom min kunskapshorisont. Förklara gärna. Min intuitiva förståelse är att båda är frekvensberoende problem.

/DQ-20

Fan, nu börja det osa kabeltråd på riktigt!
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-04-25 12:28

Richard skrev:På detta fundamentalistforum får man inte tänka eller uttrycka sig annorlunda än pöbeln eller de som säljer de grejor som promotas här.

Har du fått det intrycket tycker jag det låter som ett klokt beslut att logga ut. Permanent.

Jag älskar kabeltrådar! Fyra inlägg i rad! Är ni på lunch grappar?
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-04-25 12:32

Richard skrev:Du har rätt i mycket, men du har fel som tror att kvaliteten på en anläggning inte spelar någon roll för att kunna höra skillnad på saker.

En dålig anläggning med dåliga högtalare maskerar goda signalkällor, goda kablar och förstärkare.

... onödiga påhopp raderat.

/Martin

Användarvisningsbild
CMB79

Inläggav CMB79 » 2013-04-25 12:38

Kan det inte vara precis tvärtom. Att i en dålig anläggning så hör man stora skillnader på kablar.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-04-25 12:51

Monster Cable kör ju nån egen variant av flätad mångtrådig kabel runt en kärna med ledare i olika dimensioner (anpassade för olika frekvenser) i nåt patenterat isoleringsmaterial.

Medan Nordost verkar jobba med att snarare höja än att sänka induktansen i kabeln?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-04-25 12:56

CMB79 skrev:Kan det inte vara precis tvärtom. Att i en dålig anläggning så hör man stora skillnader på kablar.

Jag tror personligen det kan vara lite hur som helst med den saken men ett som är säkert är att lyssnar man på stark volym är det inte lika kinkigt, såvida inte kabeln inducerar distorsion.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-04-25 12:57

Sen lunch idag DQ?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-04-25 12:59

Det är möjligen detta som gör att kabeltrådar tilldrar sig sådant intresse:

- Att det blir en stor blandning av lösrykta påståenden
- ihopblandningar av fakta
- låg vs hög kunskapsnivå
- subjektivt vs objektivt.
- Direkta fel
- inblandning av explicita fabrikat/modeller som någon tycker något om
- infogande av någon egentligen intressant fråga som egentligen skulle förtjäna en egen tråd, men som försvinner i "bruset"
- Kryddat med intrikata personangrepp.

Rätt kul på något sätt ändå! :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-04-25 13:14

Johan_Lindroos skrev:Det är möjligen detta som gör att kabeltrådar tilldrar sig sådant intresse:

- Att det blir en stor blandning av lösrykta påståenden
- ihopblandningar av fakta
- låg vs hög kunskapsnivå
- subjektivt vs objektivt.
- Direkta fel
- inblandning av explicita fabrikat/modeller som någon tycker något om
- infogande av någon egentligen intressant fråga som egentligen skulle förtjäna en egen tråd, men som försvinner i "bruset"
- Kryddat med intrikata personangrepp.

Och framför allt, utvecklande. :)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-04-25 14:08

Njae, att man KAN höra skillnader på kablar är nog inte något som någon som vet något om saken kan förneka*, det beror ju på vilka egenskaper kabeln har.

Olika kablar kan definitivt skilja sig åt mera än vad som behövs för att det skall uppstå skillnader större än kända tröskelvärden för hörseln.

Däremot skall det mycket till om man skall kunna höra skillnader mellan ett antal högtalarkablar som har samma resistans och induktans. Och man skall heller inte överdriva de skillnader som även rätt dåliga kablar ger upphov till.

*Men om jag fick frågan om jag trodde att någon i ett enskilt fall skulle kunna
skilja på två kablar med identiska serieresistans och induktansegenskaper, så
skulle jag inte tveka en sekund - jag gissar att de skulle misslyckas. Och om
nästan samma fråga ställs men det nu istället handlar om två kablar med lite
olika egenskaper med kompletterat med eq som gör att tonkurvan ändå blir
lika så skulle jag med nästan samma säkerhet (men inte riktigt) säga att de
nog kommer att misslyckas då också.

Vill först börja med att tacka för ett informativt inlägg och att du tar dig tid att förklara många av de intrikata sammanhäng som jag upplever att det är inom el-lära (heter det så?). Förstår att det inte är helt lätt att förklara sammanhangen för någon som inte besitter de nödvändiga kunskaperna för att förstå resonemangen fullt ut. Det är också roligt att du som uppenbarligen besitter så mycket mer kunskap än mig ändå försöker förklara hur det ligger till utan att vara nedlåtande.
Vill även säga att jag har haft för avsikt att svara tidigare men åtaganden i världen utanför das internet har påkallat min uppmärksamhet :wink: .

Jag har även förkortat ner ditt inlägg betydligt.

Min fråga blir dock att hur många högtalarkablar har samma induktans och resistans? Jag menar alla de kablar som vi diskuterar i tråden enkardeliga eller flerkardeliga, har de samma induktans och resistans? Hade till exempel min gamla flerkardeliga kabel samma resistans och induktans som EKK:n jag bytte till? Kanske är svårt att svara på utan att mäta förstår jag men rent hypotetiskt kanske det inte är så?

Sen förstår jag inte riktigt om det är någon skillnad på serieresistans och resistans? Varför man skall bland in en eq när man jämför kablar och påverka tonkurvan? För en lekman så låter det lite som man försöker eliminera eventuella skillnader mellan kablarna?
Senast redigerad av genstruktur 2013-04-25 14:15, redigerad totalt 4 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-04-25 14:09

Objektivisten skrev:Sen lunch idag DQ?

Jajamen. Men till slut blev den en omelett. Säg: "omelett" :D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2013-04-25 14:14

Johan_Lindroos skrev:

+1 :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-04-25 14:32

Kenta skrev:DQ-20, hur uppstår skineffekt i en single core som EKK?

Det blir samma effekt på en enkardelig som en flerkardelig ledare.
Grundorsaken är att virvelströmmar uppstår i ledaren när den leder växelström. Kort uttryckt är det så att när frekvensen stiger tenderar signalen att mest gå på ytan av ledaren. De lägre frekvenserna använder alltså hela ledarens area medan de högsta endast använder ytskiktet (till ett viss djup som man kan räkna fram). Det innebär att signaler vid höga frekvenser möter större resistans än vid låga eftersom den effektiva ledararea minskar. Observera dock att denna effekt inte är en reaktiv komponent så det finns ingen fasförskjutning som i fallet med induktans. Effekten är dock verkligen mycket liten inom audioområdet: man måste komma ihåg att de eventuella förlusterna måste relateras till hela impedansen förstärkare+kabel+högtalare och då blir dämpningen p.g.a skineffekten i kabeln typiskt sett ohörbar. Vi pratar om hundradelar av en dB vid 20 kHz.

Med amatörmässiga hälsningar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-04-25 14:35

DQ-20 skrev:
Naqref skrev:Vidare så skulle jag vilja hävda att tvii bara är ett problem när skineffekten kommer in och blir märkbar.

Det får du gärna göra, men jag har ingen kommentar eftersom det är bortom min kunskapshorisont. Förklara gärna. Min intuitiva förståelse är att båda är frekvensberoende problem.

/DQ-20

Fan, nu börja det osa kabeltråd på riktigt!

Båda är fenomen som beror på magnetfältet. Och då derivatan på magnetflödet. Som i sin tur är direkt proportionellt mot strömmen. Det hela bli alltså märkbart vid höga amplituder eller vid höga frekvenser.

Om man ser på tvärresistansmodulationen som ett separat fenomen så spelar det ingen roll för totalresistansen om ledarna går parallella med isolering mellan dom eller är en massiv klump. Så länge totala ledararean är densamma och längden på kablarna är samma. Att man modulerar kraften som påverkar anliggningsytan mellan kardelerna spelar ingen roll för resistansen som sådan. Men den påverkar skineffekten. Skineffekten är i enkel het virvelströmmar som uppstår p g a egeninduktionen. Man kan se det som att strömmen går framåt vid ytan men går väldigt lite framåt eller t o m baklänges inne i centrum av ledaren. Det gör att man kan säga att elektronerna i princip bara färdas vid ytan av kabeln och det är det som gör att resistansen ökar. Man får en mindre area som elektronerna rör sig fram i.

Skineffekten är normalt en linjär effekt. Men om man tänker sig att tvärresistansen moduleras p s s som skineffekten görs så kommer den senare att accentuera den förra i o m att tvärresistansen går ned vid höga magnetsfältsförändringar och då kan virvelströmmarna bli kraftigare. Och därmed moduleras även skineffekten. Det blir en samverkan mellan fenomenen.

Men det är rätt marginella fenomen i det stora hela. Jag skulle inte ligga vaken om nätterna för det. Enda anledningen till varför man skulle bekymra sig om det är för att det har inte den optimala feelgoodfaktorn (OFGF).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-04-25 16:59

Ev välljud som en viss kabel släpper igenom och som tex inte enkla standardkablar släpper igenom, är detta nåt som man med stor sannolikhet har missat när musiken producerades i studio (om det nu är studioproducerad musik), man har helt enkelt inte hört hela signalen iom med att man inte tillräckligt bra högtalarkablage?

Jag frågar eftersom jag gissar att de flesta ljudstudios har väldigt enkla kablar.

Var tror tex Rickard? Jag tänker att de som producerat musiken måste ju bli helt paffa när dom hör sin musik med "rätt" kablage.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-04-25 17:43

Richard skrev:Oj, här togs det skruv.

Varför ?

Du lyckades klämma in några personangrepp också utan att någon moderator ingriper, men jag är inte förvånad.
På detta fundamentalistforum får man inte tänka eller uttrycka sig annorlunda än pöbeln eller de som säljer de grejor som promotas här.

Kan du inte höra skillnad på olika kablar så har du troligen en alldeles för dålig anläggning, alt. har du inte ställt upp den på bästa sätt. Byt !*

* eller ha kvar den- gör som du vill.

Därför att påståenden likt ditt "jag tycker att enkardeligt låter annorlunda än flerkardeligt", gör världen lite dummare om dom får stå oemotsagda, och det är någonting jag inte vill ha på mitt samvete.

Att det sedan dras fram att om man inte upplever dessa skillnader så har man en för dålig anläggning/hör för dåligt osv är ju föga förvånande. Skulle man försöka sig på ett teoretiskt resonemang så finns alltid livlinan " för inte alls länge sedan så trodde vetenskapen att jorden var platt" och försöker man föreslå någon form av kontrollerad, blind test av påståendena så går det alltid att falla tillbaka på att "jag vet ju vad jag hör!?!" eller att testuppställningen inte är känslig nog, alltså argumentet "en för dålig anläggning" och vips så är cirkeln sluten.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-04-25 17:46

Ett problem med symmetriskt flerkarderliga högtalarkablar är att majackord har svårt att gå igenom, det blir ingen bra fyrklang om kabeln inte är delbar med 3 och 7 samtidigt.

En lösning på det är att köra 7 kardeler på ena ledaren och 3 kardeler på andra, samt med biwire så att man får fyra ledare.
Då kan man ha samtliga ljudande entiteter inkopplade samtidigt, 3, 4 och 7.

Det hela förbättras om man lägger kablarna så att de bildar en triangel med högtalarna och förstärkaren i varsin spets.

Det blir något renare ton med septiskt ren koppar, så kallad stor septimakoppar, LSK, Large Septime Copper.

Det är vad jag tycker mig ha hört i vart fall. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-04-25 17:57

hevi skrev:
Richard skrev:Oj, här togs det skruv.

Varför ?

Du lyckades klämma in några personangrepp också utan att någon moderator ingriper, men jag är inte förvånad.
På detta fundamentalistforum får man inte tänka eller uttrycka sig annorlunda än pöbeln eller de som säljer de grejor som promotas här.

Kan du inte höra skillnad på olika kablar så har du troligen en alldeles för dålig anläggning, alt. har du inte ställt upp den på bästa sätt. Byt !*

* eller ha kvar den- gör som du vill.

Därför att påståenden likt ditt "jag tycker att enkardeligt låter annorlunda än flerkardeligt", gör världen lite dummare om dom får stå oemotsagda, och det är någonting jag inte vill ha på mitt samvete.

Men just där gör du dig skyldig till ett stort feltänk. Du behöver inte ha på ditt samvete att någon annan har en hobby och gör/tänker precis som denne vill. Tvärtom blir världen fattigare om andra inte får utöva sin hobby helt efter eget huvud, och berätta om det.

I detta fall var det ju dessutom klart och tydligt egna subjektiva erfarenheter som redovisades.

Bemöt det gärna sakligt och med egna erfarenheter, men det blir väldigt tråkig stämning om faktiskt.se ska patrulleras av nåt slags jäkla kabelmedborgargarde som medelst personangrepp ser till att sådana som jag minsann inte utsätts för Felaktigheter. Underskatta inte dina medforumiter på det sättet tack :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi